Șansa unui MBA în Cluj – primele impresii

Distribuie articolul

 

M-am întors din nou la școală. La 44 de ani. Începând de astăzi, sunt unul dintre cei 27 de norocoși care formează deja a patra generație de studenți în programul Executive MBA derulat de prestigioasa Facultate de Business a Universității Hull din Marea Britanie, la Cluj-Napoca. În parteneriat cu cea mai bună și sănătoasă universitate românească, Babeș-Bolyai și cu sprijinul financiar al Băncii Transilvania și al companiei Electrogrup.

Unii (puțini, slavă Domnului!) mi-au spus că sunt un ciudat sau că îmi cam pierd vremea, alții au zis că învățarea continuă este cool și în tendințe, prietenii mei buni se bucură sincer pentru că am șansa și energia de a îmi urma visul, iar unii chiar mă invidiază pentru că am sprijinul familiei și celor cu care lucrez, ca să pot urma unul dintre cele mai respectate programe europene de Master of Business Administration.

Eu sunt doar profund recunoscător pentru această oportunitate, extrem de fericit și onorat că am acces la un astfel de program și simt că fac un lucru foarte bun. Și nu îl fac doar pentru mine, deși indiscutabil eu sunt beneficiarul direct. Știu sigur că sunt acolo nu doar ca să înțeleg, să întreb și să caut, să devin mai înțelept, mai priceput sau mai conectat, ori ca să adaug mai multă emfază în CV sau cifre mai mari în veniturile salariale.

Am convingerea că acest beneficiu educațional extrem de valoros vine la pachet cu datoria și responsabilitatea de a împărtăși cu semenii mei informațiile, experiențele, valorile, principiile și spiritul științific și academic care definesc acest program. Cred că fiecare dintre noi este dator să întoarcă o parte din acumulările personale, fie ele intelectuale sau materiale, societății în general, comunităților în care trăim și mediului nostru profesional.

Așa cum am făcut și continui să fac, de câte ori am ocazia și timpul necesar, răspund cu bucurie și plăcere invitațiilor de a le vorbi studenților sau comunităților locale de afaceri și ofer cu mare plăcere o idee, un sfat sau o părere celor care îmi cer ajutorul ca să facă lucrurile mai bine în domeniul lor de activitate. O să încurajez mereu, din tot sufletul și cu toată puterea, orice inițiativă personală care vizează educația continuă, îmbogățirea intelectuală și actualizarea profesională.

Doar făcând acest lucru, cât mai mulți dintre noi, cu generozitate și cu entuziasm, fără vreun interes personal direct, putem să facem țara aceasta un loc mai bun, să ducem standardele conviețuirii la un nivel superior, să învățăm să trăim mai civilizat și mai curat, să ne transformăm într-o națiune din care să ne fie drag să facem parte.

De fapt, acum reușesc să îmi împlinesc un vis foarte vechi, inaccesibil până mai ieri. Prima lecție pe care am învățat-o, chiar cu câteva luni înainte de primul curs, este cea a consecvenței. În fiecare din cei patru ani pe care i-a parcurs deja programul ExecutiveMBA de la Cluj, am candidat pentru una dintre bursele oferite de partenerii și sponsorii programului. Studiile costă 15.000 de euro, o investiție importantă care presupune ori sprijinul material al unei companii puternice, ori un efort consistent din partea familiei.

Am reușit să obțin o bursă abia la a patra candidatură, fiindcă de fiecare dată competiția a fost puternică și, indiscutabil, au fost alții mult mai bine pregătiți decât mine. Anul acesta au fost peste 80 de candidați, în programul de studii au intrat în final numai 27 de cursanți, din care doar 4 cu bursă. Dificil, dar am reușit într-un final, iar acum urmează doi ani în care mă voi bucura de o experiență academică și personală fascinantă.

Așa că a crede în propriul vis și a îți urmări cu încăpățânare obiectivele nu este doar un slogan, ci se dovedește a fi o înțeleaptă și foarte productivă strategie.

 

BT infografic

 

 

Cum arată concret programul EMBA Hull-UBB?

Cum este la școală? Azi a fost doar prima zi, dar pot să spun, în câteva cuvinte, cam așa: fantastic, provocator, entuziamant, incredibil de plăcut și interesant, dar mai ales foarte diferit de ceea ce înseamnă sistemul educațional românesc.

Dimineață la ora 10.00, eram 27 de oameni în sală, care nu ne cunoșteam între noi. În doar două ore, grație unui joc simplu, foarte vesel și antrenant, am reușit nu doar să memorăm cu ușurință numele tuturor celorlalți și să aflăm lucrurile esențiale din biografia fiecăruia, dar s-au creat deja afinități, corespondențe, idei de colaborare și relații informale între toți cei aflați în încăpere. Și am râs azi, natural și cu poftă, mai mult decât am râs în doi ani de facultate.

Știm acum nu doar ce meserie, loc de muncă, familie și educație are fiecare, dar am aflat o mulțime de lucruri despre pasiunile, interesele și preocupările extraprofesionale ale fiecăruia. Oameni cu poziții-cheie în firme mari, precum Emerson, Banca Transilvania, Endava, Energobit, Accenture sau Evozon, dar și proprietari de afaceri sau manageri ai unor firme mai mici, departamente ale statului sau organizații neguvernamentale.

Am învățat astfel că suntem nu doar o comunitate unită de același interes pentru management, afaceri, strategie și dezvoltarea personală, ci și un grup de indivizi cu personalități puternice și distincte, cu mult umor și bun simț, între care există respect, încredere și deschidere. Să fiu iertat dacă greșesc, dar niciunul din cursurile introductive de care am avut parte până acum în școală, liceu sau facultăți nu a avut un astfel de obiectiv și rezultat concret.

Înainte de a explica cerințele, regulile, îndatoririle și treptele pe care le avem de parcurs, profesorul Kevin Ord a fost profund interesat de acomodarea fiecăruia dintre noi la mediu, de stabilirea unui climat prietenos și confortabil în grupul din care vom face parte doi ani și de construirea unor relații de comunicare și colaborare care valorează enorm și constituie fundamentul esențial al performanței pentru întreaga generație.

Al doilea lucru esențial și total diferit de învățământul românesc este că înțelegi din prima că programul educațional nu este gândit și construit ca să te pună în competiție cu ceilalți, să te determine să te compari cu ei, să stabilească o ierarhie a rezultatelor, abilităților și competențelor sau să identifice și să evidențieze premianții și codașii. Într-un program educațional normal la cap și realmente dedicat studenților-clienți, fiecare descoperă și are certitudinea că singura ”competiție” este cu sine. Și nu vorbim de fapt despre o competiție și despre presiunea unor rezultate obligatorii și lipsite de valoare practică, ci de o experiență de dezvoltare personală și îmbogățire intelectuală bine delimitată de reguli și principii academice.

Al trelea lucru diferit este cel pe care sigur îl bănuiți și așteptați să îl vedeți scris aici: educația inteligentă și eficientă nu înseamnă memorare și reproducere. Am înghițit cu toții, de-a lungul școlii generale, liceului și studiilor universitare, sute de tabele, zeci de formule, milioane de fraze, fragmente literare ori cursuri întregi pline de termeni greu de descris și asimilat. Cumplit meșteșug de tâmpenie.

În loc să se preocupe de instalarea în rândul cursanților a sindromului posttraumatic Ionescu sau Popescu, după cum este numele ”profesorului”, învățământul superior modern are în vedere punerea în contact a clientului-student cu un univers infinit de idei, concepte, experiențe, surse de informație și analize, din care fiecare extrage exact ceea ce consideră interesant, util și valoros și își construiește un sistem de principii, tehnici și tactici care să îi fie utile în viitor, în practicarea cu succes a unei meserii.

Nu există o singură versiune corectă a unei idei, ci sunt încurajate dezbaterea, gândirea critică, contradicțiile, argumentarea, cercetarea, forțarea granițelor actuale, creativitatea, dialogul și colaborarea.

Sunt multe alte diferențe față de ceea ce știm cu toții că înseamnă studii universitare sau post-universitare, am să încerc să le listez pe scurt: comunicarea relaxată și informală între cursanți și profesor; calmul, punctualitatea, deschiderea și toleranța care guvernează întreaga interacțiune; strictețea și seriozitatea cu care sunt descurajate fraudele, în special plagiatul, copierea sau ”externalizarea” sarcinilor către alți binevoitori; sistemul de evaluare și promovare a examenelor clar, simplu, transparent și lipsit de echivoc și subiectivism; accesul liber la o suită de resurse academice de mare valoare, în special la biblioteca digitală a universității; platforma digitală simplă și precisă de comunicare între studenți și profesori și de administrare a lucrărilor realizate de cursanți; instrumentele informatice de evitare a posibilelor incidente legate de plagiat, aflate la îndemâna oricărui student.

Pe scurt, diferența dintre sistemul de învățământ băștinaș, familiar nouă și cel pe care l-am descoperit azi în cadrul programului britanic de EMBA de la Cluj-Napoca este că primul este în continuare pasionat să producă soldăței standardizați, lipsiți de personalitate și inițiativă, modelați după norme și concepte anacronice, simple coduri numerice personale deținătoare de cartoane ștampilate, în vreme ce al doilea urmărește să creeze personalități, caractere bine definite, oameni capabili să își asume responsabilitatea și riscurile, să ia decizii, să și le argumenteze și susțină și să le poată adapta la context și actualitate.

 

Câteva cifre și date tehnice despre Programul EMBA al Hull University

Programul MBA al Universității Hull are deja o tradiție de 25 de ani și o lungă istorie internațională, derulându-se nu doar în sediul universității din Marea Britanie, ci și prin intermediul unor parteneriate și programe localizate în Bahrein, Singapore, Hong Kong și Cluj-Napoca.

Hull este un orășel universitar cu circa 250.000 de locuitori, al patrulea port ca mărime al Marii Britanii, situat pe coasta estică a Angliei, la 320 de kilometri Nord de Londra și 180 kilometri Est de Manchester. Comerțul, turismul, industria chimică și farmaceutică și operațiunile logistice legate de port sunt principalele activități economice ale localității. În 2017, Hull a fost desemnat de către guvernul britanic ca și Oraș al Culturii, în cele trei teatre și în numeroasele săli de cinema ale orașului poposind cu reprezentații cele mai importante spectacole contemporane.

Universitatea din Hull este înființată în 1927, are peste 20.000 de studenți, 1000 de profesori (din care peste 30% sunt non-britanici) și 1500 de angajați în funcții administrative și oferă peste 2000 de cursuri, în specializări diverse, de la medicină și asistență socială, trecând prin știință, inginerie, chimie, artă, cultură, educație și ajungând până la dreptul afacerilor, științe politice și business.

 

Hull University - Business School

 

Programul EMBA durează doi ani și presupune parcurgerea a 12 module de studiu, fiecare dintre ele urmat de o lucrare scrisă sau de un examen. Cele 12 module acoperă diverse domenii distincte ale administrării afacerilor: managementul organizațiilor, mediu economic, managementul sistemelor, leadership și schimbare organizațională, managementul resurselor umane, marketing, contabilitate și management financiar, managementul operațiunilor, management strategic, managementul proiectelor complexe, business internațional, complexitate și gândire de rețea, metode de cercetare.

După 18 luni în care sunt parcurse și susținute examinările pentru cele 12 module, urmează șase luni dedicate cercetării și scrierii lucrării de dizertație, care va fi prezentată ca lucrare de absolvire. Cursurile au loc în Cluj-Napoca, în secvențe de câte patru zile pline, odată la șase săptămâni și sunt susținute de aceeași echipă de profesori care girează și programele MBA ale Hull din Singapore, Hong Kong sau Bahrein.

Programul are dubla acreditare internaţională, din partea AMBA (The Association of MBAs) şi de la AACSB (The Association to Advance Collegiate Schools of Business). Principiul EMBA-ului este “Gândeşte global, Acționează local”, iar predarea cursurilor şi networking-ul sunt după modelul University of Hull, “Gândirea Conectată”. Directorul EMBA-ului este Dr. Andrew Taylor, antreprenor, consultant de management şi alumni al University of Hull.

 

***

Datorez această șansă tuturor celor cu care am învățat, evoluat și lucrat de-a lungul vremii, profesorilor mei formali sau informali, familiei care îmi oferă energie și încredere, nebunilor veseli din echipa FastOrder, comitetului care administrează programul EMBA pentru că mi-a oferit bursa, sponsorilor SIF Moldova și Republica.ro care acoperă generos efortul financiar, și nu în ultimul rând prietenilor mei Mihaela Rus și Ovidiu Moisescu, care mi-au girat candidatura cu recomandările lor.

Mulțumesc din suflet tuturor pentru această șansă, este cel mai bun și frumos lucru care mi s-a întâmplat recent. Mă voi strădui să dau mai departe toate lucrurile bune și ideile valoroase cu care am oportunitatea de a intra în contact, așa că mai treceți din când în când pe aici, pe blog, dar și pe rețelele sociale pe unde mai postez când am vreme.

Oricare cititor al acestui articol care este interesat de mai multe informații va găsi în mine o sursă de informații și idei, dar mai ales un entuziast promotor al acestui program, care este un mare plus și un generator de valoare și performanță pentru mediul universitar și de afaceri din Transilvania. Dacă te gândești deja la un MBA, înseamnă că nu am scris degeaba acest articol.

Distribuie articolul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *