Anti-Employer Branding: recrutorii agresivi și disperați compromit reputația firmelor

Distribuie articolul

 

Toți, dar absolut toți prietenii mei care lucrează în IT primesc zilnic cel puțin un mesaj privat, pe Linkedin, de la recrutori care tocmai au ”un super-proiect” și care sunt ”impresionați de cariera, experiența și profilul” lor.

Textul cu care recrutorii ”agață” online este de cele mai multe ori același (copiat de la alții!) și le promite celor vânați tot soiul de avantaje, beneficii și sume extrem de atrăgătoare.

Totuși, rata de conversie a acestei metode de vânzare directă de care recrutorii abuzează de mult prea multă vreme este foarte scăzută. Nu reușește să atragă de fapt mai pe nimeni, în schimb aduce prejudicii grave de imagine și reputație atât breslei recrutorilor, cât și companiilor pentru care aceștia lucrează.

O mică firmă IT americană și-a rugat angajații să citească fragmente din mesajele pe care le primesc de la recrutori. Iată ce spun oamenii:

 

 

Metodele folosite de recrutorii din IT au devenit nu doar subiect de bancuri, meme și amuzament online, dar sunt și sursă de inspirație pentru muzicienii rap/trap.

Iată un cântecel care tratează extrem de acid, dar binemeritat, metodele rudimentare și deja penibile folosite de oamenii de HR:

 

 

Descoperim din aceste filmulețe cel puțin trei lucruri:

Unu:

Hărțuirea specialiștilor IT de către recrutori, cu mesaje agresive, înșelătoare, inconsistente, nepersonalizate și nerelevante este o practică globală, nu se petrece doar la noi. Iar rezultatele sunt aceleași: specialiștii IT râd de mesajele primite și unii dintre ei le expun public, generând daune de reputație nu doar pentru recrutori ca profesie, ci și pentru companiile pentru care aceștia lucrează.

Doi:

Recrutorii îndeplinesc azi o funcție de vânzări pentru companii, se străduiesc să încheie o tranzacție cu prospecții identificați (acceptare job contra pachet salarial). Și pentru asta apelează la metode de vânzare directă extrem de rudimentare și nepotrivite cu nivelul de educație și inteligență al prospecților, deci mai mereu penibile și inutile.

Fiindcă nu au pregătirea necesară de marketing și vânzări și folosesc doar vânzarea directă simplă și rudimentară (adică sunt un fel de comis-voiajori care îți bat la ușă, dar online și încearcă să îți vândă lucruri de care nu prea ai nevoie), recrutorii generează stres, frustrare și reacții automate de respingere din partea prospecților și înregistrează rate de conversie extrem de mici, dacă nu chiar nule.

Trei:

Foarte multe companii din lume nu reușesc să se diferențieze ca angajatori, să definească și să dezvolte un brand puternic și atrăgător și să formuleze o propunere de valoare suficient de inteligentă, eficientă, creativă și convingătoare ca să atragă și să păstreze cei mai potriviți specialiști pentru rolurile din organizație.

În disperare de cauză, le fixează recrutorilor obiective nerealiste și imposibil de atins în condiții decente, iar aceștia se angajează într-o spirală sinistră a hărțuirii online și a propunerilor de angajare mincinoase, agresive sau extravagante financiar.

***

Deși se declară Employers of Choice, cele mai multe companii sunt doar Employers of Cash, pachetele financiare foarte generoase fiind singurul instrument care funcționează pentru a atrage noi angajați. Din păcate, oamenii care vin într-o firmă doar pentru bani pleacă foarte ușor tot pentru niște bani în plus.

Astfel că firmele care folosesc această metodă au două mari probleme:

unu: continuă să piardă resursă umană, fiindcă banii, singuri, nu creează legături durabile și nu generează loialitate și

doi: distrug cultura și așa săracă a organizației, lăsându-i pe angajații existenți să vadă că le apar noi colegi care nu se potrivesc cu valorile și misiunea organizației, dar care sunt mai bine plătiți decât ei.

 

Cum putem rezolva cu adevărat această problemă a atragerii și păstrării oamenilor de calitate?

Drumul nu e ușor, însă este posibil, prima condiție este ca organizațiile să își înțeleagă situația cu adevărat și să își propună să învețe și să se schimbe. Organizațiile de succes care sunt adevărați magneți pentru cei mai buni specialiști din piața muncii reușesc să deseneze și să de dezvolte o cultură atrăgătoare a organizației și o experiență de lucru care îi face pe oameni să fie fericiți, motivați, bucuroși și loiali. Această cultură și experiență se adaugă, desigur, la oferta salarială atrăgătoare și adaptată la nivelul pieței.

Pentru a ajuta organizațiile să înțeleagă cum se construiește brandul de angajator și cum se structurează o propunere de valoare pentru angajați, am creat programul educațional ”Employer Branding 100%” și programele de consultanță personalizate pe care deja le dezvoltăm în unele firme.

Organizațiile care muncesc inteligent la construirea unei propuneri de valoare convingătoare și sustenabile destinate angajaților nu sunt nevoite să participe la acest stupid ”război pentru talente”, din care face parte și agresarea online a potențialilor candidați, cu mesaje tip spam care nu mai conving pe nimeni.

Hărțuirea online și offline a profesioniștilor, de către recrutori, este un fenomen sinistru de care ar trebui să scăpăm, cât mai curând sau măcar să îl izolăm ca excepție și metodă utilizată limitat, strict în situații disperate.

Haideți la cursurile organizate în țară în perioada următoare, ca să înțelegem împreună cum se construiește un brand de angajator care chiar funcționează:

#București, ne vedem pe 20 februarie – https://scoalaspor.ro/bucuresti-20feb2020/

#București, sau pe 21 februarie – https://scoalaspor.ro/bucuresti-21feb2020/
#Sibiu, vom face cursul pe 18 Martie la Hotel Ibis – https://scoalaspor.ro/sibiu-18mar2020/
#BaiaMare, ne întâlnim pe 20 Martie la Eurohotel – https://scoalaspor.ro/baiamare-20mar2020/

#TârguMureș, pe 2 Aprilie la Hotel Privo – https://scoalaspor.ro/targumures-02apr2020/

La fiecare eveniment avem minim 3 burse, găsiți în descrierea fiecărui eveniment cum puteți obține aceste locuri. 

 

PS: Citește și acest articol, în care explic diferențele fundamentale dintre Employers of Choice și celelalte trei tipuri majore de angajatori: https://dorusupeala.ro/employer-of-choice-employer-of-values-sau-employer-of-cash/

Distribuie articolul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *