
… când se pomenesc la masă cu un june în jeanși. După ce invocă faptele bune cu care au intrat în legendă, cei trei îl întreabă pe tânărul picat ca musca-n lapte la cină cu sfinții ce fapte de iubire, generozitate ori eroism a făcut spre binele omenirii. Dăduse un click, pe un banner de pe net, donase câțiva bănuți. Nu este un banc, deși așa pare. Poate tocmai pentru că pare o glumă și fiindcă implică niște nume atât de mari cu care îndeobște nu se glumește este o campanie de publicitate care va avea un imens succes.
Campania realizată pentru UNICEF Suedia este indiscutabil hitul acestei luni în lumea publicității și pot paria că va rămâne pentru multă vreme un reper de creativitate și de curaj și responsabilitate în discursul public. Vom vedea spoturile acestea premiate și difuzate la multe ediții ale festivalurilor și nopților de publicitate. Unele voci apreciază că vor exista în mod cert replici critice din partea cultelor, alții reproșează spoturilor punerea celor trei simboluri ale credinței și omeniei într-o ipostază comică menită a le minimaliza meritele și contribuția la evoluția umanității.
Eu cred că toate aceste comentarii, critici ori perspective înguste nu pot răpi nici un dram din farmecul, onestitatea, degajarea și spectaculozitatea discursului creativ care a pus în scenă poveștile acestor spoturi. Destinatarul mesajului, publicul larg, nu are niciun motiv să perceapă conotații dezavantajoase la adresa celor trei legende umane, singurul care se poate simți puțin inconfortabil este chiar privitorul, care este invitat subtil să se identifice cu fina indispoziție a tânărului, jenat de nimicnicia gestului său de bunăvoință, făcut aparent într-o doară. Adică oamenii ăia s-au dăruit cu toată ființa lor și s-au sacrificat pentru binele omenirii și tu, cetățeanul din fotoliu, nu poți să dai un biet click și un zece lei, acolo, pentru a ajuta niște semeni în nevoie?
Nu trebuie să ne mirăm că această campanie atât de curajoasă, creativă și relaxată vine din Suedia, țara europeană poate cea mai relaxată, tolerantă, deschisă și evoluată cultural. Iar despre inventivitatea și originalitatea oamenilor de marketing de acolo am avut prilejul să mai aflăm recent lucruri importante, să nu uităm că Volvo Trucks se fabrică tot acolo, iar de acolo au venit să ne bucure spoturile cu Van Damme, cu șoricelul Charlie, cu taurii furioși din Pamplona, cu directorul general agățat în cârligul macaralei și cu inginerul care garantează cu capul calitatea suspensiilor.
Hai să vedem și să revedem aceste minunății de clipuri ale UNICEF Suedia, pline de umor, vitalitate și sinceritate:
Spotul scurt:
Varianta lungă:
Și continuarea logică, Învățătorul devine învățăcel online: