Ghiță Ciobanul este endorserul ideal. Pe lângă că este popular, haios, simplu și natural, are marele avantaj că e un personaj fictiv, așa că nu prezintă riscuri de imagine publică de tip Oscar Pistorius sau Arșinel. Câteva milioane de telespectatori, dar mai ales peste 87.000 de posesori de profil pe Facebook au acceptat convenția propusă de furnizorul de servicii telecom și au intrat în jocul scriptului propus de agenția de publicitate. Urmărind pagina de Facebook a lui Ghiță, vedem că foarte mulți sunt convinși că păstorul e real și că el chiar navighează online în voie de la stână. Fanii îl întreabă de familie, de copii, de sursele de energie electrică, de starea vremii și de prețul brânzei și se oferă să îl ajute la lemne ca să aibă cu ce se încălzi.
Spotul de la televizor îl prezintă pe Ghiță, ăl mai simplu și mai pitoresc rumân posibil, folosindu-se de tehnologia de ultimă generație pentru a compensa dezavantajele unei vieți petrecute în condiții de izolare și natură uneori vitregă. Agenția care a creat povestea reușește să păstreze caracteristicile esențiale ale unui personaj rural credibil, dar îi alocă abilități, rutine și cunoștințe specifice mediului urban. Deși este reprezentantul cel mai credibil al unei bresle ancestrale și care se presupune că este rudimentară și conservatoare, Ghiță al nostru pare a fi teleportat din Centrul Vechi al Bucureștiului: face jogging cu oile, își gătește breakfast-uri fițoase, are husă mițoasă pentru tabletă (how cool is that!) și folosește telefonul ca și cameră de supraveghere.
La televizor nu se pot arăta atât de multe, dar odată ce intri pe pagina de Facebook a lui Ghiță descoperi tot mai mult și ești cucerit de farmecul personajului. Ghiță este cool, trendy, glumeț, prietenos, firesc și extrem de credibil. Ciobanul tratează cu mult umor specificul vieții sale, prin paralele comice cu viața urbană: ceaunele pentru mămăligă se numesc DryCooker, când face jumări spune că își pregătește popcorn pentru filmul de diseară, folosește o mioară pe post de covoraș cu „Welcome”, își tag-uiește colegii, câinii și oile în fotografiile postate și își consideră bordeiul drept vilă, încercând să îl introducă în circuite de turism ecologic.
Personajul este atât de bine construit și împrietenit cu publicul, încât reușește să te facă să treci cu generozitate și cu zâmbetul pe buze peste detaliile mai puțin convenabile ale relației comerciale cu compania de telefonie: ca să ții legătura cu amicii pe Facebook și să te uiți la filme folosind netul mobil trebuie să te aștepți la o factură de trafic de date greu de plătit din telemeaua de la oi. Este riscul pe care și-l asumă compania, promițând conexiune online de calitate și extrem de accesibilă: ce te faci cu clienții entuziasmați atunci când vor fi dezamăgiți sau furioși văzând tarifele sau, mai rău, facturile? Mă rog, rămâne problema lor.
Construcția personajului și a campaniei a avut parte de o strategie inteligentă. Ghiță s-a născut mai demult in vitro la agenție (din februarie a apărut pe Facebook) și a fost pus frumos la dospit în raftul cu idei, urmând a fi folosit în prima campanie în care s-ar fi potrivit, nu neapărat pentru telefonie. La finele lui august, când clientul Vodafone a aprobat campania, Ghiță a fost scos din scutece și pus să învețe să socializeze online. Poate a început ca o joacă, dar personajul a prins, iar publicul începe să aibă așteptări mari de la el, obligând agenția să delege acum un om care să întrețină dialogul lui Ghiță cu prietenii de pe net. Multe laude merită înțelepciunea clientului și a agenției de a afișa cu parcimonie și multă discreție însemnele și mesajele comerciale. Foarte fain i-a ieșit agenției și fundalul muzical al întregii campanii, remixarea Fetelor de la Căpâlna, utilizată inteligent, are toate șansele să devină o memă audio la fel de eficientă ca și tema muzicală Always Coca Cola sau ca semnalul audio al Intel. Tare bine ar fi ca băieții de la Virgula Roșie să ofere melodia ca și ton de apel.
Rămâne de văzut ce viitor profesional îi pregătesc agenția și clientul lui Ghiță. Ar fi păcat să îl treacă în anonimat, la finele campaniei. Cred că ar fi tare bun la promovat produse și servicii pre-pay, unde ar putea face o carieră de mare succes, amintind de eroi de legendă ca Zânul Băncii Transilvania și Dorel de la Unirea.
Ia să mai vedem o dată spotul tv, că tare îmi place fundalul audio:
In legatura cu Zanul Bancii Transilvania, am incercat sa aflu de la mai multi nespecialisti ce-o fi vrut sa spuna autorul. (Intrebarea clasica.)
Niciunul nu intelegea de ce e un barbat solid. Presupuneau doar ca poate are o legatura cu homosexualitatea, dar nu stiau ce ar avea banca de castigat din asta.
Poate este un bărbat solid fiindcă este un bancher de treabă din Ardeal, gurmand și jovial. Întâmplător, ofițerul meu bancar e din aceeași gamă. Fiind așa grăsuț, e mai simpatic, ajută la exprimarea autoironiei de care e nevoie ca să fabrici un personaj viabil.
Foarte posibil.
In plus, am auzit ca ar fi fost ales in loc de o zana, un „zan” barbat, la costum, si pentru ca s-ar fi considerat ca inspira mai multa incredere. Numai ca, cel putin la noi, un barbat cu fusta inspira altceva.
Totusi, publicul a fost destul de intelegator, fiind relativ imunizat de atatea tendinte noi preluate din vest.