Lidl și prezervativele: lecție de RTMarketing

Distribuie articolul

Scriam acum câteva zile un articol despre o postare hazlie de pe Facebook, a unui client al rețelei comerciale Lidl. Tânărul Cristian Mureșan a adresat retailerului european, pe pagina acestuia de Facebook, rugămintea de a schimba cumva poziția la raft a prezervativelor, fiindcă atunci când și le adaugă între cumpărături de la raftul de lângă casa de marcat sunt și alți clienți în zonă, care observă gestul său, lucru care îi produce un oarecare disconfort moral. Postarea lui a făcut obiectul unei capturi video și a circulat relativ viral pe rețelele de socializare, în general ca subiect de bășcălie.

1486649_651262791603251_1002053518_n

Ei bine, Lidl a profitat la maxim de acest moment și de notorietatea vastă și naturală a solicitării tânărului client și a transformat această oportunitate într-o demonstrație extrem de inteligentă, originală și veselă de Marketing în Timp Real. În doar câteva zile, Lidl l-a contactat pe Cristian Mureșan și i-a făcut cadou un stoc însemnat de prezervative, convingându-l să participe ca endorser la lansarea unui nou canal de distribuție, inventat de Lidl pentru toți clienții săi care întâmpină aceleași neajunsuri: rețeaua comercială a lansat o aplicație specială de Facebook prin care doritorii pot să își cumpere comande prezervativele online, acestea fiindu-le livrate la domiciliu, prin curier. (Later Edit: aplicația livrează GRATUIT prezervative, primelor 2000 de persoane care o accesează! Abia acum am primit lămuririle necesare de la comunicatorii Lidl.)

lidl muresan 01

Lumea virtuală a fost informată asupra acestei acțiuni a Lidl printr-un mesaj de e-mail nonconformist și prietenos, transmis de către agenția de PR care gestionează contul Lidl. Cred că mesajul a fost destinat  tuturor bloggerilor cu profil compatibil cu specificul subiectului, fiindcă am văzut deja articole pe această temă pe la mai mulți confrați. Singurul neajuns este că, muncind la organizarea treburilor, pe cei care au pus acest lucru la cale i-a cam prins week-endul, iar comunicarea către bloggeri s-a făcut sâmbătă după-amiază,  într-un segment temporal care nu se bucură de audiențe online prea consistente.

lidl aplicatie

Deocamdată, la ora la care scriu acest articol (duminică ora 19.00), postarea lui Cristian Mureșan pe propriul wall despre cadoul primit de la Lidl a adunat 111 comentarii și aproape 1900 de like-uri în circa 24 de ore, un rezultat foarte bun date fiind condițiile în care subiectul a fost lansat și popularizat (câteva articole de blog și postări pe Facebook și destul de puține share-uri). Dar sper că articolele care vor apărea azi (luni) și cele deja apărute cor avea parte de o bună distribuție în aceste zile, fiindcă gestul celor de la Lidl merită toată aprecierea și considerația și este un bun model pentru toate companiile care sunt realmente interesate în dezvoltarea unei relații puternice, complexe și speciale cu clienții lor.

La final, hai să încercăm să definim, pe scurt și destul de rudimentar, acest nou trend în comunicare, Real Time Marketing, care după părerea mea este o tehnică neconvențională, care funcționează după anumite principii și răspunde unor reguli de bază, dar care oferă un spațiu extrem de generos de manifestare, o multitudine de oportunități reale în viața de zi cu zi și mai ales este o resursă de brand equity accesibilă financiar și foarte generoasă în rezultate concrete. Dar nu este pentru oricine: doar companiile/produsele/serviciile/indivizii cu o bună prezență în mediul public, dinamice, curajoase, cu oameni bine pregătiți și creativi vor fi capabile să valorifice acest potențial.

1. Oportunitatea: o companie identifică un eveniment, o dezbatere, o întâmplare sau un alt tip de ocazie care captează interesul unor grupuri mari de oameni care corespund profilului clientelei acelei companii. Subiectul capătă popularitate și notorietate și se răspândește viral, natural și cu mare intensitate în diverse medii de comunicare (rețele sociale, întruniri publice, publicații și transmisii electronice etc). În termenii marketingului modern, fenomenul acesta se numește Buzz.

2. Ideea și adaptarea: Compania identifică o idee spectaculoasă prin care poate valorifica notorietatea evenimentului prin mutarea atenției de la subiectul propriu-zis la o propunere proprie, originală și prietenoasă, de rezolvare/continuare/dezvoltare a subiectului inițial. Modul în care compania sau produsele sale se interpun în poveste nu trebuie să fie nici brutal, nici abrupt și nici artificial, integrarea identității și caracteristicilor proprii trebuie să se facă discret și în perfectă concordanță cu conținutul real al evenimentului-mamă. Dacă ideea este bună și corespunde valorilor publicului vizat, ea se va bucura de o distribuție naturală și de o viralizare la fel de puternică, în comparație cu momentul inițial. Practic, fluxul de buzz inițial se preia și se direcționează către o adaptare proprie a subiectului inițial. Noua interpretare a fenomenului va genera și ea buzz, dacă este corect implementată.

3. Execuția: Ideea creativă trebuie să fie implementată rapid, pentru a nu permite epuizarea sau demonetizarea evenimentului care a generat ideea. Anvergura comunicării ideii trebuie să fie una bine calculată, iar mijloacele de transportare a mesajului trebuie să fie perfect compatibile (identice chiar) cu cele care au propagat evenimentul inițial și să atingă în timp scurt un număr suficient de lideri de opinie ad-hoc, care o vor evalua și o vor distribui voluntar, dacă răspunde așteptărilor și nevoilor lor reale. Se va produce astfel un transfer benefic de notorietate, credibilitate și atitudine binevoitoare a publicului, care constată că acea companie este vie, dinamică și onestă și este realmente preocupată de modul în care trăiesc, gândesc și se dezvoltă membrii publicului său.

Ei, acestea fiind zise, hai să îi felicităm pe cei de la Lidl pentru reacția inteligentă și prietenoasă și pentru treaba excelentă pe care o fac în general în mediul online, dar și în întreaga lor activitate de comunicare și să îi rugăm să răspundă celeilalte provocări: cum rămâne cu paznicul și cu fisticul? Nu m-ar mira, de exemplu, să aflăm în zilele următoare că Lidl organizează PistacchioDay, ziua când clienții vor avea voie să guste în voie din sacul cu fistic.

 

Distribuie articolul
Doru Șupeală
Doru Șupeală
Articole: 501

Un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *