Fotografiatul interzis. Serios, în 2013?

Distribuie articolul

La intrarea în cele mai multe magazine sau complexe comerciale de pe la noi sunt amplasate semne care avertizează asupra interdicției de a face fotografii în interiorul spațiului comercial. Măsura cu pricina nu este o invenție recentă, ea cred că are zeci de ani vechime și probabil are la origine dorința comercianților de a își proteja ofertele exclusive, patentele și secretele comerciale și organizatorice și de a împiedica accesul la informație al competitorilor. La vremea la care ea a fost inventată și aplicată în premieră, poate a avut sens, rost și eficiență.

Astăzi, însă, acest semn și concept este nu doar anacronic, jenant și contraproductiv, dar transmite dinspre comerciant către consumator ideea unei mentalități mult depășite de actualitate, o atitudine temătoare și alunecoasă și creează acestuia doar suspiciune, neîncredere, senzația unei relații lipsite de transparență și onestitate, în care celălalt are ceva de ascuns. Cei care cred că interzicerea fotografiatului în spațiile comerciale mai este posibilă și eficientă în zilele noastre sunt la fel de inteligenți ca și căpitanii de navă care se scufundă, dar încearcă entuziaști să scoată apa din cală cu furca și sita.

Trebuie să fii nu doar naiv, ci și deosebit de atehnic să crezi că mai poți opri pe cineva astăzi să realizeze instantanee foto din orice spațiu cu acces public. La cât de mult a evoluat tehnologia și la ce performanțe s-a ajuns cu miniaturizarea, cel care dorește să preia informație vizuală are nevoie doar de câteva secunde pentru a înregistra nu unul, ci sute de frame-uri cu un detaliu sau altul din oferta sau activitatea unui comerciant. Să nu pricepi că prin această interdicție te lupți cu morile de vânt și devii penibil și anacronic este tare grav azi, în 2013.

rejection

 

Poate vă amintiți întâmplarea mea de la Iulius Mall, relatată zilele trecute, când am fost invitat în afara complexului pentru că făceam fotografii. Voi continua să o amintesc tocmai fiindcă este rușinoasă și pentru că definește mentalitatea anacronică a unui operator comercial de prim rang de la noi. Analizând această întâmplare, se nasc în mod firesc câteva semne de întrebare pentru care nu are rost să căutăm răspunsuri: părinții care își aduc copiii la joacă în spațiile special amenajate nu au voie să își filmeze sau fotografieze pruncii zâmbind și distrându-se; tinerii care își aniversează ziua de naștere și își invită prietenii la o pizza și un tort nu au voie să facă fotografii pentru a le posta pe Facebook; domnișoarele care probează o rochie și vor să ceară părerea amicelor de pe Internet nu au voie să își facă o poză în cabina de probă; barmanul care prepară un coctail sau o cafea mai specială nu are șansa de a deveni celebru, fiindcă produsul său nu are voie să fie fotografiat. Sute de exemple de asemenea situații și gesturi naturale, firești, pozitive și utile pentru indivizi și companii pot să se înșiruie aici, demonstrând inadecvarea și lipsa de rațiune a unei astfel de interdicții.

Trăim într-o perioadă în care produsele, mentalitățile, tehnologiile, gesturile, gusturile, ordinea și cutumele se schimbă cu o viteză fantastică și fascinantă. Epoca lui Ford, când clientul avea voie să comande automobile de orice culoare, numai să fie negre, a murit de mult. Zilele în care produsul și producătorul își fixau, legau și dresau consumatorul au devenit istorie. Epoca în care comerciantul dictează consumatorului o tendință și un anume comportament, prin tehnici specifice pentru outbound marketing, este pe ducă. Suntem în anii în care la putere este chiar consumatorul, iar comercianții inteligenți sunt aceia care știu cum să îl transforme pe mușteriu în resursă creativă și vector de promovare. Interacțiunea, comunicarea directă și deschisă, libertatea de a încerca și a se exprima, experiența unică și memorabilă sunt instrumentele utile astăzi în relația cu clientul, nu interdicția, limitarea și evacuarea.

Cumpărătorii au astăzi la îndemână rețelele sociale online, blogurile și paginile web, unde vocea lor este tot mai puternică și credibilă, fiindcă e sinceră și autentică. În loc să le creezi condiții pentru a vorbi despre tine, pentru a îți face publicitate gratuit, prin mesaje către prietenii lor, tu le arăți cercul roșu cu o dungă oblică ce taie aparatul foto. Dacă ceea ce postează clientul despre tine este pozitiv, foarte bine, ai câștigat expunere și publicitate gratuită. Dacă cele scrise/spuse despre tine de către client sunt negative, e neconvenabil, dar tot e bine, ești și mai câștigat, afli gratuit unde mai ai de lucru și poți monitoriza întreaga dezbatere despre produsul sau serviciul tău. Rău este atunci când clientul pleacă supărat/nemulțumit/frustrat de la tine și vorbește urât despre produsul/serviciul tău, iar tu habar nu ai, fiindcă ai impresia că dacă nu are voie să facă poze el nu vede ce nu este în regulă.

Foarte mulți comercianți încă mimează sau truchează comunicarea cu consumatorul și cerșesc, cumpără sau falsifică reacțiile de tipul like, share și comment. Acest rezultat artificial și mincinos nu este decât în dezavantajul lor. Viitorul aparține celor care, la intrarea în magazin și cu orice alt prilej de întâlnire cu clientul nu numai că nu afișează interdicții imbecile, ci și oferă vizitatorului o experiență plăcută, unică și memorabilă și îi pun la dispoziție cu generozitate toate condițiile pentru a-și împărtăși experiența cu apropiații, pentru a transmite voluntar o percepție originală și personală asupra unei mărci.

Viitorul aparține celor capabili să genereze, direct sau indirect, conținut relevant, original, autentic și util publicului, adică acelora care știu ce este și cu ce se mănâncă marketingul de tip inbound. Brandingul nu mai este o întreprindere solitară, secretă și egoistă, ci seamănă, ca intensitate a interacțiunii, cu un meci de ping-pong, în care nu ai șanse să câștigi dacă muți fileul și măsluiești mingea după cum îți trece prin cap.

sarma ghimpata

Distribuie articolul
Doru Șupeală
Doru Șupeală
Articole: 501

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *