Raportul Catalyst despre Employer Branding, România, 2019: mai e foarte mult până departe.

Distribuie articolul

Echipa de la Catalyst a publicat recent  raportul ”State of the Employer Branding – 2019”, un studiu realizat în România, pe baza răspunsurilor a 230 de specialiști și manageri care administrează funcția de employer branding în cadrul unor organizații de la noi.

75% din companiile implicate în studiu sunt multinaționale și doar 25% sunt companii naționale și locale. Indiscutabil, nu vorbim despre un eșantion reprezentativ, cel puțin numeric, pentru economia României, dar este de înțeles acest lucru, fiindcă știm că foarte multe din companiile de la noi încă nici nu au descoperit ideea de brand de angajator și utilitatea acestei funcții strategice pentru o organizație.

Distribuția pe domenii de activitate a firmelor chestionate este și ea destul de nenaturală – 33% sunt din IT și Comunicații, restul procentelor fiind împărțite oarecum echilibrat între alte 16 sectoare.

 

Cele mai importante date rezultate din acest studiu sunt următoarele:

  • Doar 43% dintre organizațiile respondente spun că au o strategie de employer branding, iar 53% spun că vor avea curând (positive thinking 🙂 is good), doar 5% nu au în vedere o strategie; Se observă că organizațiile mari (peste 500 de angajați) sunt mai predispuse la a construi o strategie (66%) decât cele medii și mici, sub 500 de angajați (doar 33% au în vedere o strategie);
  • 69% dintre cei care spun că au în vedere o strategie cred că trebuie să înceapă toate lucrurile cu un plan de comunicare;
  • 41% dintre companii declară că în 2019 țintesc să recruteze mai mulți oameni decât în 2018, iar 42% consideră că obiectivele numerice de recrutare sunt egale cu cele de anul trecut, doar 11% sunt în regres ca număr de poziții deschise în acest an;
  • Întrebați despre prioritățile lor în funcția de management a brandului de angajator, respondenții au oferit un spectru larg de răspunsuri, pe care nu le comentez, le pun așa cum sunt, suprinse de raportul Catalyst. Spun doar că este interesant că, pentru multă lume, alcătuirea unei strategii este mai puțin urgentă decât prezența pe rețelele sociale.

 

  • Doar 28% dintre companii au o propunere de valoare pentru angajați formulată strict local, în vreme ce 34% adaptează local o formulă globală, iar 38% iau formula globală și o aplică local, fără adaptări sau modificări. Cert este că doar 58% dintre companiile chestionate afirmă că au o propunere de valoare pentru angajați, în vreme ce 46% își propun să lucreze la asta anul acesta. Din nou, observația importantă: cel mai bine stau în acest sens companiile din IT&C.
  • Un lucru surprinzător de plăcut este că majoritatea companiilor pun propriul site pe primul loc în lista canalelor de comunicare utilizate în recrutare, în acest sector datele rezultate fiind oarecum firești, lipsite de surprize notabile.
  • Cele mai mari surprize apar când se discută despre bugete, sumele menționate fiind absolut comice. Doar 17% dintre companiile chestionate (cele mai multe din nou din IT&C) afirmă că au un buget de employer branding mai mare de 20.000 euro anual, ceea ce oricum este incredibil de puțin. E foarte posibil ca sumele să fie în realitate mai mari, dar răspunsurile să fi suprins doar o felie din bugetele alocate.

 

Concluziile mele în urma acestui raport, pe scurt, sunt simple: suntem foarte departe, în economia românească, de o corectă înțelegere a rolului, impactului, complexității și importanței funcției de employer branding într-o organizație, iar domeniul are urgentă nevoie de clarificări pe toate segmentele: conceptual, funcțional, bugetar, din punctul de vedere al competențelor și resurselor necesare, cât și din punctul de vedere al principiilor de construire a unei strategii și de implementare a acesteia.

Pe de o parte, nu e bine că suntem atât de la început, pe de altă parte semnele bune sunt că apar preocupări tot mai serioase în acest sens, companiile sunt dispuse să învețe și să se schimbe, înțeleg ce probleme au legat de atragerea și pătrarea oamenilor de calitate și caută soluții mai solide și mai corect construite decât improvizațiile și amatorismul folosite pe larg până acum.

Cu cei care vor să dobândească o înțelegere amplă a conceptului, sistemului de lucru și proceselor legate de brandul de angajator, ne vedem la Masterclass, în decembrie în Cluj și din ianuarie în marile orașe din țară, urmăriți site-ul Școlii pentru Oameni Responsabili pentru informațiile cele mai proaspete. Mult SPOR vă doresc.

 

PS: Eu am descărcat raportul de aici, este posibil să fie nevoie să oferiți câteva date personale pentru a îl putea descărca, așa cum de altfel este și firesc. Succes!

Distribuie articolul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *