Primul principiu al empatiei

Vorbim tot mai des despre empatie, ca una dintre competențele tot mai necesare în lumea profesională modernă. Este greu de crezut că putem să fim colegi și lideri buni dacă nu suntem empatici.
Distribuie articolul

Ce este empatia?

Dacă mergem la dicționar, aflăm din cele mai simple definiții că empatia este abilitatea de a înțelege și a împărtăși în mod profund sentimentele celorlalți. Într-o accepțiune mai amplă, empatia este capacitatea de a înțelege gândurile și emoțiile altei persoane într-o anumită situație, interpretând informațiile mai degrabă din punctul de vedere al acelei persoane, și nu din punctul tău de vedere.

Cu alte cuvinte, atunci când ești empatic părăsești propriul sistem de referință, abandonezi intenționat convingerile, informațiile și emoțiile personale și te străduiești în mod real să trăiești situația descrisă de interlocutorul tău din punctul său de vedere, din poziția pe care acea persoană o are.

Empatia diferă în mod clar de simpatie sau compasiune.

Simpatia definește contextul în care cineva este influențat de gândurile și sentimentele altuia, dar menține o distanță emoțională. Cu alte cuvinte, când simpatizezi cu cineva poți să îți închipui și să înțelegi ce trăiri are, te bucuri sau te necăjești alături de acea persoană, dar nu te poți pune 100% în locul acelui om și nici nu intenționezi acest lucru.

La fel este și în cazul compasiunii, care reprezintă capacitatea de a recunoaște suferința cuiva, urmată de intenția și dorința de a-l ajuta. Dar, la fel ca simpatia, compasiunea presupune distanță emoțională față de individ și situație. Practicând frecvent compasiunea, putem deveni mai rezistenți, mai de încredere și ne putem îmbunătăți bunăstarea generală emoțională și fizică, dar nu suntem empatici, adică nu ne străduim să interpretăm situația asumându-ne cu adevărat poziția și sentimentele celui cu care interacționăm.

Care este prima regulă a empatiei?

Care este condiția esențială pentru a fi empatici? Dacă ascultăm oamenii de știință, empatia înseamnă înainte de toate ascultare activă. Cel cu care vorbești și care așteaptă de la tine empatie are nevoie de la tine de interacțiune mimică, și nu verbală. Îi poți confirma că îl asculți nu dacă spui din când în când ”da”, ”așa” sau ”continuă”, ci mai ales dacă ai ochi atenți și vioi, dacă apelezi periodic la înclinări aprobatoare ale capului și zâmbete fine care încurajează partenerul să se exprime.

Uite ce spune despre empatie profesorul doctor Carl Marci, de la facultatea de Neurologie a Universității Harvard:

”E foarte greu să arăți empatie când vorbești, fiindcă te gândești și plănuiești ce urmează să spui, rămâi axat pe ce se petrece în capul tău. Când asculți în mod real, pierzi noțiunea timpului, nu mai ești conștient de propria persoană, pentru că nu despre tine e vorba. Când ești empatic, intri în comuniune deplină cu interlocutorul tău.”

Empatia este una dintre competențele foarte prețioase ale vremurilor noastre, pe care din păcate, niciunul dintre noi nu a avut ocazia de a o aprofunda, sistematic, la școală. Dar niciodată nu este prea târziu să descoperim acest concept, să explorăm și să exersăm aceste trăiri, pentru a putea deveni colegi, prieteni și parteneri mai buni pentru cei din jur, care se bazează pe noi.

***

Poți asculta informațiile din acest articol în acest episod al emisiunii Hacking Work Radio disponibil pe YoutubeSpotifyApple PodcastsRSSGoogle Podcasts și Substack. Mai mult, ne poți asculta săptămânal la radio în fiecare luni și vineri de la ora 10.30 la Radio România Cultural și în fiecare marți și joi de la 7.50 și 16.45 la Radio România Cluj.

***

Acest articol vă este oferit de DevNest, compania de software pasionată de oameni, idei și know-how digital. Pentru toți oamenii buni pasionați de tehnologie, DevNest înseamnă evoluție și dezvoltare: Creăm oportunități. Creștem o comunitate.

***
Foto copertă: Külli Kittus on Unsplash.

Distribuie articolul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *