Servicii bancare de la BCR? Povești.

Distribuie articolul

Cei care se ocupă de comunicarea BCR au decis în ultimul an să imprime un stil special mesajelor lor comerciale, alegând ideea, structura, sintaxa și vocabularul basmului pentru spoturile lor televizate și extinzând apoi această paradigmă și la celelalte tipuri de suporturi publicitare.

În toamna anului trecut apărea pe televiziuni Cenușăreasa, clientă a diviziei Banca pentru Locuințe a BCR, care economisea de zor bănuți pentru un apartament, în vreme ce surorile ei își cheltuiau veniturile pe nimicuri vestimentare. A fost primul pas pe acest drum al unui nou limbaj publicitar, de altfel cel mai puțin tras de păr. S–a trecut apoi de la basmele internaționale la cele autohtone, fiindcă spotul cu Cenuțăreasa a fost urmat în ianuarie de un extras destul de forțat din Punguța cu Doi Bani, de unde a fost ales ca personaj principal Cocoșul, metamorfozat într-un tânăr cu venituri, mofturi și lifestyle de corporatist.

Screen Shot 03-23-14 at 07.47 PM

O sumedenie de termeni, concepte și formulări cu substrat sexual se adaugă scenariului mult prea forțat pentru a exprima un insight credibil și ajută în mod decisiv la transportarea mesajului comercial dinspre pragmatism spre derizoriu. Cocoșelul nostru cel roșcat  își ține voinicia în punguță și, la vederea voiniciei acestuia, ambientul se umple de paseri cu moralitate și mentalitate de păsărici. Teribilă poveste, nu? Perfectă pentru a vinde un card de credit cu o dobândă anuală indecent de mare (28%), din care banca restituie cu generozitate 1 sau 2 procente celui cu inteligență avicolă care semnează pentru o astfel de „facilitate”.

Cocoșul uman cu creastă roșcovană mai apare și în trei alte spoturi de câte 10 secunde, produse pentru a ilustra alte ipostaze ale utilizării acestui serviciu bancar. Sunt la fel de trase la temă și confuze ca și originalul de 30 de secunde, le-am pus la finalul articolului, ca să vedeți cine sunt boierii (furnizorii de utilități), cum tatăl tânărului este  „moșneagul” căruia cocoșul îi alimentează trăsura, iar achizițiile vestimentare devin „înnoire a penajului”. Mare găinărie, nu?

Ei bine, bomboana de pe colivă a apărut recent, când marketerii BCR au abordat personajul mamei de familie care ia un credit pentru reamenajarea locuinței. Oare ce personaj de basm o putea întruchipa mai bine pe biata femeie? În mod cu totul și cu totul genial, Capra, mamă a trei iezi (animal, deci, nu poziție!) a fost aleasa. Realizatorii spotului elimină personajul negativ Lupul, pe care îl înlocuiesc cu ceva mult mai periculos și distructiv, nu doar pentru casa Caprei, ci și pentru spotul publicitar în sine:  expresia de o raritate semantică „iezii dădeau prin băț de obraznici ce erau” ar necesita explicații prin titraj, fiindcă mie, ca absolvent de Filologie, îmi e greu să îi deslușesc sensul exact.

După cum vă spuneam, povestea lui Creangă este ușor deformată, prin absența Lupului, dar și prin apariția Țapului, întruchipat de soțul leneș, pasiv și oarecum absent al femeii voluntare care se împrumută la bancă și reamenajează locuința de una singură, în vreme că bărbatul citește ziarul și în cel mai bun caz îi pregătește cafeaua. Trecând peste nefirescul climatului familial, o întrebare macină privitorul încă de la prima vizionare a spotului: prin ce miracol cultural au devenit fani ai formației Led Zeppelin cei trei iezi de maxim 10 ani care se bat cu pastă de roșii, de au ajuns să inscripționeze numele trupei pe garajul care le-a devenit studio muzical? La cât haos era de obicei în casă și la consumul exagerat de ketchup cu substrat sângeros care marchează cheltuielile gospodăriei Lady Gaga ar fi fost o alegere mai inspirată pentru scenarist. Și se potrivea, cumva, tematic, și cu ideea de Capră, fiindcă îi plac ținutele ceva mai zoologice, nu?

Eu m-am convins de mai multă vreme că oamenii care se ocupă de comunicarea BCR respectă alte reguli decât cele scrise în cărți și considerate în general bune uzanțe. Vă mai amintiți că, în decembrie, v-am invitat să rescriem împreună mesajul unui suport out-of-home amplasat de BCR la Cluj? Le-am scris două mesaje pe Facebook, celor de la BCR, după publicarea articolului final, cu invitația de a marșa la jocul nostru și de a se bucura de interactivitate și de oportunitatea de a intra în dialog cu un public cât-de-cât avizat, cum este cel al blogului meu. Nu le-am cerut nimic, financiar sau de altă natură materială, am vrut doar să remarce că acest lucru s-a întâmplat și să aibă o reacție decentă și inteligentă, să mulțumească publicului că a băgat în seamă acel mesaj. Răspunsul BCR? Zero, nada, ciu-ciu, deși mesajele au fost citite imediat după scriere. 

Concluzia e simplă: marketingul de la BCR trăiește într-o lume ideală, a basmelor, în care preferă să dialogheze și să facă afaceri cu Cocoșelul, Zânele, Cenușăreasa, Capra și alte animale personificate, în vreme ce noi, pământenii, rămânem în lumea noastră mică și insignifiantă, unde aflăm de la televizor că  din unele cutii de valori dispare conținutul, că unor tineri li se fac fără voia lor plăți din cont către comercianți care anulează post-tranzacție niște discounturi afișate în magazin și că sumele depuse ca economii astăzi se împuținează dela o lună la alta, în loc să adauge dobândă. La ce bancă se întâmplă toate astea? La una din povești, desigur.

 

Cocoșelul, biet contribuabil:

Cocoșul plătește benzina tatălui-moșneag:

La shopping, după penaj de fițe:

Distribuie articolul
Doru Șupeală
Doru Șupeală
Articole: 501

3 comentarii

  1. deci partea cea mai tare, reclama de la BCR cu ied zepelin, e filmata intr-un bloc din bucurestii noi, apt din reclama e de vanzare, dezvoltatorul e din neamul muzicantilor dar nu stiu daca e genul care asculta led zeppelin

  2. O reclama mai ciudata decât cea cu „iezii” nu am vazut și nici nu am crezut ca va fi aprobată de client vreodată.
    Pentru ca am absolvit un profil asemanător cu al tău, am fost extrem de intrigat de expresia/sintagma „dădeau prin băț de obraznici ce erau”. Am găsit, după ceva căutare pe net, singura explicație: http://www.ce-inseamna.ro/expresia/a-da-prin-b/dictionar-de-argou/5616, adică a fi foarte obraznic.
    E deja „cam” pleonasm și folosită „ca nuca-n perete”, ca dealtfel întreagul mesaj ce se dorește adus la cunoștința publicului (mama care cântă în strună unor copii nesupravegheați, singura asistență de specialitate fiind oferită de o organizație cu dovedite caracteristici de cămătar).
    S-a mai bifat un punct din graficul campaniei, s-au încasat banii și, bineînțeles, comisioanele cuvenite celor care au s-au luptat pentru aprobarea inepției.

    • Salut, Adrian
      Mulțumesc mult pentru lămurirea legată de sensul expresiei și pentru participarea la dezbatere. Într-adevăr, multe din băncile de la noi mai au mult până să ajungă să își înțeleagă clienții și în consecință să poată veni cu mesaje comerciale inteligente și utile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *