
Ceva-ceva este tare defect la Volksbank România, de vreme ce acum o săptămână pe contul de Youtube oficial al băncii a fost postat clipul de mai jos și, în cele șapte zile trecute de atunci și în urma numeroaselor critici sau mesaje ironice postate online nimeni nu a avut curajul și înțelepciunea să retragă din circuitul public această jenantă și compromițătoare realizare cu pretenții artistice.
Descrierea postată de Volksbank pentru acest clip menționează că spotul este destinat unor clienți (potențiali și existenți) ai băncii care sunt “bărbați fericiți că au scăpat de grija reparațiilor în casă cu Serviciul de asistență Home & Care de la Volksbank”. Cu alte cuvinte, ni se sugerează că aceia care au un cont la această bancă au posibilitatea de a contacta mai rapid un prestator de servicii domestice (instalator, electrician, zugrav și alte meserii asemănătoare) în cazul unor urgențe.
Aparent, ideea nu este rea, are partea ei de originalitate, atractivitate și potențial de diferențiere. Dar ce legătură are treaba asta cu serviciile bancare? Suntem noi o națiune care improvizează mult, peticește cu încăpățânare și har, trăiește la limită în multe ipostaze și face alegeri deosebit de neinspirate în special în cursele electorale dar și în subiecte de economia gospodăriei, dar am ajuns oare să ne stabilim prestatorul de servicii financiare pe baza unor beneficii potențiale ce nu au nicio legătură cu domeniul de activitate al acestuia? Cred că aici raționamentul marketerilor de la Volksbank s-a dus mult prea departe și bate câmpii cu o grație demnă de o cauză mai bună.
M-aș fi așteptat la o astfel de ofertă de tip beneficii auxiliare destinate unui club de clienți de la o rețea comercială de tip DIY, de la o companie distribuitoare de gaz, electricitate sau alte utilități, poate chiar de la o firmă de asigurări inteligentă și creativă, care ar putea așeza acest serviciu în pachetul specific garanțiilor legate de locuințe. Dar de la o bancă? De ce? Care este înșiruirea de raționamente logice și echilibrate care ar putea convinge pe cineva să aleagă un credit, un cont curent sau un depozit la Volksbank pe baza promisiunii de vânzare care oferă intervenții de urgență în caz de situații critice în plan domestic? Propunerea asta este la fel de plauzibilă și atractivă ca dăruirea unui card de discount la o anumită spălătorie auto pentru toți pasagerii unei companii aeriene sau livrarea unei cartele pre-pay cu multe minute și mesaje scrise incluse pentru toate persoanele care suferă fracturi iarna asta și apelează la un anume medic de la spitalul de ortopedie.
Despre modalitatea în care este livrată promisiunea de vânzare debilă și puerilă a Volksbank nu cred că mai are nevoie de comentarii, dacă luăm în calcul evaluarea de pe Youtube a unei persoane care a avut nervi și a vizualizat toată tărășenia: două minute absolut pierdute pe care nimeni nu ți le mai dă înapoi. Este un ghiveci kitchos și agasant de blues, pop, rap și harlem shake, ilustrat cu o salată de coregrafie zăngănită cu efecte video alandala și niște personaje penibile și deprimante care pasămite reprezintă clientela Volksbank bucuroasă de existența acestui minunat beneficiu contractual. Pe lângă impresia deplorabilă pe care arată că o are Volksbank despre clienții săi, așa cum sunt ei portretizați în acest clip, la final se adaugă și un detaliu rizibil și la fel de credibil ca programul guvernului Ponta: reparațiile prestate de meșterii Volksbank vor fi gratuite. Probabil că din rațiuni tehnice, treaba asta nu a putut fi scrisă cu litere mici și cu multe asteriscuri ascunzând tot felul de clauze imposibile, așa cum obișnuiește banca în contracte.
Timp de două minute, în clipul Volksbank ni se cântă că totul e ok. Vouă vi se pare că oamenii de marketing de la Volksbank care au aprobat așa ceva sunt sănătoși la cap?
PS: Ca să dreagă cumva busuiocul și să nu fie dați afară chiar înainte de Crăciun, oamenii ăștia au decis să plătească niște articole pe blogurile influente, cum este cel al lui Vlad Petreanu. Oricât talent și efort ar pune Vlad în tentativa de a închega o idee convingătoare asupra utilității acestui serviciu bancar auxiliar, n-are cum să salveze penibilul în care Volksbank a decis să se scufunde. Gunoiul iese năvalnic de sub preș, oricâte carpete frumos colorate ar așeza ei teanc deasupra.