Unul dintre greii pieței FMCG, Unilever, a lansat zilele trecute o campanie de PR foarte inteligentă și interesantă, care are în prim-plan unul dintre produsele pentru curățenie aflate în portofoliul marelui grup multinațional. Pornind de la constatarea tristă dar adevărată că spațiile publice cu trafic intens din orașele României sunt nu doar murdare, ci pline de mesaje injurioase, violente și vulgare și propunând o idee generoasă, aceea de a curăța aceste zone pentru a îi proteja pe copii de agresiunea mizeriei urbane, Unilever propune publicului o campanie de curățenie în spațiul public centrată pe imaginea produsului Cif.
Mecanismul campaniei „Cif Curăță România” este unul interactiv și cheamă cetățenii să se manifeste activ și responsabil și să semnalizeze locurile din România care au mare nevoie de curățenie, prin intermediul unor aplicații online și de mobil. Implicarea publicului presupune identificarea acestor puncte de gunoi verbal și vizual, fotografierea elementelor de decor urban pătate de mizeria limbajului violent și transmiterea acestora către echipa Cif, care se angajează să se deplaseze la fața locului și să curețe zona, atunci când este convinsă de necesitatea intervenției, prin conținutul imaginilor.
Așa că, dacă știți prin apropierea voastră locuri din oraș marcate vizual de ură, de violență sau de mesaje care nu au de a face cu civilizația și bunul simț, puneți mâna și faceți o poză și apoi marcați acest punct pe hărțile interactive ale Cif, este foarte posibil ca semnalul vostru să fie urmat de o intervenție promptă și, măcar pentru o perioadă, ambientul urban din zona voastră să devină mai curat și mai apropiat de normalitate. Găsiți aplicația Cif pe pagina web a produsului sau pe Facebook, dar puteți să descărcați și pe mobil aplicațiile speciale de Android sau iOS, se numesc „Cif Curăță România” și le căutați voi în AppleStore sau în Play.
Scriu cu mare drag acest articol și adresez laude sincere atât celor care au creat acest concept de campanie, cât și celor care au decis să susțină logistic și financiar o astfel de idee. Știu că totul este publicitate și PR și că rezultatele acestei campanii nu sunt în măsură să facă minuni și să schimbe sensibil aspectul vizual al pereților din această țară. Totuși, avem pentru moment o idee și un gest remarcabile, care oferă un punct de plecare și un exemplu de atitudine civică, dar și o altă perspectivă, nouă și inovatoare, asupra rolului social și responsabilității față de comunitate al marilor producători din sectorul bunurilor de larg consum. Bine ar fi ca acest gest să devină o tradiție sau o preocupare permanentă, dar și un exemplu pentru marile companii care fac încasări și profituri uriașe în România fără să-și producă bunurile aici și fără să returneze societății suficiente beneficii reale.
Doar prin aceste gesturi relativ mici și insignifiante față de dimensiunile murdăriei și violenței din țara asta și din lecțiile de civilizație și implicare civică pe care ni le oferă mereu aceia dintre noi mai responsabili și mai preocupați de viața comunității putem să schimbăm mentalități, să educăm comunitatea în spiritul decenței, toleranței și respectului pentru semeni și să recuperăm handicapul care ne separă încă decisiv de țările cu adevărat civilizate.
Personal, sper să apară curând un produs revoluționar care să curețe cu putere nu doar măgăriile vopsite pe pereți, ci întreaga mizerie din viața publică de la noi, a cărei sursă nu mai este chiar așa de greu de identificat. Sunt perioade când gunoiul acoperă ilegal, cu tupeu și violență, nu doar ecranele televizoarelor, ci și fațadele clădirilor istorice. Cred că numai printr-o atitudine activă și implicare civică reală putem face rost de chimicalele care să ne curețe viața publică de acest jeg.