Nu prea suntem atenți când ni se fură atenția

Cu toții avem momente când ne este greu sau chiar imposibil să ne aducem aminte un nume, o cifră, o adresă sau un detaliu important de care am avea nevoie. Spunem atunci, mai în glumă – mai în serios, că ne cam lasă memoria.  Ceea ce nu prea înțelegem, din păcate, este că astăzi, înainte de a ne lăsa memoria, trăim tot mai des momente în care nu ne mai încape memoria. Nu prea suntem atenți când ni se fură atenția. Sună paradoxal, dar îți explic azi cât de grav este fenomenul.
Distribuie articolul

Hai să vorbim despre inundația cu informație cu care ne luptăm, zi de zi, tot mai mult și despre efectul dăunător pe care nu prea îl conștientizăm: atenția noastră este efectiv furată, iar energia ne este absorbită de teme, subiecte, dezbateri, personaje și evenimente care, analizate atent, nu sunt nici relevante și nici folositoare pentru viața noastră.

În 2007, consumam zilnic informația echivalentă cu 174 de ziare

Iată câteva date statistice din cartea ”Stolen Focus”, scrisă de Johann Harri: în 1850, oamenii consumau o cantitate de informație echivalentă cu citirea a doar unui ziar pe zi. În 1986, după explozia televiziunii și radioului, consumul nostru zilnic de informații a crescut până la conținutul a 40 de ziare. În 2007, consumam deja zilnic informație echivalentă cu 174 de ziare. Unde suntem azi? Probabil am depășit mia de ziare îngurgitate de dimineață până seara.

Rețelele sociale, telefonul mobil, televizorul, panourile publicitare și toate celelalte ecrane din jurul nostru canalizează spre mintea noastră un bombardament continuu și gigantic cu informații pe care nu doar că nu mai suntem în stare să le prelucrăm corect și integral, dar care ne și scufundă, de multe ori automat, în fluxuri decizionale inconștiente și mai ales dăunătoare.

Distragerile de la job ne fură atenția mai bine de trei ore zilnic

Cartea lui Johann Harri oferă câteva exemple despre ce pățim atunci când ni se fură atenția, la muncă. La fiecare trei minute, suntem distrași de un mesaj electronic, o notificare, un apel telefonic, un zgomot sau o mișcare făcută de un coleg din jur și treaba asta ne facem să fim absolut neproductivi pentru mai bine de trei ore din cele opt ale unei zile de muncă. 

Un studiu făcut de Hewlett-Packard arată că primirea constantă de e-mailuri și apeluri poate duce la scădere coeficientului de inteligență cu aproximativ 10 puncte, în timp ce fumatul unei țigări cu cannabis ne face mai prostuți doar cu 5 puncte. Ne trebuie cam 40 de minute ca să redobândim concentrarea maximă, dar cine e atât de norocos să aibă 40 de minute de liniște?

Tu pe ce îți cheltui atenția și memoria?

Despre nevoia stringentă de a decide conștient și frecvent pentru ce subiecte, teme și informații alocăm atenția noastră, vorbește și Dragoș Pătraru în cea mai nouă carte a lui, ”Atenție cu intenție”, pe care v-o recomand din tot sufletul. 

Trebuie să ne construim sănătosul obicei de a închide toate aceste surse de poluare și de a ne opri frecvent din ce facem, pentru a trage aer în piept, a ne deconecta de la fluxul de date care ne inundă creierul și a decide dacă ne folosește și mai ales dacă e important pe termen lung. 

Este esențial să decidem, de fiecare dată când redevenim conștienți, pe ce ne cheltuim atenția și memoria: ne lăsăm înghițiți de așa-zisele evenimente fierbinți ale zilei sau privim concentrat și serios spre lista scurtă cu teme majore și decizii pe termen lung, de care depinde viitorul pe care îl construim pentru noi, pentru semenii și pentru urmașii noștri.

***

Poți asculta informațiile din articol în acest episod al emisiunii Hacking Work Radio disponibil pe Youtube, Spotify și Apple Podcasts. Mai mult, ne poți asculta săptămânal la radio în fiecare marți, miercuri și joi la ora 10:20 la Radio România Cultural și la 07:20 la Radio România Cluj.

***

Acest articol vă este oferit de DevNest, compania de software pasionată de oameni, idei și know-how digital. Pentru toți oamenii buni pasionați de tehnologie, DevNest înseamnă evoluție și dezvoltare: Creăm oportunități. Creștem o comunitate.

***
Foto copertă: Freepik.

Distribuie articolul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *