O fi om sau o fi ChatGPT?
În același studiu, 48% dintre respondenți spun că nu pot face diferența între textul scris de un om și cel generat de ChatGPT, atunci când vorbim despre un CV sau o scrisoare de aplicare. O altă știre arată că Linkedin, rețeaua socială cu scop profesional deținută de Microsoft, a integrat deja funcționalități ale ChatGPT, deocamdată doar pentru conturile premium. Acestea ajută atât candidații să își optimizeze profilele, cât și recrutorii să conceapă cele mai eficiente și precise anunțuri și campanii de recrutare.
Sincer să fiu, nu mă mir că unii candidați folosesc inteligența artificială pentru a își aranja documentele cu care se prezintă în fața recrutorilor. Ba chiar mă bucur că oamenii folosesc aceste instrumente, fiindcă asta ne dovedește că respectivii au un grad înalt de cunoștințe digitale, iar experiența de colaborare cu inteligența artificială este pentru noi toți o competență care va avea tot mai multă valoare în viitor.
Cu ce ne ajută dacă ne cosmetizăm CV-ul și ne redactăm mesajele către angajatori cu sprijinul roboților AI?
Cred că beneficiile sunt evidente: pentru aceia dintre noi care nu am excelat la orele de gramatică, vocabular și exprimare, dar și pentru cei care nu ne schimbăm jobul foarte des și nu știm ce și cum se caută și ce are succes în ochii recrutorilor, ChatGPT poate să găsească cele mai frumoase și corecte expresii, care să îi impresioneze pe cei care fac selecția. Mai mult, robotul a fost deja instruit citind probabil sute de milioane de CV-uri și știe cum să așeze mai frumos, mai clar și mai expresiv experiențele noastre profesionale și educaționale.
Un alt avantaj ar fi că, fiind un robot, ChatGPT poate să scrie acele documente exact așa cum și le doresc să fie ceilalți roboți, folosiți de foarte multe companii pentru analiza și trierea candidaturilor. Da, știm cu toții că foarte multe companii au implementat soluții de inteligență artificială în treburile lor administrative și mai ales în HR.
Recrutorii nu pot distinge candidații valoroși de cei care doar atrag atenția
Iar a folosi algoritmii cei mai isteți pentru a păcăli filtrele algoritmilor care analizează CV-urile mi se pare că este o idee bună și o metodă corectă de răspuns la dezumanizarea operațiunilor de recrutare și selecție. Practic, robotul tău scrie CV-ul pe care îl consideră perfect robotul omului de HR, iar asta te ajută să ajungi în faza următoare.
Ei bine, abia aici apare problema. Recrutorii consultați în același studiu făcut de Monster recunosc că au dificultăți majore în evaluarea corectă a candidaților și nu îi pot distinge pe cei valoroși de cei care atrag atenția utilizând Inteligența Artificială pentru a adăuga informații care le cosmetizează profilul.
Mai mult, se observă deja numeroase cazuri când inteligența artificială aplică niște rețete de conținut și de structură foarte similare, care fac ca mulți candidați să arate aproape la fel, în documentele generate de ChatGPT. Iar consecința este evidentă: clarificarea valorii reale a candidaților se poate face doar prin interviu.
Nu e suficient să ai un CV îmbunătățit de ChatGPT
Ceea ce înseamnă, automat, că nu e suficient să ai un CV beton și o scrisoare de intenție care să atragă atenția, chiar dacă sunt scrise de inteligența artificială. Dincolo de scamatoria tehnologică ce îți mărește șansele de a ajunge la interviu, trebuie să te asiguri de două lucruri: unu – că robotul nu a cosmetizat prea tare documentele și nu te-a făcut mai bun decât ești de fapt și doi – că odată ajuns la interviu vei ști să te prezinți la fel de bine cum te-a prezentat inteligența artificială.
Dacă între candidatul din documente și cel care se prezintă fizic la interviu există prea multe discrepanțe, întregul efort a fost degeaba și toată lumea și-a pierdut vremea de pomană. Ca să o spunem mai direct: e bine să ceri roboților să te ajute să ajungi la interviu, dar nu te baza pe ei că vor face treabă bună la interviu și ulterior la job, în locul tău.
***
Poți asculta informațiile din acest articol în acest episod al emisiunii Hacking Work Radio disponibil pe Youtube, Spotify, Apple Podcasts, RSS, Google Podcasts și Substack. Mai mult, ne poți asculta săptămânal la radio în fiecare luni și vineri de la ora 10.30 la Radio România Cultural și în fiecare marți și joi de la 7.50 și 16.45 la Radio România Cluj.
***
Acest articol vă este oferit de DevNest, compania de software pasionată de oameni, idei și know-how digital. Pentru toți oamenii buni pasionați de tehnologie, DevNest înseamnă evoluție și dezvoltare: Creăm oportunități. Creștem o comunitate.
***
Foto copertă: Pexels.