Liderul european de retail Carrefour a amplasat recent rețele extinse de dispozitive iBeacon în toate cele 28 de hipermarketuri sale din România. Acesta este primul proiect de acest fel la nivel global, care trece în faza de teste și interacționează deschis cu publicul la nivelul unei întregi rețele comerciale. Soluția folosește 600 de dispozitive Onyx Beacon One și oferă consumatorilor, la nivelul unei întregi rețele naționale de retail, o experiență ghidată de shopping, personalizată și îmbogățită prin conținutul livrat vizitatorilor prin intermediul telefoanelor mobile.
Prima implementare iBeacon pe scară largă în retail
Cu ocazia aniversării a 14 ani de activitate în România, rețeaua franceză de retail a decis să ofere clienților magazinelor sale o modalitate simplă, intuitivă, distractivă și interactivă de a se orienta în interiorul hipermarketurilor de la un raion la altul și de a se informa asupra produselor, serviciilor și ofertelor speciale active la fiecare dintre departamentele din spațiul comercial. Pentru aceasta, în fiecare hipermarket al rețelei s-au amplasat dispozitive Onyx Beacon One, plasate individual la fiecare departament din magazin. A fost creată o aplicație mobilă disponibilă gratuit pe Google Play și s-a construit o platformă cloud care administrează funcționarea beaconilor, automatizează livrarea de conținut și colectează datele esențiale despre comportamentul consumatorului în magazin.
Un dispozitiv Onyx Beacon One, plasat în hypermarketul Carrefour din Cluj, la raionul de papetărie
Acest proiect de micro-localizare și marketing de proximitate este primul desfășurat la nivel mondial într-o întreagă rețea de retail, care depășește faza de testare pe spații restrânse și pe publicuri limitate și face primii pași pe scară largă în definirea și dezvoltarea unui noi concept de comunicare destinat comerțului tradițional. Fiind o premieră, Carrefour și-a propus obiective limitate prin proiectul Smart Shopping, respectiv să ofere vizitatorilor magazinului o experiență de indoor navigation și să livreze acestora notificări simple despre ofertele și promoțiile valabile la fiecare departament al magazinului.
Cum funcționează?
La intrarea în hipermarket, te așteaptă câteva cărucioare de cumpărături pe care sunt montate tablete din ultima generație produsă de Samsung. Un autocolant de mari dimensiuni plasat pe pardoseală te invită să folosești aplicația Smart Shopping, pe care o poți folosi și de pe smartphone, dacă activezi portul Bluetooth Low Energy.
Cărucioarele de cumpărături dotate cu tablete Samsung, amplasate chiar la intrarea în magazin, au instalată aplicația Smart Shopping
Dacă te vede interesat de această experiență, o hostesse aflată de la intrarea în magazin se apropie și îți explică ce este aplicația, ce face ea, cum se accesează și cum se folosește. Pașii sunt simpli: mai întâi selectezi dintr-o listă departamentele din magazin pe unde vrei să treci în această sesiune de shopping. Poți nota în câmpul de observații al fiecărui departament ales numele sau categoriile de produse pe care le ai pe lista de cumpărături.
După ce ai finalizat lista de cumpărături și implicit lista cu sectoarele din hipermarket pe la care vrei să treci, aplicația îți calculează o rută și afișează un traseu de urmat, într-un mod asemănător cu dispozitivele GPS pe care sigur le-ai folosit în automobil. Pe măsură ce avansezi pe traseu, ruta se actualizează și tableta de pe căruciorul de cumpărături sau telefonul tău mobil îți arată direcțiile de deplasare viitoare.
Navigarea prin magazin este asistată de aplicația instalată pe tabletă, care îți arată unde te afli și în ce direcție să mergi către sectorul dorit
La fiecare raion al hipermarketului unde te oprești, vei primi în partea de jos a ecranului dispozitivului tău mobil două, trei sau patru notificări afișate sub forma unor mini-ferestre suprapuse peste hartă. Sunt promoțiile valabile la acel moment la departamentul respectiv al hipermarketului sau în sectoarele din imediata apropiere, iar detaliile vizuale despre produs și prețul de ofertă se pot descoperi prin simpla atingere cu degetul a ferestrei care prezintă interes pentru vizitator.
Experiența livrată vizitatorului magazinului este pentru moment una nu foarte bogată și intensă, dar ea reprezintă o inovație spectaculoasă și relevantă și a fost întâmpinată cu curiozitate și deschidere de mulți dintre clienții curenți ai Carrefour, în special de către cei tineri, așa-numiții Millenials. Pe lângă interacțiunea cu consumatorul, această soluție mai are o componentă importantă pentru rețeaua comercială, sistemul de beaconi și platforma care gestionează comunicarea putând colecta o serie de date analitice și statistice importante, care pot ajuta retailerul să înțeleagă mai bine comportamentul consumatorilor în interiorul magazinului și să optimizeze traseele acestuia, sistemele de expunere a mărfurilor sau programul de lucru al propriilor angajați.
Beaconul amplasat la Librărie transmite permanent un semnal către dispozitivul tău mobil, comunicând localizarea și ofertele valabile la acel raion
Ce aduce nou tehnologia iBeacon pentru retail?
Pentru moment, Carrefour folosește tehnologia iBeacon în relația cu clienții săi doar pentru a livra două beneficii relativ simple: in-store navigation și product/price/promotion. Este doar un prim pas, modest dar foarte curajos, fiind primul de asemenea anvergură, pe un drum care oferă posibilități practic nelimitate de dezvoltare a unei relații personalizate și a unei interacțiuni continue și inteligente între operatorul comercial și fiecare client al său.
Prin folosirea în magazinele clasice a unui sistem compus din hardware iBeacon, aplicație mobilă și platformă CMS , o parte din tehnicile de tracking, analiză și comunicare digitală utilizate de obicei în comerțul online sunt importate și implementate în mod creativ și în comerțul tradițional și vor fi importante pe viitor pentru a îmbunătăți experiența de shopping a consumatorilor, dar și capacitatea magazinului de a livra mesaje comerciale relevante, către ținte bine determinate, la locul și timpul potrivit și de a înregistra astfel creșteri semnificative ale satisfacției clienților și ale volumelor de vânzări.
Carrefour intenționează să păstreze și să extindă pe viitor rețelele de ibeacons amplasate în hipermarketurile sale din România, în ideea de a dezvolta și eficientiza tehnicile sale de comunicare și interacțiune digitală cu clientela. Grupul Carrefour este al doilea retailer mondial și numărul unu în Europa, are 10100 de magazine în 34 de țări și înregistrează zilnic un număr de 10 milioane de clienți. În România, Carrefour a realizat în 2014 o cifră de afaceri de un miliard de euro și deține 178 de magazine, dintre care 28 hipermarketuri, 97 supermarketuri, 53 de magazine de proximitate și un magazin online.
Un alt iBeacon Onyx One, amplasat la departamentul Băuturi Răcoritoare
Putem considera proiectul Smart Shopping ca un punct de start, un prim tronson al fundației conceptului pe care noi, la Onyx Beacon l-am numit Rightketing. Acest compus semantic creat de echipa Onyx Beacon desemnează Marketingul asistat de tehnologia de micro-localizare și de comunicare în proximitate și caracterizat prin personalizare, acuratețe, contextualizare și eficiență, adică o etapă superioară în evoluția marketingului în comerțul tradițional. Atunci când o companie are capacitatea de a comunica mesajul potrivit și personalizat, către ținta/consumatorul bine determinat, la locul și timpul ideal (exact când este în magazin și face shopping), ea nu face doar Marketing, ci atinge faza de Rightketing.