Am fost în acest week-end în Cluj și, timpul fiind limitat, am prânzit în Iulius Mall. Tare curios am fost să văd pe viu, nu doar din poze de pe net, cum arată fast-food-ul Cantinna și să gust câteva din produsele inventate de Adrian Hădean. Campania puternică, ingenioasă și destul de originală dusă de Liviu Alexa, Adi Hădean și alți lideri de opinie clujeni pe rețelele de socializare și-a făcut foarte bine treaba în cazul meu și al colegilor cu care m-am întâlnit în acest week-end, mulți erau la fel de curioși și cu intenție de transformare în mușteriu, ca și mine. Unul povestea că a auzit despre o faimoasă ciorbă de fasole cu afumătură, tarhon și prune uscate, altul zicea de ceva pui cu sos din suc de cocos. Suna tare bine, pofta era mare, măiestria lui Hădean e binecunoscută, iar încrederea în rețetele și standardele lui nu se pune la îndoială.
Eram vreo șase și ne-am cam răspândit la început prin food-court, urmând a ne întâlni la masă. Ei bine, după cele zece minute în care fiecare a dat un ochi pe la mai multe tejghele cu mâncare din mall, am constatat la masă că nimeni dintre noi nu își luase nimic de la Cantinna. Am dezbătut imediat subiectul și concluzia a fost că toată setarea mentală pozitivă creată inițial a fost mai întâi neconfirmată și apoi imediat răsturnată de întâlnirea cu front-office-ul de la Cantinna. Nu personalul este problema, fata de acolo ne-a întâmpinat amabilă și zâmbitoare. Marea problemă este prezentarea produselor, adică aspectul preparatelor prezentate în vitrină. Diferențiindu-se de competitori, Cantinna a decis să prezinte individual în vitrină cele 5-6 ciorbe și cele 8-9 preparate de la felul doi, așezate în farfurii și boluri, exact așa cum se livrează ele clientului. Foarte bună ideea, foarte dezavantajoasă execuția, fiindcă, după ceva vreme de la așezarea în farfuria din vitrină, mâncarea își pierde total aspectul apetisant și prospețimea și devine un handicap de imagine.
Chiar dacă bucătăria de la Cantinna este total la vedere, nefiind separată cu niciun zid de spațiul de vânzare (alt aspect original și teoretic, doar teoretic, pozitiv), chiar dacă logica îți spune că este un fast-food, unde volumele de vânzare sunt mari și preparatele nu au cum să fie vechi sau stricate, chiar dacă atunci când ești servit porția se construiește pe loc din recipiente specializate pentru păstrarea în condiții optime, prioritate în luarea deciziei de cumpărare are reacția subconștientă/subliminală de respingere cauzată de vederea acelor porții care arată bine și corect, dar nu apetisant și convingător. O soluție teoretică pentru a anula acest handicap ar fi împrospătarea ritmică a porțiilor expuse, la anumite intervale de timp. Dar ce faci cu porțiile retrase, le pui înapoi în oale? Nu e nici bine pentru credibililate și cred că nici conform normelor sanitare în vigoare. Nu-ți rămâne decât să le arunci, ceea ce iar nu e bine deloc, pentru business. Aici, competitorii celor de la Cantinna se folosesc inteligent de liniile de vânzare standard care țin și mâncarea caldă, omul de pe linia de vânzare are ca sarcină strategică amestecarea periodică a conținutului, astfel ca acesta să arate mereu fresh și aburind.
Treaba cu bucătăria deschisă este și ea un element de originalitate și diferențiere și ar funcționa în beneficiul afacerii dacă în acel spațiu chiar s-ar întâmpla lucruri relevante pentru arta culinară. Sâmbătă și duminică la prânz, când am fost noi acolo, în bucătărie era doar o persoană, care avea rolul de a livra porțiile comandate. Logic, fiindcă de gătit se gătește teoretic la primele ore ale dimineții, ca să fie mâncarea gata. Dar vine cineva dimineața la mall să vadă cum se gătește mâncarea pe care și-o va comanda când se va întoarce la prânz? Nu prea cred. Transparența e foarte bună dacă este relevantă, personal nu văd de ce mi s-ar părea un operator fast-food mai credibil, mai atrăgător sau mai priceput decât ceilalți dacă îmi arată mesele de inox și frigiderele poziționate într-un spațiu curat și luminat, fără să simt cum sunt ele folosite pentru a-mi livra un dejun savuros.
Scriu acest articol și îl și trimit ca link spre Adi Hădean, tocmai pentru că am multă considerație pentru realizările lui, pentru experiența și competența pe care le-a dovedit în numeroase proiecte de mare succes și pentru că sper ca opiniile și percepția mea să îi fie utile în reglajele fine de care are nevoie în acest proiect. De precizat că toți mesenii care au participat la acest experiment sunt oameni cu cunoștințe relevante de marketing și vânzări, activi în aceste domenii. Și mai trebuie precizat că rămânem interesați cu toții de bunătățile din meniu, care sună tare apetisant. Vom reveni la locul faptei cu gânduri la fel înfulecătoare, peste vreo trei weekenduri, să vedem dacă interfața de vânzare va fi mai ademenitoare. Poftă bună, spor la treabă!
Foto: Cantinna Facebook account
E un feed back foarte bine venit, desi foarte superficial.
Bucataria deschisa este un semn de curaj si de asumare a responsabilitatii Cantinna pentru siguranta clientilor. Degeaba spui ca nu iti pasa ca alti operatori au bucatarii inchise, caci gresesti: in foarte multe bucatarii din Cluj, ma refer la cele din mall-uri, e un jeg de nedescris.
Ma intriga parerile tale, pe care le consider inca o data interesante, dar superficiale, si referirea la Hadean, cand tu nici macar nu ai gustat din preparate. Ai fi avut ocazia sa intelegi de ce Cantinna are rabdare sa se impuna prin gust, nu prin mancare facuta la tona. Si te asigur, exista foarte multa rabdare din partea proprietarei.
Nu e o lupta intre cei mai buni si cei mai rai, intre saormisti si mcdonalzi, ci o scanare a celor ce isi doresc sa manance altceva la mall.
Gustul e bun, preparatele sunt senzationale, si, la sfatul lui Hadean, niciun fel nu se gateste in proportie de mai mult de 10 portii. Cand e pe terminate se repeta mancarea. Astfel, e mereu proaspata.
Tot ce ramane seara se arunca la gunoi.
Pot sa cred ca aspectul corect al mancarii montate nu te-a facut sa le consumi, dar te intreb: servitul din gamela, din linie, ca la vite, ti se pare mai apetisant?
Ca om care face creatia si marketing la Cantinna, a trebuit sa imi asum ambitia proprietarei de a pastra acea vitrina care poate ca nu e cel mai bun lucru. In curand, Cantinna va incerca niste displayuri cu foto bine facute. Dar nu vei vedea niciodata vitrine cu gamele.
Mancarea se schimba tot la 3 ore si se arunca direct la cos. Este o pierdere asumata.
Mai mult, Cantinna nu e fast food, desi se afla intr-un loc de fast food.
Si mai mult, preturile sunt exact aceleasi ca si la restul operatorilor de profil: tot 6 lei o supa, tot 17 lei un fel 2 plus garnitura, minus minciunile de la casa de marcat cand, la altii, te trezesti ca platesti si tacamuri si farfuriile si painea. La Cantinna, nu le platesti, sunt incluse in pretul final. La altii, le vezi pe bonul fiscal si astfel, pretul creste spre 20.
Remarcile tale despre relavanta bucatariei deschise sunt ciudate. Ti s-ar parea mai atragator sa nu stii ca un operator, nu dam nume, bate carnea de porc pe prosop, asezat pe dusumea?
Doru, tocmai pentru ca stiu ca esti un om cu intentii bune, te conjur sa nu faci aprecieri despre competenta lui Hadean, de vreme ce tu in textul asta nu ai vorbit nicio secunda despre mancare, caci nu ai gustat-o macar.
Pe mine, ca om de creatie si responsabil de pozitionarea Cantinna, nu ma intereseaza ce competenta aveti voi in marketing si vanzari. Sunt destul de bun si eu pe partea asta, ca sa zic asa, de vreme ce am creat la viata mea si afaceri proprii si concepte pentru alti clienti, care au avut succes mare.
Eu vreau, prin munca mea pentru acest client, sa targetez oamenii de bun gust in cautarea gustului. Si reusim, tot mai mult sa facem asta.
Media generala de bonuri pe zi a operatorilor pe care noi ii consideram concurenti si pe care Cantinna ii respecta este de 270. Din prima zi si pana azi, Cantinna are o medie de 130 de bonuri pe zi, la doar doua luni de la lansare. E foarte bine, e foarte reconfortant, caci cresterea si educarea clientilor se face mult mai greu, daca tii la principii gastronomice adevarate.
Spor la treaba!
Liviu Alexa
Salut, Liviu
Mă bucură și mă onorează comentariul rapid, elaborat și asumat, ca răspuns la articolul meu. Mulțumesc mult pentru asta.
Apreciez utilitatea informațiilor despre conceptul comercial, pentru că ele aduc o lumină nouă asupra unora dintre observațiile mele.
Accept cu mare drag toate afirmațiile, precizările și opiniile tale, mi se par utile și relevante. Doar cu tonul nu sunt de acord: ca om care face marketing la Cantinna sau oriunde altundeva trebuie să îți păstrezi cumpătul, să fii recunoscător oricărui client (activ sau potențial) pentru feedback și să îl încurajezi să îți spună ce crede și pe mai departe, fie că îți convine sau nu. Nu mă supăr că mă cerți și mă dai puțin cu capul de tejghea că mi-am permis să formulez o opinie și să cred că vă va fi utilă pe viitor, fără să gust produsele, treabă care ar fi fost irelevantă raportată la observațiile din acest articol. Sper doar să înțelegi că atitudinea asta atotștiutoare și arțăgoasă a făcut mereu doar rău, chiar și unor oameni de afaceri mult mai celebri și mai potenți decât un guru de business al Clujului.
Dacă citești cu mintea limpede și bunăvoință articolul, o să constați că toate referirile la Adi Hădean și la întreaga activitate a Cantinna sunt pozitive și niciodată critice sau acuzatoare. Mai mult, nu am făcut nici o apreciere dezavantajoasă pentru Cantinna în raport cu competitorii, pe care nu i-am lăudat defel când am spus că împrospătează aspectul mărfii prin tehnici pline de șmecherie. Eu am observat doar că modul de prezentare a meniului la Cantinna aduce deservicii afacerii și am și explicat de ce. Atât. Iar la final am promis că revin și că aștept îmbunătățiri, ceea ce denotă bunăvoință și o investiție de încredere.
În răspunsul de mai sus oferi două informații esențiale, care reprezintă un atu de marketing și de diferențiere al Cantinna și pe care sunt contrariat să nu le văd valorificate în prezentarea de la punctul de vânzare, dar și de pe celelalte mijloace de comunicare: prepararea a maxim 10 porții odată și eliminarea integrală, seara, a tuturor produselor nevândute sunt elemente extrem de importante de diferențiere și identitate comercială, pe care, ca un client superficial ce mă aflu, nu le-am văzut nicăieri trimise ca mesaj clar către mine. Eu, ca și client potențial care am îndrăznit să comentez niște produse deși nu le-am gustat, consider aceste informații importante și relevante și mă aștept de la tine, ca și comunicator priceput, să mă faci să le receptez și să le transform mental în atribute de încredere.
Continui să cred că 3 ore este un termen prea mare de înlocuire a exponatelor și că soluția de prezentare aleasă este elegantă și creativă, dar din păcate neproductivă.
Sugestie: în loc să se arunce la coș, mâncarea nevândută sau înlocuită se poate dona unor adăposturi pentru animale, ar fi rost de puțin CSR util pentru firmă.
Și, în final, o precizare tehnică: termenul fast-food desemnează în limbaj economic categoria de servicii de alimentație publică definită prin furnizarea rapidă, în general la tejghea, a unor produse alimentare, proaspete sau conservate, preparate anterior momentului comenzii. Știu că are conotații negative de sorginte mecdonaldescă, dar așa se numește ramura asta.
No, gata, am scris destul, sper că nu primesc iar vreo muștruluială.
Cu prietenie și bune intenții, Doru.
In general, am un ton agresiv cand imi sustin ideile. E un dat al meu, nu o intentie. Totusi, revin cu ideea ca ai scris un comentariu care facea referire la chestiuni ce nu aveau nicio legatura cu competenta lui Hadean, pe care te-ai straduit sa il mentionezi de doua ori. Secundo, nu sunt artagos, dar nu cred ca cele prezentate de tine, adica modul de prezentare al meniului, pot aduce deservicii afacerii. Daca erai mai specific si faceai referire la nenorocita aia de vitrina, nu aveam comentarii. Dar meniul este prezentat foarte bine prin denumiri care atrag atentia si prin productia unei mancari deosebite. Sunt de acord ca vitrina nu e cea mai buna alegere. Se incearca o varianta de display care sper ca va ameliora perceptia asupra mancarii.
Inca cateva:
– nu consider necesar sa scot in evidenta ca gatim doar 10 portii sau ca aruncam mancarea ramasa in fiecare seara. Proprietara Cantinna o face pentru ca asa considera ea ca se exprima respectul fata de sanatatea unui client. Asa ar trebui sa faca toata lumea, sa prepare mereu proaspat, nu sa tina in frigider 100 de portii, chiar si pentru a doua zi. standardele de siguranta alimentare ar trebui sa fie un deziderat pentru toti.
– Donatul de mancare la saraci, de exemplu, este rau privit de DSV, motiv pentru care Cantinna nu o face.
– Donatul de mancare pentru catei? Ma opun eu. E o prostie. Eu, care am acasa 6 maidanezi, nu le-as da sa manace mancare cu otet balsamic, piper, sare, mancare prajita sau mai stiu eu ce. Le distrugi sanatatea si ii pregatesti pentru un cancer de stomac de toata frumusetea. Ma bucur ca cei de la Cantinna m-au ascultat.
O seara buna!
Dragă Liviu,
Este minunat să avem păreri diferite și să le discutăm cu onestitate și deschidere, în termeni amicali.
Sunt bucuros că am ajutat la creionarea unei concluzii despre eficiența și oportunitatea suportului actual de prezentare a produselor și sper din tot sufletul că această afacere frumoasă, originală și onestă să câștige în experiență și performanță odată cu această dezbatere.
Din toată inima, succes și gânduri bune și ție și echipei de la Cantinna.
Se pare ca aceasta postare pe blog a avut totusi un efect, iar cei responsabili cu promovarea business-ului au recunoscut, indirect, ca autorul are dreptate (sau ca, cel putin, ideea lui de comunicare a pozitionarii in raport cu concurenta este binevenita: http://www.ziardecluj.ro/la-cantinna-te-saturi-cu-mancarea-de-acum-nu-cu-mancarea-de-ieri/
A se remarca textul din comentarii: „nu consider necesar sa scot in evidenta ca gatim doar 10 portii”. Iar apoi, comparativ, textul din materialul de promovare (aparut dupa 2 zile): „Din fiecare fel de mancare se fac cate 10 portii o data, nu mai mult”. Doru Supeala, ma inclin.
Fara atatea cunostinte de marketing dar si fara atatea scuze si rugaminti de acceptare a opiniei proprii, subscriu la ideile principale din articol. Si eu am vrut sa mananc la Cantinna atunci cand am auzit prezentarea, dar cand am ajuns in fata vitrinei si am vazut cum arata portiile de mancare mi-a pierit orice pofta. Si degeaba se vrea a fi altceva prin faptul ca sunt gatite portii mai mici si e o calitate mai buna, pentru ca din perspectiva mea de consumator tot a fast-food arata. Si inca unul care nu ma atrage deloc. Faptul ca mancarea e gatita, expusa 3 ore si apoi aruncata imi provoaca din nou un sentiment negativ, pentru ca nu numai proprietarul suporta costurile ci noi toti, prin risipa de energie si de alimente care se face zi de zi, 7 zile din 7. Parerea mea.
Simina, mulțumesc pentru vizită și pentru comentariu. Sper ca observațiile noastre să le fie utile celor de la Cantinna și indirect și nouă, fiindcă păpica gândită și dozată de Adi Hădean sigur e tare gustoasă. Rămâne doar să ne fie prezentată într-o formă mai atrăgătoare și convingătoare.
Am fost ieri prin Iulius si am vazut ca au schimbat modul de prezentare, au inlocuit portiile de mancare cu poze. Pe mine m-au convins si am comandat de la ei si intr-adevar mancarea e delicioasa! 🙂
Simina, mulțumesc pentru informație, asta chiar este o veste bună. Putem spune că, noi toți, comentatorii și vizitatorii acestui blog, am contribuit la o schimbare în bine, nu? Asta se cheamă comunicare și marketing proactiv. Mă bucur.
Buna,
Am fost sambata la food court la mall La Iulius, in Cluj….domnisoare dragute si amabile, nimic de zis..personal imi plac supele crema si nu aveau decat de conopida…nu mi-a placut aspectul fasolei verde si a broccoli-ului (nu era verdele ala viu care trebuia sa fie..era clar ca cineva il oparise prea mult si aratau bleah…in rest mi-a placut display-ul mancarurilor..te face sa inghiti in sec..imi place si denumirea preparatelor..foarte haios…din pacate vroiam mici si nu aveam timp sa astept pana se fac deci am renuntat sa iau pentru ca ma trageau copiii de poale..dar promit ca voi reveni pentru mici pai-pai si hot-dog ca tare mi-au facut cu ochiul….as sugera poate o diversitate mai mare de supe creme si ceva deserturi autohtone daca se poate….
Felicitari pentru tot ce faceti, pe mine m-ati castigat de client…mult succes in continuare.
Cu drag,
Vera
O singura data am mancat la Cantinna, mancarea a fost departe de ce se descrie aici. Mai exact, fara gust. Ciupercile servite in mod sigur nu au fost proaspete. Hanul Dacilor , de exemplu sau Casa Maramureseana sunt cu mult peste.
M-a frapat insa :
„niciun fel nu se gateste in proportie de mai mult de 10 portii. Cand e pe terminate se repeta mancarea. Astfel, e mereu proaspata.
Tot ce ramane seara se arunca la gunoi.”
Cred ca d-asta nu a avut gust , ca era proaspata :)) Nu sunt mare expert dar nu cred ca exista restaurant in Cluj care sa poate supravietui in conditiile alea daca nu are preturi foarte mari spre exclusiviste. Si Cantinna nu e un astfel de loc. Minciuni d-a lui Alexa.
Am mai vrut sa incerc si alta data insa odata ce am facut cunostiinta cu „personalitatea” infecta a patronului m-am cam convins de ce nu mai respect nimic ce are numele lui in spate.