Riscuri în brandingul poliglot: Chic Ville

Distribuie articolul

Un magazin de decorațiuni interioare și accesorii casnice cu multe pretenții de lux, eleganță și rafinament, la parterul complexului Iulius Mall din Cluj Napoca. Afacerea aparține unor oameni de afaceri ardeleni, care apar în topurile milionarilor autohtoni, deținând o cunoscută și puternică rețea de distribuție de telefonie mobilă, EuroGSM. Magazinul de decorațiuni și accesorii pentru locuințe face parte și el dintr-o mini-rețea, pornită de la Cluj și încă prea puțin extinsă la nivel național.

Numele magazinului este de inspirație franceză: Chic Ville, ar veni un fel de Orășel Cochet. Șarmant și eclatant. Pe lângă numele acesta, rețeaua mai folosește un logo, ca o definiție a businessului, o formulă elitistă situată la granița dintre subtitlu și slogan: „home et cetera”. Primul termen este, logic, din engleză, desemnând locuința, căminul. Următoarele două cuvinte, însă, nu știi precis de unde să le iei: din latină vin ele cu siguranță, numai că acolo se scrie musai „et caetera”. Dicționarele românești și ale altor limbi recomandă formula unită „etcetera” și prescurtarea „etc”. Este admisă și utilizarea „et cetera”, care nu este considerată incorectă.

Totuși, recomandabil în construirea unor nume și formule verbale comerciale este să eviți exprimările echivoce și la marginea corectitudinii, fiindcă dorința de originalitate și expresivitate te poate purta în capcane greu de imaginat.  Ei bine, când amesteci atâtea limbi universale și elitisme auto-referențiale, riști ca în locul identității pe care o dorești să se înțeleagă cam așa ceva:

etc 001 cetera

Cetera desemnează vioara în nord-vestul țării, mai degrabă decât să te ducă spre ideea de „și altele”. Și, dacă tot dă de ceteră și ceteraș, mintea cea jucăușă a trecătorului, fiindcă tot o pornit să imagineze, se gândește la tăt ansamblul folcloric și te întreabă unde-i ălălalt instrument cu coarde. Iacătă-l:

etc 002 zongora

Da, știu, sunt eu mai de la țară și nu sunt capabil să percep brandurile astea, prea rafinate și subtile pentru gustul meu. Totuși, dacă se caligrafia „caetera” se evitau confuziile. Și se atingea și nivelul maxim de prețiozitate, moft și fiță, care respiră din toți porii magazinului. De prețuri și de pregătirea vânzătorilor nu vorbim acum, că e plin netul de povești interesante pe subiectele astea. Hai pa, au revoir și good bai-bai.

 

 

Distribuie articolul
Doru Șupeală
Doru Șupeală
Articole: 492

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.