Am avut aseară surpriza și bucuria să cunosc o persoană fascinantă, cu o poveste foarte interesantă, cu o experiență profesională și educațională rară și cu niște idei minunate, care ar merita scrise cu bold în cel mai eficient manual de antreprenoriat.
Se numește Dea Wilson și vine din Silicon Valley. Din ăla adevărat, nu ăla pe care îl visăm noi cu naivitate sub Feleac. Am întâlnit-o la cel mai recent eveniment StartupGrind, o serie de evenimente exraordinar de utile pentru educația și conexiunile oricărui om de business, organizată la Cluj de mai bine de doi ani, de Stefan Koritar.
Dea este clujeancă, a absolvit între primii Dreptul la București pe când concurența era de 25 pe-un loc și a plecat în State pentru un master la Washington, căruia i-a adăugat apoi un MBA la Wharton. A lucrat pentru companii gigant, precum Microsoft sau PriceWaterhouseCoopers, dar de mulți ani este unul dintre cei mai cunoscuți și influenți oameni de business și lobby din San Francisco. Conduce propria afacere, numită Lifograph, care este o platformă multicanal menită a pune în contact în mod inteligent și eficient sutele de mii de oameni care se învârt în lumea afacerilor din Silicon Valley.
Practic, Dea este un excelent conector, un creator de relații și oportunități, un deschizător de uși și drumuri și un intermediar al celor mai profitable și eficiente relații de afaceri în aglomeratul, foarte influentul și incredibil de competitivul mediu de afaceri IT din Silicon Valley. Știe multă lume, e în contact cu investitori, lideri de business, influenceri și inovatori, organizează zeci de evenimente de afaceri și știe să creeze legături între oameni din diferite zone profesionale și geografice, pentru a rezulta afaceri profitabile.
Venită în România pentru a participa la seria de evenimente Repatriot, dar și pentru a cunoaște mediul de afaceri de azi din Cluj și București, în special în sectorul tehnologiilor moderne, Dea a spus aseară câteva din secretele succesului învățate în lumea atât de agitată și competitivă a marilor giganți IT americani.
Pe scurt, nu poți avea șanse să te cunoști și să faci afaceri cu uriașii mediului de business american dacă nu ești bine pregătit să îți susții pitch-ul: ai maxim 30 de secunde atunci când te întâlnești cu un om influent ca să îi atragi atenția și să îi capeți interesul față de ideea ta de afaceri și să poți obține o întrevedere face2face. Și trebuie să fii atât de maleabil, inspirat și determinat, încât să poți adapta ”reclama” de 30 de secunde pe care îl zici despre tine când te prezinți în funcție de specializarea celui cu care vorbești, astfel încât să obții de la el exact ceea ce îți trebuie și poate oferi.
De la un investitor vrei bani, de la un jurnalist vrei să scrie despre tine, de la un om de știință genial vrei să îți devină consultant, iar de la un actor celebru ai putea căpăta notorietate, prin endorsement. Totul este să ai mare încredere în ideea ta, să știi cum să te prezinți, să le vorbești pe limba lor și, desigur, să ai încăpățânare și ambiție să îți repeți și să îți rafinezi pastila verbală de mii și mii de ori. Și să te gândești mereu mai întâi la celălalt și abia apoi la tine, adică să știi mai întâi să oferi, ca să te aștepți să primești.
Dea a descris cu un acronim rețeta ideală în networking, așa cum a descoperit-o ea în vasta și productiva ei experiență. mai precis o reinterpretare a ușor de reținutului ”WTF”: wisdom, thanks, favors. Concret, atunci când ai orice oportunitate de a îți dezvolta rețeaua de contacte, lasă deoparte timiditatea și scrupulele, prezintă-te încrezător și zâmbitor și give your best WTF:
Wisdom înseamnă să poți exprima scurt care îți este aria și nivelul de expertiză (la ce te pricepi și de ce ești cel mai bun în acel lucru), Thanks înseamnă să îți arăți concret recunoștința pentru fiecare beneficiu sau avantaj pe care îl primești de la ceilalți (spune mulțumesc și chiar trimite mici cadouri celor care te-au ajutat cu un lucru, orict de mic), iar Favors înseamnă să nu ai nici cea mai mică ezitare în a ajuta și a face mici servicii tuturor celor care ți le solicită sau pe care simți că îi poți sprijii, fiindcă aceste favoruri sigur ți se vor întoarce la momentul potrivit și îți vor fi răsplătite cu avantaje nesperate, sosite de fiecare dată când ai nevoie. Trei favoruri pe zi, cam acesta este ritmul pe care și l-a impus Dea, iar așa a reușit să devină unul dintre oamenii care știe pe toată lumea și chiar poate să ajungă din trei pași sau trei telefoane la orice om puternic din lumea asta.
În definitiv, nu e niciun fel de mare secret ce spune Dea Wilson. Este doar o expresie cât se poate de frumoasă și simplă a normalității și a deschiderii, a felului foarte uman și prietenos în care funcționează și progresează afacerile mari, a culturii de business bazate pe colaborare, dialog și împărtășire, așa cum s-a născut și s-a impus ea în cea mai de succes și mai invidiată sferă a afacerilor din lume. Pentru noi, trăitori în jungla competiției violente, fuduliei fără fundament, secretomaniei absurde și eternei dorințe de a participa la decesul caprei vecinului, lucrurile spuse de Dea pot suna naiv sau ciudat. E limpede că avem nevoie de o altfel de înțelegere a ideii de afaceri și competiție a creativității.
Dacă veți avea vreodată vreo idee de afaceri cu care să țintiți un succes mondial, atunci Dea Wilson e cu siguranță omul cu care să discutați despre cum abordați piața americană. Până una-alta, faceți-vă timp de o vizită și de setarea unui profil personal pe Lifograph, nu se știe când și cum vă va fi de folos. Veți găsi intervul integral făcut de Stefan Koritar cu Dea Wilson în câteva zile, pe pagina Startup Grind Cluj. Sper să vă dau și eu de veste când apare înregistrarea, tare merită văzută.