Concedierile de la FintechOS: prăbușirea unui brand promițător

Am promis săptămâna trecută că voi scrie un articol pe tema situației de la compania românească de software FintechOS. Cred că merită atenție fiindcă sunt multe lucruri în această situație care trebuie cunoscute, analizate, dezbătute, pentru ca pe viitor astfel de contexte să nu se mai repete.
Distribuie articolul

În ultima săptămână, au apărut foarte multe relatări pe mediile online, referitoare la un nou val de concedieri operat de compania românească FintechOS. Există mai multe relatări ale actualilor sau foștilor angajați ai firmei publicate pe Reddit, iar eu am fost contactat de mai mulți dintre aceștia și am purtat discuții pe această temă.

Relatările angajaților arată faptul că din cei aproape 550 de angajați pe care FintechOS îi avea acum doi ani, astăzi mai sunt în companie circa 270, iar pentru circa 80 dintre aceștia au fost anunțate săptămâna trecută decizii de concediere. Ar fi al patrulea val de concedieri din ultimul an și jumătate, care duce efectivul companiei sub 200 de persoane și restrânge consistent capacitatea de livrare a produselor și serviciilor către clienți.

Mai mult, valurile succesive de concedieri și modalitatea în care acestea sunt operate produc efecte negative grave, pe termen lung, în privința moralului, motivației și performanței echipei, dar și asupra culturii organizației, principiile și comportamentele descrise în ideologia organizației fiind încălcate sau compromise prin acțiunile recente.

Mi se pare important să punem în discuția publică acest eveniment, deoarece FintechOS este una dintre companiile românești de tehnologie cu cea mai mare vizibilitate o imagine publică până nu demult excepțională și care pentru multă vreme a construit o cultură organizațională și un produs software care s-au bucurat de admirație și au reprezentat un reper pentru multă lume din industria de software de la noi.

Personal, am urmărit cu atenție și admirație evoluția companiei, fiind atras de modul în care Sergiu Neguț, Teodor Blidăruș și colegii lor din top management au reușit să-și spună povestea, înfățișând firma ca pe un ”soonicorn” (soon to be unicorn) cu un produs excepțional și cu mare succes de piață. În același timp, am cunoscut la cursurile mele mai mulți componenți ai echipei de People & Culture și am fost impresionat de relatările lor și de modul în care au înțeles să construiască ideologia, identitatea și cultura oficială a organizației.

Din păcate, ceea ce se întâmplă acum contrazice toate promisiunile și planurile făcute publice cu atâta entuziasm și convingere de către ambasadorii brandului FintechOS. Am ascultat zilele acestea încă o dată podcastul pe care l-am realizat împreună cu Sergiu Neguț și am constatat că foarte multe dintre ideile luminoase folosite în construcția brandului FintechOS sunt puse în umbră acum de comportamentul managementului organizației, în situația de criză prin care trece firma.

Nu spun că evenimentele recente compromit integral construcția de până acum a brandului FintechOS, însă este evident din relatările foștilor și actualilor  angajați că multe dintre proiecțiile și planurile strategice ale organizației au rămas doar pe hârtie, iar realitatea de astăzi din organizație, așa cum este ea înfățișată public acum, nu recomandă compania ca un angajator serios, puternic și stabil, ci dimpotrivă.

Este legitimă preocuparea angajaților referitoare la viitorul companiei: oare va mai putea FintechOS să își revină, nu doar financiar, ci mai ales moral, după atâtea șocuri? Vor mai fi capabili angajații rămași să găsească motivația, siguranța psihologică, puterea de colaborare și încrederea de a dezvolta produsele și serviciile inovatoare cu care compania își propunea să surprindă mediul de afaceri și să cucerească piața?

Cu siguranță, FintechOS trece printr-o perioadă de maximă dificultate financiară, așa cum se întâmplă cu multe alte companii din industria de software de la noi. Pe fondul unei inflații galopante, accesul la finanțare este extrem de greu, iar investițiile în dezvoltarea de noi tehnologii au luat deocamdată o pauză.

Pe fondul lipsei de finanțare și al unui cash-flow încă negativ (încasează de la clienți mai puțin decât cheltuie, un lucru firesc pentru un start-up și pentru companiile care dezvoltă noi produse), compania se vede nevoită să își reducă costurile, iar cel mai important cost pe care îl are este cel cu forța de muncă.

Probleme grave de comunicare, decizii greu de explicat

Din punctul meu de vedere, problema mare a companiei nu este neapărat starea de dificultate financiară care are consecința acestui nou val de concedieri, ci modul în care înțeleg managerii FintechOS să facă aceste concedieri și să comunice asupra deciziilor pe care le iau și asupra situației generale a companiei.

Lipsesc claritatea și transparența în privința situației companiei și prezentarea unui plan credibil de redresare. Nu există niciun fel de garanție că, după noul val de concedieri, compania va deveni profitabilă pe termen lung și  va mai putea, cu efectivele reduse, să livreze produsele și serviciile așteptate de către clienți.

Managerii companiei nu au explicat dacă au încercat sau explorat și alte modalități de rezolvare a problemei, în afara concedierilor. Este posibil ca în această perioadă să fie greu de accesat un credit sau să se poate activa o nouă rundă de finanțare.

Însă nu există informații publice despre analiza unor soluții alternative de păstrare a profesioniștilor de care firma, până mai ieri, era foarte mulțumită: intrarea pe rând a angajaților în șomaj tehnic, reducerea tuturor salariilor cu un anume procent, disponibilizarea prioritară a angajaților care declară că își doresc să plece și își găsesc alte joburi etc.

Totodată, nu este explicat în niciun fel modul în care au fost stabiliți colegii care trebuie să fie concediați: Pe ce criterii s-a făcut nominalizarea lor? Există niște argumente tehnice, manageriale, profesionale pentru selecția operată? Corespunde decizia managementului cu rezultatele evaluării angajaților? Nu cumva alegerea celor concediați s-a făcut pe criterii subiective și cei care au relații personale mai bune cu decidenții au reușit să supraviețuiască? Sunt întrebările leggitime la care, dacă își dorește să mai conserve ceva din credibilitatea din piața comercială și a muncii, managementul FintechOS ar trebui să răspundă.

În paralel, modul în care se fac concedierile este unul dur, agresiv, cu multe situații în care se procedează abuziv, în special în cazul angajaților care au refuzat să semneze acordul de încetare a colaborării. Angajații care  au refuzat să semneze acordul de încetare a colaborării în condițiile propuse de firmă reclamă faptul că li s-a tăiat accesul la toate platformele de lucru (nu sunt lăsați practic să muncească), iar colegii lor rămași încă în companie au fost instruiți să nu comunice și să nu colaboreze cu ei, ceea ce indică un comportament de izolare, discriminare și nerespectare a drepturilor angajaților.

Practic, oamenii sunt încă angajații firmei, dar sunt împiedicați să își desfășoare activitatea și sunt tratați de ceilalți deparcă ar fi ciumați. Pentru astfel de situații, cea mai indicată reacție este angajarea unui avocat, colectarea de probe care să demonstreze limitarea accesului la muncă și sesizarea imediată a Inspectoratului Teritorial de Muncă.

Mai presus de toate, lucrul cel mai urât care se întâmplă acum este efectul psihologic negativ al acestor întâmplări asupra tuturor angajaților FintechOS, fie ei concediați sau păstrați deocamdată în organizație. Pentru cei concediați, nu există niciun fel de sprijin psihologic și niciun fel de justificare a deciziei, în plan personal. Iar pentru cei rămași în firmă nu este deloc clar dacă situația lor este sigură și stabilă și nu li se  va întâmpla și lor același lucru, la următorul val de concedieri.

Oamenii concediați nu știu de ce au fost aleși tocmai ei, nu înțeleg dacă firma are ceva să le reproșeze și se tem pe bună dreptate că statutul de persoană concediată în aceste vremuri grele pentru industrie le poate afecta reputația, putând fi văzuți în piața muncii ca persoane incompetente sau dificile, concediate din cauza unor deficiențe profesionale sau de comportament.

Efectul toxic al concedierii îi poate face pe mulți să creadă, pe bună dreptate, că nu sunt suficient de bine pregătiți, că au comis erori și că nu corespund standardelor profesionale așteptate sau că foștii lor colegi vor da referințe negative despre ei atunci când vor încerca să își găsească alt job. Oamenii se simt aruncați în afara organizației ca niște măsele stricate și au sentimentul că tot efortul și toată contribuția lor intelectuală nu mai au valoare și sunt anulate de recenta decizie a managementului companiei.

Ce spun foștii și actualii angajați FintechOS

O să preiau aici o parte din mărturiile foștilor sau actualilor angajați ai FintechOS, așa cum au fost exprimate în discuțiile pe care le-am purtat cu ei sau cum sunt formulate în relatările lor recente, pe Reddit (aici prima postare, a doua postare, a treia postare).

”La tine în interviu Sergiu se laudă că FintechOS a primit din UK premiul de cel mai bun angajator, dar daca te uiți la review-uri pe Undelucram.ro au nota 3 din 5 și relatări foarte proaste.”

Într-adevăr, pe Undelucrăm.ro, FintechOS are un rating de 3,21 din punctajul maxim de 5, scor obținut într-un total de 48 de recenzii, iar cele mai mici medii sunt acordate pentru Management (2,85) și pentru Proceduri și Valori (2,94).

Altă mărturie, actual angajat:

A inceput o noua campanie de concedieri. Au fost vizati in jur de 70 de oameni, majoritatea au acceptat oferta de 2 salarii compensatorii si am ramas noi, aproape 20 de oameni care au refuzat sa semneze si ne-am organizat intr-un mic sindicat. Majoritatea au cam ramas fara obiectul muncii, au fost exclusi de pe boarduri, nu mai au acces la tichete sau au fost inlocuiti de alte persoane in echipe. Am discutat si cu cativa avocati dar momentan inca mai speram sa putem rezolva amiabil problema.

As vrea sa stiu de la cei care au trecut prin asta, cum a fost experienta si ce sfaturi ne pot da. Cum s-a purtat angajatorul si daca au obtinut ceva peste oferta initiala sau daca au fost concediati colectiv sau individual. Cat dureaza acest proces? Deja am fost avertizati ca cel mai probabil vom fi concediati colectiv in cateva saptamani.

Într-unul din  cele mai recente review-uri, un fost angajat scrie că salariile oferite de companie sunt peste media pieței, dar evidențiază o sumedenie de neajunsuri ale experienței de angajat:

”Companie instabilă, concedieri an de an, mediu toxic de lucru, managementul mediu și C-level de proastă calitate, se lucrează cu tehnologii vechi, proiecte foarte urâte (Unstable company, yearly layoffs, toxic environment, bad middle and C level management, old tech stack, awful projects)”

Multe alte recenzii din cele mai recente, datate 2023, spun exact aceleași lucruri, evidențiind calitatea slabă a managementului, care nu știe să comunice cu angajații, instabilitatea, concedierile, mediul toxic din organizație și așteptările mult prea înalte față de realitate, create printr-o strategie de comunicare strălucită, dar lipsită de acoperire în fapte.

”Au spus ca o sa primim 2.5 salarii compensatorii, 3 daca iau in calcul si zilele de co. Au mai fost 2 valuri de concedieri, primul in august 2022 si al doilea in ianuarie 2023, s-au redus de la 550 pe la 270 oameni in total, o parte au plecat din propie initiativa dupa concedieri. Stiu ca piata sta destul de nasol in perioada asta, nu stiu ce sa fac. Sa accept cele 3 salarii si sa incep sa caut sau sa zic ca nu semnez si sa incerc sa negociez? ( nu cred ca sunt deschisi la negocieri din ce am inteles de la colegii care au plecat in trecut)”

Un alt angajat pus pe lista de disponibilizări scrie:

”Cele 2.5 salarii compensatoorii, așa cum le-au ”vândut ei” sunt de fapt 1 salariu compensatoriu, plus preaviz până la 15 decembrie. (1 lună și o săptămână în total). Deci nici măcar nu sunt 2,5 salarii întregi.”

Un fost angajat scrie:

Am fost concediat de la ei in valul 2 (ianuarie 2023). Am plecat cu 2 salarii compensatorii, am incercat sa negociez la 3, nu s-a putut. Noroc ca eram in interviuri de cel putin 6 luni cu alte companii si in februarie am avut alta oferta pe masa.

Sfatul meu este sa iei cele 3 salarii si sa nu te mai uiti in urma. Produsul este praf si pulbere, ce fac ei este sa vanda niste Powerpointuri frumos colorate, produsul nu are nicio legatura cu speech-ul de marketing. Le pleaca clientii pe capete si cei care nu pleaca nici nu platesc sau platesc sume modice.

FintechOS este o romaneasca ce plimba banii dintr-un buzunar in altul. Fondator FintechOS, Teodor Blidarus. Fondator Softelligence, Adrian Blidarus. Cine este principalul partener de suport si implementare al FintechOS? Ati ghicit, Softelligence. Un alt mare partener de implementare (imi scapa numele) are ca owner pe cineva din top management FintechOS. Fugi mancand pamantul. Am auzit ca cei care au fortat nota au pierdut si cele 2-3 salarii compensatorii.

Altă mărturie:

Am făcut parte din valul de concedieri August 2022. Am avut insighturi de fostul meu manager de la FintechOS și un pic de advice de la un avocat. Nu au sindicat și nu e nicio clauza în contractul de angajare care sa te protejeze sau care sa ii oblige sa renegocieze. Asa ca am acceptat cele 3 salarii compensatorii and moved on.

Alt fost angajat:

Am facut parte din valul 1 de ‘incheieri de comun acord’ din august ‘22 si da, e neplacut sa fii in acea oala. din pacate nu poti negocia cu ei (conditiile au fost aceleasi atunci) si cred ca daca refuzi este posibil sa iti faca viata naspa pana pleci (zic asta din auzite). eu am acceptat oferta de 3 salarii si cu ocazia asta am gasit in alta parte muuult mai bine si 3 luni am si stat sa ma recuperez dupa tot burn-outul pe care mi l-au provocat – a fost minunat. este o companie si o situatie de toata jena (asta ca sa fiu delicat si sa nu spun alte cuvinte care nu corespund cu t&c). 

O altă perspectivă, foarte valoroasă:

”Începe să fie o problemă în industria IT (cel puțin în ultimii 2 ani), poate că am avea nevoie de un Contract Colectiv de Muncă obligatoriu, să nu mai fim călcați în picioare. Nu poți schimba destinul atâtor oameni, fără să plătești din greu pentru asta.” 

Personal, i-am sfătuit pe angajații FintechOS ceea ce îi sfătuiesc pe toți angajații din industria de software, de ani de zile: să se organizeze în sindicate, folosind exemplul, sprijinul și asiatența oferite de Sindicatul IT din Timișoara, conduse de Florentin Iancu, vedeți episodul de podcast realizat cu el.

În același timp, îndemn orice persoană aflată în circumstanțe de concediere sau într-o stare de dificultate ori conflict în relația cu angajatorul să apeleze imediat la asistență juridică de specialitate și să nu semneze niciun document sub presiune, să ceară răgaz pentru studierea documentelor cu asistență de specialitate.  

Am descris în acest articol ce cred că trebuie făcut și cum trebuie procedat, iar avocatul Marius Barbu, pe care îl recomand ca pe un expert foarte priceput și dispus să ajute, a expus lucrurile foarte clar, în acest articol de blog.

Deocamdată, FintechOS nu are o poziție oficială

Joi, 9 noiembrie, dimineața, am trimis către mai mulți oficiali ai companiei FintechOS următorul mesaj:

M-au contactat mai mulți angajați de la FintechOS, cu relatări detaliate despre mai multe valuri de concedieri de la firmă (de la 550 oameni acum doi ani, veți ajunge acum la sub 200, după patru runde de disponibilizări) și cu un grad înalt de nemulțumire legat de modul în care se fac concedierile și de propunerea de compensare a firmei.

Subiectul este fierbinte și de impact, a primit un mare interes pe Reddit și pe diverse bloguri, iar eu intenționez să scriu un articol pe tema asta, în acest week-end, urmând a îl publica luni.

Țin foarte mult la ce faceți voi, cred că trebuie să susținem puținele companii antreprenoriale inovatoare de la noi, știu povestea voastră și urmăresc cu admirație modul în care ați evoluat, știu că aveți oameni excepționali și un produs extrem de promițător, de aceea îmi pasă de subiect și mă voi strădui să îl abordez cât se poate de corect și obiectiv, cu singurul interes de a vedea o ieșire pozitivă pe termen lung pentru toate părțile implicate.

Aș vrea să includ în articolul meu și perspectiva oficială a companiei și să rezulte astfel un articol echilibrat, cred că e un moment foarte dificil și greu de gestionat, care are impact și asupra brandului de angajator, dar și în modul în care compania își va construi relațiile cu angajații după ce perioada asta grea va trece.

Așadar, te rog să mă pui în legătură cu cineva de la voi care poate să ofere această poziție oficială și care poate răspunde, dacă se poate, la câteva întrebări, pe care le las mai jos.

1. Câți oameni sunt afectați de aceste decizii și cum au fost aleși aceștia, pe ce criterii?

2. Ați analizat dacă existau alte soluții alternative la concedieri, atunci când ați luat deciziile acestea? Și dacă au fost și alte variante, de ce acestea nu au funcționat?

3. În ce măsură acest nou val de concedieri va rezolva problemele companiei și când estimați că veți depăși această perioadă dificilă? Ce plănuiți să faceți după aceea?

4. Cum ați decis pachetul de compensații propus și nu considerați că este mult prea sărac, în contextul actual al pieței muncii?

5. În ce măsură și în ce fel vă veți ocupa de efectele psihologice negative ale acestor concedieri asupra angajaților disponibilizați, dar și asupra colegilor care rămân în companie?

Nu am primit de la FintechOS niciun răspuns oficial, ci doar un mesaj privat în care se spune: ”am intrat și noi pe Reddit, e mult hate acolo, multă informație falsă, nu cred că putem să comunicăm acum, până nu eliminăm niște incertitudini și lucrăm la asta.”

Voi actualiza acest articol pe măsură ce primesc mai multe informații despre acest subiect și, desigur, voi prezenta integral răspunsul oficial al managementului FintechOS, dacă și când acesta va veni.

Foto: CEO Teo Blidăruș și COO Sergiu Neguț – FintechOS, imagini oficiale.

Distribuie articolul

38 comentarii

  1. Dar ce blând ești cu aceasta companiei, doar ai expus ce se intampla în cardul companie lucru pe care îl putem afla și de pe reddit unde este mult „hate”😜 chiar nimic nou.Ma asteptam sa fi un pic mai dur dar probabil nu dorești sa il super pe domnul CEO care a fost în podcast la tine și care astăzi nu iti răspunde la telefon sa spună punctul sau de vedere.Oare chiar sa aibă dreptate zoso ce zicea despre tine și mica colaborare cu aceasta companie?
    Multumuim de informare dar știm demult ce practica are aceasta companie.

    • Da’ de unde? E foarte incisiv, dur, corect, strict … la fel ca in cazul Cognizant Softivision. Ce sa mai – plin de obiectivitate si profesionalism acest articol. NOT.

      #marked-as-sarcasm

    • Sergiu pare un om OK, nu l-am cunoscut personal, dar am auzit lucrui bune despre el. Pacat ca nu realizeaza ce CEO fara pic de fler si badaran a ales sa-i conduca, ceea ce parea, o companie de succes. Oricat de fain ar putea fi produsul, politica practicata si abordarea tipica de management romanesc invechit, le face o reclama atat de proasta ca nu o sa mai poata fi remediat riscul reputational cu niciun fel de comunicare. Pacat!

    • Tocmai ca Doru mediază, dupa ce zoso a scris pe blog-ul sau despre legătură dintre domnul supeala și FintechOS. A zis ca lucrează de zile bune la un articol despre aceasta problema.😅😅😅
      A scris lucruri banale nimic nou pur și simplu nimic rău despre conducere.Totul e roz acolo asta e numai au bani trebuie sa deea afara oamenii dacă nu va convine faceți un sindicat ca cel de la Timișoara.
      Eu am avut așteptări sa deea cu ei de pământ, dar nu ai cum din moment ce ai avut colaborare cu baieti

    • Dar de ce nu faci tu lucrul ăsta?
      Am menționat foarte clar în articol numele celor doi, data viitoare te rog să scrii tu mai bine decât mine și să faci mai mult decât am făcut eu. Spor la lucru.

      • Inceteaza sa te mai propui ca fiind un aparator al drepturilor angajatilor daca nu curaj sa fii obiectiv si sa scrii la fel de incisiv in toate aceste situatii. Atat. Esti un blogaras care relateaza niste fapte si mesaje deja existente pe retelele sociale si atat, nu adaugi valoarea sau „investigatie” la cele intamplate.

        • @Alin- nu cred ca ai dreptate aici, a scris corect si obiectiv. Si eu daca as fi avut o discutie cu un om nu as scrie la fel de agresiv dupa discutia respectiva. Voi vreti prea mult senzational si scandal, Doru a expus lucrurile exact asa cum au fost fara drame ca in telenovele.

        • Ce sa scrie incisiv? Spune tu ceva daca e ceva ce noi nu stim si doru nu a spus. Au fost testimoniale foarte incisive iar prezenta lor atesta faptul ca Doru crede în ele. Sunt cel putin 3 puncte criticate daca deschizi ochii. Repet, daca stii tu ceva mai mult, spune tu.

  2. Este o diferenta semnificativa de ton si abordare a unei situatii foarte similare cu cea descrisa de tine anterior, de la o alta companie. Au dreptate ce spun comentatorii, Zoso, etc.? Cognizant nu a dorit sa colaboreze cu tine vs FinTech cu care ai lucrat indeaproape si de la care ai avut avantaje financiare evidente?

    • Exact! Vizibil – cand a facut podcast cu Negut a dat tag si share-uit peste tot, si-au dat love si commentarii pe toate retelele – acum e linisite. Ipocrit.

        • Nu te supăra dar și tu scri aiurea.Serios ce articol e asta, ai rămas fără inspirație.Nu ai postat articolul pana ce nu a fost trimis la Negut și el a dat acordul.Se vede de la o posta în ce ai scris ca nu vrei sa superi pe Negut și compania, la podcast mai ca nu va declarați iubirea.O arzi și tu aiurea.

  3. Pentru toți cei care comentează (aiurea) aici, lansând inutil tot soiul de bazaconii:
    La fel ca în cazul Cognizant, am scris despre subiect doar după ce am discutat cu mai mulți oameni aflați în această situație și am urmărit să prezint perspectiva lor și să apăr drepturile lor.
    De aceea a durat atât, iar faptul că articolele sunt diferite are o cauză foarte simplă: situațiile sunt diferite și realitățile descrise sunt diferite.
    După ce am publicat acest articol, am primit de la oamenii care mi-au oferit mărturii, informații și relatări următoarele două mesaje:
    1. ”Multam de link si te felicit pentru integritate. Nu te-ai retinut deloc.”
    și
    2. ”Te saluta si te felicita si colegii de pe grup (cei care nu au semnat) si iti multumesc pentru ca ai expus adevarul.”
    Același tip de mesaje l-am primit de la angajații Cognizant ale căror povești le-am expus în articolele cu pricina.
    Ce spun oamenii aflați în această situație dificilă este mult mai important pentru mine decât ce spun tot soiul de anonimi pasionați de calomnie și insultă, care n-au altă treabă decât să facă pe criticii literari.
    Și ca să lămurim și mai tare lucrurile:
    Situația de la Cognizant este foarte diferită de situația de la FintechOS, din extrem de multe puncte de vedere. Nici nu cred că se pot compara cele două situații, cum nu se pot compara nici cele două companii, fiindcă modul lor de operare, situația financiară, strategia de afaceri și modelul de business și chiar profilul angajaților sunt foarte diferite.
    Modul în care am prezentat cele două cazuri este proporțional atât cu gravitatea și calitatea deciziilor luate de management, cu proporția de oameni afectați care mi-au scris povestea lor și cu tonul relatărilor acestor oameni.
    Și mai e ceva: suntem pe un blog unde scrie un om care are niște idei, competențe și limite. Am cele mai bune intenții, dar uneori e posibil să nu mulțumesc pe toată lumea cu conținutul pe care îl public. Ce vă rog eu frumos și insistent este să faceți voi mult mai bine treburile pe care considerați că eu nu le fac suficient de corect. Spor la treabă tuturor.

    • Asa este, ai dreptate, nu este nicio asemanare intre o companie de 500 de angajati care s-a injumatatit brusc si a ajuns la vreo 200 si ceva maxim si una care a dat afara vreo 60 de oameni din 2500.

    • Ești anonim, așa că nu putem să exersăm acest lucru in real life, dar tot îmi permit să îți urez să încasezi în următorii doar banii pe care i-am primit eu de la FintechOS, de la Sergiu sau de la oricare intermediar al lor. Vei muri de foame, garantez.
      Uite, ca să fie cât se poate de transparentă treaba: îți prezint toate extrasele mele bancare (TOATE), din ultimii trei ani, ție sau oricăruia dintre cei care fac astfel de afirmații și are curajul să își decline identitatea.
      Repet un detaliu care îți scapă, probabil intenționat: proiectul Hacking Work este susținut financiar de companii de software care sunt COMPETITOARE directe cu FintechOS, atât în piața muncii, cât și în piața comercială, în cazul unuia dintre sponsori.

  4. Multumim Doru pentru expunerea adevarului, este timpul sa tragem un semnal de alarma in industrie ca trebuie sa avem macar un contract colectiv de munca care sa conditioneze astfel de plecari cu un numar de salarii compensatorii in functie de vechime. Poate in it se pot gasi mai usor joburi ca in alte industrii dar asta nu inseamna ca trebuie sa ne lasam calcati in picioare de catre companii.

  5. Doru,

    Cu toata consideratia, aprecierea si respectul pe care le meriti tu si echipa ta, da-mi voie sa spun ca prin acest articol dai dovada de ipocrizie. Sau poate ca ipocrizie e prea mult spus, dar hai sa acceptam termenul de duplicitar.

    E onorabila si admirabila misiunea pe care ti-o asumi prin proiectele tale online in comunicare: sa mergem la scarbiciu si nu la serviciu, sa vorbim clar, curajos și cinstit despre piața muncii. Foarte bine, frumos si inspirational! Fara nici o urma de ironie aici!

    Dar, in acelasi timp as recomanda sa nu insulti inteligenta publicului tau: sunt vizibile de la o posta manusile pe care le porti in scrierea acestui articol. Pur si simplu nu ai aceeasi incisivitate, acelasi nerv, acelasi curaj, pe care le-ai manifestat in cadrul altor companii pe care le-ai analizat din aceeasi perspectiva: managementul defectuos, comunicarea lacunara sau absenta, leadershit-ul in loc de leadership samd. Si amintesc aici doar campaniile pe care le-ai dus analizand: Quantic Lab, IKEA, Cognizant Softivision. Sa fie oare doar o simpla coincidenta faptul ca un invitat de podcast are parte de manusi, iar ceilalti cu care nu te-ai afisat sau cu care poate nu ai colaborat sunt analizati la sange? Oare in cazul FintechOS nu e vorba de leaderSHIT?

    Sincer, mimarea impartialitatii si obiectivitatii e mult mai periculoasa, neplacuta si jignitoare decat asumarea subiectivitatii. E mai curat, mai onest si mai credibil!

    Cu sinceritate si pe alocuri dezamagire,
    Un admirator ce-si pune semne de intrebare.

    • Excellent spus! Mai ales partea cu insultul inteligentei publicului. Be a fucking man and admit you are a hipocrit in this case.

    • Îți mulțumesc pentru comentariu și pentru argumente. Îți respect opinia, dar nu sunt deloc de acord cu ea și încerc să îți explic de ce.
      Misiunea noastră este una de educație. Am făcut peste 90 de episoade de podcast, alte 50-60 de episoade video și audio mai scurte, am scris peste 90 de ediții de newsletter joia și peste 20 de ediții lunea, la care se adaugă sute de articole de blog, două cărți, peste 50 de ediții de masterclass și workkshop publice, peste 100 de sesiuni de training private.
      Din toată această activitate, care este uriașă și reprezintă mii de ore de muncă, cei care privesc superficial și nu prea mă cunosc și nici nu înțeleg proiectul Hacking Work rețin doar campaniile pe care le-am derulat dezvăluind lucrurile inacceptabile din practica câtorva companii. Adică maxim 1% din munca noastră este forțat intenționat ca element reprezentativ pentru proiectul acesta. Eronat, nedrept, superficial – de aia cred că nu prea ne cunoști și scrii cu temă și cu bias.
      Te rog să mai citești o dată textul de mai sus și să vezi că am surprins absolut toate lucrurile care nu sunt în regulă în cazul FintechOS. de altfel, citește și comentariul meu de mai sus, cel care este extrem de relevant: oamenii concediați de la FintechOS cu care am vorbit în aceste zile mi-au transmis mulțumiri și felicitări imediat după ce am publicat articolul. Deci cei implicați direct consideră că am abordat lucrurile corect, însă cineva din tribună este de părere că nu m-am străduit suficient. Nu te supăra, dar ooinia celor implicați direct mi se pare mult mai relevantă, mai corectă și mai corespunzătoare realității.
      Apoi hai să îți mai spun ceva: tonul cu care abordez fiecare campanie este de fiecare dată setat de oamenii cu care vorbesc și de nivelul lor de revoltă, frustrare și nemulțumire. De fiecare dată, am calibrat tonul cu care m-am exprimat în funcție de gravitatea relatărilor și de nivelul de nedreptate pe care l-am simțit în mărturiile oamenilor, dar și în faptele descrise de aceștia.
      Da, ai dreptate, am avut alt ton astăzi, comparativ cu alte articole pe teme similare. Și mi se pare firesc, fiindcă acesta este tonul care consider că este corect pentru circumstanțele specifice acestui caz. Nu caut să fac circ de dragul circului și să dramatizez doar de dragul unei audiențe mai mari.
      Este posibil să ai oarecum dreptate: da, poate că sunt influențat de faptul că îl cunosc pe Sergiu Neguț și admir ce au construit oamenii ăștia la FintechOS. Sunt foarte puține companiile de software românești care au curajul și își asumă riscurile de a face produs propriu cu care să iasă în piața internațională. Eu cred că acesta este drumul corect pentru viitorul acestei industrii la noi și de aceea cred că acest eșec de parcurs trebuie tratat cu mănuși.
      Ce o să facem dacă omorân din fașă puținele exemple pozitive de strategie de business curajoasă și de înaltă complexitate? Crezi că putem să mai rămânem în foarte săracul, rudimentarul și deja depășittul model de business outsourcing, în care închiriem oameni cu ora și facem proiectele pe care nu le vor alții?
      Eu cred că Managerii FintechOS au greșit grav, am explicat ce cred că nu e în regulă, cred că ar fi bine să își recalculeze urgent modul în care comunică și decid în relația cu oamenii lor, dar nu cred că trebuie să le înfigem un topor în cap și apoi să ne bucurăm că așa am rezolvat problema.
      Nu e nicio rezolvare asta, fiindcă distrugem nu doar o companie și un model de business, ci și orice intenție de a dezvolta produs propriu de anvergură globală, din partea altor antreprenori români. Poate că de asta nu am pornit buldozerul și nu am pus dinamită în articolul de astăzi, fiindcă mă gândesc că dacă distrugem acum din temelii acest model o să mai vedem produs românesc și inițiative curajoase cu ambiție internațională doar la Sfântu-Așteaptă.
      E vorba de a gândi pe termen lung și a fi un pic mai responsabili, nu doar pentru noi și interesele noastre personale de moment, ci să ne gândim și la interesele comunității profesionale și de business care reprezintă cea mai performantă industrie a economiei noastre azi.
      Sper să mă înțelegi acum și să pricepi și nuanțele. Mulțumesc încă o dată pentru comentariu, bem o cafea și povestim mai multe dacă crezi că poți ieși din anonimat. Dau eu cafeaua, garantez că nu e din bani primiți de la FintechOS sau Sergiu Neguț.

      • Multumesc mult pentru raspunsul elaborat! Apreciez! Imi explica cumva atitudinea blanda afisata in acest articol, dar desi nu sunt de acord cu explicatia asta, iti respect pozitia.

        Nu am insinuat ca ai fi luat bani de la FintechOS, doar am amendat atitudinea partinitoare in contradictie cu pozitia ta ce se vrea a fi neutra de educator / mentor / leadership analyst / consultant management.

        Multa bafta in ce faci si sa iti indeplinesti misiunea! Nu e lucru usor – iar trasul de urechi face parte din joc!

        Succes 🙂

  6. Mulțumim Doru pt vizibilitate, concluzia mea este ca daca o companie are un singur val de demisii, diagnosticul este Cancer și Caritas.

    Dar dacă o firma are în nici 2 ani !!!4 valuri de concedieri, diagnosticul este o mică răceală, trece de la sine.

    Sincer suspectez ca acest articol este plătit de cei de la Cognizant, reușești să faci de unul singur mai mult damage control și PR pozitiv decât orice companie specializată în domeniu.

    Am dat subscribe la blog, și anulat subscripția netflix. This is stand up comedy.

    • Abonamentul la blog nu se poate activa cu adresa asta de mail fictivă (a@b.com), curajosule.
      Fă bine și asumă-ți o identitate reală. Și citește și articolele, poate dacă te străduiești o să descoperi și argumentele pentru afirmațiile pe care le-am făcut. Argumente sunt acele date reale care justifică logic o afirmație, în vreme ce utilizarea tendențioasă a unor date scoase din context (ceea ce faci tu) se numește manipulare.
      Și caută-ți și un job mai serios, că postarea repetată de comentarii calomnioase nu prea poate fi considerată profesie.

  7. Doru, nu esti deloc impartial. Dar de, clientul comanda tot.
    Sper sa iti ceara pe viitor sa te arunci in aer si tu sa livrezi.

    • Ai scris acest mesaj de pe o adresă de mail fictivă.
      Și faci niște afirmații care suntnu doar mincinoase, dar și iresponsabile și violente.
      O să las acest comentariu, ca și pe toate celelalte pe care le-ai postat cu alte nume și adrese de mail false (dar de la același IP), din dorința de a părea că sunt mai mulți cei care mă acuză că nu aș fi corect.
      Știu și cine te-a angajat și ce obiectiv ți s-a trasat, am un singur mesaj: mergeți să vă confruntați cu colegii cu care vă purtați îmân halul în care vă purtați, o să vă spună ei cam cât contează vorbele voastre.

      • Esti plin de tine Dorule. Ai impresia ca toata lumea se invarte in jurul tau si o iei pe aratura in stil Buhnici. Dupa cum ti-am recomandat si pe blogului lui Zoso, mai mergi si mai fa un interviu cu industria de videochat si apoi sa te intrebi de ce piata fortei de munca se duce in cap. Pentru ca exista ipocriti ca tine care fac din ban scopul lor. In loc sa le zici alora ca nu e etic ceea ce fac, te-ai facut pres in fata lor.
        Si nu ma plateste nimeni. Sunt observatiile unuia care iti urmareste munca.

  8. Despre evozon oare cand o sa apara un material? Modul in care au fost facute disponibilizarile a fost urat tare si la ei. Oameni abia intorsi din concediu au fost pusi sa-si semneze in prima zi inapoi demisiile. Si haosul pe care il au in intern ar merita scos la iveala – mai ales bataia de joc care e departamentul lor de HR. Nu ai primit mesaje de la fosti angajati? Marog, e numai lapte si miere pe social media la ei, poate s-au facut nevazuti mai bine decat alte firme in situatia asta.

    • Servus, voi scrie despre orice firmă când o să am date suficiente, de la surse reale. Nu pot scrie un articol bazat pe „mărturiile” unor anonimi, fiindcă există riscul de a fi intoxicat cu date ireale. Pentru toate articolele scrise aici despre firmele IT am avut discuții directe cu oameni aflați în acele organizații și situații. Uite, dacă vrei să îți faci povestea publică eu îți stau la dispoziție. Sau poți scrie, anonim, pe Reddit sau in comentarii aici, dar nu este la fel de credibil.

  9. Eu am citit si articolul lui zoso si asta. Comparandu le, ar fi Antena1 vs Digi sau lături pt foștii angajați vs împachetăm mizeria cât mai decent si expunem si ce e deja expus intr un ton civilizat. Un fel de damage control. Ce nu înțeleg sunt fanii lui zoso care l fac pe ds ipocrit cand zeul lor a aruncat cu k…noroi fix in fostii angajați care, vezi doamne, sunt un fel de angajați la ISU care nu si a facut treaba la Colectiv. Sa ne inteleg clar si unul (zoso) si altu’ umbla dupa trafic pt ca bani. Si unul si altu abordeaza subiectul pt ca e scandalul zilei. Abordarile sunt diferite: unul relateaza ce deja se stie, intr o manieră civilizată, dar ușor menajantă la adresa managementului firmei in vreme ce altu sare direct la beregata victimelor. Morala ca ca nici unul nici altu nu tin cu partea vătămată – mortu’ e de vină important e ce ne iese nouă. P acelasi considerent și logică putem lua orice caz de la Mario Iorgulescu la drogolăul din Vama cu aceeași retorică. Important e nouă ce ne iese. Lui DS ii iese traficul din nisa de spectatori cat de cat civilizați care incearca si ceva obiectivitate mai cred in prezumția de nevinovăție (chiar daca faptele sunt cat se poate de limpezi). Lui zoso ii iese traficul din asistatii care injura IT ul ca nu si platesc taxele si preponderent vor sa vadă linșaje irelevant ale cui. Cum zicea un citat de aici „am luat compensatoriile si mi am gasit mai bine” – cine i profesionist, e intreg la minte si la corp, il doare la bașcheti c a fost dat afară. Posibil sa fi avut o perioada mai gri dar nimic dramatic. Restul sunt laa spart semințe – mici, bere si manele.

  10. Viata de start-up e grea oriunde dar in Romania e cu atat mai grea cu cat cultura manageriala e doar o bruma si inca foarte multi manageri sunt proaspat alfabetizati intr-ale managementului. Unii dintre fondatori (am fost acolo pe pielea mea) ajung brusc in situatii in care manageriaza oameni , bugete si planuri de afaceri desi inainte nu au facut-o deloc sau la nivel foarte redus si se trezesc „pe mana” cu echipe de 10 ori mai mari decat orice au condus inainte. Unii dintre fondatori se pot adapta, unii isi descopera menirea in iata iar altii (multi) se incapataneaza sa tina scaunul si avantajele strans. Foart putini dintre ei, reusesc sa contruiasca un business reusit pe termen lung si sa devina top manageri performanti sau lideri care sunt la locul potrivit ani mai tarziu, la carma organizatiei pe care au fondat-o. Cu tot respectul fata de eforturile investitorilor, al fondurilor de capital de risc sau ale mentorilor cu experienta de antreprenoriat, nu toata lumea e facuta sa conduca echipe si companii chiar daca au avut o idee buna sau au avut un moment de viziune de viitor inspirata. E binecunoscut exemplul fondatorului Craigslist care merita citit.

  11. Mai trebuie evidentiat ceva. Un startup, indiferent de marimea lui (exista si companii de 300 mil USD care inca sunt startup), depinde foarte mult de influxul constant de investitii si reactiile la orice discountinuitate in executie trebuie sa fie imediate pentru a mentine bsinessul pe linia de plutire. Uneori masurile acestea pot parea excesiv de dure din afara dar e o disciplina pe care trebuie sa o ai ca top manager si e una dintre atributii. Nu am insight-uri din companie si nu cred ca stiu pe cineva din interior dar uneori masurile astea sunt necesare si cu cat adaptarea la realitatile noi se face mai rapid, firma poate sa isi continue drumul.
    Un exemplu la startup-uri este ca ele reusesc sa iasa din faza de seed, trec prin 1, poate 2 runde de finantare dar ulterior le e geu sa scaleze la nivelul asteptat de investitorii de capital de risc ce urmaresc 10X investitia in 5 ani sau mai mult. In situatii de acest fel unii investtori se retrag si pentru ei e acceptabil daca din 10 proiecte investite au inchis 8, 2 merg mai departe si unul scaleaza spectaculos, acoperind cu mult pierderile din celelate 8 proiecte la care renunta.

    Ce nu pare in regula aici e cel putin felul in care se comunica cu angajatii, oameni pe care candva au incercat sa ii atraga in companie si pentru care au facut eforturi sa ii integreze, oameni care au contribuit la rezultatul companiei si la cresterea ei in timp.

    Oricare ar fi motivul, intotdeauna se poate comunica si oamenii concediati pot sa inteleaga, chiar daca le e greu sa accepte situatia si au temeri gandindu-se la implicatiile ei personale. Transparenta asta pastreaza si compania frecventabila pe viitor si protejeaza echilibrul mental si emotional al unor oameni care trec printr-un moment complicat. E greu de judecat ce se intampla acolo si fara comunicare si informatii din ambele tabere, imi e team ca nu se pot trage concluzii valide.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *