Se apropie Transilvania Creative Camp

Distribuie articolul

La sfârșitul săptămânii viitoare voi merge la Târgu Lăpuș, la o întâmplare fantastică și generoasă, unde sunt onorat să mă aflu printre invitați. Este vorba despre ediția a doua a Transilvania Creative Camp, o școală de vară pentru tinerii pasionați de marketing, comunicare și turism, organizată pentru cei mai buni 25 de studenți de la universități din România (Brașov), Japonia și Italia, cu sprijinul unor instituții de învățământ superior din Spania, Austria și Portugalia și cu participarea voluntară a mai multor specialiști și practicieni din domeniu.

Toată treaba este organizată de un prieten vechi și bun, Florin Nechita, acum profesor la Facultatea de Sociologie și Comunicare din Brașov, iar pe vremurile când ne-am cunoscut și am făcut primele evenimente împreună (în anii 90) director de marketing al fabricii de bere din Brașov, care producea Aurora și Ciucaș pe vremea când încă se mai făcea bere adevărată și care transforma centrul Brașovului în expoziția națională a tuturor fabricilor de bere (multe, gustoase, creative, competitive și independente atunci, înainte de sinistra multi-naționalizare).

 

TCC

 

Concret, vreme de o săptămână, cei 25 de studenți vor gusta din spectacolul, specificul și farmecul Maramureșului din zona Lăpuș, vor învăța de la foarte mulți lectori elemente concrete ale meseriei de comunicator al unei destinații, se vor familiariza cu tehnicile și tehnologiile moderne și vor trebui să livreze la final un concept și o campanie de promovare a Lăpușului ca și destinație turistică. Fain, practic, pragmatic, o îmbinare de muncă, distracție și creativitate. Ideea s-a mai pus în practică și acum doi ani, dar la Brașov, puteți să vedeți mai jos poze de la întâmplarea de acum un an.

Tare mult aș fi vrut să avem și noi, cei din generația mea, șansa unor astfel de întâmplări de dezvoltare profesională, pe când am fost în școală. Din păcate, nu s-a putut, nu era timpul potrivit în vânzoleala de după 1989, așa că ne-am descurcat fiecare cum am putut, muncind din primii ani de facultate și furând meserie de la cei mai învățați ca noi. Dar, tot din păcate, nici astăzi nu se întâmplă prea des și în mod coerent astfel de proiecte, cel de la Târgu Lăpuș fiind unic în felul său și rodul ambiției și eforturilor lui Florin Nechita și al răspunsului pozitiv al autorităților locale. Așa că mă bucur că se întâmplă așa ceva și că pot contribui, cu o feliuță, la experiența fabuloasă de care vor avea parte juniorii din tabăra de creație.

Vă pun în continuare fragmente din comunicatul de presă al evenimentului și programul acestuia, că merită să rămână scris undeva, măcar ca și sursă de inspirație și pentru alți profesori, alte facultăți, alți studenți și alte administrații locale, care vor să acorde atenție serioasă și părții practice a pregătirii viitorilor absolvenți. Se zice, pe bună dreptate, că școala românească își umple absolvenții de teorie, iar când ajung să muncească au zero experiență practică. Din păcate, situația este reală, iar inițiative de genul Transilvania Creative Camp sunt soluții eficiente de a echilibra proporțiile de conținut în munca studenților.

 

– – – – – – – – –

Comunicat de presă:

Transilvania Creative Camp – Şcoala de Vară Internaţională de Promovare Creativă a Destinaţiilor şi Interpretarea Patrimoniului

Transilvania Creative Camp, a doua ediţie a şcolii de vară pe teme de promovare creativă a destinaţiilor şi interpretarea patrimoniului va începe pe 29 august şi se va desfăşura până în 5 septembrie 2016, în organizarea Universităţii Transilvania din Braşov, Facultatea de Sociologie şi Comunicare, în parteneriat cu Meisei University (Japonia), The Alternative School for Creative Thinking Bucureşti, Universita Politecnica di Marche (Italia), Salzburg University of Applied Science (Austria), Universidad de Extremadura (Spania) şi Instituto Politecnico di Leiria (Portugalia).

Dacă prima ediţie a acestui proiect s-a desfăşurat acum doi ani în mai multe locuri din judeţul Braşov, de această dată cei 25 de studenţi români, japonezi şi italieni vor merge în Ţara Lăpuşului, în judeţul Maramureş. Ei vor fi însoţiţi de cadre didactice ale universităţilor partenere şi profesionişti care activează în sfera comunicării. În cele 6 zile ale proiectului, participanţii vor îmbina participarea la prezentări şi seminarii precum cele de Comunicarea creativă a destinaţiilor, Media Digitală sau Antropologie Vizuală cu experimentarea activă a vieţii cotidiene din satele din Ţara Lăpuşului.

Alegerea Ţării Lăpuşului ca loc de desfăşurare a acestui proiect se explică atât din raţiuni de ordin sentimental, cât şi de natură practică. Sunt născut în Târgu Lăpuş şi mi-am petrecut acolo primii şase ani şi toate vacanţele de elev şi student. Argumentele raţionale care m-au determinat să aleg ”migrarea” către nord a ediţiei din acest an a şcolii de vară a fost sprijinul determinant acordat de către Primăria Oraşului Târgu Lăpuş şi provocarea pe care o reprezintă exerciţiul de promovare a unei destinaţii autentice, nu suficient de vizitată de turişti, direct către potenţialii turişti din Asia – a declarat lector dr. Florin Nechita, prodecan al Facultăţii de Sociologie şi Comunicare şi coordonator al Transilvania Creative Camp.

Ne bucură interesul arătat de către reprezentanţii unor instituţii universitare de prestigiu pentru realizarea în comun a unui proiect benefic pentru toţi partenerii. Ţara Lăpuşului e deţinătoarea unui bogat şi autentic patrimoniu istoric, natural şi de tradiţii şi obiceiuri, e plină de oameni gospodari şi primitori şi cred că turismul este unul dintre domeniile care pot contribui la o dezvoltare sustenabilă a comunităţilor din această zonă – a declarat Mitru Leşe, primar al oraşului Târgu Lăpuş.

De la prima mea vizită în Braşov, în urmă cu 5 ani, relaţia dintre Universitatea Meisei şi Universitatea Transilvania s-a dezvoltat constant. Pe lângă susţinerea participării a unui student braşovean la ultimele patru ediţii a şcolii noastre de vară, prezenţa cadrelor didactice şi a studenţilor japonezi la conferinţele şi proiectele partenerilor noştri a crescut an de an. Astfel, Universitatea Meisei va fi reprezentată în acest proiect de către 14 studenţi şi 2 profesori. Rezultatele proiectului vor fi prezentate în cadrul unor conferinţe din Japonia, iar filmul de prezentare care va fi realizat de către studenţi sper să convingă mulţi turişti din Asia să aleagă România şi această zonă despre care am auzit numai lucruri extraordinare – a declarat profesorul Hiromasa Tanaka, coordonatorul proiectului din partea universităţii nipone.

Proiectul Universităţii Transilvania din Braşov are toate ingredientele unei iniţiative educaţionale de elită: o temă generoasă, un loc de desfăşurare cu un magnetism aparte, speakeri cu un pedigree profesional remarcabil, diversitate culturală când vine vorba de participanţi. Studenţii care au avut şansa de a se califica sunt privilegiaţi. Am certitudinea că experienţa de aici va face diferenţa pentru evoluţia lor ulterioară – a declarat Teodora Migdalovici, fondator The Alternative School for Creative Thinking, partener co-organizator.

Participanţii şi lectorii din cadrul TRANSILVANIA CREATIVE CAMP 2016 vor avea ocazia să ia parte la numeroase schimburi interculturale, intergeneraţionale şi de descoperire a bogatului patrimoniu natural, istoric şi imaterial al Ţării Lăpuşului. Datele culese pe parcursul desfăşurării acestui proiect vor fi folosite în cercetarea ştiinţifică, iar rezultatele vor fi publicate în reviste academice din ţară şi străinătate.

Din materialele filmate pe parcursul proiectului va fi realizat un film de prezentare a Tării Lăpuşului, în limba japoneză, ce va fi pus la dispoziţia Primăriei Oraşului Târgu Lăpuş şi a primăriilor din zonă.

La prima ediţie a şcolii de vară, care s-a desfăşurat în judeţul Braşov în august 2014, au luat parte 30 de studenţi, proaspăt absolvenţi sau specialişti, dintre care 17 studenţi ai Universităţii Transilvania, 10 studenţi din Italia, Japonia şi Austria şi 3 studenţi de la alte universităţi din ţară. Acestora li s-au alăturat cadre universitare ale Universităţii Transilvania, profesori şi cercetători din Japonia, Croaţia şi Austria şi un specialist în publicitate din Olanda. Participanţii au avut ocazia să descopere o parte importantă a patrimoniului cultural şi natural al judetului Braşov, iar aplicaţia practică la ceea ce au învăţat a constat în prezentarea proiectelor de promovare pentru Muzeul Prima Şcoală Românească, Bisericile Fortificate din Ţara Bârsei, Parcul Naţional Piatra Craiului, Tradiţii şi Obiceiuri din Ţara Făgăraşului sau muzeele din municipiul Braşov. Prima ediţie a proiectului a contribuit la creşterea vizibilităţii internaţionale a Universităţii Transilvania din Braşov, la deschiderea unor noi posibilităţi de cercetare prin colaborări internaţionale şi la promovarea unor obiective reprezentative ale judeţului Braşov.

Pentru relaţii suplimentare: lector dr. Florin Nechita: florin.nechita@unitbv.ro

 

 

 

PROGRAMUL DE ACTIVITĂŢI TRANSILVANIA CREATIVE CAMP 2016 (TCC 2016)
ZIUA 1 – Luni, 29.08.2016 – Brasov-Sighişoara-Târgu Lăpuş
9:00 – 20:00Drumul către Târgu Lăpuş cu oprire pentru vizitarea cetăţii SighişoaraPlecare de pe Colina Universităţii
20:00 – 21:00Cina
ZIUA 2 – Marţi, 30.08.2016 – Tg. Lăpuş şi împrejurimi
9:15 – 9:45Prezentarea proiectuluiFlorin NECHITA, Universitatea Transilvania din Braşov; Liceul Petru Rareş
9: 45 – 10:15Prezentarea activităţilor de pregătire a studenţilor de la Univ. MeiseiHiromasa TANAKA, Shanyu LIN, Meisei University;
10:15 – 10:45Scurtă prezentare a atracţiilor din Ţara LăpuşuluiViorel COROIAN, Asociaţia Cheile Lăpuşului
10:45 – 11:00Pauză de cafea
11:00 – 11:45Turism şi Interpretarea PatrimoniuluiAdina CANDREA, Universitatea Transilvania din Braşov
11:45 – 12:30Antropologie VizualăMihai Burlacu, Universitatea Transilvania din Braşov
12:30 – 13:15Introducere în arta fotograficăAnca IFRIM, The Alternative School for Creative Thinking
13:30 – 14:30Prânz
14:45 – 15:45Atelier de sculptură în lemnAlexandru PERŢA, artist local din Târgu Lăpuş
16:00 – 17:30Atelier practic de fotografieAnca IFRIM, The Alternative School for Creative Thinking; Muzeul Florean Cerneşti
18.00 – 18.30Noi tendinţe de cercetare în turismul rural (conferinţă Skype)Simão Pedro Ravara de Oliveira, Universidad de Extremadura şi Institutul Politehnic Leiria; Biserica Greco-Catolică din Târgu Lăpuş
18.30 – 19.30Analiza rezultate atelier fotografieBiserica Greco-Catolică din Târgu Lăpuş
20:00 – 21:00Cina şi demonstraţie de gastronomie tradiţională
ZIUA  3 – Miercuri, 31.08.2016 – Vima Mică şi  Dealul Corbului
8:45 – 9:20Drumul către Vima Mică
9:30 – 10:30Principiile realizării de filmeRăzvan Ionuţ DOBRICĂ, Editor general fuboTV, Vlad BONCIU, Turtle Media; Şcoala din Vima Mică
10:30 – 11:30Comunicarea creativă a destinaţiilorTeodora MIGDALOVICI, The Alternative School for Creative Thinking
11:45 – 12:15Vizitarea bisericii de lemn din Vima Mică
12:15 – 13:00Vizită la atelierul de sculptură în materiale reciclabileFlorian RADU, local artist
13:00 – 14:45Oieritul tradiţional şi prânz cu specificPeteritea
14:45 – 15:15Vizitarea bisericii de lemn din Peteritea Peteritea
15:30 – 16:00Prezentare de cântece şi dansuri ţigăneştişcoala din Ponorâta
16:00 – 17:00Drum catre Dealul Corbului (via Tg. Lăpuş – Mănăştur)
17:00 – 19:30Vizita în Dealul Corbului şi Preluca VecheŞuri şi case învelite cu paie
19:30 – 20:30Cina şi demonstraţie de gastronomie tradiţionalăDealul Corbului
Ziua  4 – Joi, 1.09.2016 – Tg. Lăpuş, Rohia, Boiereni
7:30 – 9:00Vizita la târgul de animale şi targul de produse alimentareTg. Lăpuş, str. Liviu Rebreanu, str. Pieţii
9:30 – 10:30Atelier de antropologie vizualăMihai Burlacu, Universitatea Transilvania din Brasov; Liceul Petru Rares
10:30 – 12:00Atelier de editare videoRazvan Ionut DOBRICA, Editor general fuboTV, Vlad BONCIU, Turtle Media
12:00 – 12:30Drum catre Rohia
12:30 – 14:00Vizitarea Mănăstirii Rohia
15:00 – 16:30Atelier de povestiri video & fotoRohia, Boiereni
17:00 – 18:30Vizită la Mănăstirea Rohiiţa
19:15 – 20:00Întoarcerea la Tg. Lăpuş
Ziua  5 – Vineri, 2.09.2016 – Grosii Tiblesului, Suciu de Jos villages
9.00 – 9.45Gamification in TourismPaul BULENCEA, University of Applied Sciences Salzburg
9:45 – 10:30Video storytelling pentru mediul virtualFilip GONZACENCO, The Alternative School for Creative Thinking
10:30 – 11:15Redactarea textelor pentru promovarea online a destinaţiilor turisticeRadu NANTU, The Alternative School for Creative Thinking
11:30 – 11:45Drum catre Suciu de Jos
11:45 – 12:45Ţesutul şi cusutul straielor populareSuciu de Jos
13:00 – 14:00Făcutu’ fânuluiGroşii Ţiblesului
14:00 – 15:00PrânzGroşii Ţiblesului
15:00 – 16:45Nunta tradiţională + Războiul de ţesut + Piua pe apăGroşii Ţiblesului, lelea Oloiat Viorica
16:45 – 19:00Patrimoniul natural al Tarii LapusuluiMonumentul de piatră, Minghet
19:00 – 21:00Cina şi demonstraţie de gastronomie tradiţionalăfoc de tabără
Ziua  6 – Sâmbătă, 3.09.2016 – Rogoz, Lăpuşul Românesc
9:15 – 10:00Instagram şi campanii creative onlineOctavian AFTANASĂ, Leo Burnett Romania
10:00 – 10:45De la Marketing la Rightketing – noile tehnologii şi comunicarea contextuală personalizatăDoru ŞUPEALĂ, Onyx Beacon Cluj
11:15 – 12:30Vizita la bisericile de lemn din RogozRogoz
12:30 – 13:30Atelier de sculptura în lemnNicolae ŞERBAN, artist local, Rogoz
15:00 – 17:00Doina cu noduri si dansuri populareNicolae PITIS, artist local, tezaur uman viu UNESCO
17:30 – 19.00Vizita la Mănăstirea Lăpuşatelier haine bisericeşti
19:30 – 21:30Pregătirea prezentărilor de proiectTârgu Lăpuş
Ziua  7 – Duminica, 4.09.2016 – Costeni, Cupseni, Libotin, Ungureni, Damacuseni
9.00 – 10.15Prezentări ale celor cinci echipe de studenţi (10 min/echipa)
10.15 – 10:45Drumul catre  Cupşeni, Libotin şi Ungureni
10:45 – 12:00Serviciu religios ortodox şi vizitarea bisericii de lemnLibotin
12:00 – 13:30Vizitarea bisericilor de lemn din Cupşeni, Costeni şi Ungureni  
13:30 – 15:30Prezentare de cantece si dansuri populare; ŞezătoareCupseni
17:00 – 19:00Concurs şi demonstraţie de pescuitTârgu Lăpuş
19:30 – 21:30Seară ungureascăDămăcuşeni
Ziua  8  – Luni, 5.09.2016 – întoarcerea spre Braşov
9:30Plecarea din Târgu Lăpuş
11:00 – 12:30Vizită la Bistriţa

 

Distribuie articolul
Doru Șupeală
Doru Șupeală
Articole: 501

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *