Ce sfaturi pentru angajare ai da unui tânăr marketer?

Distribuie articolul

Am purtat în ultimele zile o foarte plăcută și (cred) utilă corespondență cu un tânăr din Cluj, absolvent de Marketing la Babeș-Bolyai (o școală de calitate și cu consistență pentru care aproape că bag mâna în foc). Mi-a cerut sfaturi legate de găsirea unui job, în Cluj, în domeniul în care s-a specializat, adică Marketing – Comunicare, fiindcă acum lucrează pe un post de vânzări directe pentru o companie din zona serviciilor financiare și nu simte satisfacția reală și completă de a aplica în practică lucrurile pe care le-a învățat în școală.

I-am dat câteva idei, puține și deloc originale ori spectaculoase, în grabă, pe care o să vi le prezint și vouă, în cele ce urmează. Dar înainte de asta vreau să vă rog să mă ajutați să îl ajut mai mult. De fapt, cred că am putea să ne dăm seama că ne-am ajuta cu toții, fiecare are nevoie de câte o idee isteață, fie că lucrează deja sau caută un job în domeniu. Îmi doresc să putem alcătui împreună un mic set de idei de succes în carieră pe care să le oferim din suflet și cu multă înțelepciune tuturor celor care iubesc acest domeniu și meseria asta atât de frumoasă, de plină de șanse, idei, relații, bucurii, emoții, curaj și neprevăzut. Hai să ignorăm faptul că prietenul nostru este din Cluj, cred că sfaturile profesionale de calitate pot fi valabile și utile oriunde pe planeta asta.

Este un fel de Wiki-jobia chestia asta la care vă invit să participați, o colecție de idei, informații și ponturi de care să se poată bucura oricine, gratuit și neîngrădit și ai cărei autori relativ anonimi să fie toți membrii unei comunități profesionale pline de oameni faini, isteți, pasionați și generoși. Haideți, aveți cu toții propriile istorii și experiențe, vă întâlniți zilnic cu fel de fel de situații și oportunități, nu trebuie decât să întindeți o mână de ajutor unuia dintre noi. De fapt, multora dintre noi, poate sunt mai mulți cei care au nevoie de un sfat deștept și o vorbă bună și poate sunt între noi unii care vor să progreseze, să schimbe ceva, să avanseze sau să se reorienteze. Curaj și inspirație, sunt convins că vom face treabă bună! Vom respecta regulile similare unui brainstorming, adică oricine e liber să spună ce idee are, oricât de exagerată sau ciudată ar părea, iar nimeni nu va critica ideile expuse, ci eventual le va folosi ca rampă de lansare a unora noi.

need work

O să vă redau aproape mot-a-mot cele pe care i le-am scris iute într-un mail prietenului nostru și o să vă rog apoi să contribuiți, cu câteva secunde și câteva sugestii, la acest manual ad-hoc de angajare pentru un tânăr marketer:

  • Fă-ți un blog. Scrie cât mai multe articole creative și concrete despre idei frumoase sau urâte de marketing, din orașul tău, despre campanii care îți plac sau nu, despre evenimente comerciale, oferte, reclame dela televizor, firme locale de top, intră în contact cu ei online, cere-le informații, interviuri, detalii
  • Creează-ți o audiență și un grup de dialog. Înscrie-te în cât mai multe grupuri de Facebook care au legătură cu bloggingul, marketingul și localitatea/zona ta și postează acolo linkuri către articolele tale.
  • Citește mult și diversificat, asistă la cursurile și seminariile celor mai respectați profesori universitari din domeniu (e liber accesul!), mergi la conferințele și simpozioanele de specialitate și încearcă să participi la sesiunile practice.
  • Vizitează paginile web ale companiilor din oraș pentru care ți-ar plăcea să lucrezi, caută și alte referințe online despre acestea, vezi dacă pe forumuri și pe alte mijloace de comunicare apar date și comentarii despre acestea, încearcă să afli cine sunt cei cu putere de decizie în zona care te interesează și caută să intri în contact profesional cu ei, formal sau informal.
  • Folosește LinkedIN, fă-ți o rețea de relații locale acolo, intră în contact cu cei care sunt deja angajați în companiile unde ți-ar plăcea să lucrezi, schimbă mesaje și idei cu aceștia, întreabă-i deschis despre cum li se pare jobul lor, ce cred despre cultura companiei pentru care lucrează.
  • Încearcă să vizitezi blogurile concetățenilor tăi mai experientați, să te împrietenești cu autorii locali, să participi la evenimentele blogosferei de acolo, să postezi comentarii inteligente, glumețe și pertinente pe blogurile acestora
  • Fă, de exemplu, un serial de articole de tipul: dacă aș lucra ca marketer la… și alege cele mai faine firme din oraș, pentru care ți-ar plăcea să lucrezi și scrie în fiecare articol câteva idei cu care ai schimba sau îmbunătăți activitatea lor de comunicare. După ce publici articolele, nu te teme să avertizezi firma respectivă, prin mesaje directe pe facebook sau prin mail, că ai scris despre ei și să le ceri o părere, o reacție. Atunci când nu ai date suficiente sau când crezi că este cazul, înainte de a publica un articol scrie-le mail și cere-le informații suplimentare, detalii, lămuriri, ca să poți aborda acel subiect în cunoștință de cauză.
  • Fă voluntariat pentru diverse evenimente, proiecte sau campanii care au legătură cu domeniul tău. Fă-ți cât mai multe relații, prieteni, amici, cere-le sfaturi, oferă ajutor, schimbă impresii și promovează voluntar în mediul tău companiile care îți plac, ofertele care sunt atractive și produsele care crezi tu că merită.
  • Înscrie-te în programele de Mistery Shopping ale cât mai multor firme (găsești pe ejobs și bestjobs datele lor de contact) și asimilează din instrucțiunile și experimentele la care participi toate tehnicile și metodele de comunicare, promovare și vânzare cu care operează companiile la care te duci ca și client misterios.

Eu cam atât am reușit, în acel mesaj, dar aștept cu încredere sprijinul vostru. Come on, help to be helped!

Distribuie articolul
Doru Șupeală
Doru Șupeală
Articole: 501

9 comentarii

  1. personal nu cred in efectul „angajator” al multor din sfaturile de mai sus. networkingul e bun, atat timp cat este cu persoanele decidente in angajare in domeniul respectiv, nu cu marketerii de acolo. ei o sa vada in tine un concurent, piata de munca e slaba, asa ca o sa primesti un „ignore” gratios. Asa ca daca ai o retalie cu upper management e ok, daca nu e cam greu sa intri in cercul de „big boys”,
    pertea de blogging cred ca intra la hobby, participarea sau commneturile tin de o pare personala, de afinitati intelectuale sau de puncte comune de vedere.+ ca un blog de succes se calculeaza in monetizarea lui- ownerul Supi poate sa confirme.
    Sfatul meu sincer e sa mergi mai degraba pe partea de sales unde „rotatia cadrelor” e mai dinamica si unde banii apar mai usor.
    Noroc.

    • Salut, Costel, mulțam de vizită și de idei.
      Eu am spus de blog în ideea de a îl folosi ca mijloc de auto-prezentare, de construire a unei imagini publice, nu ca și sursă de venituri consistente. E drept că blogul meu nu generează azi cine-știe-ce venituri, dar nu ăsta a fost scopul meu. Oricum, lasă că se face el blogul băiat mare (are abia 4 luni și ceva!) și o să își întrețină el părintele!

  2. Eu m-am angajat relativ de curând în domeniul marketingului (sub 1 an). Eu am terminat Publicitate. E drept că mi-a luat cam un an să-mi găsesc o slujbă în domeniu, după absolvire. Asta pentru că am vrut să fac fix ceea ce îmi plac și să nu compromit nimic.
    Cred că e esențial să fii pasionat. Mie îmi place marketingul și de asta am făcut proiecte, voluntariat și workshopuri pentru că mi se părea natural și voiam să învăț cât mai multe.
    Nu mi se pare normal, să zici că-ți place marketingul și în toți ani de facultate să nu poți să te lauzi decât cu proiectele din cadrul cursurilor de la facultate și să n-ai activități extracurriculare.
    Eu am analizat fiecare agenție de publicitate din Cluj și am găsit câteva care mi-au plăcut. Am trimis mail-ul foarte inteleigent redactate și le-am zis că vreau să-i cunosc și să mă primească în internship. Și odată ajunsă acolo, le-am arătat că sunt suficient de bună încât să mă angajeze.
    Personal, experiența mea din voluntariat din domeniul mk (organizare de evenimente, că asta e maximul pe care îl poți face) e cam inutilă. Lucrezi în mediu studențesc, cu niște studenți, la fel de habarniști ca tine. Eu recomand internshipuri decât voluntariatul.
    Experiență am mai acumulat participând la diverse concursuri/programe de marketing, în care primeai brief de la o agenție mare sau de la o companie la fel de mare.
    În Cluj, networkingul e foarte important, e foarte bine să știi pe cineva undeva, sau să știe lumea de tine. Din câte am observat eu, angajările se fac mai mult pe recomandări.
    Sfaturile mele ar fi:
    1.Învață foarte bine și revizuiește-ți gramatica limbi române
    2.Fii foart bun. Învață și asimilează cât mai multe
    3.Fii însistent și încrezător în tine. Până la urmă oameni de marketing sunt niște creativi, de aceea și metoda lor de abordare ar trebui să fie una ieșită din comun.
    4. Folosește tot ce ai învățat din promovarea produselor/brandurilor etc și aplică-le pentru promovarea personală (crează-ți un USP, o imagine personală etc)
    5.NU aștepta să apară job-uri pe BestJobs, eJobs etc, trimite CV-ul tău, neapărat cu o scrisoare de intenție personalizată și creativă peste tot unde ți-ar plăcea să lucrezi. Dacă nu au un post disponibil, o să te țină minte.
    5. Fii proactiv. dacă îți dorești atât de tare să lucrezi în domeniul asta și nimeni nu-ți deschide ușile, începe să lucrezi tu pe cont propriu, fă freelancing.

    • Dragă Ivona,
      Mii de mulțumiri pentru răspunsul tău și pentru că ai împărtășit cu noi experiența ta de până acum. Sunt foarte convins că ideile și informațiile tale sunt deosebit de prețioase. Succes și spor în tot ce faci, ești pe un drum foarte bun!

  3. Dupa 14 in domeniul marketingului (clasic, digital) sustin metoda Ivonei.

    Curajul de a te „vinde” printr-o cerere de internship atrage atentia asupra unei motivatii corecte.

    Iar in cazul in care ai suficient timp (si resurse financiare) pentru a nu te angaja imediat dupa facultate in domeniul dorit (freelancing de ex) poti sa incepi prin a construi ceva remarcabil si ofertele vor veni de la sine – asta bineinteles daca mai doresti sa te angajezi si nu sa lucrezi „pentru tine”. Sau o combinatie intre cele doua.

    Dar inainte de a face orice pas asigura-te ca esti „angajabil” – si anume ca aduci o plusvaloare companiei din momentul in care ai pus piciorul in sediu.

  4. Foarte buna lista intocmita de Doru, eu as pune pe prima pozitie tot blogul. Daca postezi regulat si reusesti sa strangi o lista maricica de abonati, automat vine si monetizarea. De asemenea in timp capeti si ceva notorietate.

    • Ioane, mulțumesc pentru că mi-ai fost oaspete, te mai aștept și pe viitor, cu mare drag. Eu cred că blogul e mai puțin pentru bani, mai mult pentru a-ți face mâna, a-ți spune opinia și a-ți crea o identitate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *