În urma articolului de ieri, în care am scris despre noua campanie derulată prin spoturi TV de către Baumit, am învățat câteva lucruri, pe care aș dori să le împărtășesc cu voi, fiindcă unul dintre scopurile acestui blog este să învățăm împreună niște lucruri. Ce am învățat, așadar?
1. Faianța se pune și de sus în jos
Am aflat acest lucru de la mai mulți oameni, care au experiență mai mare decât mine în construcții și care au circulat mult prin țările vestice, unde această tehnică este cunoscută și aplicată de adevărații meseriași. Desigur, pentru a pune faianța de sus în jos e nevoie de un adeziv foarte bun și de o echipă de muncitori foarte pricepuți, specializați în așa ceva, ceea ce eu nu am întâlnit prin șantierele de la noi.
Nu știu cât de bun este adezivul celor de la Baumit, dar ei vor să sugereze prin această reclamă că este unul de foarte bună calitate. Datorez așadar scuze celor care au creat campania, pentru că faianța se pune și de sus în jos, chiar dacă mie mi se pare că e mai logic și mai practic să se pună de jos în sus, mai ales că se poate rezolva astfel o îmbinare perfectă cu gresia sau pardoseala de alt tip. Scuze, domnilor!
2. Marcel Bărbuț de la Adeplast, exemplu de fair-play
Patronul grupului Adeplast, domnul Marcel Bărbuț, deși este un competitor al celor de la Baumit și s-ar fi putut bucura de faptul că îi critic adversarul din piață, mi-a scris un mesaj privat în care mi-a explicat lucrurile de mai sus și a luat apărarea celor care au construit campania Baumit. Extraordinar gestul și, chiar dacă a fost făcut în privat, îmi asum riscul de a-l dezvălui public, fiindcă această atitudine este o raritate în mediul nostru de afaceri și merită toată admirația.
Modul în care Adeplast face comunicarea de marketing în ultima vreme, precum și disponibilitatea permanentă a domnului Bărbuț, care este, cred, unul dintre cei mai activi și mai comunicativi oameni de afaceri de la noi sunt admirabile și de aceea cred că un Jos Pălăria! sincer pentru acest lucru își are locul aici.
3. De ce tace Baumit?
Ieri, înainte de a scrie articolul cu Zdreanță și stilul lui de a pune faianță, am căutat spoturile video ale Baumit pe Youtube și pe paginile web oficiale ale companiei și nu le-am găsit. Am intrat pe pagina de Facebook a Baumit România și am scris un mesaj în care i-am întrebat unde pot găsi spoturile, fiindcă vreau să scriu un articol de blog. Au văzut mesajul aproape imediat, nu au răspuns nimic.
După ce am scris articolul, am intrat din nou pe pagina lor de Facebook și le-am scris, scurt, că m-am descurcat cu găsirea videoului în alt mod, pe pagina unui dealer și le-am dat un link cu articolul. Au văzut instantaneu mesajul meu și, din nou, nu au răspuns NIMIC. Au trecut peste 24 de ore de la publicarea articolului și în continuare nicio reacție de la Baumit sau de la echipa lor de comunicare, de la agenția de publicitate sau de la un alt stakeholder relevant.
Dat fiind faptul că problema sesizată de mine nu era una reală și existau foarte multe argumente cu care să mi se răspundă, acest lucru nu s-a întâmplat, semn foarte clar pentru mine că Baumit nu are oameni pregătiți pentru comunicarea online și mai ales pentru a gestiona imaginea companiei în social media.
Atunci când investești zeci de mii de euro în campanii televizate și probabil și în promovarea la locurile de distribuție, dar ignori cu desăvârșire mediul online se vede treaba că nu te-ai uitat pe calendar, să vezi că suntem în 2016, când oamenii sunt mai prezenți și mai activi pe Internet decât în fața televizorului și își iau informațiile mai mult din această zonă decât din pauzele de reclame TV.
4. Problema de marketing rămâne
Chiar dacă faianța se poate pune și de sus în jos și aceasta dovedește că avem de a face cu un adeziv bun și un muncitor priceput, sunt absolut convins că reclama, deși corectă tehnic, nu este eficientă pentru România. Spun acest lucru fiindcă toți cei care mi-au dat informații legate de tehnica sus-jos au precizat că aceasta este întâlnită în țările vestice și nu la noi, unde majoritatea meseriașilor care se ocupă de placări ceramice sunt necalificați într-un spațiu de școlarizare dedicat și autorizat și lucrează așa cum au învățat unii de la alții sau cum le-a trecut lor prin cap, deci de jos în sus.
Așadar, chiar dacă tehnica de montaj este una corectă, ea rămâne în continuare una nefamiliară, necunoscută și suspectă pentru faianțarii autohtoni, cărora li se adresează campania de comunicare. Neregăsindu-se complet în ipostaza meșterului Zdreanță, aceștia pot avea tendința de a respinge produsul, de a rămâne fideli materialelor pe care deja le cunosc și le folosesc de obicei și de a nu se împrieteni cu produsele Baumit, chiar dacă premiile și mecanismul de campanie sunt apetisante și ușor de accesat. Gândindu-se că adezivul e probabil unul foarte bun, pentru meseriașii cu experiență, muncitorii de la noi, puși în rol de prescriptori, s-ar putea gândi că produsul nu doar că le va face probleme, dar ar putea fi și scump pentru clienții lor care vor să își amenajeze clădirile.