Deși pare greu de crezut, Zânul a împlinit deja șapte ani de când a apărut prima oară în public și s-a transformat în ambasadorul unic, simpatic și eficient al Băncii Transilvania. Publicitarii scorțoși, analiștii gomoși și concurenții fricoși l-au considerat, la apariția sa în 2006, o mare eroare de comunicare, o glumă foarte riscantă cu care Banca Transilvania se aventura în spațiul public și care urma să distrugă credibilitatea mărcii, nu să construiască un brand de succes. Ei bine, BT a avut curaj și înțelepciune și a investit multă încredere în acest personaj haios, remarcabil și mai ales memorabil, care și-a făcut treaba și a returnat rezultate solide. Banca Transilvania a reușit, grație Zânului, să ocupe un fotoliu sigur între primele trei bănci comerciale, să își lipească definitiv eticheta invidiată de bancă dedicată IMM-urilor și să construiască și o clientelă puternică pe segmentul de retail pentru persoane fizice.
De șapte ani, BT emite cu consecvență un singur mesaj de poziționare, clar, concis și bine ilustrat: este banca oamenilor întreprinzători. Cum cucerești, ca bancă, atenția și încrederea unui întreprinzător? Simplu: te îmbraci ca un bancher, dar arăți că gândești, acționezi și pricepi situațiile dificile ca un antreprenor. Cred că, dintre caracteristicile personajului trimis de BT la bătălia pe notorietate și credibilitate, trei sunt esențiale în succesul acestuia: atitudinea, umorul și atributele magice. Bagheta, coronița și fustița (fashioniștii îi spun tutu) vorbesc despre un personaj cu puteri supranaturale, trimis de Providență să facă minuni pentru cei aflați într-o nevoie financiară. Umorul vine atât din înfățișarea durduliului bonom și voluntar, cât și din situațiile în care el apare: cade din tavan, intră pe geam, face shopping cu/ca fetele, sare cu parașuta sau bagă riff-uri din chitară și buric. Iar atitudinea pozitivă și prietenoasă, ambiția, entuziasmul și dezinvoltura cu care propune soluții sunt exact semnalele de parteneriat așteptate de la o bancă de un client stresat și angajat într-un business în vremuri tulburi.
Foarte ușor le-a fost în ultimii ani băncii și agenției să utilizeze același personaj, dedicat inițial proprietarilor de IMM, pentru mesajele comerciale adresate publicului larg. Profilul puternic și simpatic al Zânului a întruchipat o bancă prietenoasă, accesibilă, deschisă și creativă, preocupată de necesitățile clienților ei, așa cum se vede și în cel mai recent spot, lansat acum câteva luni, cu mesajul încurajator „Dacă nu acum, atunci când?”:
Zânul este unul dintre puținele personaje memorabile ale publicității românești, alături de Dorel de la Unirea, Vaca „Ce vacă sunt!” Fulga și Pacientul „Cât e halatul?” de la Altex. De la ele învățăm că brandurile puternice se obțin cu investiții inteligente și curajoase în campanii originale. Hai să vedem câteva dintre spoturile care l-au făcut celebru pe Zân, cu observația că sunt adunate de ici-colo, pentru că banca beneficiară sau agenția ei nu s-au gândit până acum să îi facă Zânului un canal propriu pe Youtube, deși el merită asta cu prisosință.
2007: Peștishop
2008: Abonamentul bancar
http://youtu.be/W1A1L5wAm6M
2011: Restaurantul
2011: La mall cu rochițe roz
2013: Primul an gratuit
http://youtu.be/Yw-lf4tilwI