Baronaș crăcănat deasupra carosabilului: tehnici de marketing politic băștinaș

Distribuie articolul

În ciuda activității intense a DNA și a promisiunilor prezidențiale de schimbare din temelii a clasei politice românești, sunt foarte mari șansele ca în urma alegerilor locale din 2016 să ne procopsim în posturile de decizie la nivel local și județean cu un număr mai mare de nemernici, incompetenți și hoți la drumul mare decât avem în prezent. Avem destui (majoritatea) și acum, dar să vedeți câți se pregătesc să se așeze în capul mesei la chiolhanul pe bani publici de la anul încolo!

Peste 50% din actualii deținători ai puterii și accesului discreționar la banul public, în primării și în consiliile județene, își vor păstra posturile, fiindcă legea avantajează clar pe cei aflați în funcții, care dispun și de bani (publici mutați ușor în buzunare proprii), și de oarecare notorietate și influență politică prin rețelele de partid, dar și de controlul mijloacelor de informare și propagandă, atâtea câte mai sunt ele (presă, televiziuni, panotaj, pagini web, influenceri în rețele sociale).

Dar ce se întâmplă cu zonele în care DNA și-a făcut cumva treaba și a reușit să îi trimită pe tușă sau la răcoare pe șnapanii care au confundat bugetele locale cu propriul buzunar? Au reușit procurorii să curețe zona, să sperie hoții și să facă loc în pozițiile de management public pentru oameni competenți, inteligenți, cinstiți și bine intenționați? Aiurea!

La umbra hoților deja dovediți, în partide și în instituțiile publice nu au putut să se adapteze, să se dezvolte și să își aștepte rândul la ciolan decât indivizi de aceeași teapă și, imediat ce capii mafiilor locale au căzut sau au fost dați deoparte temporar, micuțele jigodii de curte care atârnau hămesite în alaiul de pupincuriști ai baronilor locali s-au repezit să înhațe butoanele, să își subordoneze lingăii din instituții și să își trântească tupeul în capul mesei, mârâind și gesticulând violent către oricine ar fi încercat să le facă oarecare concurență.

Tinerele lipitori care se pregătesc azi pentru baronizare erau până mai ieri niște anonimi aleși în posturi publice de doi bani, fiind plasați pe lista cu candidați de partid grație unor competențe de înalt nivel exersate în lingușirea marilor rechini și în coordonarea puștimii și prostimii însărcinate cu munca de jos a partidului, recte lipirea afișelor și împărțirea găleților, băuturii și pungilor cu zahăr și ulei. Fiindcă nu știe nici naiba de ei și nici nu au reușit vreodată în viață să aibă vreo meserie și vreun loc de muncă prin care să își câștige respectul semenilor, acești limbrici înțeleg că, în ciuda avantajului pe care li-l va da candidatura din partea unuia dintre cele două partide-mamut, nu vor putea câștiga alegerile dacă nu lucrează puțin la construirea propriei notorietăți.

Ajungem astfel la un exemplu concret, pe care l-am cules din presa clujeană a ultimelor zile. Lighioana pe care am ales-o pentru autopsie în acest articol se numește Mihai Seplecan, este reprezentant al PNL, s-a cocoțat prin șmecherie, agresivitate și printr-o sumedenie de aranjamente în poziția de președinte interimar al Consiliului Județean Cluj în locul arestatului pentru corupție Uioreanu, de la același PNL, și se visează viitor președinte-plin al celui mai bogat județ din Transilvania. Principala lui preocupare astăzi este să își încropească o imagine publică și să îi convingă astfel pe ceilalți analfabeți și mediocri din partid că este cel mai potrivit pentru a căpăta ciolanul județean în următorul mandat. Desemnarea candidaților partidului se va face în urma unor cercetări sociologice care vor măsura notorietatea și credibilitatea popândăilor de pe listele electorale, astfel că este mare nevoie ca publicul să audă iute și des despre acest pițiponc și despre faptele sale de vitejie. Notorietate, pozitivă sau negativă, nu contează, dar notorietate să fie.

Cum face micuța jigodie rost de notorietate? În principal folosindu-se de slugărnicia unor funcționari, inventând false probleme la care prezintă soluții savante, imaginând rezolvări superficiale pentru unele probleme de actualitate locală și chinuindu-se să pozeze în tătucul comunității, preocupat de bunăstarea cetățenilor și bunul mers al treburilor regiunii. Principalul instrument de propagandă este presa locală, mult prea dependentă de alocările de bani publici pentru a refuza rolul de figurație pe care i l-a alocat tânărul rechin, care vrea să își regăsească mutra de impostor și ideile găunoase pe prima pagină și în principala știre a jurnalului de radio sau televiziune.

Ia priviți-l pe ambițiosul trepăduș în această imagine distribuită de mai multe publicații locale:

seplecan

Ce credeți că face, așezat ciuciulete, lângă stratul proaspăt de asfalt? Ei bine, micuțul impostor vrea să convingă publicul că el și numai el știe să citească în zațul de bitum încă nebătătorit, fiindcă a ținut să anunțe cititorii ziarelor că sunt mari probleme cu calitatea lucrărilor, că el are mare grijă ca poporul să capete drumuri line și fără gropi și i-a amenințat pe drumari (care sunt de fapt subordonații lui, fiind o regie a consiliului județean) că se va lăsa cu decapitări și demiteri dacă voința lui de micuț dictator local nu va fi împlinită întocmai. Gargară ieftină, demagogie cât cuprinde, povești de adormit alegătorii. Vizită electorală, s-au tras trei poze și câteva imagini, s-au rostit formulele magice tipice unui prim-secretar PCR, gata, s-a muncit suficient pe partea de intoxicare a publicului.

Clișeul cu baronașul crăcănat deasupra carosabilului pare a fi unul din recuzita săracă a echipei de campanie a pitpalacului. Seplecanul aplecat a mai apărut într-un episod asemănător, cu câteva zile înainte, când micuțul dictator în devenire a folosit personalul și dotările instituției pentru a trezi jurnaliștii locali la ora 4 dimineața și a îi convoca la o mică sesiune de propagandă, pe aeroportul din Cluj. Însoțit de un yes-man din administrația aeroportului (subordonată direct lui, ca președinte de CJ), tovarășul prim-secretar s-a crăcit în fața camerelor, a luat o bucățică de asfalt în mână și a gângurit că va face, va drege, va lua toate măsurile și va da banii pentru refacerea parcării aeronavelor. De parcă ar da bani de la el din buzunar și ar face un gest de un eroism nemaivăzut, nu o treabă simplă și firească, o obligație legală, care îi revine ca administrator public. Vizionați înregistrările, ca să înțelegeți cum arată un demagog de școală nouă:

În noiembrie 2014 cineva a câștigat alegerile prezidențiale promițând că va crea o nouă generație de politicieni, competenți, harnici și cinstiți. Dacă Seplecan ăsta este unul din nou-născuții lui Klaus și dacă reușește să se aleagă cap al județului Cluj, atunci înseamnă că n-avem nicio șansă să ne apropiem de lumea civilizată și normală la cap.

Distribuie articolul
Doru Șupeală
Doru Șupeală
Articole: 501

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *