Știm cu toții că profesioniștii din industria de software sunt foarte bine plătiți și se bucură de un stil de viață mult peste medie. Profesiile ce țin de universul ingineriei digitale sunt, probabil, între puținele din România care sunt răsplătite financiar și ca beneficii auxiliare la nivelul pieței internaționale.
Sunt mulțumiți IT-iștii de angajatorii lor?
Dincolo însă de salariile foarte bune și de beneficiile generoase oferite de angajatori, ar trebui să ne întrebăm: cât de fericiți sunt IT-iștii români cu jobul lor?
Înainte de orice, să spunem că cei mai mulți dintre profesioniștii români din software sunt mulțumiți de angajatorii lor. La întrebarea de NPS – Net Promoter Score (”ai recomanda actualul tău angajator către prietenii și cunoscuții tăi?”), 39% dintre cei 5609 respondenți acordă 9 și 10 puncte, adică sunt promotori, își recomandă angajatorul.
Alți 45% acordă punctaje de 7 și 8, ceea ce îi face neutri în calculul scorului. Doar 16% acordă punctaje de la 1 la 6, ceea ce îi poziționează ca detractori în frameworkul NPS. Agregat, scorul NPS al industriei software de la noi este pozitiv și are 23 de puncte, o cotă care arată un nivel cert de satisfacție din partea angajaților în relația cu angajatorii lor.
Deși sunt mulțumiți, nu zic nu ofertelor de job
Cu toate acestea, la întrebarea ”ai fi interesat de alte oportunități de job?”, doar 17% dintre participanții la studiu răspund categoric NU și se declară loiali firmelor în care lucrează acum. 27% sunt ferm interesați de alte oferte de muncă, iar 56% nu ar zice nu dacă ar primi o invitație la o discuție de recrutare. În total, 83% dintre IT-iștii români sunt deschiși să discute schimbarea locului de muncă.
Așadar, românii din IT sunt mulțumiți de joburile lor, dar nu prea sunt loiali. Înseamnă că le lipsește ceva sau caută ceva mai mult decât primesc acum de la angajatorii lor. Cu alte cuvinte, sunt mulțumiți, dar nu sunt fericiți. Nu trăiesc entuziasmul, bucuria, fascinația, interesul și motivația care să-i facă să devină loiali, să nu vrea să plece de la firma unde lucrează.
Motivele pentru care IT-iștii pleacă din companii
Oare ce factor generator de loialitate lipsește din generoasa ofertă a angajatorilor din IT-ul românesc? Mergem la o altă întrebare a studiului LoginRO și aflăm: La întrebarea ”care a fost motivul pentru care ai părăsit fostul tău angajator?”, cei care și-au schimbat jobul răspund cam așa: 70% au primit un pachet salarial mai bun. Deci pentru cei mai mulți dintre ei a fost vorba în primul rând de mai mulți bani.
Dincolo de aspectul financiar, există însă și alte trei răspunsuri care merită foarte multă atenție: 32% spun că li s-a oferit șansa de a lucra la un produs software mai bun și de a folosi tehnologii mai complexe. Burnoutul și suprasolicitarea au fost motivul demisiei pentru 22% din cei care au schimbat angajatorul. Iar pentru 20% dintre demisionari, relația cu managerul direct și cu echipa din care făceau parte a fost motivul care a dus la plecare.
Principalele nemulțumiri: calitatea și complexitatea provocării profesionale
Așadar, dincolo de dorința de a câștiga mai mulți bani, profesioniștii români din IT arată limpede că nemulțumirile lor țin de calitatea și complexitatea provocării profesionale, dar și de climatul de lucru, care ori este toxic ca încărcare și îi epuizează, ori este greu de digerat, prin relația directă nu tocmai fericită cu colegii și șefii lor.
Lăsând la o parte oferta financiară care le face celor mai mulți cu ochiul, cred că managerii și proprietarii de companii din industria de software ar trebui să analizeze tot mai atent în ce măsură le oferă oamenilor un climat sănătos de lucru, manageri și colegi buni, dar și proiecte atrăgătoare și șansa de a învăța și folosi tehnologiile cele mai actuale.
Este nevoie de orientarea angajatorilor spre calitatea relațiilor și proiectelor
A venit vremea ca industria software de la noi să se maturizeze și să se orienteze mai mult spre calitatea proiectelor și relațiilor cu oamenii și deci către creativitate și inovație și mai puțin către cantitate, volum și producție la comandă.
Studiul Loginro are deja o tradiție de mai mulți ani și este o cercetare solidă și credibilă, la care răspund anual peste 5000 de profesioniști români din industria de software. Datele adunate în acest an în ianuarie și februarie au fost publicate recent și sunt subiectul unui episod special de podcast Hacking Work în care am avut-o invitată pe Ana Giurcă, unul dintre autorii studiului.
Găsiți episodul, atât pe Youtube, cât și pe Spotify și celelalte canale de streaming Hacking Work. Informațiile sunt foarte valoroase pentru oricine vrea să înțeleagă cum să lucreze inteligent cu românii din IT. Să vă fie de folos!
***
Poți asculta informațiile din acest articol în acest episod al emisiunii Hacking Work Radio disponibil pe Youtube, Spotify, Apple Podcasts, RSS, Google Podcasts și Substack. Mai mult, ne poți asculta săptămânal la radio în fiecare luni și vineri de la ora 10.30 la Radio România Cultural și în fiecare marți și joi de la 7.50 și 16.45 la Radio România Cluj.
***
Acest articol vă este oferit de DevNest, compania de software pasionată de oameni, idei și know-how digital. Pentru toți oamenii buni pasionați de tehnologie, DevNest înseamnă evoluție și dezvoltare: Creăm oportunități. Creștem o comunitate.
***
Foto copertă: ThisIsEngineering on Pexels.