Marketing în timp real, la cutremur

Distribuie articolul

Azi dimineață, ora 4.39, cutremur de 5,5 grade Richter în zona Vrancea. S-a simțit în multe zone din țară, inclusiv București, iar mare parte dintre cei treziți de zguduitură au dat buzna pe Facebook, care se dovedește cu această ocazie principala sursă de informații în timp real a românilor, de vreme ce televiziunile au reacționat leneș și destul de târziu (Realitatea a început breaking news la ora 6.00, adică la 90 de minute de la eveniment!). Apreciez că sute de mii de utilizatori români de rețele sociale au postat sau vizionat în această dimineață postări având ca subiect acest cutremur, unul destul de important ca și intensitate, venit după o lungă perioadă de inactivitate seismică, dar și după fenomenele ciudate de la Galați.

Acest eveniment este exemplar și perfect pentru o situație specifică aplicării tehnicilor de Real Time Marketing, care este cel mai proaspăt trend&must în comunicare și branding. Companiile, organizațiile, persoanele publice au deja comunități online numeroase, iar emiterea unor mesaje adaptate la situație care pot să îți aducă beneficii de notorietate, popularitate și încredere începe să devină o necesitate. Ca să obții efecte excepționale profitând de astfel de momente de mare intensitate a atenției publicului, trebuie să respecți câteva reguli simple:

  • să emiți mesajul în timp util, adică imediat după ce s-a produs;
  • să îl transmiți prin mijloacele de comunicare cele mai eficiente pentru a atinge o audiență importantă, relevantă și activă la acel moment (în cazul nostru, să postezi pe Facebook sau Twitter și, pentru autorități, politicieni și alții din zona asta să intri în direct la televiziunile de știri);
  • să adaptezi mesajul la situație, păstrând integritatea brandului tău și evidențiind propriile valori, caracteristici, principii (scopul este să capeți o reacție empatică, folosind fie mesaje simpatice, comice, jucăușe sau având inițiative de acțiune relevantă, în cazuri de criză, accidente, dezastre);
  • să ai oameni pregătiți, inspirați și autorizați să emită aceste mesaje, atunci când ești o companie, o marcă de comerț, o instituție sau un politician de top și nu îți gestionezi singur mijloacele online;
  • să fii atât de bun în formularea conținutului emis, încât să generezi buzz, să obții viralizarea mesajului prin tehnici de share, like și comment;

M-am uitat la ora 10.00 pe paginile de Facebook ale principalilor politicieni ai țării. Zero, nimic, nada despre cutremur, la 5-6 ore de la întâmplare. Băsescu, Ponta, Antonescu (ha, ha, ha!) și mai ales Oprescu ăla cu orașul îmbulinat în roșu scriu despre chestii fumate de-ale lor, ultimele postări sunt de ieri în cel mai bun caz. O nouă dovadă că agenda lor este total diferită de agenda cetățeanului și că li se rupe de prostimea care votează, nu sunt alegeri în perioada următoare.

Și acum hai să vedem câteva exemple demne de apreciat, venite de la companii, organizații sau persoane publice la conturile cărora am acces sau care au reușit să viralizeze pe această temă astfel încât să capete vizibilitate:

Durex România a fost brandul care a punctat perfect și merită nota 10. Băieții care îngrijesc contul de Facebook merită o primă grasă, fiindcă la 50 de minute de la cutremur, văzând că urmările acestuia nu sunt tragice, au lansat o glumă excelentă, punând în valoare specificul produsului lor:

durex

 

 

 

 

 

Revista Kamikaze, săptămânalul de umor cu cea mai eficientă și trează prezență online a intrat în direct imediat, valorificând antrenamentul pe care îl au redactorii de acolo în a comenta live evenimentele importante. Nu au ratat ocazia de a face glume despre competitorii lor (au scris că seismul i-a prins în pat cu nevestele celor de la Times New Roman…), dar prima postare a lor a lovit exact în direcția țintei preferate a lor și a audienței lor, plagiatorul cu două fețe:

kamikaze

 

Bloggerul de turism Răzvan Pascu a fost extrem de inspirat și, la câteva zeci de minute de la zguduială, a promovat pe Facebook o aplicație pentru iPhone care te trezește simultan cu orice cutremur din zona Vrancea. Pragmatism, adaptare la situație și mai ales asumare inteligentă a misiunii de a oferi conținut util și de valoare cititorilor și fanilor săi. Excelent:

razvan pascu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lucian Mîndruță a arătat că are stofă de jurnalist și a valorificat audiența masivă de care se bucură pe rețelele de socializare, unde postează intens. El a adunat în câteva ore peste 400 de povești personale despre cutremur, ale cititorilor săi, în comentarii la o postare făcută imediat după zguduială. Un om cu o tastatură a dat clasă și o lecție fantastică tuturor televiziunilor de știri.

mindruta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Echipa mușchetarilor de la Casa Jurnalistului a  transmis informații live din mijlocul Bucureștiului, prin postări și comentarii pe Facebook, începând de la câteva minute după producerea seismului. Au fost la fel de prompți ca Mîndruță, dar au punctat decisiv la ora 7.30, când au simțit că audiența este mai mare, promovând printr-o postare dedicată un film documentar realizat de Vlad Ursulean acum doi ani, despre clădirile cu bulină roșie din București. Perfecte adaptarea la situație, valorificarea audienței create natural și punerea în valoare a definiției brandului Casa Jurnalistului (jurnalism responsabil, original și independent):

casa jurnalistului

 

Site-ul de umor Daily Cotcodac  a punctat mai slab, postând abia la ora 6.00 o glumă despre o legendă a sforăitului autohton:

daily cotcodac

 

 

 

 

Agenția care îl manageriază (manipulează) pe Ghiță Ciobanul și-a făcut datoria față de clientul Vodafone abia la ora 9.30, semn că publicitarii, fie ei și specializați în online, dorm mai mult duminica sau au nevoie de aprobare de la client pentru unele glume. Oricum, ne-au anunțat că semnalul în rețea este stabil și oile îs bine mersi.

ghita ciobanul

 

 

 

 

Am avut parte și de un plagiat, doar suntem în țara în care aceste infracțiuni sunt recompensate, nu penalizate. La o oră după postarea celor de la Durex s-a trezit și echipa de online a prezervativelor Love Plus să posteze o postare pe o idee similară cu a competitorului. Nu vreau să vorbesc cu păcat, poate e doar o coincidență și îmi cer scuze dacă este așa, dar știm cu toții că mărcile concurente se monitorizează și în mediile online (dacă nu e așa, e mai grav…).

loveplus

 

 

 

 

 

 

Acestea fiind zise, vă propun să vedeți și filmul lui Vlad Ursulean (Casa Jurnalistului), ca să vedeți că dimineața asta putea fi mult mai tristă și dramatică, dacă Vrancea avea un grad sau două mai mult chef de lambada:

 

Notă: toate capturile sunt făcute între orele 10.00 și 11.00, așa se poate aproxima ora postărilor). Foto cover: cugirinfo.ro

Distribuie articolul
Doru Șupeală
Doru Șupeală
Articole: 480

8 comentarii

  1. Eu am început postarea la 4.46, site-ul INFP picase şi prima televiziune care a dat ştirea, inclusiv cu declaraţie în direct a lui Radulian, a fost A3.

    • Mi-am propus să nu șterg niciun comentariu, chiar dacă voi mai avea vizitatori cu deficit de umor și inteligență. Cine vrea să știe cine sunt pune mâna și citește, resurse sunt destule.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.