Iulius Mall Cluj: fumatul este permis și chiar protejat

Distribuie articolul

Complexul Iulius Mall din Cluj Napoca este singurul ansamblu comercial din România pe care l-am vizitat în ultimul an și în care legea privind fumatul în locurile publice nu numai că nu este respectată, dar încălcarea legii este tolerată și chiar protejată de procedurile superficiale și iresponsabilitatea administrației din mall.

Iulius Mall Cluj are mai multe zone cu cafenele, fiecare dintre acestea având spații special delimitate pentru fumători, zone închise cu pereți de sticlă și dotate la fel de confortabil ca și spațiile deschise, unde fumatul este interzis, conform legii și semnelor amplasate în locuri vizibile. Totuși, în special la orele de vârf, dar și în segmentele orare mai puțin aglomerate, fumatul în spațiile unde acest lucru este interzis este o regulă, nu o excepție. Imaginile de mai jos sunt surprinse într-o dimineață de marți, când complexul nu este foarte populat, dar fenomenul este masiv după-amiaza și în week-end.

iulius fumat 001

Acest lucru se întâmplă și la cafeneaua Quartz de la etajul 1 din Atrium, și la barul Bourbon, în mijlocul holului de la etajul 1, dar și la cafeneaua Segafredo, în corpul de clădire din spate, la parter. Iar acest fenomen deranjant și inacceptabil pentru clientela și trecătorii care nu suportă fumul nu este combătut în niciun fel de către personalul respectivelor localuri, dar nici de personalul de pază și ordine specializat al complexului comercial.

iulius fumat 002

Fenomenul acesta durează de multă vreme și a devenit aproape un obicei, iar angajații cafenelelor nu doar că nu cer clienților să respecte regulile, legea și interdicția, dar și oferă fumătorilor scrumiere, lucru pe care până acum ceva vreme nu îl făceau, avertizând doar fumătorii că fac acest lucru pe propria răspundere. Că fenomenul este ilegal și deranjant nu e cazul să mai menționăm, sunt multe persoane, chiar unele cu notorietate și influență, suficient de iritate pentru a își exprima public nemulțumirea firească:

iulius mall fumat 001

Am încercat să fac mai multe fotografii care să ilustreze acest fenomen. Ia ghiciți ce s-a întâmplat: unul dintre numeroșii agenți de pază și securitate ai complexului m-a abordat pașnic, m-a informat că fotografiatul în cadrul complexului este interzis și m-a condus frumușel afară, ca să îmi arate că pe ușile exterioare este afișat semnul care interzice fotografierea în incinta complexului. L-am întrebat de ce nu face același lucru cu fumătorii de la mese, de ce nu îi informează asupra interdicției și de ce nu protejează ceilalți clienți de comportamentul toxic și ilegal al acestora. Nu a avut răspuns la întrebare și nu a știut să răspundă nici cum traduce intelectul lui firav faptul că semnul cu fumatul interzis de pe ușile de afară este două ori mai mare decât cel cu fotografiatul interzis. I-am făcut o poză și lui, lângă semnele pe care știe să le interpreteze doar parțial.

iulius fumat 004

Înainte de a publica acest articol, am informat (încă de vineri) departamentul de comunicare al Iulius Mall Cluj despre intenția de a scrie un articol pe această temă și am adresat un set de întrebări la care am solicitat un răspuns oficial. Mesajul meu a sunat cam așa:

Pregătesc un articol despre un fenomen care se întâmplă la Iulius Mall Cluj și aș vrea să am și poziția voastră. Este vorba despre faptul că în Iulius Mall se fumează în multe spații unde acest lucru este interzis, iar clienții sunt deranjați de acest comportament al unor clienți, pe care Iulius Mall nu face nimic pentru a îl înlătura.

Fenomenul este unul masiv, nu unul izolat, fiind un obicei extins atât la cafeneaua Segafredo, cât și pe holul de la etajul 1 – Bourboun, dar și la Quartz Cafe, în spațiul neizolat. Practic, spațiul unde nu se fumează (încă) include doar food-courtul și terasa lui Marty.

Întrebări:

  1. Dacă știți despre acest fenomen, îi cunoașteți amplitudinea și ce faceți CONCRET pentru stoparea acestuia.

  2. Dacă există date concrete despre acțiunile întreprinse de administrația Iulius Mall pentru respectarea legii privind fumatul în spații publice, puteți să le prezentați?

  3. Vi s-ar părea îndreptățite plângerile eventuale ale clienților complexului comercial, deranjați de acest fenomen, depuse la instituțiile de stat abilitate?

  4. De ce este interzis fotografiatul în mall și de ce cei care fac poze sunt expulzați din mall?

La aceste întrebări, Iulius Mall Cluj-Napoca a avut amabilitatea de a îmi trimite următorul răspuns:

raspuns iulius mall fumat

Cu alte cuvinte, nu permitem, nu încurajăm, ne facem doar că nu vedem ce se întâmplă, adică tolerăm. Facem discuții și informări cu chiriașii, adică aruncăm răspunderea în spatele unora care nu au obligația de a impune și controla respectarea legii și a regulamentului complexului, treabă de care chiar noi suntem responsabili. Pe de altă parte, suntem vigilenți și „scrufuloși la datorie”, nu care cumva să existe persoane deranjate de aceste lucruri ilegale pe care noi le protejăm și care să poată prezenta dovezi foto ale acestor lucruri. Pe fumători, care încalcă legea, îi protejăm făcându-ne că nu îi vedem, dar îi dăm frumușel afară pe cei care fotografiază cum noi nu ne facem datoria de a respecta legile și ne batem joc de clienții complexului.

Concluzii:  dacă vă deranjează fumatul în spațiile publice din Iulius Mall nu vă mai pierdeți timpul cu reclamații la administrația complexului, fiindcă vorbiți cu pereții. Sunați direct la Protecția Consumatorilor, 0264.431.367, de câte ori aveți ocazia. După câteva amenzi consistente, poate le vine mintea la cap și fac ceea ce toate complexele comerciale civilizate au făcut: impun și monitorizează respectarea legii și a regulamentului propriu. Despre regula imbecilă și practic inaplicabilă de a interzice fotografiatul într-un spațiu public de shopping, loisir și entertainment cum este un complex comercial, promit să scriu într-un articol viitor. Iar despre cunoștințele despre marketing ale departamentului specializat de la Iulius Mall, care confundă conceptul de brand cu cel de marcă, firmă, organizație sau companie, vă poftesc pe voi să comentați mai jos.

 

Distribuie articolul
Doru Șupeală
Doru Șupeală
Articole: 501

10 comentarii

  1. Pe vremea cînd lucram în domeniul ăsta, se ajunsese la sfaturi către chiriași să-și informeze clienții că fumează pe propria răspundere în incintă. Adică nici noi, nici voi nu ne asumăm treaba. Doar clienții. Dacă interziceai fumatul, plîngeau mesele de goale ce erau.

  2. Dacă te uiți în primele două poze, se văd în spate saloanele delimitate pentru fumători, care sunt GOALE, deci loc există. Când au construit spațiile separate, puteau să își dimensioneze sălile, proporțional cu procentul fumătorilor din clientelă. Deci argumentul alungării clienților fumători nu stă în picioare. E pur și simplu o încurajare a nesimțirii și nerespectării unor reguli impuse de lege. Și nefumătorii beau cafea și sucuri și sunt și ei un procent important din clientelă, poate chiar 50%, dar dacă locul pute a fum aleg altă cârciumă, unde au condiții mai prietenoase.

  3. Daca spuneau „e spatiu privat” si „asa vrea muschii mei sa nu faci poze aici” era mai ok decat sa incerce sa „justifice” treaba cu imaginea brandurilor internationale… Cu ce se poate aduce atingere imaginii unui brand daca faci o poza in mall?!

    Rolul unei marci este de a identifica un produs, serviciu/concept si a-l diferentia astfel de alte produse similare existente pe piata. Titularii de marci pot interzice folosirea marcii intr-un mod denigrator, vanzarea de bunuri/servicii cu marca respectiva etc… dar nu pot sa interzica pur si simplu aparitia marcii intr-o poza, cu atat mai mult cu cat e un spatiu public.

  4. Dora, mulțumesc pentru vizită și comentariu. Ai mare dreptate, mai ales că se pare că ai un solid background juridic. Folosirea termenului de marcă este și ea foarte corectă. Când vine vorba despre brand, însă, multă lume folosește greșit sau forțat acest concept. Expresia „imaginea unui brand” este incorectă, expresia utilă ar fi „imaginea unei mărci” sau a unei firme, companii.
    Termenul brand desemnează reputația-prestigiul unei mărci, adică modul în care această marcă este percepută și (re)cunoscută de către publicul larg. Branding este procesul de construire a reputației, adică totalitatea acțiunilor întreprinse de specialiști pentru a imprima publicului o anumită percepție asupra unei mărci, fie că aceasta este o companie, un produs, un serviciu sau chiar o persoană. Procesul de branding începe prin naming, adică prin inventarea unui nume pentru acel/acea produs/serviciu/companie/individ.
    De aceea, expresia „branduri naționale și internaționale își desfășoară activitatea” este un barbarism care dovedește cunoașterea incorectă, după ureche, a unor concepte de bază ale acestui domeniu.

  5. Ma bucur sa aflu ca sint oameni care incearca sa faca ceva si pentru nefumatori. Lozinca „daca nu iti place stai acasa, sau puneti dopuri in urechi,,,” este inca bine inradacinata in mintea clujenilor (a romanilor). mai rau este ca mentalitatea s-a transmis si noi generatii.
    Mi-as permite o intrebare: ce parere ai despre difuzoarele din toate statiile de autobuz din Cluj prin care se transmite la volum maxim reclame ale diverselor firme,, muzica infernala…. sint convinsa ca este o sursa frumoasa de bani (din reclame) pe spinarea calatorilor. Chiar trebuie sa inghitim toata mizeria asta?unde in tarile civilizate s-a mai vazut asa ceva?

    • Dragă Mihaela,
      Mulțumesc petru vizită și pentru mesaj, din păcate nu suntem destui și nici prea hotărâți sau eficienți cei care încercăm să susținem niște principii ale civilizației.
      Legat de stațiile de autobuz, am observat și eu minunățiile acelea, în principiu nu reprezintă o idee rea, dar se vede că e făcuă pe bani publici, e fușerită șlari a fost prilej de jaf din fondurile comunității. Plus că nu e prea clar, dacă este o investiție pe bani comunitari făcută pentru informarea publică de ce difuzează reclame și muzică de prost gust, în loc de informații utile cetățeanului? Nu sunt jurnalist la Cluj, dar cred că merită o investigație treaba asta, poate îi scrii lui Liviu Alexa, că el e tare curajos și justițiar și sigur poate săpa puțin, dacă nu cumva îl împiedică alte motive.

  6. I see a lot of interesting posts on your website.
    You have to spend a lot of time writing, i know how to
    save you a lot of time, there is a tool that creates unique, SEO friendly posts in couple of minutes, just search in google – laranita’s free
    content source

  7. I read a lot of interesting articles here.

    Probably you spend a lot of time writing, i know how to save you a lot
    of work, there is an online tool that creates readable, SEO
    friendly posts in minutes, just type in google – laranitas free content source

  8. Daca voi credeti ca se rezolva lucrurile cu frumuselul, va inselati.
    La ANPC nu se fac reclamatii telefonice, trebuie trimisa reclamatia prin email. Se face frumos si scrisoare de reclamatie catre Directia de Sanatate Publica, iar pe moment e de ajuns sa chemati Politia sa vina sa imparta amenzi. Cu cati mai multi care fac asta cu atat mai bine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *