Jolidon este una dintre companiile românești cu succes pe piețele internaționale și cu o foarte bună imagine pe piața internă. Cred că Gabriel Cârlig, omul care a construit brandul companiei cu sediul la Cluj a făcut o treabă foarte bună și este un bun exemplu pentru mulți dintre antreprenorii autohtoni, pentru ambiția și pasiunea cu care și-a condus marca și compania spre succes, atât pe piața internă, cât și pe plan extern. Presupun că atuurile Jolidon sunt creativitatea din design și calitatea materiilor prime, dar și costurile cu mâna de lucru sensibil mai mici comparativ cu ale adversarilor săi mai celebri.
Cu toate acestea, mai sunt multe lucruri de făcut și la Jolidon, pentru a putea spune că avem de a face cu o companie sănătoasă și serioasă, capabilă să domine piața lenjeriei intime. De exemplu, cineva de la departamentul de marketing al Jolidon ar trebui să înțeleagă utilitatea unui soft de gestiune a stocurilor din punctele de vânzare, lucru care este evident că lipsește și care transformă din știință exactă în loterie chioară unul dintre pilonii esențiali ai politicii de marketing, anume distribuția.
Imaginile din acest articol sunt surprinse în unul din magazinele proprii ale Jolidon dintr-un mall din Transilvania, dar nu are importanță locul exact, fiindcă absolut același lucru l-am trăit, alături de soția mea, în mai multe puncte de vânzare ale companiei clujene. Imediat după ce alegi de pe standurile de prezentare unul dintre modelele expuse și întrebi despre disponibilitatea unei anumite culori sau mărimi, vânzătoarea declanșează o operațiune de răscolire a unor saci din nailon ascunși în dulapurile din magazin, eveniment care te poartă, ca și client, de la sublim la penibil și de la eleganța relativă a aspectului magazinului la o anume jenă pe care o simți când vezi că biata femeie se pune în genunchi și patrulează în patru labe între dulapuri ca să găsească punguța cu chiloții de care ai avea nevoie.
Biata vânzătoare nu are acces prin computer la informații simple legate de stocul actual al magazinului, despre locul exact din magazin unde sunt depozitate modelele solicitate și despre disponibilitatea viitoare sau în alte puncte de vânzare apropiate a produselor care sunt de interes pentru client. Dacă nu ai norocul ca activitatea arheologică a vânzătoarei să se soldeze cu găsirea confecțiilor care îți fac trebuință, nu poți să afli de la personalul Jolidon nici unde sau când ai putea găsi ceea ce te interesează. Să nu mai vorbim de dezavantajul companiei, care nu are informații clare și în timp real despre modelele, culorile și mărimile cu cea mai mare căutare și nu poate reconstitui coerent și eficient stocurile epuizate. Se pierd enorm de mulți bani din această deficiență logistică, pe lângă deprecierile de prestigiu și credibilitate care compromit în parte eforturile de marketing și comunicare ale companiei.
Știu, există un magazin online al Jolidon, de unde teoretic s-ar putea cumpăra aceste produse, presupunând că acolo, la bază, disponibilitatea modelelor căutate trebuie să fie mai mare. Ei bine, treaba nu stă chiar așa, fiindcă produsele de lenjerie, în proporție egală sau chiar mai mult decât în cazul celor vestimentare sau de încălțăminte, au mai multă nevoie de un contact direct cu cumpărătorul, care simte nevoia reală și firească de a testa calitatea materialului și potrivirea mărimii și culorii cu propria persoană, înainte de a lua decizia de achiziție. Da, după o primă achiziție din magazin se poate trece ulterior la comanda online, dar numai atunci când clientul are acces la acest tip de distribuție (soacră-mea, de exemplu, nu prea obișnuiește să facă shopping online), dar și simte certitudinea că i se va livra un produs identic cu cel cumpărat inițial și care i-a creat satisfacție. Ori, de la un magazin în care vânzătoarea scotocește prin zeci de pungi de plastic până găsește ceea ce cauți numai senzația aceasta de certitudine, siguranță, consistență și coerență în dimensiuni și calitate nu prea o capeți.
Prăpastia dintre poziționarea superioară a produselor și situația de jenantă compasiune față de vânzătoare în care ești pus ca și client în aceste magazine este de natură a crea grave prejudicii brandului Jolidon. Nu știu care sunt prioritățile și strategia companiei, dar sper ca aceasta să aibă în vedere și acest subiect delicat, motiv pentru care o să îi avertizez pe cei de la Jolidon asupra apariției acestui articol și o să aștept cu real interes un semnal pozitiv din partea lor. Fac acest lucru din dorința sinceră de a ajuta o companie românească să își îmbunătățească stilul de lucru, produsele și serviciile și să livreze consumatorului o experiență de calitate superioară, aptă să potențeze credibilitatea și notorietatea mărcii. Nu putem progresa economic, ca țară, fără să avem tot mai multe produse și servicii apte să intre în competiție, de la egal la egal, cu cele străine. Iar pentru asta trebuie să învățăm să facem, zi de zi, lucrurile să meargă mult mai bine ca ieri, până în cele mai mici detalii.
PS1: Pentru că nu am mai avut de ceva vreme articole cu conținut video și pentru că am vorbit în acest articol despre produse care atrag mai mult atenția doamnelor, deși audiența mea este distribuită egal între cele două sexe, am să pun mai jos un filmuleț cu o prezentare a Jolidon, de la Paris, cu modelele care se poartă anul acesta, colecția de primăvară-vară. Deci, domnilor, așa-i că, la așa produse și prezentare, ar fi nevoie de niște magazine mai inteligente și mai prietenoase?
PS2: Și încă o idee, pe care am mai lansat-o unor reprezentanți ai Jolidon, anul trecut, la o întâlnire a mediului online, chiar la Cluj: vă rog să vă gândiți și la bărbați, când vă desenați magazinele: puneți într-un colț două fotolii și niște reviste cu cele mai recente colecții, evident purtate de niște fotomodele frumoase sau plasați la vedere un ecran pe care să se deruleze aceste prezentări video, ca să ne simțim și noi mai bine câtă vreme soțiile sau prietenele noastre caută și probează produsele dumneavoastră. Dacă faceți treaba asta, veți câștiga prietenia noastră de durată și, indirect, fragmente mai mari din bugetul familiei destinate produselor dumneavoastră. Păi nu?
http://youtu.be/JydS-m6ZmPA
Dragă Doru,
Îţi mulţumim pentru interesul acordat brandului nostru în acest articol, chiar dacă acesta a cuprins şi aspecte mai puţin favorabile. Criticile, atunci când sunt bine gândite şi exprimate, devin constructive. De aceea, vom analiza cu mare atenţie punctările pe care le-ai făcut şi chiar ne bucurăm să descoperim persoane interesate de bunul mers al brandurilor autohtone. Apreciem timpul pe care l-ai dedicat scrierii acestor rânduri, deoarece este important pentru noi ca munca să ne fie răsplătită cu un feedback relevant.
În ceea ce priveşte situaţia stocurilor din magazine, acestea beneficiază de un sistem de gestiune informatică a stocurilor, însă există într-adevăr anumite aspecte care pot fi îmbunătăţite şi lucrăm în continuu la perfecţionarea acestuia.
Aşa cum menţionai şi tu în articol, oferirea unei experienţe de calitate superioară este un principiu care stă la baza progresului oricărei companii şi, desigur, şi noi depunem eforturi importante în acest sens. E adevărat, învăţăm tot mai mult cu fiecare pas şi susţinerea consumatorilor noştri are un rol important în acest proces.
Mulţumim sincer pentru implicarea ta!
P.S. Ne-a plăcut tare mult ideea pe care ne-ai propus-o în cadrul evenimentului de anul trecut şi ne gândim la posibilitatea de a amenaja în viitor o mică “oază de relaxare” pentru jumătatea masculină din cuplu, aşa, să fie toată lumea mai fericită la cumpărături 🙂
Dragi Jolidoni,
Mă bucură mult răspunsul vostru, chiar sper să vă fi fost utile observațiile și ideile mele. Să auzim de bine și să vedem schimbări inteligente și rapide acolo unde ele sunt necesare! Succes!