Cercetare: Climatul pentru Creativitate și Inovație în organizațiile IT

Distribuie articolul

Lansez astăzi o inițiativă de cercetare academică unică în România și foarte rară la nivel internațional: măsurarea și evaluarea climatului pentru Creativitate și Inovație în organizațiile active în sectorul Tehnologiei Informației.

Creativitatea este astăzi cea mai valoroasă resursă economică pentru companiile moderne active în economia cunoașterii, iar capacitatea de inovare a unei companii este deja un parametru strategic pentru performanța pe termen lung și durabilitatea organizației.

Valoarea economică pe termen lung se realizează azi mai ales din capacitatea componenților unei organizații de a produce idei noi și valoroase, de a da naștere unor concepte noi, unor produse absolut originale sau unor servicii care schimbă paradigma. Puterea oamenilor de a își schimba perspectivele și de a îmbunătăți continuu modul în care realizează operațiunile curente este astăzi cea mai importantă resursă creatoare de valoare în business.

Cum facem să avem angajați mai creativi?

Cercetările ștințifice din ultimele decenii au demonstrat că inovația și creativitatea din organizații sunt direct influențate de cultura organizației și de caracteristicile climatului organizațional.

Foarte multe organizații își propun să fie inovative, să încurajeze creativitatea componenților echipei și să producă idei valoroase, care să se transforme în inovații, fie acestea incrementale sau radicale (disruptive). Din păcate, foarte puține reușesc să îndeplinească acest obiectiv și nu reușesc să identifice cauzele sau motivele pentru care climatul organizațional nu se dovedește productiv în zona creativă.

Cu siguranță, există organizații mai creative și cu mai multe rezultate concrete și vizibile în spațiul inovării, așa cum există organizații în care strategia de business nu pune un accent atât de important pe noutate și schimbare. Sunt organizații care excelează în producerea constantă a unor idei noi, radicale, care dau naștere unor produse și servicii inovatoare, așa cum sunt organizații care își concentrează atenția strict pe productivitatea tradițională sau pe îmbunătățiri funcționale de mică amploare, cu o rată mai mică de risc și mai mare de eficiență.

Sunt organizații în care creativitatea și inovația sunt văzute ca preocupări și rezultate individuale sau de echipă restrânsă, concentrată într-un anumit departament, așa cum există organizații care pun accent pe imaginație colectivă, colaborare, comunicare intensă și explorare în grupuri ample, formale și informale.

Nicio strategie nu este greșită atâta vreme cât livrează rezultatele prevăzute în obiectivele organizației.

Însă este esențial pentru orice organizație și manager să înțeleagă care sunt mecanismele, metodele, instrumentele și parametrii de climat organizațional care încurajează imaginația, susțin creativitatea și produc rezultate în inovație, pentru a le putea activa și dezvolta atunci când este necesar.

Iar această nevoie de schimbare și îmbunătățire continuă este o condiție tot mai comună în competiția economică, din cauza ritmului foarte rapid de reformare a organizațiilor, pe fondul digitalizării și evoluției rapide a tehnologiei.

O oportunitate pentru companiile IT din România

Obiectivul cercetării pe care o încep acum este măsurarea precisă și amplă a parametrilor specifici climatului pentru creativitate și inovație în diverse organizații IT, prin operaționalizarea unor concepte de actualitate și utilizarea unor instrumente de explorare moderne, validate anterior la nivel internațional printr-o amplă serie de studii academice.

Noutatea demersului meu rezidă în faptul că este prima inițiativă de cercetare academică la nivel internațional focalizată pe măsurarea climatului pentru creativitate în sectorul Tehnologiei Informației, unul dintre cele mai atractive și performante sectoare ale economiei moderne, dar și unul în care creativitatea și inovația se întâlnesc cu o frecvență mai mare.

Oportunitatea vine din faptul că un număr limitat de organizații poate fi practic inclus în spectrul cercetării. De aceea, prioritatea pentru înscrierea în acest program de cercetare va aparține organizațiilor care își manifestă cel mai rapid disponibilitatea implicării reale în acest proiect, dar și celor care sunt deja recunoscute pentru un grad înalt de creativitate și inovație în activitatea lor.

Pot fi incluse în cercetare companii din sectorul Tehnologiei Informației, de orice dimensiune (minim 10 angajați), cu orice tip de acționariat (capital autohton, mixt, companii listate etc), naționale sau multi-naționale, care au activitate economică de minim trei ani de zile (au început să lucreze înainte de 2018).

Culegerea datelor se bazează pe două instrumente de cercetare validate la nivel internațional (Team Climate Inventory și Personal Initiative & Participative Safety Inventory) și include:

  • Un chestionar cu 51 de întrebări cu răspunsuri predefinite în listă sau în scală (selecția simplă a unei valori sau a unui interval de referință) adresat angajaților organizației.
  • Un chestionar cu 42 de întrebări cu răspunsuri predefinite în listă sau în scală (selecția simplă a unei valori sau a unui interval de referință) la care răspunde Directorul General / CEO al companiei.

Completarea chestionarului (atât cel pentru angajați, cât și cel pentru CEO) durează în medie 15 minute.

Cum vom colabora efectiv?

Stabilim un contact, organizăm o primă discuție în care să ne cunoaștem și în care să vă prezint proiectul și instrumentele de cercetare, redactăm și semnăm acordurile de confidențialitate necesare, conform principiilor menționate mai jos, apoi trecem la colectarea datelor.

Stabilim împreună parametrii, metodele de comunicare și coordonatele culegerii datelor, astfel încât să asigurăm împreună un număr cât mai amplu și reprezentativ de respondenți pentru fiecare organizație.

Distribuirea chestionarului în cadrul fiecărei organizații se face exclusiv de către managementul acesteia, prin prezentarea pe canalele de comunicare interne a unei adrese web unice la care orice angajat al organizației va avea acces în mod egal și deschis, pentru a completa chestionarul.

Vor putea participa la cercetare toți angajații organizației, indiferent de profesie și de departamentul din care fac parte. Climatul pentru creativitate și inovație este un concept care adresează întreaga organizație, nu doar anumite departamente, de aceea un grad mare de diversitate a respondenților asigură o mai corectă mapare a climatului organizațional.

Singura condiție (eliminatorie) pentru participarea la cercetare a respondenților este cunoașterea limbii engleze la un nivel corespunzător (minim B1), pentru a putea răspunde cât mai precis întrebărilor din chestionar, care sunt formulate în limba engleză, răspunsurile presupunând doar selectarea conștientă a unei opțiuni din niște liste cu răspunsuri predefinite.

Ce câștigă organizațiile participante?

  • Primesc gratuit setul întreg de date colectate de la respondenții aparținând organizației – imediat după încheierea adunării datelor;
  • Primesc gratuit evaluarea celor 6 factori majori ai climatului pentru creativitate și inovație specifici organizației, măsurați în cadrul cercetării (în cursul anului 2021);
  • Vor avea acces gratuit la o analiză comparativă detaliată a parametrilor specifici organizației, în raport cu datele specifice industriei, așa cum sunt ele colectate de la toate organizațiile implicate în cercetare – cel târziu la începutul anului 2022;
  • BONUS: Vor primi acces gratuit la toate metodele și instrumentele de cercetare, pentru a putea măsura longitudinal, an de an sau semestrial, climatul pentru creativitate și inovație în organizație.

Participarea companiilor și a respondenților la această cercetare se face în condiții de deplină confidențialitate:

  • Toate datele obținute prin aplicarea chestionarelor se anonimizează, nicio informație referitoare la organizație și identitatea acesteia nu va ajunge în spațiul public;
  • Identitatea companiilor participante este integral anonimizată și toate datele furnizate sunt codificate imediat după colectare, orice asociere cu identitatea companiei participante fiind eliminată;
  • Nu se solicită date în cifre absolute, care ar putea ajuta la identificarea companiilor sau persoanelor, toate informațiile numerice solicitate sunt exprimate prin selectarea unor intervale egale sau proporționale predefinite;
  • Platforma de colectare a datelor respectă 100% principiile și regulile GDPR, datele sunt securizate și depozitate pe serverele SmartSurvey, în interiorul Uniunii Europene.
  • Nu se solicită și nu se colectează date personale de identificare, participarea tuturor respondenților este perfect anonimă;

Cercetarea aceasta face parte din programul meu de studii doctorale derulat la Universitatea Babeș-Bolyai, sub coordonarea profesorului universitar dr. Levente Szasz. Din cunoștințele mele, aceasta este una dintre cele mai provocatoare, curajoase și ambițioase inițiative de cercetare academică derulată pe tema creativității și inovației, iar pentru sectorul IT este o premieră cel puțin la nivelul Europei Centrale și de Est.

Cercetarea de față este deja inclusă cu prezentări în programele a două prestigioase conferințe internaționale despre Creativitate și Inovație: a 28-a ediție a Conferinței pentru Inovație și Managementul Dezvoltării de Produse, organizată de prestigiosul European Institute for Advanced Studies in Management din Milano, respectiv a 22-a Conferință a Continuous Innovation Network, care are loc în Gotteborg – Suedia, în această toamnă.

Totodată, această cercetare face parte din programul unor conferințe doctorale găzduite de cele două rețele europene ale cercetării inovației, la Potsdam în Aprilie 2021 și la Milano, în Iunie 2021.

Pentru orice informație suplimentară, scrieți-mi la doru@dorusupeala.ro, vă voi răspunde cu maximă promptitudine. Cu cât mai repede, cu atât mai bine.

Distribuie articolul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *