Drumul crăcănat, invenție românească

Distribuie articolul

Imaginile pe care le vedeți în acest articol sunt de pe drumul european E671, adică șoseaua care leagă Satu Mare de Oradea, o arteră foarte importantă din nord-vestul țării, renovată capital acum câțiva ani. Nu am de adus critici referitoare la calitatea lucrării, părerea mea și a celor cu care am discutat despre acest subiect este că s-a făcut o treabă serioasă, de vreme ce traficul intens și ultimele trei ierni nu au provocat încă necesitatea efectuării unor reparații.

20140214_082522

Acest articol are însă ca subiect un element de detaliu aparent nesemnificativ, dar de fapt deosebit de important, care ne arată că, oricât de serios ar munci și oricât de mult s-ar strădui românul să facă bine lucrurile, are momente determinante când nu ratează ocazia de a da cu mucii în fasole. În cazul acestui drum, toate eforturile reale de a realiza un produs de calitate sunt compromise de invenția cretină, păguboasă și deosebit de periculoasă care aparține probabil proiectanților și care a fost tolerată și acceptată de beneficiar, recte Compania Națională de Drumuri. Mă refer la alveolele de delimitare a intrării și ieșirii în localități, inspirate de elementele similare existente în multe țări europene, care au rolul de a obliga șoferii să decelereze la intrarea în localități și să adapteze viteza la limita legală și de siguranță impusă pe acel segment de traseu.

Spre deosebire de construcțiile de acest gen pe care le-am văzut în special în Ungaria, dar care există și au logică și funcționalitate reală în multe alte țări, cele executate între Oradea și Satu Mare sunt complet originale, tipic românești, adică respectă principiul autohton al formelor fără fond, atât de bine identificat și descris de Titu Maiorescu. În țările normale la cap, aceste alveole sunt amplasate la ambele capete ale unei localități și au în vedere de fiecare dată doar autovehiculele care pătrund în acea așezare. Sensul de intrare în sat sau oraș este marcat vizibil mai întâi cu indicator de decelerare și limită de viteză, apoi cu două sau trei rânduri de marcaje de încetinire aplicate direct pe asfalt, care produc vibrație la momentul trecerii peste ele și determină frânarea și apoi cu o deviere în buclă largă de la linia generală a drumului, astfel încât șoferii să fie determinați să reducă viteza până la limita locală pentru a își păstra vehiculul în echilibru pe șosea. În paralel, sensul de ieșire din localitate nu suferă niciun fel de modificare și marcaj de decelerare, fiindcă acestea, normal, nu sunt necesare, de vreme ce autovehiculele părăsesc localitatea.

Ei bine, între Oradea și Satu Mare toată logica specifică acestor construcții a fost anulată de originalitatea proiectantului și executantului, care, conform obiceiului atât de românesc al plagiatului, au copiat forma, fără a se preocupa de fond. Ideea de protecție a pietonilor și a șoferilor prin obligarea eficientă a acestora din urmă la frânare s-a dus pe apa sâmbetei, constructorii drumului reținând doar forma, adică necesitatea de a crăcăna șoseaua la limita localității. De aici au rezultat o dublă deviere a șoselei, pe ambele sensuri de mers și o curbură mai lentă a devierii, care nu își mai face treaba, adică nu mai impune decelerarea. Dacă în Ungaria și în alte părți intrarea cu mai mult de 60 de kilometri la oră în această alveolă este un act riscant și deci evitat, fiindcă vibrațiile denivelărilor aplicate pe șosea și curbura demarcării pun în pericol controlul de către șofer al mașinii, la noi cu un autovehicul de calitate medie poți să intri lejer în localitate cu o viteză de peste 90 de kilometri la oră, fără să ai de făcut manevre prea complicate din volan.

20140214_083012

O altă treabă făcută prost este amplasarea fără logică, regulă și disciplină a parapeților de protecție pe marginea drumului. Puteți vedea din cele două imagini postate aici că parapetul nu este amplasat pe ambele sensuri de mers, cum ar fi normal. O dată barele orizontale de protecție sunt puse pe sensul de intrare, a doua oară sunt pe ieșire, deci nici aici nu există un principiu, deși șoseaua este pe ambele părți amplasată la fel de sus față de relieful zonei, deci pericolul de ieșire în decor este egal pe ambele părți.

Astfel, s-au cheltuit niște bani în plus, sume consistente, fără să se obțină un efect de protecție a cetățenilor, fie ei pietoni sau șoferi. În vreme ce intrarea în localitate nu se face la o viteză micșorată, ieșirea relaxată din localitate este și ea periclitată, de vreme ce șoferii nu pot să treacă la o viteză convenabilă de croazieră până când nu ies din alveolă. Profund original, tipic românesc: adică mult, prost și fără rost.

Distribuie articolul
Doru Șupeală
Doru Șupeală
Articole: 501

3 comentarii

  1. Exact ca la giratoriile din Braşov (şi alte locuri româneşti), unde razele de curbură nu corespund iar trecerile de pietoni sunt prea depărtate de rond, astfel încât automobilele au timp să accelereze – lucru dinadins stipulat in normative ca fiind de evitat. Forme fără fond, care în loc să aducă un plus de siguranţă, periclitează şi mai rău.

  2. Eu socotit 3 zile si 3 nopti, le-a dat cu virgula, le-a dat cu plus si dupa reanaliza cu minus. Au inmultit cu un milion si apoi au impartit cu un milion (unii spun ca au incercat si cu un miliard, acuma nu stiu ce sa zic..) si tot la forma aceasta au ajuns. Da eu ma gandesc ca logica a fost asa: cine conduce o masina care ofera posibilitatea de manevrare a ei in astfel de alveole cu peste 90 km/h are bani si de amenda! Sau? Si sa spui Bogda Proste ca nu au facut alee pe mijloc pt animale! sau … salvare sau mai stie mama dracului ce au mai vazut poriectantii prin tarile prin care au umblat. Da totusi asa prosti nu suntem, cred ca altfel a fost, neavand fonduri de „drumetii” prin alte tari, proiectantii s-au uitat pe google si acolo asa era …! Numa bine!

  3. Au socotit 3 zile si 3 nopti, le-a dat cu virgula, le-a dat cu plus si dupa reanaliza cu minus. Au inmultit cu un milion si apoi au impartit cu un milion (unii spun ca au incercat si cu un miliard, acuma nu stiu ce sa zic..) si tot la forma aceasta au ajuns. Da eu ma gandesc ca logica a fost asa: cine conduce o masina care ofera posibilitatea de manevrare a ei in astfel de alveole cu peste 90 km/h are bani si de amenda! Sau? Si sa spui Bogda Proste ca nu au facut alee pe mijloc pt animale! sau … salvare sau mai stie mama dracului ce au mai vazut poriectantii prin tarile prin care au umblat. Da totusi asa prosti nu suntem, cred ca altfel a fost, neavand fonduri de “drumetii” prin alte tari, proiectantii s-au uitat pe google si acolo asa era …! Numa bine!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *