Vă prezint azi un spot care a fost categoric respins de National Football League, organizația care produce în fiecare an Marele Meci Super Bowl și gestionează și spațiul de publicitate din cadrul acestui eveniment. Produs acum două luni cu scopul de a fi difuzat în seara marelui meci, spotul nu va fi văzut la televizor cu această ocazie și nici nu a adunat prea multe vizualizări nici în mediul online.
Nu public acest spot fiindcă îmi place și nici fiindcă este vreo mare realizare tehnică sau artistică. Dimpotrivă. Dar cred că este un bun prilej de dezbatere despre metodele, limitele și onestitatea publicității, despre ce este și ce nu este etic, socialmente și moralmente acceptabil, despre cât de multă ipocrizie se găsește în publicitate și despre justificările care pot fi folosite pentru a transforma valorile de familie în resursă de comunicare pentru producătorii și comercianții de armament.
În America dezbaterea este încinsă de câțiva ani pe tema asta, dar acolo lumea și istoria sunt altfel, Statele Unite sunt de multă vreme Jandarmul Mondial, de cele mai multe ori nesolicitat de nimeni, o țară care își maschează interesele economice și acțiunile de monopolizare a resurselor minerale în spatele unui discurs demagogic despre democrație și libertate. Sunt curios cum vedeți voi acest spot, dacă vi se pare că povestea de familie se leagă logic și natural cu propunerea comercială de la final.
Cu ce este mult diferită față de reclamele la ceva family car unde e speculată grija pentru siguranța familiei?
Bun s-ar putea discuta despre moralitatea din publicitate în general. Dar în cazul de față măcar nu susține nimeni că în urma cumpărării produsului x viața ta se schimbă radical în bine, începi să fi cool și/sau sănătos și dacă ești fată mare sigur îți găsești un soț.
Ți se pare o obscenitate mai mare decât clipurile care-ți spun că doar distracția la maxim contează pe lumea asta?
Sigur ar fi aspectul ridicat de dreptul la autoapărare. Dar poate că de aici din România – unde statul, partidul și conducătorii mult iubiți veghează la bunăstarea și siguranța noastră – ne este mai greu să înțălegem nevoia de autoapărare pe care o au cetățenii care trăiesc în haosul capitalist.
Salut, Radu, mulțumesc pentru vizită și pentru opinia argumentată. De acord cu tine, publicitatea mincinoasă sau înșelătoare, spoturile care încurajează consumul de produse sau servicii toxice ori comportamentul social la limita bunului simț și reclamele care profită de lipsa de dotări intelectuale a unor mușterii sunt complet condamnabile.
Mie reclama asta mi se pare inacceptabilă tocmai pentru că este înșelătoare și speculativă și se folosește de potențialul intelectual redus al unor dedtinatari. Spotul se străduiește să creeze și să alimenteze psihoza unui pericol iminent și gigantic, pentru a îndemna apoi imediat la cumpărarea unui produs periculos care poate cauza neplăceri majore chiar proprietarului și poate pune în pericol chiar siguranța membrilor familiei, prin accident sau păstrare improprie. Este un buhuhu uriaș, extrem și tragic pe care realizatorii îl construiesc continuu, până la livrarea mesajului comercial din final. Egal în imoralitate și înșelăciune cu pastilele care promit frumusețe veșnică sau slăbire instantanee.