Cum ia România o Țeapă în stil american

Distribuie articolul

Zilele acestea rulează în toate cinematografele de pe planetă un film american cu mare succes la public și la critici, deja premiat pe la anumite festivități și înscris cu șanse mari în competiție la unele categorii ale Oscarului. Se numește „American Hustle”, tradus la noi, într-o lectură facilă pentru cocalari, „Țeapă în stil american”, chestie care i-a făcut duminica asta, la Baia Mare, pe unii părinți imbecili să își ducă pruncii de gimnaziu la o peliculă nerecomandată sub 15 ani.

N-o să vă povestesc filmul și nici n-o să vă spun cât de bun este și cât de bine își fac treaba actorii (nu mă pricep eu prea tare, dar mie mi-a plăcut), ci o să vă spun doar că, în urma difuzării acestui film, putem constata liniștit că toți banii cheltuiți de guvernele României din ultimii 20 de ani pentru promovarea imaginii țării în lume, pentru frunze, Draculalanduri, standuri de turism, landofchoice-uri și alte făcături s-au cam cheltuit pe degeaba. Nu zic că domnii și doamnele care au dispus aceste cheltuieli ar trebui să deconteze aceste cheltuieli din bănuții proprii, deși nu ar fi deloc o idee rea sau prea deplasată, dar vă invit să faceți o apreciere simplă:

Care credeți că este rezultatul pentru imaginea și notorietatea României al acestor acțiuni de promovare guvernamentală, comparativ cu secvența din acest film în care numele țării noastre este pronunțat clar și răspicat, de două ori? În ce context? Într-un moment de maximă tensiune și intensitate al filmului, cei doi escroci care sunt eroii principali ai poveștii se gândesc să fugă din America, pentru a scăpa de urmărirea autorităților. Și unde credeți ei că localizează ei ideea de genul „la mama dracului, unde nici naiba nu va ști de noi și unde justiția nu are cum să ne condamne?”. Bravo, ați ghicit. Mai întâi, el spune „ne ascundem în România sau Albania”, iar ea îi replică ceva de genul „ăsta e planul tău, să dispărem de tot în România?”. Ca să faceți o evaluare corectă, țineți cont că filmul a înregistrat deja câteva zeci de milioane de spectatori, la numai o lună de la lansare, cifră înregistrată doar în America.

Așa că degeaba face nenea Ponta glume la înmormântări cu neica Obama, degeaba își dă guvernul jos pantalonii și le face cadou americanilor gazele de șist și exploatările de aur, degeaba umblă neica Băsescu cu fofârlica pe la Departamentul de Stat și tot degeaba fâlfâie frunza verde-praz la târgurile de turism unele coțohârle ca Lenuța Udrea sau ca Maria Grapini, regina neîncoronată a măcelăririi limbii române. În numai zece secunde de film cu mare succes de casă, toate eforturile de awareness disperate, neinspirate și prost planificate făcute pe bănuții noștri se duc de râpă, iar România încasează un upercut la brand de vede stele verzi mai tare decât Bute în meciul cu Froch.

Acestea sunt trailerele filmului, nu apare în acestea secvența în care se vorbește despre România, dar secvențele merită văzute, ca să înțelegeți despre ce e vorba în film, în cazul în care nu mergeți să îl vedeți, așa cum v-aș recomanda, mai ales pentru prestația lui Christian Bale și aparițiile hot&smart ale celor două domnișoare, Jennifer Lawrence și Amy Adams.

 

Distribuie articolul
Doru Șupeală
Doru Șupeală
Articole: 501

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *