A apărut ”Employer Branding 100%”

Distribuie articolul

A doua mea carte, ”Employer Branding 100%”, este de acum disponibilă, cu autograf, la Editura Curtea Veche. Sper să vă placă și mai ales să vă fie de folos, am pus acolo cele mai bune idei pe care le-am descoperit sau pe care le-am formulat pe această temă.

Reiau aici argumentul pe care l-am pus și în carte, fix în primele pagini:

Povestea acestei cărți

De ce am scris această carte? 

Și de ce am creat programul educațional Employer Branding 100%?

Fiindcă oamenii care muncesc cinstit și cu pricepere merită mai mult decât primesc azi în cele mai multe din organizațiile de la noi.

Fiindcă am știut mereu că lucrurile se pot face mai bine și mai corect și am intuit și sperat că voi întâlni oameni care gândesc la fel. Speranța mi s-a confirmat, de nenumărate ori. Și se confirmă și acum, cu tine, cititorul acestei cărți. Îți mulțumesc pentru interesul față de ideile din această carte.

Am avut și avem cu toții ocazia de a întâlni profesioniști remarcabili, oameni cu o educație aleasă și o expertiză rară de la care putem să învățăm enorm, dar și juniori pasionați și curajoși, alături de care putem dezvolta proiecte fantastice și putem crea produse și servicii de mare valoare și succes pe piață. Pentru ca oamenii aceștia să reușească, trebuie să știm să le construim mediul propice, să le oferim resursele, cultura și climatul potrivite.

Fiindcă m-a durut rău de tot ce am trăit ca angajat în unele organizații și m-a revoltat ce am observat că se întâmplă în multe companii și în piața muncii.

Am văzut sute de situații în care profesioniști extraordinar de valoroși au fost ignorați, izolați, agresați, sacrificați sau eliminați pentru că deveniseră prea periculoși sau deranjanți pentru falsele ierarhii ale organizațiilor și pentru meschinele personalități care aveau puterea de decizie. Am văzut multe inițiative antreprenoriale excepționale, multe echipe extraordinare și mulți oameni talentați rătăcindu-se și pierzându-se în anonimat fiindcă nu au știut să își spună povestea, să inspire și să atragă alți oameni care să le sprijine și să le împlinească visurile.

Fiindcă în prea multe locuri din țară și din lume suntem încă prizonierii unor mentalități medievale, al unor practici de management rudimentare, al unor conducători abuzivi, impostori, incapabili și egoiști, obsedați de putere absolută care se consideră stăpânii celorlalți. Dar suferim enorm și din cauza unor principii, procese și proceduri care pun statistica, birocrația și lăcomia înaintea oamenilor, sentimentelor și creativității lor. Am văzut multe echipe și organizații cu oameni extraordinari și cu produse și servicii excelente, prăbușindu-se și dispărând din pricina unor proprietari sau manageri fără viziune, fără curaj, fără personalitate, lipsiți de inteligență și educație.

Fiindcă avem acum pe deplin libertatea de a ne informa, a circula și a gândi și deci și oportunitatea de a înțelege și învăța de la oameni educați, inteligenți și pasionați, care explică fundamentat academic ce se întâmplă în organizațiile cele mai performante și mai admirate din lume.

Fiindcă putem asimila foarte rapid principii, metode, sisteme și instrumente și de a pune în aplicare cele mai bune practici din lume, pentru a construi culturi și climate organizaționale care îi facă pe oameni să lucreze cu bucurie, cu pasiune și cu responsabilitate și să fie fericiți cu munca lor și încântați de interacțiunile cu colegii, liderii și organizația lor.

Fiindcă prin comunicare, colaborare, transparență, solidaritate și bun simț putem clădi împreună organizații extraordinare, capabile să creeze valoare, să inoveze și să modernizeze, să schimbe lumea în bine și să dea oamenilor șansa de a își pune în valoare educația, pasiunea, curiozitatea și hărnicia, pentru a construi și livra valoare societății.

Fiindcă a venit de mult vremea să nu mai privim munca precum o corvoadă sau un compromis necesar pentru asigurarea unor venituri și putem să le demonstrăm oamenilor că fiecare își poate găsi rostul în viață, își poate câștiga pâinea și poate trăi decent făcând lucrurile care îl pasionează, care îl bucură, care îl fac să simtă că este de folos celorlalți.

Cei care își descoperă vocația și sensul și sunt mobilizați de o viziune veritabilă reușesc să îi atragă și să îi inspire și pe alții în și prin povestea lor. Și descoperă că, dincolo de recompensa materială, există o mult mai mare bogăție, cea a satisfacției enorme de a construi ceva nou, benefic, util semenilor, din partea cărora primesc apreciere și recunoștință.

Atunci când munca ta nu doar folosește cuiva și produce niște venituri, ci și bucură sau inspiră pe alții și te transformă într-un reper în comunitate, poți să spui că ți-ai pus în valoare pe deplin cunoștințele, abilitățile și efortul.

***

Nu doar oamenii merită mai mult. Indiscutabil, și organizațiile pot și merită mai mult. Am vizitat multe companii și instituții în ultimii ani, am discutat cu sute de oameni, fie ei angajați, proprietari sau manageri și am observat că, acolo unde climatul și cultura sunt deschise, prietenoase și favorabile oamenilor, performanțele de business sunt net superioare, iar afacerea se derulează fără hopuri și zduncinături, prosperă și se dezvoltă durabil și sănătos.

În astfel de organizații, moderne și inovatoare, oamenii au un scop comun, colaborează cu entuziasm și comunică cinstit, sunt motivați de o viziune care implică progres, evoluție, pasiune și bucurie și înțeleg că vor produce și vor livra beneficii reale atât clienților, cât și tuturor celorlalți participanți la proces, de la furnizori și finanțatori, până la colegi și membri ai comunităților în care activează.

Veniturile, profitul, dezvoltarea afacerii sunt consecințe firești și binemeritate ale unei mentalități corecte și ale unei culturi a empatiei și utilității, dar nu trebuie să constituie țintele primoridiale și obiectivele principale ale activității unei organizații.

Când muncești corect pentru un scop adevărat, recompensa materială face parte firească din rezultat, dar nu este cel mai important lucru câștigat. Bucuria de a împlini un lucru bun și cu sens este mult mai puternică și mai valoroasă.

Mi-am propus ca această carte și cursul cu care călătoresc prin marile orașe din țară să fie o sursă de informație, o resursă pentru inspirație și un instrument de lucru cotidian. Vreau să ofer o viziune sistematică, structurată, ușor de înțeles și de aplicat pentru orice manager cu bun simț și educație credibilă.

M-am gândit să pun la dispoziție un framework cu care oricine să poată înțelege și gestiona complexitatea tuturor canalelor și metodelor prin care se construiește reputația unei organizații, ca angajator. Și am încercat să formulez câteva principii și priorități care trebuie să fie avute în vedere de cei care își asumă dificila, dar fascinanta misiune de a construi și administra reputația unei organizații.

Am combinat în această carte întreaga mea experiență profesională de aproape 30 de ani cu tot ce am reușit să acumulez în studiile universitare, în documentarea pentru disertația de la MBA și teza mea de doctorat, dar și din bogăția incredibilă de resurse pe care o avem cu toții la îndemână, dacă avem curiozitate și pasiune: cărți, jurnale, reviste de business, înregistrări video, articole academice, rapoarte de cercetare sau dialoguri mai mult sau mai puțin formale cu colegii noștri.

Nu trebuie să luați cele scrise aici ca adevăruri supreme, unice și intangibile. Eu vă prezint doar o perspectivă, atât cât am putut eu să o fac de completă, generală și integrată, pentru a funcționa în cât mai multe organizații, domenii de activitate și contexte. Dacă va fi doar un punct de plecare sau o referință în construirea propriei viziuni și structuri de lucru, voi decideți. Important este să vă folosească în a înțelege mai bine lucrurile și a vă dezvolta propria abordare.

***

Scriu această carte la douăsprezece luni de când am susținut la Cluj primul curs de Employer Branding. Am avut deja peste 20 de episoade ale cursului, în spațiul public sau privat, și m-am bucurat să lucrez, să dialoghez și să colaborez, nouă-zece sau chiar unsprezece ore pe zi, cu peste 500 de oameni din HR, marketing, management și antreprenoriat.

Am avut și întâlniri cu alte sute de studenți și profesori, dar am și explorat, față în față sau online, opiniile și percepțiile a sute de oameni, experți sau debutanți, din tot soiul de organizații, de la firme mici și ONG-uri până la corporații extrem de puternice la nivel mondial.

Am cerut mereu feedback celor cu care m-am întâlnit deja la cursurile din Cluj, Iași, București, Brașov ori din mediul online și le mulțumesc din suflet pentru implicare, generozitate și susținere. Ceea ce văd și simt la fiecare din cursurile mele îmi dă încrederea că suntem pe un drum bun, că vom reuși să schimbăm mentalități și procese, să construim strategii inteligente și campanii frumoase, să muncim mai corect, mai sistematizat, mai clar, ca să livrăm oamenilor cu care lucrăm nu doar un salariu și niște sarcini, ci și o experiență frumoasă, care să îi îmbogățească și să îi dezvolte.

E minunat să vezi că ideile bune și generoase capătă viață în ochii celor care privesc, ascultă și înțeleg. Este cea mai mare recompensă posibilă din lume, să vezi că munca ta are sens și ajută oamenii să înțeleagă, să descopere, să gândească critic, să conteste spre a îmbunătăți actuala stare de lucruri, să propună alternative, să reconstruiască realitatea, să își facă planuri ambițioase și să viseze la lucruri mari.

Am scris această carte ca să vă fie de folos.

Și ca să ne ajute pe toți să creștem sănătos.

De fapt, asta facem noi, la Școala SPOR: Creștem Lideri. Construim Viitor.

Distribuie articolul
Doru Șupeală
Doru Șupeală
Articole: 480

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.