Cazul Atos – mesajul unui angajat: ”Nu vă dați demisia! Luptați-vă pentru joburile și drepturile voastre!”

Am primit în acest weekend un mesaj foarte înțelept de la unul dintre cei mai vechi angajați ai Atos România. Este un îndemn foarte puternic și logic adresat colegilor săi din companie, să nu cedeze în acest război psihologic declanșat în mod abuziv de managementul din România al companiei Atos.
Distribuie articolul

Articolele pe care le-am publicat zilele trecute (primul este aici și al doilea este aici) și-au atins scopul și au creat o mișcare de conștientizare și de solidaritate în rândul angajaților Atos România, dar au reușit și să ducă acest subiect în atenția presei naționale și internaționale.

În timp ce așteptăm încă răspunsul oficial al managementului companiei (am primit vineri promisiuni că ne va parveni în cursul acestei săptămâni), eu și colegii mei din echipa Hacking Work susținem integral mesajul de mai jos al angajatului Atos România.

Ceea ce spune acest angajat aici este perfect adevărat și acoperit legal.

Da, compania yrece prin mari dificultăți financiare. Da, o mare parte din vină pentru aceste dificultăți o poartă managementul companiei.

Da, se duce un război psihologic contra angajaților. Da, oamenii sunt tracasați și stresați cu evaluări falsificate sau nedrepte.

Da, scopul acestor manevre este să îi determine pe oameni să abandoneze jobul, fără a primi compensațiile financiare la care au dreptul.

Angajații Atos sunt îndemnați să se lupte cu această situație, să rămână uniți, să comunice permanent între ei, să ceară ajutorul Sindicatului IT din Timișoara și să nu cedeze nervos la valul de presiuni care este exercitat contra lor.

Vom reveni zilele viitoare cu mai multe infomații pe această temă, urmărim subiectul și vom încerca să îi ajutăm pe angajații Atos România cu toate informațiile utile și mijloacele legale pentru a îți apăra drepturile.

Salut Doru,

Sunt angajat in Atos din 2017 si am decis sa iti scriu si eu in legatura cu ce se intampla acum la Atos, in speranta ca poate, si prin intermediul tau, ii voi putea ajuta pe unii colegi sa nu faca lucruri care sa ii afecteze negativ pe viitor.

Acum, atat si eu cat si multi alti colegi, suntem in situatia de a fi primit acel rating 3 – sub barem (pe scara de la 1-6) – la evaluarea aferenta activitatii pe anul 2023, si am fost chemat la birou, pe motiv ca doar acolo performanta noastra se poate redresa. 

Cum bine ai scris in cele doua articole publicate, toata povestea asta nu are nici o legatura cu performanta, ci e doar o modalitate perfida de a-i determina pe unii oameni sa paraseasca compania, iar astfel sa-si acopere cei din actuala conducere managementul defectuos.

De ce vor sa faca asta?: Pentru ca in ultimii ani au angajat un numar foarte de mare de oameni doar pe asumptii si pe forecast-uri de proiecte nerealiste, dar si din cauza ca si-au marit salariile lor si ale unora dintre colegii „agreati” in mod total nejustificat, iar acum lucrurile nu arata deloc roz in situatia financiara a companiei.  

Dar revenind la motivul pentru care iti scriu… cred ca multi colegi au fosti inselati si indusi intr-o diversiune in povestea asta, deoarece adevarata problema e chiar procesul de evaluare in sine.

Pe scurt: majoritatea obiectivelor „individuale” din formular, in special cele care tin de calitatea muncii prestate, nu sunt deloc individuale, ci rezultatele sunt calculate la nivel de echipa. Iar in aceeasi echipa, unii au primit nota 2, altii 3, iar altii chiar si 5 sau 6, … pe aceleasi obiective.

Oamenii momentan sunt nemultumiti de procedura de telemunca, insa problema nu e acolo. E doar o diversiune. Si spun asta deoarece acea procedura nu prea poate fi atacata, pentru ca e la latitudinea companiei cum vrea sa se organizeze.

Insa evaluarea poate fi contestata si de cate ori am ocazia ii sfatuiesc pe cei cu care vorbesc sa o faca. Exista deja o actiune in instanta pe numele Atos de anulare a evaluarii, si stiu ca mai sunt si alti colegi care vor sa sa faca acelasi lucru, respectiv sa recurga la actiuni in instanta.

Pe mai departe, chiar daca sunt chemati la birou, sfatul meu pentru colegi e sa nu recurga din disperare la demisie, pentru ca exact pe asta se bazeaza cei care au orchestrat toata marsavia asta: pe faptul ca multi isi vor da demisia.

Si pe buna dreptate, daca multi o vor face, actualul management isi va fi atins obiectivul. Nu si-l vor atinge insa daca lumea va tine piept si nu isi va da demisia, pentru ca atunci vor trebui sa-i cerceteze disciplinar si sa-i concedieze pe cei de care vor sa se desparta, lucru care nu va da deloc bine nici la ITM, si nici in instanta.

Pentru ca daca vor aparea 50-100 de concedieri, se vor ridica semne de intrebare legate de faptul ca e o concediere in masa mascata. Iar o demisie nu mai poate fi atacata, pe cand o concediere poate fi atacata ulterior in instanta, cu sanse de castig destul de bune pe codul muncii.

Si mai mult decat atat, un eventual proces colectiv castigat (sau chiar si mai multe individuale) vor da veridicitate spuselor noastre si doar asa vor inceta aceste practici abuzive din partea acestor asa-zisi actuali lideri ai acestei companii.  

Asadar, rugamintea mea catre tine e sa-i incurajezi si tu pe canalul tau pe cei care iti citesc articolele sa nu isi dea demisia, chiar daca nu pot merge la birou. Sa continue sa lucreze de acasa si sa accepte eventualele cercetari disciplinare, pentru ca asa isi lasa o portita sa remedieze situatia in viitor. Si pana la urma, asta e forma de protest care se cade in situatii de acest gen.

Multumesc mult si sper sa pot fi de ajutor in acest demers!

Distribuie articolul

24 comentarii

  1. Daca vor fi concediati cu disciplinar, credeti ca asta le va mari sansele sa se angajeze in alta parte?
    Merita sa iti ramana asa ceva in istoric si cartea de munca ?

    • Nu mai există cărți de muncă și nu se înregistrează niciunde în date publice modul prin care cineva este concediat. Deci nu există niciun risc din acet punct de vedere pentru angajați.

      • Dar de abuzurile din Endava de ce nu scrieti ?
        Au fost colegi pe c#/java fortati sa treaca pe alte limbaje fara sa fie intrebati
        si sa fie performanti si apoi concediati.

        • Hai ca asta cu fortarea ma distreaza. Esti angajat sa scrii cod de calitate, testabil si integrabil. E plin de surse de invatare pentru orice traznaie iti da prin cap. Le scria in CIM ca ei trebuie sa faca doar C#/java?

          • Draga BCJ, sunt de peste 20 de ani aceeasi firma care e orice altceva decat Endava, IBM, NTT si altele din lista lunga de cazaturi. Am scris replica ce te-a scandalizat fix pentru ca e copilaresc ori neprofesional sa crezi ca firma are vreo obligatie sa iti serveasca strict proiecte din zona de tehnologii care iti convin. Sunt trecut de 50 de ani si sunt gata sa ma adaptez daca viata o cere. Nu mai dati vina pe manageri pentru ce nu faceti voi.

        • Dragă ”cineva”,
          Ca să pot să scriu despre ce se întâmplă în orice companie am nevoie de mărturii credibile de la oamenii din acea organizație.
          Atâta vreme cât tu te ascunzi după identități anonime și spui lucruri pentru care nu prezinți dovezi, nu oferi informații plauzibile și consistente, cam cum crezi că pot scrie eu un articol? Din burtă?
          Învățați să fiți cetățeni responsabili și să vă luptați cu curaj pentru srepturile și demnitatea voastră, asumați-vă responsabilități și riscuri și cu siguranță veți putea schimba lucrurile în jurul vostru, acolo unde nu vă convin.
          Cu o astfel de atitudine și mentalitate, nu vei fi niciodată ”CINEVA”.

        • Manarii din pacate. S-a spus ca daca nu esti din Timisoara si ai 4 la evaluare, ca nu vei fi chemat la birou si totusi suntem chemati pe motiv ca nu se mai fac exceptii. Deci se fac presiuni nejustificate si daca ai 4 sau peste si daca nu esti din Timisoara ci din imprejurimi! Dar nimeni din pacate nu poate sa faca nimic pentru ca managerul te poate chema oricand are el chef. O companie care are inca mentalitate comunista de gen, sa vi sa te vad eu la birou, nu isi merita oamenii buni care au performante si vechime si care au ajutat la adaugarea de valoare a companie.

          • Altcineva, Iti recomand prieteneste sa iti salvezi comentariul. Peste cel tarziu un an il vei reciti si vei constata ca firma este cea care te angajeaza, nu invers.

  2. Care carte de munca? Asta e poveste de adormit angajatii, nu se mai aplica de mult timp incheierea contractului cu litere amenintatoare. Ii incurajez si pe ei si alti angajati in pozitia lor sa se lupe pentru drepturi. Chiar si in Romania legea il favorizeaza pe angajat, asta e si motivul pentru care apeleaza la diverse tertipuri.

  3. SITT e cam degeaba. Mesajul transmis catre cotizanti a fost ca ei au exprimat un punct de vedere, dar nu prea au ce face pentru ca telemunca este un beneficiu oferit de companie catre angajati (interesant e ca nu au vazut ca cel mai mare beneficiar al telemuncii este compania). Un alt mesaj e ca sunt in perioada de concedii, ca nu se pot misca suficient de repede, ca vor lua actiuni, dar ele sunt cu bataie mai lunga si nu se cunoaste cum se vor finaliza…Un alt mesaj a fost ca e cazul ca angajatii trebuie sa aleaga singuri ce au de facut: sa semneze acte aditonale prin care se activeaza munca la sediu, sau sa nu semneze, caz prin care se activeaza munca la sediu…le-as lansa o intrebare: sunteti vanduti, sau sunteti doar incompetenti?

    • SITT in primul rand nici nu au informat angajatii desi stiau din aprilie de planurile managementului. De la ultimul CCM semnat se vede ca sunt degeaba. Au „plafonat” inflatia la 5%. Bonurile de masa 21 de lei, ce dracu iti iei de banii astia, o portie de cartofi. Beneficiile CCM au ramas la 3750 de lei de cel putin 6 ani de zile, daca nu mai bine. Ca sindicat, nota 2, nu au facut nimic, nu merita nici aia 30 de lei lunar…

      • Vezi ca bonurile cresc din iulie și la fel și suma de decontare. Iar apoi cresc bonurile din nou din decembrie. Ai primit ccm-ul, poate ar trebui să îl și citești.

  4. Cred ca este cel putin discutabil etic sa vorbim despre drepturi aici fara a fi precisi, este simplu sa te ascunzi dupa o legislatie care e oricum dar nu utila. V-ati pus vreodata problema unei supraevaluari a performantelor in vremuri bune? Era confortabil sa va ganditi ca „i-ati prostit” si anul asta? Adevarul rece este ca pretul muncii a crescut extrem de rapid in domeniu in Romania, implicit pretul solicitat de firme mai departe. A venit criza, ce asteptati sa acopere firmele costurile? De ce ar face asta pentru toti angajatii? Ma uitam pe comentariile mai vechi de pe un site destul de popular in ceea ce priveste sondarea parerii angajatilor despre diferiti angajatori. Comentariile din anii trecuti abunda in formulari de genul „firma sa aibe mai multa grija de cresterea competentelor angajatilor”. Oare de ce nu i se pare normal cuiva care a scris asta ca la un moment dat firma sau clientul sa il inlocuiasca cu altul mai calificat la acelasi pret? O alta tema recurenta este „managementul este prost sau interesat”. Discutia in sine este maxi-nula, evaluarea managementului este strict problema proprietarilor ori a actionarilor. Da, angajatii pot fi consultati dar a crede ca parerea lor este decisiva este de o naivitate sublima. Sunt un IT-ist cu peste 26 de ani de experienta. Ii cred pe cei foarte tineri ca sunt nauciti de ceea ce se intampla, dar tineti minte ca nu este treaba firmei faptul ca ati riscat un credit mare pentru apartamentele vandute de vreun gangster imobiliar pentru ca asa te-au indemnat parintii si o masina inutil de scumpa ca sa impresionezi vreo pisi. So cand va crizati impotriva managementului nu uitati ca nu ati avut nicio jena sa schimbati anual firma pentru 150 de eur in plus, punand in pericol proiectele.

  5. Articolul este 100% adevarat. Managementul Atos nu face altceva decat sa execute niste ordine/contracte facute in afara tarii. Majoritatea managerilor nu stiu efectiv ce taskuri are echipa pentru ca acele contracte sunt secrete, in acest fel sunt incarcati o gramada de angajati pentru a sterge la dorsal o gramada de manageri straini ce sunt aprope de pensionare. In 8 ani de Atosica, managementul roman nu a facut decat sa accepte ce le-a fost propus si foarte rar au ridicat tonul catre straini, in schimb.. angajatii au fost pusi sa stea capre. Unii au vrut, altii au plecat.

    Legat de stresul indus de predarea unor contracte catre india sau egipt prin chemarea la birou, oamenii tehnici sunt sanctionati de deciziile managementului. Povestea lucratului de acasa cum ca ar fi un beneficiu al angajatului este ceea ce li se baga fortat sa credem, in realitate randamentul angajatului creste.
    Vor sa scape prin demisie de 150 de persoane, momentan! Pana la finalul anului proiectele vor tot pleca iar acest numar va creste.
    Situatia din interiorul companiei este in flacari, cei care s-au aprins fiind vazuti cumva ca niste vinovati iar CEO ul companiei se ocupa de luna pride. Fuarte frumix, ce sa zic.. <3

  6. Din 3500 de angajați, 150 sunt în această situație. Eu, sincer, mă întreb: acei oameni nu își pun întrebarea de ce au ajuns în această situație? Pot să cred că dintre acei 150, există cazuri izolate care au ajuns în această postură din cauza unui manager mai încăpățânat (ca să nu spun ceva mai rău), dar marea majoritate au primit notele pe merit.
    E ușor să stai într-o bulă, să nu faci nimic și să nu spui nimic niciodată. Când ți se sparge bula, urli în toate direcțiile că ești nedreptățit. Hai să ne mai uităm și in oglindă, alți oameni mergeau la lucru și in timpul pandemiei și nu se plângeau, hai ca e amuzant, ne plangem că trebuie sa mergem la lucru …

    • mai taie dom’ne din ei … sunt max 2500 cei care se supun regulii asteia, sau crezi ca toti de pe statul de plata sunt egali si se supun aceluias regulament :)))

  7. nu e vorba ca lumea se plange de munca, unii se plangeau si ca nu primesc de munca (gen aia de pe bench) ci de modul in care se doreste „reducerea de personal” (a se citi concedieri, sau mai util top management-ului – demisii).

    – comunicare „deficitara” (a se citi voit ascunsa) a noului mod de lucru(a tot proceselui de evaluare si impactul acestuia)
    – acte aditionale cu deadline si conditii win-win atos (daca nu semnezi pierzi dreptul, daca semnezi pierzi dreptul)
    – fara posibilitate de corectare a unor cazuri stupide gen birouri la brasov, angajat la brasov, dar tu l-ai angajat cu punct de lucru timisoara (in ideea ca e full-remote) si acum ii zici … nah trebuie sa vii la timisoara si refuzi vehement modificarea/corectarea contractului de munca

    – e greu sa mai tii oameni buni dar in acelasi timp sa maschezi pile si relatii total neproductive (nu am o problema cu pilele si relatiile care chiar fac ce au de facut) dar din ce am citit pe aici raportul e de 2 pile inutile la un om bun/bunicel si atunci cred ca e greu sa fii competitiv in piata/la client

    – daca vrei sa scapi de angajati, respecta contractul individual si colectiv de munca (dar asta ar implica probabil in unele cazuri niste salarii compensatorii, plus o imagine proasta in piata)

  8. Desi am calitatea de angajat, sunt de parere ca in toata UE legislatia muncii este gresita.
    In America, daca vine seful dimineata trist, iti spune “Esti concediat” si gata. Iti iei cutia cu pozele copiilor, bricheta si ziarul si pleci escortat. De aceea America este unde este. In UE… angajatul poate sa nu faca nimic si n-ai cum sa-l dai afara. Daca nu comite vreo nenorocire, mori cu el de gat. Treaba unei firme este sa faca profit. Pentru asta ar trebui sa aiba voie sa angajeze si sa concedieze pe oricine fara niciun tamtam.
    Pentru angajati e simplu: nu iti convine, nuvte tine nimeni legat. Du-te unde ti-e mai bine. Dar in UE nu e asa… In UE avem CCM, drepturile, salarii compensatorii, revolte, greve. Cine te tine la locul ala de munca? Nu iti place, esti grozav si meriti mai mult? Foarte bine: du-te! Aaaa, nu ai unde sau nu gasesti?… Inseamna ca esti deja in cel mai bun scenariu, deci ar fi bine sa iti vezi de treaba.
    In UE, sa fii angajat inseamna ca ti-a pus Dumnezeu mana pe cap. Daca i furi, nu injuri, nu hartuiesti si te prezinti la birou 8 ore si simulezi ca faci ceva, nicio lege nu te poate da afara. Asta e anormal.
    Voi, cei care va vaitati ca o firma sau alta v-a fortat demisia… Si?! Ce v-a oprit sa va duceti in alta parte in afara ca nu exista o “alta parte la fel de buna”?

    Orice angajat ar trebui sa fie pregatit in fiecare zi sa mearga la serviciu si sa gaseasca un lacat pe usa. Sa se uite mai atent la gogosile “mission, vision, tu esti important pentru noi, improve performance, strategic synergy”. In realitate te duci la munca, iti faci treaba sau nu, iti iei banii sau nu. Cand nu iti mai convine, pleci. Nu te tine nimeni legat, du-te unde iti este mai bine!

    Angajatorul are nevoie de oameni, nu invers. Cand nu mai are nevoie de angajti, doar nu o sa-i plateasca aiurea pentru ca exista CCM sau pentru ca fac greva. Trebuie sa fie liber sa ii concedieze. Cand angajatul are nevoie de angajator este rau: ajunge sa se vaite pe site-uri ca acesta.

    • pai si cine nu-i lasa sa concedieze? ca nu le merge cum vor ei … e alta discutie
      stiau ce conditii sunt in UE/Romania in momentul cand au deschis business-ul, zic si eu … daca nu stiau, cum zicea presedintele, ghinion.

      ca adevarul este la jumatate … probabil!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *