Toți ne dorim să fim sănătoși, fericiți și în siguranță, din punct de vedere financiar, profesional și personal. Când oamenii își petrec aproximativ o treime din timp la locul de muncă, crearea unui spațiu cu impact pozitiv poate face în mod clar o mare diferență pentru angajați, angajator și relația dintre ei.
În ultimii ani, angajatorii au început să se concentreze tot mai mult pe confortul angajaților pe care și-i doresc aproape și de care depinde succesul business-ului lor, înțelegând nevoile reale care îi pot diferenția pe piață și creând un mediu de lucru stabil, cu potențial de creștere indiferent de context.
Oricât de bine ar fi puse la punct aspectele operaționale, performanța companiei depinde de membrii echipei, iar starea de bine, sănătatea, loialitatea și implicarea acestora sunt fundamentale pentru a obține rezultatele dorite.
Sentimentele de siguranță, apartenență, sens real și bunăstare devin tot mai importante pentru angajați, astfel că beneficiile extra-salariale pot face diferența pentru succesul unei companii.
Toți factorii care au scopul de a asigura un confort suplimentar se regăsesc în noțiunea de wellbeing la locul de muncă. Acest termen de „bunăstare” concentrează definiția individuală a binelui, confortului și fericirii, dar și sferele de dezvoltare personală cu implicații profesionale, precum activitățile de responsabilizare socială, consilierea psihologică, învățarea continuă și relațiile interumane.
Cât de mult contribuie conceptul de wellbeing în productivitate
Dovezile științifice demonstrează acum că wellbeing-ul nu este doar un concept de HR care sună bine, ci toate acțiunile realizate de o companie pentru a asigura o stare de bine angajaților au un impact la nivelul productivității firmei.
Un studiu efectuat de echipe de cercetare de la Universitatea Warwick din Marea Britanie a demonstrat că atingerea parametrilor ideali de bunăstare a oamenilor îi face pe aceștia să simtă confort și liniște și crește productivitatea angajaților cu aproximativ 12%.
În același timp, institutul iOpener a constatat că angajații care sunt fericiți și mulțumiți la serviciu se evaluează ca fiind într-o stare de bine fizică și mentală și se manifestă în consecință:
- au cu 65% mai multă energie decât cei nefericiți la locul de muncă;
- planifică să rămână alături de angajatorul lor, în de 4 ori mai multe cazuri;
- dedică de 2 ori mai mult timp sarcinilor pe care le primesc.
Oamenii care vin cu bucurie la serviciu nu pleacă la un alt angajator. Ba mai mult, îți vor atrage mereu alți oameni, la fel de buni ca ei.
Am decis să verific direct la sursă, dincolo de datele științifice, modul în care starea de bine a angajaților influențează eficiența, productivitatea și profitabilitatea organizațiilor.
Astfel, Adina Parghel, HR Manager la compania Preh din Brașov, a răspuns la invitația mea, lansată alături de echipa MedLife, la întrebarea – Ce înseamnă azi wellbeing la locul de muncă și ce impact are în succesul companiei?. Iată ce spune Adina:
Consider că wellbeing-ul este un beneficiu care își face simțită prezența din ce în ce mai mult. Este bine cunoscută sintagma „Un angajat fericit, sănătos și relaxat este un angajat productiv”. Dar, dacă până acum a fost considerată doar o „teorie”, ultimii ani ne-au demonstrat că cea mai importantă resursă a unei companii este omul.
Respectiv, fiecare angajat al nostru, atunci când este liniștit, când are siguranța locului de muncă și se simte bine (orice ar însemna acest „bine”), poate fi creativ, poate fi organizat și structurat mai mult decât i se cere prin fișa postului, poate veni cu idei neașteptate și poate face ca „lucrurile să se întâmple”.
Concluzionând, wellbeing-ul va deveni parte integrantă atât din beneficiile asigurate de angajatori, cât și din așteptările angajaților.
Cum asiguri și susții, ca angajator, starea de bine a angajaților tăi?
Pentru a asigura starea de bine a angajaților, angajatorii acordă beneficii non-salariale mai mult sau mai puțin specifice sectorului de activitate, alocând atenție și bugete adaptate, în funcție de propriile valori și principii.
Printre cele mai cunoscute activități se numără evenimente informale dedicate angajaților, precum teambuilding-uri, seri de jocuri, petreceri tematice, cursuri de învățare, tichete de transport sau de vacanță, abonamente la săli de sport și abonamente medicale.
În ultimii ani, atenția angajaților a fost, de asemenea, concentrată într-o mare măsură și pe sănătate, mai ales după contextul generat de pandemie. O stare de sănătate bună este probabil principalul factor pentru o stare de bine, iar una dintre cele mai facile și avantajoase abordări pentru companii a fost reprezentată de integrarea abonamentelor medicale în ofertele de muncă.
Abonamentele medicale vorbesc despre grija față de angajat și cuprind, de regulă, pachete de prevenție cu investigații medicale, consultații și analize, fiind un instrument util pentru prevenție, diagnosticare, cât și pentru tratarea unor afecțiuni minore.
Angajații se simt mai apreciați, fiind incluși într-un astfel de program, iar acest lucru este mult mai solicitat față de alte beneficii, contribuind inclusiv la loialitatea față de companie.
Un alt manager cu care am stat de vorbă, Iuliana Cerna, Human Resources Manager BOA RBT, confirmă importanța beneficiilor pentru sănătate ca parte din pachetul de beneficii extra salariale acordate angajaților. Iată ce spune Iuliana:
Cred că niciodată nu am realizat ce mult înseamnă sănătatea noastră mai mult ca acum, după doi ani de pandemie. Așadar, faptul că angajații își pot verifica starea de sănătate, și mai mult de atât, angajatorul are o colaborare eficientă cu furnizorul de servicii de sănătate și vine în sprijinul angajaților, constituie o caracteristică importantă a stării de bine la locul de muncă.
Calitatea serviciilor de prevenție, cât și a celor de medicina muncii, au impact major pentru starea de bine la locul de muncă. Astfel, angajatul are mulțumirea că sănătatea lui contează pentru angajator.
La noi, la BOA RBT, cel mai apreciat feedback primit de companie cu ocazia unui studiu de satisfacție în rândul angajaților a fost că suntem preocupați de sănătatea lor, oferind servicii de calitate și lucrând în permanență pentru un mediu de lucru sănătos.
Chiar dacă vorbim de companii mari sau mici, există variante astfel încât fiecare tip de organizație să poată avea grijă de sănătatea angajaților săi. MedLife, care are grijă de 768.000 de angajați din 8.000 de companii, pune la dispoziția business-urilor diferite tipuri de abonamente medicale, create special pentru corporații sau IMM-uri, prin care le oferă angajatorilor soluții eficiente pentru a asigura o stare de sănătate bună angajaților. Mai multe detalii puteți găsi aici: https://www.medlife.ro/servicii-companii.
Voi cum aveți grijă de starea de bine a angajaților voștri și care sunt principalele activități, servicii și beneficii pe care mizați în acest sens?
***
Am pus conținutul acestui articol și în al treilea video din seria ”Make It Work”.
Să vă fie de folos, tuturor. Mulțumesc că ne urmăriți și distribuiți ideile noastre.