10 idei pentru magazinele second-hand

Distribuie articolul

Săptămâna trecută mi-a dat prin cap să fac un sondaj în care să surprind atitudinea, percepția și comportamentul de consum al românilor față de magazinele second-hand. M-am folosit de isondaje.ro, o platformă foarte prietenoasă, gratuită și completă pentru cerințele mele de moment. Sunt convins că nu am reușit să adun un eșantion reprezentativ de respondenți, mai ales că am promovat invitația de completare a chestionarului prin intermediul Facebook (postări pe contul meu și ceva reclame plătite și targetate, ca să ating și un public mai în vârstă). Dar am strâns opiniile a 123 de persoane, de la care am reușit să primesc foarte multe idei interesante și, cred eu, destul de valabile.

Așa că, în urma acestui sondaj, pe lângă informațiile pe care le-am sintetizat în alte scopuri, m-am gândit să scriu un decalog pentru cei care au deja sau se gândesc să deschidă astfel de afaceri. M-am bazat pe opiniile și atitudinile majoritare ale respondenților, care chiar dacă au, în medie, un nivel de trai mai ridicat decât populația țării, s-au dovedit a fi buni cunoscători  ai acestui fenomen comercial și clienți cu atitudini ferme în privința acestui sector. Iată cele 10 concluzii după această cercetare, scrise ca niște sfaturi amicale pentru un antreprenor din domeniu:

  1. CALITATEA PRIMEAZĂ. Chiar dacă vinzi haine și încălțăminte second-hand, calitatea și durabilitatea produselor rămân foarte importante. Românii și-au dat seama că sunt prea săraci ca să cumpere produse de proastă calitate, vor lucruri bine făcute, frumoase și rezistente.
  2. SECOND, DAR SĂ ARATE CA NOU. Chiar dacă sunt produse second-hand, obiectele pe care le comercializezi se vând mai bine dacă le prezinți într-un mod atractiv și confortabil pentru vizitatori, dacă le igienizezi înainte de vânzare și dacă le pui prețuri individuale. Românul știe că a intrat într-un second-hand, dar vrea să fie tratat ca într-un magazin din mall.
  3. PREȚUL. MIȘCĂ PREȚUL. Prețul este un factor decisiv, trebuie să fie atractiv, fie că îl raportezi individual sau la kilogram. Vânzarea la kilogram este o soluție, dar numai atunci când ai o politică atractivă de scădere a prețului de la o zi la alta. Începi lunea cu produsele cele mai multe și mai bune și cu prețul mare și scazi prețul cu 10% de la o zi la alta, astfel încât fiecare produs să se vândă cu prețul pe care îl merită, conform pieței. Iar lunea următoare o iei de la capăt, cu un stoc total nou de produse.cu-sau-fara-magazine-second-hand-centrul-istoric-al-clujului_3
  4. DU-TE UNDE ÎȚI SUNT CLIENȚII. Așează-te cu magazinul tău cât mai aproape de cele mai locuite zone ale orașului, în cartierele cu multe blocuri. Alege un spațiu mai mare decât un simplu apartament de parter, alege o suprafață de peste 150 de metri pătrați, ca să ai loc să prezinți un stoc consistent și divers de produse. Românii stau puțin în aceste magazine și intră doar dacă au senzația că acolo pot găsi lucrurile de care au nevoie.
  5. IMAGINEA CONTEAZĂ. Peste 50% dintre români cumpără haine și încălțări de la magazinele care le ies în drum, doar 17% se declară fideli unui anume magazin. Așa că dacă îți pui magazinul cât mai la drum nu vei fi deloc nebun. Iar dacă ai grijă și de aspectul exterior, dacă amenajezi o garderobă și dacă faci o semnalizare inteligentă și comunici isteț că vinzi marfă diversă și de calitate vei fi cel mai bun.
  6. NU AI A DOUA ȘANSĂ. Cei mai mulți români intră maxim o dată pe lună într-un magazin second-hand și cei mai mulți stau acolo mai puțin de 10 minute. Cei mai mulți cumpără marfa care le atrage atenția și care li se pare potrivită pentru ei, deci nu au un plan ferm când intră în magazin. Așa că dacă marfa ta nu arată atractiv și dacă vânzătorii tăi nu sunt atenți, primitori și rapizi ai pierdut definitiv mușteriul.
  7. APROVIZIONARE RAPIDĂ ȘI CONTINUĂ. Peste 80% dintre cei chestionați arată limpede că este foarte important ca magazinul second-hand să aibă marfă multă, diversă și mai ales proaspătă, adică să fie aprovizionat des. Nu râde de competitorii tăi care scriu în vitrină AM PRIMIT MARFĂ NOUĂ. Este o idee bună, dar care trebuie să fie confirmată și de fapte.
  8. MARCA CELEBRĂ VINDE. Peste 65% dintre respondenți cred că e important dacă produsul second-hand care le este oferit poartă emblema unei mărci celebre, pentru ei numele faimos este similar cu calitatea și cu prestigiul în societate. Profită că alții au făcut deja marketing pentru marfa ta, caută să pui pe raft produse cu embleme de notorietate.
  9. CLIENTUL E ȘEFUL. Promoțiile de tip 2+1, reclama la radio sau televizor și facilitățile de plată (credit, rate) nu sunt așa de importante pentru cumpărători. Mai bine oferi clienților posibilitatea de a schimba produsele cumpărate care nu li se potrivesc și ai grijă să funcționezi după un program extins, astfel încât să poți fi vizitat și de cei care lucrează până târziu sau în schimburi.
  10.  TREBUIE SĂ FII POPULAR. Bugetul alocat lunar de majoritatea familiilor care cumpără produse second-hand este de maxim 100 de lei. Așa că ai nevoie de mulți clienți, ca să realizezi o cifră de afaceri de primă mână. Cum poți face asta? Având clienți mulțumiți, produse de calitate și servire memorabilă, clientul entuziasmat este cel mai bun vector de promovare, dacă omul pleacă fericit de la tine va fi bucuros să te recomande și prietenilor, vecinilor și cunoscuților săi.

Pentru cei curioși, rezultatele complete ale sondajului se găsesc aici. Sper să vă fie de folos.

Distribuie articolul

3 comentarii

  1. Magazine cu haine SH sunt peste tot acum, trebuie doar sa stii sa cauti si sa ai rabdare sa faci lucrul asta. Eu de exemplu imi cumpar online haine SH si pana acum sunt foarte multumita de calitatea si pretul lor. Va pot recomanda magazinul online https://eunicat.ro/. Au lucruri foarte misto 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *