Sfârșitul copilăriei: un duș rece pentru profesioniștii români din IT

Guvernul României pregătește un set de modificări fiscale care va produce o serie de schimbări profunde și în piața muncii, în relațiile dintre angajați și angajatori. Pachetul de reforme fiscale a fost asumat în parlament, dar nu se aplică deocamdată pentru că se dezbat încă niște aspecte de legalitate. Dincolo de chichițele juridice, este important să observăm că acest moment marchează finalul istoric al exceselor din paradisul financiar, profesional și social în care au trăit în ultimii ani angajații români din sectorul IT.
Distribuie articolul

Până acum, grație unei legi favorabile propuse de guvernul Ponta, profesioniștii din industria de software erau scutiți integral de plata impozitului pe venitul din salarii. Această facilitate unică în piața muncii a făcut ca salariile din sectorul IT, oricum foarte generoase, să fie și mai atrăgătoare. Acum, guvernul intenționează să elimine această facilitate, salariile profesioniștilor din software urmând a fi taxate cu un procent de 10% aplicat la veniturile salariale mai mari de 10.000 de lei brut lunar. 

Cei mai mulți dintre profesioniștii din software de la noi au salarii brute mult mai mari decât 10.000 de lei, deci cei mai mulți dintre ei vor fi afectați, într-o măsură mai mică sau mai mare, de acest nou sistem de taxare. În mod surprinzător, însă, cei mai mulți dintre românii din IT nu prea se așteaptă să plătească chiar ei noile biruri.

Care sunt așteptările angajaților din IT privind modificările fiscale?

Am întrebat într-un sondaj pe Linkedin care sunt așteptările angajaților din IT legate de aceste modificări fiscale și am constatat un fenomen surprinzător: foarte mulți din cei peste 800 de respondenți par a nu fi conștienți că realitatea din piață s-a schimbat și că trăim vremuri complicate și grele, în care mentalitatea și atitudinea lor ar trebui să evolueze. 

Aproape 50% dintre cei care au răspuns sondajului Hacking Work cred că firmele angajatoare vor mări salariile brute, ca să acopere noile taxe și să le păstreze veniturile nete intacte. Alți aproape 30% sunt convinși că împreună cu firmele vor găsi soluții creative de a păcăli cumva noile taxe, pentru a își conserva veniturile nete. Doar 14% din cei care au răspuns cred că scăderea veniturilor produsă de eliminarea facilităților ar trebui să fie asumată de către angajați.

Îmi pare foarte rău pentru cei excesiv de optimiști, dar trebuie să îi anunț că, de data asta, firmele angajatoare, în imensă majoritate, nu vor mai sări ca altădată să acopere noile taxe și le vor explica angajaților, sec și distant, că salariile lor nete vor fi un pic mai mici fiindcă guvernul le ia taxe mai mari.

Cum vor reacționa angajatorii?

Această schimbare de paradigmă se datorează în primul rând contextului pieței: cererea de servicii digitale este în acest moment la un minim istoric, din cauza dificultăților de finanțare și a unei așteptate crize financiare, iar multe firme fac deja concedieri și reorganizări.

În același timp, industria românească de software, care foarte mulți ani și-a tot majorat galopant tarifele și salariile, a cam atins plafonul superior al prețului cu care poate să își vândă serviciile pe plan global, așa că spațiul de creștere a veniturilor este extrem de îngust, atâta vreme cât calitatea și complexitatea serviciilor nu fac un salt ascendent spectaculos.

Deciziile politice luate de ministrul Boloș și guvernul Ciolacu în privința impozitării salariilor din sectorul software vor fi urmate, pentru prima oară în istoria noastră, de un comportament foarte rece, pragmatic și lipsit de menajamente al angajatorilor, care va marca astfel finalul copilăriei industriei de software. Perioada în care profesioniștii din IT au fost protejați și răsfățați, tratați de către firmele angajatoare cu mănuși pufoase și cu creșteri continue de salarii și beneficii este la final. 

Raportul de putere dintre angajatori și angajați se va echilibra

Odată cu modificările fiscale propuse de perechea Boloș-Ciolacu, industria de software de la noi încetează să mai fie un El Dorado al angajaților și trece într-o fază matură, în care raportul de putere dintre angajatori și angajați se echilibrează. Desigur, salariile din domeniu vor fi în continuare între cele mai generoase, iar condițiile oferite angajaților vor fi în continuare unele de top. Însă standardele de comportament, limitele de negociere și nivelul de responsabilitate impuse angajaților vor fi altele. 

Iar fenomenul acesta, chiar dacă este dureros, este un lucru bun. Este un semn de sănătate și stabilitate care va elimina excesele, va curăța bine de tot din echipe angajații toxici, va da mult de furcă celor cu mentalitate de mercenar care așteptau bani mulți doar pentru că erau, nu pentru că și munceau și chiar va trimite în faliment firmele cu standarde de performanță scăzute și care au pierdut controlul negocierii în relația cu angajații lor. 

Am văzut deja câteva firme care s-au închis sau care au făcut concedieri masive și cred că vom mai vedea astfel de cazuri în următoarele luni, piața va rămâne celor care sunt mai conștienți, mai competenți și mai responsabili.

Anul acesta este foarte posibil să nu mai vedem nici bonusurile generoase și nici majorările de salarii pe care IT-iștii români le așteptau, considerând că li se cuvin automat. Piața se maturizează, jocul se resetează, iar angajatorii așteaptă ca angajații din IT să fie mult mai realiști după acest duș rece.

***

Poți asculta informațiile din articol în acest episod al emisiunii Hacking Work Radio disponibil pe Spotify și Apple Podcasts.

Mai mult, ne poți asculta săptămânal la radio în fiecare marți, miercuri și joi la ora 10:20 la Radio România Cultural și la 07:20 la Radio România Cluj.

***

Foto copertă: Tim van der Kuip on Unsplash.

Distribuie articolul

12 comentarii

  1. Se simte ceva frustrare personala in opinia personala din articol.
    Lipsesc si date, statistici.

    Acum si o opinie personala din partea mea:
    facilitatea asta a fost oferita mai mult pentru companii decat pentru angajati, asa a explodat IT-ul in ultimii ani in Romania si odata cu el si celalalte meserii, pentru ca au venit mai multi bani in tara si ITistii au cheltuit mai multi bani (s-au tuns mai des, au cumparat mai mult, au apelat la servicii mai mult – de catering, curatenie, etc).

    Toate astea sunt beneficii de care s-au bucurat si alte afaceri.

    Per total, o mare prostie articolul de la un jurnalist care se bucura din frustrare.

  2. Servus Robert,
    Îmi pare tare rău că te-am supărat cu acest articol și îți mulțumesc pentru comentariu.
    Te asigur că în niciun moment nu m-am bucurat de dispariția acestor facilități, fiindcă am prieteni și rude direct afectate de această decizie, iar eu sunt antreprenor și vvoi simți din plin, alături de toți colegii mei, efectele negative ale acestor modificări fiscale.
    Sensul articolului meu este altul: am vrut să remarc că acest moment marchează o schimbare de mentalitate și atitudine în piața firmelor din IT: dacă până acum firmele umblau mai mereu cu mănuși și își țineau oamenii în puf, acum se va observa o altfel de abordare, mai matură și un pic mai distabtă, fiindcă contextul din piață permite o echilibrare a relației dintre angajatori și angajați.
    Asta nu înseamnă că specialiștii software nu merită la fel de mult respect, recunoaștere și recompensă financiară generoasă ca până acum, însă e cazul să înțelegem cu toții că industria s-a maturizat, spațiul în care se mai pot face măriri de salarii acum este extrem de îngust, iar acea categorie de angajați cu mentalitate toxică, de mercenar (nu știu câți sunt, dar sunt, știi și tu asta) va trebui să își reconsidere poziția.
    De acord cu mare parte din afirmațiile tale, sunt convvins că bunăstarea specialiștilor din IT s-a distribuit și către celelalte categorii profesionale de la noi, aici nu avem niciun fel de dispută, iar tonul meu este departe de a fi al cuiva care se bucură de faptul că au fost tăiate niște beneficii. Nu asta am scris, nu asta am gândit, deci te asigur că nu am avut nicio intenție din cele de care m-ai acuzat, nefondat.
    Îți mulțumesc că citești acest răspuns și aș fi recunoscător dacă ai reciti articolul, cu alți ochi, înțelegând acum ceva mai clar ce am vrut să spun de fapt. Mulțumesc.

  3. Salut Doru,

    Prima mare problema cu acest articol este ca blamezi prea mult angajații industriei sa folosești niște termeni insotitori precum „Sfârșitul copilăriei” și altele.

    În general în industrie oamenii si-au majorat tarifele pentru ca odată cu globalizarea pieței după pandemie au avut access mult mai usor la aceasta piata. (sunt de acord ca exista și multe salarii unjustified dar ca in orice alt domeniu, vorbim strict de niște excepții aici)

    In articol nu zice nimic de multele firme care iau rate 100$/h pe un Mid vandut ca Senior la client și care-l plătesc apoi pe acel Mid cu 20$ dar zici multe despre angajații „mercenari” fără sa ai un simt al realității: sunt mai mulți angajatori de acest gen decat angajați.

    Legat de sondaj, cei mai mulți oameni se așteaptă ca firmele sa acopere acel impozit pentru ca în România în 90% din cazuri, angajatul negociază cu angajatorul salariul Net și nu cel Brut.

    Un caz interesant am văzut în urma cu cativa ani, în care un angajat care nu beneficia de aceea deducere de impozit s-a înscris la facultate și a cerut apoi firmei ca suma echivalentă acelui procent sa îi fie adaugata la salar. Firma i-a explicat frumos ca el și-a negociat netul nu brutul și ca nu o sa „onoreze” acest request.(sunt foarte multe exemple de acest gen în piața).
    Cine poate să-l blameze pe acel om ca în situația inversă de acuma, cere sa nu ii se scada salariul ?

    Nu cred că poți să zici ca toți cei care au fost concediați au fost pentru că erau incompetenti, iresponsabili și inconștienți pentru ca asta reiese din cele scrise de tine. Mulți au fost concediati pentru ca un management defectuos nu a reușit sa faca față situației actuale din piața, firmele au pierdut clienți mari etc.

    Singurii care zic ca IT-istii sunt tinuti in puf și alte mizerii de genul acesta sunt cei care nu au nici o treaba cu aceasta industrie, cei care nu înțeleg munca și efortul depus de acesta, cei care nu vad toate situațiile de burnout și efectele adverse ale stresului.

    „profesioniștii din IT au fost protejați și răsfățați, tratați de către firmele angajatoare cu mănuși pufoase și cu creșteri continue de salarii și beneficii este la final. ” – Vreau sa fie foarte clar ceva aici: Dacă o firma a tratat așa angajații, a facut-o pentru ca a fost și in interesul ei.

    • Servus Adrian,
      Mulțumesc tare mult pentru comentariu și observații, cred că suntem de acord în cea mai mare parte a ideilor tale.
      Îmi pare rău că am dat senzația că aș blama pe cineva, departe de mine gândul ăsta. Eu am vrut doar să subliniez (poate nu cu cele mai inspirate cuvinte) faptul că se produce în aceste zile o schimbare de mentalitate, o maturizare a relației dintre anagajtori și angajați în industrie. Relația asta a fost, în mod natural, una deseori disproporționată și deseori improvizată, ceea ce este cumva firesc la începutul unui sector.
      Cred că asistăm la un proces de responsabilizare și maturizare a profesioniștilor din domeniu, care încep să înțeleagă că în spatele salariilor lor stă o piață, care are și momente dificile, iar ei ar trebui să își asume și aceste riscuri, nu doar beneficiile unei profesii și unui domeniu super-avantajat de contextul economic și tehnologic.
      Sigur, mulți oameni din domeniu erau deja conștienți de rolul, responsabilitățile și standardele cu care ar trebui să opereze, dar știm bine cu toții că sunt mulți cei care cred că totul li se cuvine și nu fac corelația dintre dificultățile actuale din piață și beneficiile pe care le așteaptă. Asta am vrut să subliniez, că este momentul în care angajatorii și piața oferă un pahar cu apă rece celor mai înfierbântați și mai egocentrici.
      Îmi pare rău dacă s-a înțeles că toți cei concediați au fost incompetenți, nu asta am spus și nici nu cred acest lucru. Am spus că acest moment dificil produce o filtrare în piață, atât între angajați, cât și între angajatori.
      Cât despre răsfăț și puf, și aici cred că suntem de acord: știm bine că fenomenul a existat și a fost amplu, dar asta nu prejudiciază în vreun fel priceperea și prestigiul inginerilor software de la noi. Nu am spus că TOȚI ar fi fost tratați așa și nu am sugerat în niciun fel că această profesie nu merită beneficiile materiale de care se bucură. Dar e bine să recunoaștem: firmele au făcut deseori această greșeală a pamperingului tragând și numeroase avantaje, angajații au acceptat deseori acest tratament deși au știut că nu e chiar natural și etic, iar acum toți vor suferi cumva pentru aceste excese.
      E o resetare a pieței, a relațiilor și așteptărilor reciproce, o maturizare binevenită, deși dureroasă. Cred că oamenii buni (majoritatea, din fericire) vor trece cu bine prin această perioadă, dar vor observa această schimbare de paradigmă, adică echilibrarea raportului de putere dintre angajatori și angajați și eliminarea pas cu pas a exceselor și comportamentelor abuzive, care știm cu toții că au fost numeroase, de ambele părți.
      Adrian, am lucrat în IT, colaborez foarte des cu firmele și oamenii din domeniu, cunosc și respect foarte mulți oameni din acest sector. Am spus-o de nenumărate ori și o susțin și azi: această industrie este cea care civilizează România și care aduce standardele bune și moderne în piața muncii. Am un uriaș respect pentru profesioniștii din acest domeniu, dar asta nu înseamnă că nu văd și părțile mai puțin frumoase.
      La acestea m-am referit în acest articol, nu la ansamblul oamenilor și performanțelor din domeniu, care sunt admirabile, dar care au un orizont de performanță și creștere uriaș în zona de inovație, pe care nu l-au prea valorificat până acum, decât în rare cazuri.
      Fiindcă a dominat gândirea de tip ”merge și-așa cu outsourcing rudimentar, că noi oricum facem mulți bani”. Ei bine, acest drum s-a cam înfundat și cerințele pieței sunt mai sus decât s-au obișnuit unii să livreze. Asta e ideea articolului, nu e un rechizitoriu la grămadă.

  4. In cazul meu, cand a aparut discutia cu schimbarea legislativa, angajatorul mi-a marit deja salariul cu 10% din brut, citez ca sa stau linistit si sa ma focusez la munca, nu la tampeniile guvernantilor. Sunt deja a doua luna cu salariul majorat.

    Nu sunt singurul, am prieteni care au avut majorari de peste 15% toamna asta.

    Toti suntem oameni cu grad mare de senioritate si foarte bine pregatiti. Ar trebui sa mentionati ca cei mai afectati sunt mai ales incepatorii si it-istii mediocri sau lipsiti de pasiune pentru domeniu, cu care industria s-a umplut in ultimii ani ai bulei IT. Oameni care au optat pentru IT doar pentru aspectul financiar.

    Daca s-a schimbat ceva cu adevarat este ca s-au dus vremurile cand oricine se angaja in acest domeniu.

    In plus nu stiu de ce copilarie vorbiti, in copilaria mea si a IT-ului am muncit ani de zile pe salarii derizorii comparate cu cele oferite azi incepatorilor. Acea perioada a fost depasita de mult, acum s-a sfarsit doar bula imbecililor.

    • Servus Alex,
      Mulțumesc foarrte mult pentru comentariu și mai ales pentru această perspectivă, care este foarte valoroasă și completează serios imaginea de ansamblu.
      Mă bucur foarte tare că există astfel de situații și cred că sunt binemeritate, mai ales că vorbim de oameni cu un grad înalt de senioritate și expertiză, care sunt implicați în proiecte de tot mai mare complexitate, așa cum ar trebui să țintească întreaga industrie de la noi.
      Mulțumesc pentru că ai spus tu cuvintele cele dure, de care eu m-am ferit. La asta m-am referit și eu: sfârșitul copilăriei înseamnă gata cu mediocritatea, cu superficialitatea, cu râzgâiații care livrează puțin și așteaptă enorm, gata cu proiectele de doi lei făcute cu standarde de calitate discutabile.
      Este mare nevoie de o maturizare a mentalității profesioniștilor din domeniu, sunt foarte mulți ca tine care deja înțeleg lucrurile corect, dar sunt poate la fel de mulți cei care au impresia că pot primi în continuare bani mulți doar pentru că se intitulează ”ingineri IT”, nu pentru că livrează realmente valoare economică și de business.
      Mulțumesc tare de tot pentru comentariu, ajută enorm la completarea acestui puzzle, care nu e deloc lipsit de complexitate și de diversitate.

  5. Sa adaug un pic la comentariile precedente. Metaforele alese intr-adevar parca redau o bucurie a autorului ca angajatii IT o sa „sufere”, si frustrarea fata de ei se simte in cuvinte.

    Pe langa ce au zis colegii mai sus, vreau sa invoc si argumentul medical, atat fizic cat si psihologic. Toti ne cred rasfatati cu salarii mari, dar multi nu stiu ca o mare parte din IT, vor avea durata vietii scazuta cu ani buni, iar faptul ca trebuie de alocat timp aditional pentru a o balansa, afecteaza si sanatatea mentala, asta pe langa „burn-out-ul” pe care multi il obtin muncind peste program, sa prinda deadline-uri, altii ajung la depresii grele de la dereglarile chimiei din creier.

    Indiferent de legi, cererea nu va scadea, IT-ul va creste in continuare, si cu angajati buni, si cu cei mai putin buni.

    • Servus Ion,
      îmi pare rău dacă asta ai simțit, departe de mine gândul de a fi avut și propus astfel de idei. Este incorect să te bucuri de suferința cuiva, oricui. Eu nu mă bucur când apar vremuri dificile, dar pot să observ și beneficiile acestora: ne forțează să ne repliem, să ne regândim situațiile, să ne rearanjăm prioritățile și să reparăm ce nu merge.
      Și cred că profesioniștii valoroși și cu mentalitate sănătoasă din piață vor avea un cuvânt important de spus pe termen lung. În același timp, nu putem să ne facem că nu-i vedem pe cei destul de mulți care au intrat în sectorul ăsta doar pentru a vâna bani mulți pe muncă puțină și săracă în valoare. Cred că de astfel de mentalități și atitudini ar fi bine să ne bucurăm cu toții că încep să fie respinse, reprimate, izolate.

  6. Buna tuturor,
    Articolul mi-a atras atentia fiind printre primele despre acest subiect pe care le-am citit de cand au fost anuntate masurile.

    Eu activez ca si recrutor, in ultimii 2 ani cu focus pe roluri din aceasta industrie. Prima observatie cand mi-am indreptat atentia spre domeniul de resurse umane a fost: wow! 50% din tara s-a re-orientat catre IT si 50% catre recrutare. Imi amintesc ce surprinsa am fost cand auzeam de oameni care lucrasera ani de zile intr-un domeniu cu totul si cu totul diferit dar, dupa un curs de programare (si sunt foarte multe si acestea, pentru ca deh , este cerere) si 2 ani de munca se considera Senior Software Engineer si lucreaza pentru cel putin 7000 eur/luna.

    Parerea mea personala (un om care nu cunoaste in profunzime aceasta industrie inca) este ca cei care si-au ales IT-ul doar pentru aspectul financiar si nu isi vor adapta asteptarile vor avea in continuare de suferit. Pentru un specialist/ profesionist este usor sa recunoasca valoarea vs bs. Din 10 profile de LinkedIn 8 sunt trase la indigo cand ajungeti sa cautati posibili candidati pentru un rol de Dev/Engineer.

    Cu toate acestea, sa fim sinceri, industria a fost avantajata fata de altele, in Romania ultimilor 10-15 ani. Cunosc persoane care fara o experienta vasta s-au trezit cu roluri in cunoscute companii internationale si castiguri de 2x mai mari decat ceea ce stiau ca pot primi. Acum isi selecteaza „clientii”.

    Sunt de acord si consider normal ca, companiile sa acopere acei 10%.
    Da, incepatorii si cei care continua sa supraestimeze, vor avea cel mai mult de suferit.

    Pe de alta parte mi-ar placea sa li se ofere mai multe oportunitati incepatorilor. Primesc saptamanal o multime de mesaje de la ei, solicitand informatii despre programe de internship sau posturi de junior la care sa poata aplica. Ii ajut cum si cu ce pot dar, cererea este mai mica decat oferta.

    • Nicoleta, mulțumesc pentru comentariu, ai mare dreptate în tot ce spui, industria asta are mare nevoie să se maturizeze, dar și să construiască metodele solide pentru a integra corect noile generații. Acum lucrurile arată încă foarte improvizat, la întâmplare, de multe ori ca o junglă foarte fancy, dar junglă în care cei cu gura mare par a avea succes.

  7. Salut,

    Doru, dintr-un motiv necunoscut, te urmaresc de ceva timp si, desi nu am fost de acord cu ce ai scris in anumite articole/postari, cred ca ai dreptate cu ce ai expus aici. Si citind comentariile precedente nu pot sa nu remarc atitudinea de „mi-se-cuvine-ism” pe care o au multi tineri (si nu numai) din industria noastra.
    Sunt angajat in IT din 2009 si la angajatorul anterior am fost si reprezentantul angajatilor la negocierea CCM-ului. A fost o experienta socanta cateodata cand am vazut atitudinea unor colegi, maturi ca varsta insa adolescenti ca mentalitate. Prea multi considera ca ii fac un mare serviciu angajatorului ca isi ofera serviciile si, prin urmare, angajatorul trebuie sa le satisfaca toate poftele. Sa nu mai zic despre discutii lungi si interminabile despre cat de „naspa” sunt cele 3-4 sortimente de cafele gratuite din birou (la 3 aparate diferite).
    Totodata, a ajunge sa lucrezi in IT pentru unii inseamna ca au ajuns centrul universului. Romania nu poate merge inainte fara ei, deci clar ca sunt speciali.

    Cred ca trebuie sa revenim cu totii cu picioarele pe pamant si sa intelegem cu totii:
    – domeniul IT a fost scutit de impozite pentru ca Romania sa devenina competitiva pentru investitori (intre Polonia, Bulgaria, Ucraina, Rusia, tarile Baltice etc). Firmele din Occident erau (si sunt) in cautare de mana de lucru pregatita dar ieftina, iar Estul Europei reprezenta o piata buna. Romania avea nevoie sa faca ceva pentru a deveni mai competitiva si a luat decizia buna.
    – a lucra la o firma inseamna o intelegere (un contract) prin care eu imi ofer timpul, cunostiintele si efortul pentru care sunt platit corespunzator. Piata libera regleaza nivelul de plata, beneficii etc. Ar trebui sa intelegem asta si sa fim corecti de ambele parti, iar atunci cu totii vom fi mai fericiti.
    – dificil e in orice domeniu. Deadline-uri, ore suplimentare, burnout se gaseste peste tot. nu suntem noi mai speciali.
    – Momentan se castiga bine in IT. Acest lucru se datoreaza faptului ca omenirea trece printr-o transformare tehnologica si e nevoie de mana de lucru in domeniu. Daca ne uitam in trecutul nu prea indepartat, au fost si alte transformari pe perioada carora se castiga bine in anumite domenii. Industrializarea din vremea comunismului de la noi a oferit conditii de trai bune specialistilor din domenii la mare cautare la acea vreme: ingineri agronomi, ingineri in prelucrarea lemnului, metalurgie etc. Cu timpul, insa, evolutiile tehnologice au dus la schimbari mari in respectivele domenii, ducand la reducerea necesarului de oameni pregatiti. La fel se va intampla si in IT. Poate va fi AI-ul, poate va fi web3, vom vedea. Ce stim insa, este ca se va intampla. Vor veni perioade cand nu va mai fi nevoie de atatia specialisti in IT, iar salariile vor scadea, cel mai probabil, precum si numarul de locuri de munca.

    Ah, si sa nu uitam altceva: unele din firmele care au anuntat mari concedieri nu demult, recruteaza agresiv la noi in tara acum: Microsoft, Google. Curand vom deveni si noi cam scumpi.

    In concluzie, sa ne bucuram de perioada de prosperitate prin care trecem si sa fim pregatiti pentru schimbari, bune sau rele.

  8. Claudiu, îți sunt recunoscător pentru comentariu. Fiindcă spune foarte limpede și cuprinzător o mulțime de adevăruri care nu prea convin, dar de la care ar trebui să pornim discuția despre viitorul acestui sector la noi.
    Nu aș fi putut scrie atât de complet și de clar aceste lucruri, pe care și eu le vad exact la fel. Mulțumesc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *