De ce voi fi joi la MK4IT, la Cluj

Distribuie articolul

M-a sunat într-o zi Ioana să mă întrebe dacă mi-ar face plăcere să am o întâlnire informală (ceea ce se cheamă uzual „o bere, ca băieții”) cu Victor Gavronschi, unul dintre proprietarii și CEO-ul agenției de marketing Loopaa, din Cluj. Sigur că știam cine e și cam ce face Loopaa, m-am intersectat de destule ori cu geniul lor din sfera digitală, Călin Biriș și am acceptat acum câteva luni să mă joc cu un sutien, în urma unei glume ingenioase pe care tot ei au făcut-o, pentru un client. Urmăresc povestea Loopaa încă de când a apărut agenția pe piață și sunt îndrăgostit de personajele de bandă desenată pe care ei le-au creat ca să spună într-o formă haioasă povestea întâmplărilor de zi cu zi din viața unui om de marketing autohton.

Am întrebat totuși care este motivul acestei întrevederi și am rămas plăcut surprins de faptul că Victor și ai lui colegi s-au gândit să ia pulsul comunității de marketing din Cluj într-un mod informal, ieșind la povești relaxate fără temă impusă, pentru a schimba idei și istorii personale, a înțelege cine, ce și cum muncește, care sunt provocările, percepțiile și preocupările oamenilor din branșă, cum evoluează cerințele și standardele profesionale, cât de bine sau greu se lucrează cu clienții din diverse industrii și încotro se mișcă lucrurile în meseria asta a noastră. Faină invitație și provocare, să stai la taclale fără o direcție prestabilită și să ai astfel șansa să înțelegi mai bine cum își fac meseria cei din breasla ta, ce-i preocupă și motivează, de unde își iau energia și inspirația și care sunt zidurile de care se lovesc în relația cu clienții, partenerii sau furnizorii.

Scriu acest articol acum fiindcă Victor a reușit foarte ușor să găsească frecvența și vibrația perfectă în dialogul nostru și am toate motivele să cred că nu a fost o mișcare strategică, ci un fenomen perfect natural. Practic, am descoperit că în sute și mii de subiecte și ipostaze vedem lucrurile la fel, gândim la fel, înțelegem și explicăm situațiile și personajele din piață în același mod și avem experiențe personale fascinante și asemănătoare, care ne-au construit intuiția și expertiza de-a lungul vremii și ne-au ajutat să ne punem la punct seturile de principii și valori personale și profesionale cu care operăm și care sunt fascinant și încurajator de similare. Ne place să lucrăm structurat și să facem lucrurile bine și serios, să începem cu începutul, chiar dacă beneficiarul muncii noastre ar vrea să vadă direct rezultatele, să evaluăm serios și obiectiv situațiile și cerințele și să nu ne angajăm în obiective nerealiste doar de dragul unor venituri grase și încasate ușor.

Chiar dacă nu e deloc comercial și nici în trend cu speculanții și saltimbancii din breasla noastră, știm cât este de important să spunem lucrurilor pe nume și să fim cinstiți și transparenți înainte de a scoate din mâneca vreo baghetă magică, să turnăm găleata cu apă rece în capul clientului atunci când e cazul, să spunem celor pentru care lucrăm că marketingul este 99% știință și muncă serioasă și doar 1% noroc și scamatorie, că trebuie să fii realist și bine informat ca să poți fi relevant și eficient în etapa creativă, că nu poți fi artist dacă nu știi să mânuiești instrumentele specifice acestui sector și că o construcție sănătoasă începe cu fundația unui model de business sănătos și funcțional și nu cu acoperișul strălucitor al unei reclame înșelătoare.

Tocmai din aceste motive, de multe ori selecția celor pentru care lucrăm cu plăcere și încredere se face natural și foarte dur, iar noi putem să livrăm inteligență și rezultate sănătoase și durabile doar unui număr restrâns de companii. Din păcate, foarte mulți dintre antreprenorii pe care îi întâlnim demonstrează superficialitate tocmai în privința construcției propriilor afaceri, funcționează pe baza unor mecanisme mentale rudimentare de tip hit&run, au intrat în business doar „ca să facă bani”, nu ca să rezolve serios și solid o problemă sau să creeze un produs original și benefic semenilor lor, iubesc doar rezultatele materiale și nu ideea care le fundamentează afacerea, manifestă pasiune doar pentru trofee iluzorii (mașini scumpe, vile, bijuterii, elemente de poleială sclipicioasă) și nu pentru bucuria/satisfacția/entuziasmul care ar trebui să se nască în ochii clienților lor și, atunci când îi întrebi care este cultura pe care vor să o construiască pentru compania lor îți răspund că o dată pe an își duc angajații la teatru, fac petrecere de Crăciun și le oferă amploaiaților chiar și abonamente la ziare și la sala de fitness.

Sunt foarte mulți proprietarii sau conducătorii de companii care apelează la marketeri doar în situații-limită și așteaptă de la aceștia o soluție magică de ieșire din criză, o Viagra pentru îmbățoșarea miraculoasă a propriilor conturi, un hocus-pocus care să transforme minusul în plus și clienții dezamăgiți în fani pe viață. Sunt foarte mulți cei care își gândesc afacerea egocentric, își privesc angajații doar ca pe niște resurse materiale plătite cu ora, nu împărtășesc informații și idei cu aceștia și cred că geniul, banii și deciziile trebuie să fie exclusiv ale lor, doar fiindcă ei au întemeiat afacerea. Am râs, povestind cu Victor, de o concluzie pe care am rostit-o aproape simultan, amândoi: oamenii ăștia de afaceri care le știu pe toate sunt fix aceiași care merg la seminarii și conferințe cu titluri pompoase și ies de acolo entuziasmați și fascinați, cu sentimentul că au descoperit Sfântul Graal, doar pentru că un speaker carismatic și foarte pragmatic i-a folosit ca și cobai într-un exercițiu de NLP și le-a pus pe ecran câteva rânduri preluate fără ghilimele din cursul de Bazele Marketingului pe care îl parcurg studenții de licență din anul 1 de la FSEGA.

Am descoperit în acea seară de povești fabuloase și idei generoase împărtășite cu Victor Gavronschi, o seară care a durat mult mai multe ore decât programasem inițial, că pasiunea și dragostea pentru această meserie reprezintă o resursă fantastică și o sursă de energie și satisfacție greu de cuantificat. Sunt convins că știți cât de bine, de inspirat și de încrezător te simți atunci când te întâlnești cu un om care îți confirmă și îți împărtășește ideile, principiile, pasiunea și bucuria de a lucra cu drag în industria comunicării. Victor mi-a spus chiar din acea seară că plănuiește, împreună cu colegii săi, o conferință dedicată Marketingului pentru afacerile din IT și am promis că voi ajuta cu tot ce pot la organizarea acesteia, fiindcă sunt convins că oamenii care vor participa, în public, au multe de învățat și de înțeles de la Victor și de la ceilalți cinci vorbitori.

Alături de Victor Gavronschi, joi la MK4IT vor mai fi pe scenă Tudor Galoș, omul de marketing al Microsoft România, un compendiu de înțelepciune pragmatică și de principii sănătoase (nu doar în meserie, ci și în viața publică), Alin Vlad, primul importator oficial și teoretician în România al tehnicilor de inbound marketing, Ioana Sigarteu de la Samsung, Nicoleta Benga de la LinkedIN și Raluca Anghel de la Parlamentul European, oameni cu experiențe personale și profesionale bogate, care sigur au multă înțelepciune de livrat pentru cine are minte să asculte. Voi încerca joi să fac o sesiune de difuzare instant a celor mai interesante idei ale speakerilor, pe pagina de Facebook a blogului meu.

Ne vedeeeeem joi! Enjoy!

Loopaa Marcomics

Distribuie articolul
Doru Șupeală
Doru Șupeală
Articole: 501

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *