Empatia crește loialitatea angajaților și devine avantaj competitiv

Cel mai bun lucru care s-ar putea întâmpla în perioada asta cu o presiune socio-economică din ce în ce mai mare, ar fi să fim loviți de empatie. Într-o dimineață să ne trezim empatici cu adevărat. Să reușim să creăm conexiuni autentice cu colegii, clienții și partenerii noștri de afaceri sau de viață. Să înțelegem mai ușor luptele, provocările și așteptările oamenilor din jurul nostru și să îi ajutăm atât cât putem.
Distribuie articolul

Cuvântul empatie își are originea în grecescul pathos care înseamnă emoție, sentiment, suferință sau milă. A doua rădăcină a conceptului cum îl știm noi vine din germană, einfuhlung care înseamnă să te simți în.

Filosoful german Robert Vischer este cel care l-a folosit prima dată în 1873 pentru a explora capacitatea umană de a intra într-o operă de artă și de a simți emoțiile pe care artistul a dorit să le transmită. Se adaugă o nouă dimensiune empatiei pentru că vedem nu doar interacțiunea noastră cu alți oameni ci și capacitatea de a interacționa emoțional cu lumea din jurul nostru.

Empatia ne ajută să ne conectăm cu emoțiile celorlalți

Prin empatie emoțională reușim să înțelegem superficial sentimentele celorlalți. De exemplu, când cineva se lovește la picior în colțul canapelei, parcă simți și tu puțin din durerea lui. Empatia cognitivă este când încerci să înțelegi ce simte cineva și de ce. Iar compasiunea reprezintă dorința ta de a îmbunătăți starea celorlalți.

Pentru a fi empatic este nevoie să simți emoțiile celuilalt, să înțelegi ce simte cu adevărat și din ce motiv, dar să vrei și să treci la acțiune și să îl ajuți. Deseori considerăm că a fi empatic e același lucru cu a fi om bun sau a fi drăguț. Bunătatea este însă cooperare când te ajut pentru că asta mă ajută și pe mine sau altruism când te ajut chiar dacă pentru mine e un sacrificiu.

A fi drăguț sau politicos înseamnă doar să eviți disconfortul altora. Dacă ne gândim la o experiență reală de la locul de muncă, uneori nu e confortabil să oferi feedback constructiv cuiva, dar doar așa acea persoană ar putea să crească. E foarte bine să fim buni si politicoși, dar nu e de ajuns pentru a fi empatici.

Empatia crește motivația și loialitatea angajaților

Studiile confirmă importanța empatiei. The State of Workplace Empathy, realizat de BusinesSolver în 2021, arată că 84% dintre lideri și 70% dintre angajați consideră că empatia conduce la rezultate de business mai bune. Iar 50% dintre lideri și 72% dintre angajați au spus că empatia crește motivația angajaților.

Dar cel mai important cred eu, 90% dintre membrii generației Z, viitorul forței de muncă, spun că sunt mai dispuși să rămână la un angajator empatic. Același studiu arăta în 2018 că 96% din angajați consideră important ca angajatorii să demonstreze empatie și totuși 92% consideră că această trăsătură este subevaluată la locul de muncă. 

Empatia ne face oameni mai buni

Studiile arată că empatia ne face manageri și angajați mai buni, la fel și membrii de familie și prieteni mai buni. Este chiar mai mult decât atât, cu toții suntem interconectați, nu doar la muncă sau în familie și grupul de prieteni. Compasiunea este, alături de conexiune umană reală, crucială pentru un viitor sustenabil al omenirii.

“Empatia este un mușchi, așa că avem nevoie să o antrenăm.”

– Satya Nadella, CEO Microsoft

Pentru a consuma energie și timp cu aceste antrenamente trebuie să înțelegem ce câștigăm. În viața personală vedem avantajele, relațiile mai puternice, atmosfera mai relaxată în cadrul grupului de prieteni sau familie sunt ușor de înțeles. Ce poate face însă empatia pentru noi în afaceri?

1. Vânzări crescute, loialitate din partea clienților și recomandări

Clienții nu mai așteaptă produse, informații și caracteristici. Își doresc inovație, anticipare a nevoilor și îndeplinirea unor nevoi specifice. Iar nevoile le afli doar înțelegând cu adevărat clientul, folosind empatia și arătându-le că îți pasă.

Un client cu care vei realiza o conexiune autentică își va dori să retrăiască experiențele plăcute și va rămâne loial. Ba chiar te va recomanda și altor persoane. „Cea mai sigură sursă pentru idei noi cu un avantaj competitiv adevărat, și prin urmare, marje mai ridicate, sunt nevoile neexprimate ale clienților”, spune Jeanne Liedtka, strateg american și profesor de administrare a afacerilor la Școala Darden a Universității din Virginia. 

2. Productivitate și inovare accelerate

Empatia, ca valoare importantă a unei companii, atrage oameni empatici. Aceștia sunt mai productivi și mai eficienți, pentru că sunt oameni buni de echipă, care înțeleg când colegii au momente dificile și se implică să îi ajute. Rezolvă mai multe situații pentru clienți și construiesc soluții inovative.

Un studiu realizat de Google în 2017 a arătat că cele mai bune idei noi au venit de la echipele care considerau importantă – pe lângă generozitate și curiozitate către ideile altora – empatia. Poate nu aveau cei mai buni specialiști, dar când membrii acestor echipe au simțit că pot vorbi liber și sunt ascultați, s-au născut idei foarte bune.

3. Avantaj competitiv și valoare de piață mai mari

Nu mai conduc lumea afacerilor companiile războinice, care luptă cu competiția pentru a câștiga piața. Statisticile încep să arate că empatia e mai importantă în succesul afacerii.

În 2016, Empathy Index, un raport publicat în Marea Britanie după analiza a 170 de companii, arată „companiile din top 10 din punct de vedere al empatiei au crescut în valoare mai mult decât dublu în comparație cu companiile de pe ultimele 10 locuri”.

4. Grad de implicare și colaborare mai ridicate

Managerii și angajații empatici vor construi o cultură care încurajează deschiderea și compasiunea, iar astfel vor atrage oameni mai implicați. Asta duce ulterior la un nivel de loialitate crescut și la mai puține probleme privind plecarea angajaților.

Oamenii de valoare au acces la oferte bune tot timpul, e nevoie să depășim beneficiile tradiționale pentru a putea să ne diferențiem în piață. Angajații din noul val își doresc ca vocile lor să fie ascultate, să fie înțeleși. În timp, companiile care nu vor acorda importanță empatiei în cadrul culturii organizaționale, vor avea probleme mari cu plecarea angajaților.

Cum poți introduce empatia în contextul profesional?

Daca vrei să introduci empatia în contextul profesional o poți face cu pași mici, adăugând zilnic elemente până când devine un obicei. Încearcă să vezi situația din perspectiva celorlalți, fără să te implici emoțional foarte mult, păstrându-ți obiectivitatea. Oferă-le sprijin colegilor în orice mod poți pentru a-i ajuta să se dezvolte.

Dezvoltă ascultarea activă și evită să judeci. Învață să urmărești harta empatiei interlocutorului tău, înțelege că fiecare dintre noi avem așteptări și îngrijorări, iar acestea ne sunt accentuate de ceea ce auzim și vedem în jurul nostru.

Fiind mai empatici, vom reuși să construim afaceri mai eficiente, mai inovative și mai apropiate de nevoile reale din piață. Vrei vânzări mai bune? Întreabă-ți clienții ce vor cu adevărat, ascultă-i și lansează produse noi conform nevoilor lor.

Ai nevoie de productivitate crescută în organizație și nu știi cum să motivezi angajații? Află care sunt dorințele lor și asigură-te că sunt ascultați. Într-o zi, riscând și începând să îți pese, e posibil să îți îndeplinești mai ușor și mai eficient obiectivele.

“Oamenii vor încerca să te convingă să ții empatia departe de viața ta profesională. Nu accepta această premisă falsă.”

– Tim Cook, CEO Apple

***

Acest articol este scris de invitatul nostru Mihai Chiratcu, cu contribuția și completările echipei editoriale Hacking Work.

Mihai este un om cu ADN de vânzător care din 2015 ani a dezvoltat și implementat proiecte de change management și transformare, cu focus pe cultura organizațională. Spune că misiunea lui este de a construi organizații și comunități empatice, care au o cultură clară, organizații și comunități agile, care doresc să conteste status quo-ul. Este o persoană care acceptă provocările cu brațele deschise și căreia îi place să construiască culturi sănătoase, echipe unite și strategii de impact.

***

Foto copertă: Freepik.

***

Acest articol vă este oferit de DevNest, compania de software pasionată de oameni, idei și know-how digital. Pentru toți oamenii buni pasionați de tehnologie, DevNest înseamnă evoluție și dezvoltare: Creăm oportunități. Creștem o comunitate.

Distribuie articolul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *