Renaște Farmecul produselor românești

Distribuie articolul

Încă din primul meu articol pe blog mi-am exprimat admirația și încrederea pentru unul dintre puținii jurnaliști onorabili și responsabili din România, Moise Guran. Urmăresc emisiunile lui când am vreme și îmi completez informația cu postările de pe blogul biziday și cu emisiunile lui radio vox pop de la prânz și editorialul politico-economic de după șase seara de pe EuropaFM. Mi-am propus să scriu de ceva vreme un articol în care să scot în evidență proiectul lui recent, acela de a promova și susține produsele românești, așa puține și nu foarte puternice cum sunt ele, de a încuraja creativitatea, inovația, inteligența tehnică și tradiția autohtonă, de a susține utilizarea resurselor umane, tehnice, intelectuale și materiale interne.

Moise Guran face astăzi, cu talent, cu convingere și cu înțelepciune ceea ce niciun guvern de după 1989 nu a făcut, deși aceasta ar fi fost prima lui menire: încearcă să ne educe, să ne informeze și să ne convingă că doar ținând noi cu noi, doar punând marfa românească în prim-planul alegerilor pe care le facem atunci când cumpărăm un produs sau serviciu vom reuși, ca națiune, să progresăm economic, social și politic, să creștem standardele de calitate a vieții, să redevenim o țară atractivă în primul rând pentru propriul popor și apoi și pentru partenerii străini și să redăm învățământului superior misiunea de a livra minți creative, nu rebuturi spiruharetoide. De ce am favoriza un produs românesc, al unei companii autohtone? Sunt multe motive, dar astea sunt cele relevante: pentru că nu s-ar cheltui valută ca să fie adus și astfel am avea un leu mai puternic și deci chirii sau rate la bănci mai mici, fiindcă prețul achitat ar folosi la plata salariilor unor concetățeni și fiindcă profitul acelei companii ar fi reinvestit în dezvoltare, în educația angajaților, în inovație, în creativitate, în produse noi și implicit în noi locuri de muncă, aici, la noi în țară. Cumperi un produs românesc în dauna unuia similar străin atunci când te gândești că ai vrea ca un alt român să aleagă din raft rodul muncii tale, în dauna unuia făcut în China sau în alte părți. Sunt fericit și entuziasmat să văd că planul lui Moise a căpătat și susținere din partea unor companii puternice, cu fibră autohtonă puternică, așa cum sunt Petrom și Banca Transilvania.

Desigur, produsele autohtone care pot azi să concureze de la egal la egal cu cele de import sunt puține, timide, uneori mai puțin performante, lipsite deseori de resursele de experiență, tradiție, notorietate și credibilitate. Dar au o mare calitate: sunt românești. Avem de dus o îndelungată și dificilă campanie de educare și de apropiere reciprocă, noi consumatorii și ei producătorii autohtoni. Primele reguli pe care antreprenorul autohton trebuie să le respecte în interiorul acestei noi relații trebuie să fie onestitatea, respectul, încrederea, comunicarea deschisă, calitatea și îmbunătățirea continuă. Românul a văzut în ultimii 24 de ani prea mulți țepari, prea mulți doritori de înavuțire ilicită peste noapte, prea mulți tâlhari, trădători, demagogi și mincinoși care i-au băgat fără rușine mâna în buzunar și l-au batjocorit vânzându-i marfă proastă și iluzii deșarte. Cred și eu, ca și Moise, că românul este pregătit să iasă din prosteala ultimelor două decade, în care a fost învățat de propaganda de la televizor și de bandiții fără vocație care au pus mâna pe fabricile românești că numai mărcile străine și importate sunt bune, înțelegând totodată că alea autohtone ori au murit ori sunt nașpa, nu sunt trendy sau sunt câh-caca.

Am început deja, mulți dintre noi, să ne întoarcem la legumele, fructele, brânzeturile și băuturile autohtone, poate mai mici, mai sfrijite și mai neaspectuoase decât ălea din plastic aduse de afară, dar măcar știm că sunt mai aproape de modelul natural inițial, mai puțin conservate și chimicalizate și mai ales știm că sunt rodul muncii grele a unor români de-ai noștri, bunici sau veri pe care i-am uitat în niște sate prăfuite, călare pe niște cai deșelați și pe niște tractoare ruginite. Sunt tot mai multe exemplele de mărci românești care au șansa unui management înțelept și încep să aibă succes, Dacia este unul dintre ele, alături de Dedeman, Borsec, Eugenia, Rom, Peneș, Arctic sau Fulga și Zuzu.

Vă voi vorbi astăzi despre Farmec, o marcă de tradiție cu o istorie de 120 de ani, care s-a bucurat multă vreme de un capital de încredere fenomenal, în special în rândul doamnelor. Dispărută din prim-plan și chiar din piață în primii ani de după decembrie 1989, compania Farmec din Cluj are parte în ultimii ani de un management inteligent și ambițios, care face pași serioși pe drumul către un succes sănătos la public, în țară dar și pe piețele externe. Mărturisesc că nu am cumpărat, în mod conștient, în ultimii ani vreun produs de la Farmec, în principal din cauză că marca nu a avut parte de awareness-ul, plasamentul (distribuția) și publicitatea pe care le merită, acestea se construiesc în timp, cu investiții puternice, iar compania nu a dispus nici pe departe de capitalul pe care l-au mobilizat competitorii săi. Am avut însă recent ocazia de a descoperi, online, că marca este manageriată cu curaj, creativitate și ambiție, că își construiește cu inteligență și finețe un brand prietenos, credibil și puternic, punând la temelia întregului demers celebritatea, autoritatea morală și științifică și credibilitatea descoperirilor legendarei profesoare Ana Aslan, care poartă și azi numele cu faimă Gerovital sau Aslavital.

GerovitalPlantTratament

Farmec se adresează cu prioritate femeilor, deoarece aduce pe piață cosmetice, deodorante, produse de igienă orală și chimicale destinate curățeniei la domiciliu. Bărbații se regăsesc în ținta Farmec ca și utilizatori pe segmentele de deodorante, igienă orală, geluri de duș și în gama de produse de îngrijire a părului. Plus, cazul meu strict particular, conștientizat doar zilele astea, la produsele de îngrijire a pielii: ani de zile am cumpărat cantități semnificative de lapte demachiant Doina, cu care am păstrat în excelente condiții pielea de pe canapelele și fotoliile din piele neagră din sufrageria apartamentului în care locuiam la Brașov. Acum vorbesc despre utilizarea tradițională a acestor produse, sigur că și bărbații ar putea folosi aproape toate produsele de la Farmec, dar cultura consumatorului român este astfel alcătuită încât la raioanele de cosmetice întâlnești mai mereu doar femei, informarea, selecția și deciziile de achiziție pe aceste tipuri de produse aparțin partenerelor noastre de viață, iar companiile din domeniu comunică prioritar către audiența feminină.

Prezența companiei Farmec în mediul online, căreia i se datorează și acest articol, este gestionată de o echipă creativă, energică și pasionată. Mi-au plăcut pagina web a companiei și mijloacele proprii de comunicare în social media, precum și implicarea activă în comunitățile online românești, parteneriatele și sponsorizările bine țintite la care se angajează, dar cel mai mult mi-a atras simpatia un proiect original derulat pe internet, denumit Românce cu Farmec, în care se spun, în reportaje și interviuri, poveștile unor femei remarcabile de pe la noi și de pe lângă noi, de acum sau din trecut. Farmec este acum și sponsorul unei competiții dedicate bloggerilor, numită SuperBlog 2013, în care particip și eu și în cadrul căreia sunt promovate produsele de îngrijire a părului din gama Gerovital Plant Tratament, care sunt produse cosmetice (șampoane, măști, seruri), dar au și o componentă medico-farmaceutică importantă. Pentru că tema concursului presupune oferirea de informații asupra acestor produse, pentru că blogul meu este mai ales despre marketing, comunicare și shopping și pentru că produsele Farmec chiar merită mai multă publicitate, o să imaginez în cele ce urmează câteva asocieri de idei și persoane pentru promovarea celor opt produse din această gamă, care cred că merită mai multă atenție și popularitate printre consumatorii autohtoni. Este doar un exercițiu de imaginație, vă rog să îl tratați cu înțelegerea și empatia de care este nevoie.

 

1. Tratament anti-age pentru păr.

În clipul publicitar ar trebui să joace Cristi Minculescu. Omul are o vârstă apropiată de a mărcii Farmec (îl știm de când îi lumea) și cântă prin tot felul de locuri, unde părul este agresat de fum, temperatură, efecte speciale, fane în delir. Totuși, pleata lui de legendă a rockului românesc rezistă eroic intemperiilor. Felicia Filip ar putea juca rol secundar în spot, are și ea un păr generos și îngrijit și așa se va înțelege că șamponul e bun pentru ambele sexe.

 

2. Tratament Pro Color.

Acest produs de la Farmec păstrează vie culoarea părului vopsit și îl protejează de efectul distrugător al vopselelor. Deci aici avem o titulară certă, de mare angajament și impact la public: Loredana. Fata asta a avut în cap toate culorile pământului, sâmbătă seară la Vocea României avea o coafură aurie ca o păpușă rusească, iar când a turnat Apa de mai jos în urechile audienței era roșie ca focul. Mai folosește ea și peruci, dar continuă să arate și să cânte senzațional, deși se duce ușor către 50 de ani.

 

3. Tratament sebum control. 

Ăsta este pentru păr gras și, cum vorbim despre glandele sebacee imediat ne gândim la… Gabrieeeel Cotabițăăăăă. Transpiră băiatul ăsta și când doarme, darmite când pune mâna pe microfon, dar părul lui arată mereu îngrijit, deci este endorserul ideal. Luați de ascultați și vedeți dacă nu credeți, Trece Vremea peste el și iaca ce freză faină își păstrează:

http://youtu.be/sITn_r5_vrQ

 

4. Tratament anticădere

Știu: cum ați auzit de căderea părului, cum v-ați și gândit la Trăistariu, nu? Ăla o făcut implant cu bisturiul, pe când Farmec lucră cu Procapil și Biocapigen, două substanțe care acționează sinergic pentru eliminarea cauzelor care atrofiază rădăcina firului și activează creșterea părului. Deci, în reclame, afișe și pe cutia de ambalare îl punem pe Horia Brenciu, are o freză giugiuc, mult păr și pe față și spun fanele că are și un păr pe piept de poți să îi împletești codițe…

 

5. Tratament intensiv de regenerare
Produsul conține petroleum, extracte vegetale, keratină și vitamine esențiale, dar asta nu înseamnă că îl scoatem la înaintare pe Dinu Patriciu. Nu. Ia hai să ne gândim noi bine cine s-o regenerat mereu și pare un depozit ambulant de vitamine și alte bunătăți? Ca să nu mai povestim că are un păr bogat și o gură și mai bogată și nici nu pare pregătit să ne părăsească prea curând. Exact, nenea Florin Piersic:

 

6. Tratament intensiv antimătreață
Conține ichtiol și octopirox și are proprietăți antiseptice și antifungice. Sună complicat, dar face treabă bună, nu umbli cu sacoul sau smochingul plin de fulgi albi. Pe Hagi îl bănuiesc de mătreață, că are părul gros și bățos ca al meu și am avut și eu baiuri de astea mai demult. Dar Gică este asociat cu prea multe branduri, așa că să facem noi să fie bine ca să nu fie rău și să îl alegem aici pe Ivan Patzaichin: păr de invidiat, negru ca pana corbului, simbol al ambiției și generozității, patriot modest, care tace și face multe în promovarea României, iacătă:

 

7. Tratament pentru întreținere
Au băgat în el Keratină și Provitamina B5, ca să hidrateze și să reconstruiască firul de păr.  O să vă surprindă alegerea mea, dar trebuie să ne gândim și la românul din mediul rural, stă în soare în câmp toată vara dar și el se spală pe cap, poate mai rar, de aceea are nevoie de hidratare și reconstrucție. Pentru segmentul ăsta aș alege un personaj cu credibilitate, notorietate și onestitate de netăgăduit. Și, cu Cristian Pomohaci, am respecta și tradiționala vorbă din bătrâni „Să faci ce zice popa”:

 

8. Tratament permanent de protecție.

Aici l-aș folosi ca endorser chiar pe Moise Guran, și asta nu pentru că ar avea probleme cu părul, deși îl are cam scurt și pe alocuri cam rar. Ci pentru că Farmec ar putea căpăta mai multă notorietate și popularitate într-un segment de public educat și cu putere de cumpărare, susținând cea mai serioasă emisiune de televiziune din România și ar putea să beneficieze și de un transfer de credibilitate dinspre ceilalți sponsori ai Biziday, Petrom și Banca Transilvania. Și pentru că, după ce a șters pe jos cu Victor Ponta în emisiunea despre Roșia Montană, Moise Guran chiar are nevoie de protecție permanentă, fiindcă face emisiuni la TVR și politicienii abia așteaptă să prindă o ocazie ca să-i închidă gura. Având  ca suport atâția sponsori puternici și telespectatori fideli, s-ar putea ca politrucii să nu se încumete să-i facă felul.

 

Da, știu, am șapte bărbați propuși ca endorseri, din opt propuneri. Dar e simplu de priceput: femeile se fac frumoase și se îngrijesc și pentru ele, dar și pentru noi, bărbații. Și se și dau în vânt după ăia mai faini dintre noi. Pune niște bărbați adevărați și îndrăgiți de pe la noi să facă reclame pentru produsele românești cumpărate mai ales de către femei și o să vezi că mere treaba ca pe roate. Ăsta-i Farmecul!

PS: Mulțumesc organizatorilor competiției SuperBlog 2013, în care particip și cu acest articol, pentru ocazia oferită de a scrie despre o marcă românească de tradiție, care revine puternic în atenția, casele, mințile și sufletele noastre. Bine ar fi să vedem tot mai des exemple de mărci românești, pornite în căutarea prestigiului în mediul online, unde publicul este mai educat, mai inteligent și cu mai mulți bani în buzunar decât la ăia de urlă crăcănați la Antena 3, de exemplu.

Distribuie articolul

2 comentarii

  1. Mi-a placut foarte mult abordarea, ideea de a „tese” o reclama pe „trendul” promovarii produselor romanesti cu exemplificari specifice autohtone. Super ideea ! Mult succes !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *