Cât de cool poate fi o apă minerală?

Distribuie articolul

Ori sunt eu total ieșit din contextul contemporan (poate fiindcă locuiesc la țară?), ori cei 80 de trendsetteri români care au ajutat la alcătuirea Topului 100 Cool Brands fumează niște chestii mai ciudate, care le afectează parțial percepția. Deși cred în continuare că Forbes este cea mai serioasă revistă de business, dintre cele serioase de la noi (Biz, Business Magazine, Money expres sunt și ele tot pe acolo), tot nu pot să nu concluzionez că la alcătuirea acestui clasament al coolness-ului autohton ori s-a lucrat fără științe exacte, ori și-a băgat diavolul publicității coada. N-ar fi mare pagubă topul ăsta cu defecte, dacă unele companii care își văd produsele în clasament nu ar folosi ulterior în scop publicitar și în discursul comercial menționarea și poziționarea în acest top.

Din cele 100 de mărci cu notorietate puternică ale căror branduri sunt considerate cool și trendy în acest top, doar 27 sunt strict autohtone, adică s-au născut și au crescut la noi, unele ajungând apoi și la export. Celelalte 73 sunt nume faimoase la nivel mondial, pornind de la Apple, Google, Ikea și Zara, continuând cu Facebook, Audi și Mini și ajungând până la Absolut, Heineken sau Durex. În clasamentul general al brandurilor cool din România lui 2013, mărcile românești ocupă următoarele locuri:

forbes cool

7. Cărturești

13. Aqua Carpatica

21. Napolact

24. Ursus

25. Eugenia

35. Domeniile Sâmburești

37. Dorna

39. Rom

40. Băneasa Shopping Center

42. Plafar

44. CEC Bank

48. Emag

49. Borsec

54. Măgura

57. Banca Transilvania

61. Gerovital

62. HelpNet

67. Biborțeni

69. Covalact

72. Restaurant Chocolat

78. Cramele Recaș

83. Perla Harghitei

87. Radio Guerilla

97. Murfatlar

98. Bucovina

99. Clinicile Regina Maria

100. Restaurant Toan’s

Realizatorii topului informează că la alcătuirea clasamentului s-a pornit de la o listă de 300 de nume, organizate pe categorii, iar cei 80 de trendsetteri din panelul de coolhunting administrat de agenția specializată Antz au luat în calcul la punctare următoarele criterii: inovație, stil, autenticitate, dezirabilitate, unicitate și responsabilitate. Nu am să comentez mărcile internaționale prezente în clasament și nici nu o să contest menționarea meritată, relevantă și în corespondență directă cu criteriile a unora dintre mărcile autohtone (Cărturești, Guerilla, Ursus, Eugenia, Rom, Plafar ș.a.). Dar nu pot să nu observ următoarele lucruri, care afectează credibilitatea topului:

  • CEC Bank e situat mai sus în top decât Banca Transilvania, semn că trendsetterii nu prea au contacte cu serviciile financiare. Comparând anvergura rețelei de agenții și bancomate, calitatea și diversitatea serviciilor celor două bănci și gradul de inovație și stil cu care ele se prezintă public, nu trebuie să fii cool hunter ca să vezi că BT este mult mai atractivă decât CEC, așa cum galbenul este mai prietenos ca și culoare decât verdele închis.
  • În mod cert, organizatorii de la Forbes și Antz au impresia că nu poți fi trendsetter dacă nu ești din București, altfel nu îmi explic apariția în top pe poziții atât de înalte a complexului comercial din Băneasa și a restaurantelor Chocolat și Toan’s. Dacă la Chocolat funcționează puțin și transferul de notorietate de la proprietar, jurat la Masterchef, în cazul celuilalt restaurant, unul totalmente anonim și cu specific vietnamez, deschis recent, nu văd prin ce magie a reușit să se așeze în top.
  • Avem 6 ape minerale în top, cinci cu o lungă tradiție și cu o solidă notorietate și credibilitate și una aparținând lui Jean Valvis care bate apa-n piuă că o să facă și o să dreagă și o să ne ferească de pericolul nitraților. Ghiciți care ocupă cea mai înaltă poziție? Exact, demagogia și atacarea fără fair-play a competitorilor sunt considerate cool.
  • Avem trei mărci viticole în top, Sâmburești, Recaș și Murfatlar. Trecând peste nelămurirea legată de ce anume li s-a părut cool celor chestionați în comunicarea celor trei companii, nu pot să nu remarc că, din nou, ca și la apele minerale, produsul realizat de compania domnului Jean Valvis este mult deasupra celor mai vechi și cu mai multă notorietate și recunoaștere publică.
  • Realizatorii topului menționează că alcătuirea topului s-a făcut în mod obiectiv și că mărcile menționate nu au plătit pentru a apărea în clasament. Pagina 61 din aceeași ediție a revistei, chiar în interiorul topului, este una integral publicitară și conține logoul Aqua Carpatica. Iar pagina 65 este ocupată integral de o reclamă care prezintă un vin care înțelege femeile, Chardonnay. Ați ghicit, fabricat de Domeniile Sâmburești-Valvis. Cool, nu?
Distribuie articolul

11 comentarii

  1. Domnule Supeala,

    Stiu ca va vine greu sa credeti ca activitatile in care se implica cele AQUA si Samburesti au facut din ele branduri considerate cool, dar iata ca se poate. Ambele branduri au fost prezente in evenimente si actiuni culturale si educationale vizibile care au adus simpatia consumatorilor si apoi celor din juriu.

    Ce as vrea sa stiu este de ce nu ati contactat pe nimeni de la Forbes sau de la Valvis sa va dea un raspuns la nelamuririle si obiectiile dumneavoastra.

    Ca fapt divers, AQUA Carpatica a fost si anul trecut pe aceasta pozitie (prima intre apele minerale) si atunci n-a fost nicio macheta. In mod normal v-as solicita sa aflati cum s-au dat aceste pozitii in revista, dar pentru ca nu ati ales aceasta cale nici pana acum o sa va spun ca cele doua branduri n-au stiut nimic de aceste criterii sau voturi, au fost notificate la final si intrebate daca nu vor sa marcheze momentul in revista. Premiile nu au fost in niciun fel conditionate de prezenta in Forbes sau a altor criterii si acest lucru se poate verifica foarte usor, daca exista bunavointa.

    Altfel, as aprecia mult daca pe viitor ati vrea va informati corect despre brandurile din portofoliul Valvis. Aveti acum adresa mea de mail si va pot raspunde foarte repede si complet.

    Va multumesc, o zi buna!

    • Vă mulțumesc mult pentru vizită și pentru comentarii.
      Ne aflăm pe un blog, un spațiu destinat expunerii libere a ideilor, argumentelor și opiniilor. Vă rog să îmi permiteți să îmi mențin opiniile exprimate, pentru care am prezentat și motivații.
      Sunt convins că pe bloguri autorii trebuie să se exprime sincer și deschis și să le ofere cititorilor perspectiva proprie, nu cea aprobată ori verificată de o companie sau un alt editor.
      Vă rog să mă iertați pentru că nu v-am cerut lămuriri de care nu aveam nevoie, deoarece informațiile prezentate în revista la care am făcut referire sunt suficiente. Totodată, vă rog să mă scuzați pentru că nici pe viitor nu voi cere permisiunea nimănui, fie de la Forbes, de la Valvis sau de oriunde altundeva, ca să îmi public opiniile și ideile.
      Legat de rezultatele acestui top, vă rog să îmi permiteți libertatea de a le considera subiective, neconcludente și influențate de o serie de factori deloc științifici. Așa cum multe sondaje de opinie dau rezultate favorabile celui care le-a comandat sau susținut financiar, așa se întâmplă și în acest caz.
      Pentru că ați vrut să știți imperativ de ce nu v-am contactat pentru lămuriri, vă informez că nu am nicio nelămurire, mie lucrurile mi se par foarte clare, așa cum le-am prezentat în articol. Atunci când o să am întrebări și dileme despre produsele și mărcile de comerț ale Valvis Holding vă promit că vă voi contacta.
      În final, o informație care observ că vă scapă în mai multe ocurențe: conceptul de Brand se referă la percepția mentală a publicului asupra unei mărci comerciale, indică reputația, prestigiul, valorile și sentimentele de care acea marcă (produs, serviciu, companie, individ) se bucură în percepția consumatorilor.
      În consecință, Valvis Holding deține în portofoliu niște simple produse și niște mărci de comerț, nu niște branduri. Aceste branduri nu sunt nici persoane, nici instituții, ca să știe sau să nu știe despre unele criterii și voturi. Brandurile nu se dețin, nu se vând, nu se bagă în sertar, ele sunt volatile și imateriale, se construiesc cu efort, responsabilitate și inteligență în mintea destinatarului și ajută produsul să se facă remarcat și să se vândă.
      De exemplu, în mintea mea și a multor cititori de-ai mei brandul Aqua Carpatica reprezintă o apă minerală care își denigrează competitorii, care lansează către public false alarme și al cărei reprezentant folosește incorect un concept de marketing. Vă recomand cartea doamnei Aneta Bogdan, pentru fixarea anumitor detalii pe această temă.
      Vă mulțumesc încă o dată pentru vizită, sper să avem ocazia pe viitor să comunicăm despre subiecte plăcute ambelor părți.
      O seară plăcută, week-end frumos vă doresc.

      • Asadar, chiar daca va spun ca nu e asa, dumneavoastra, fara sa va documentati si sa verificati din surse oficiale, continuati sa spuneti ca locurile au fost acordate datorita sustinerii financiare?

        Stiu preabine cum functioneaaza un blog, dar mai stiu si ca o data ce exista dovezi care va contrazic, tine de credibilitatea pe care doriti sa o construiti intre cititorii dumneavoastra sa reveniti asupra parerilor prezentate.

        Informatiile din revista sustin acelasi lucru, dar ati ales sa fiti dumneavoastra subiectiv intr-un mod rautacios.

        Va recomand totusi sa ne urmariti in continuare, veti fi suprins placut de initiativele si anunturile noastre viitoare.

        Va multumesc pentru timpul acordat raspunsului si dreptului la replica. Sper ca pe viitor sa avem un dialog si sa prezentati cititorilor dumneavoasta toate punctele de vedere.

        • Să lămurim lucrurile:
          – Eu nu am afirmat că locul mărcilor dumneavoastră a fost adjudecat în urma unor înțelegeri financiare, ci doar am sesizat că acest top are câteva ciudățenii, neconcordanțe și coincidențe.
          – Vă rog să nu vă îngrijorați pentru credibilitatea mea în rândul cititorilor blogului, și eu și vizitatorii blogului suntem convinși că opiniile pot fi diferite și acceptăm pluralismul acestora și dialogul civilizat, așa cum îl purtăm aici, de la a doua dumneavoastră postare.
          – Nu am de gând să revin asupra opiniilor prezentate în acest articol, de vreme ce ele se bazează pe argumente, pe care le-am și enumerat. La noi, numai politicienii se rîzgândesc de la o oră la alta, iar asta nu face deloc bine pentru prestigiu (și brand).
          – Dacă este să vorbim de subiectivism, nu sunteți în cea mai avantajoasă poziție, ca oficial al unora dintre mărcile la care am făcut referire.

          Una peste alta, sunt bucuros că până la urmă am putut purta un dialog constructiv și am schimbat idei, fie ele și contradictorii.

          Sper sincer să am ocazia să scriu și lucruri foarte frumoase și pozitive despre produsele și mărcile pe care le reprezentați. Vă rog chiar să mă țineți la curent cu informații proaspete.
          Iar când o să schimbați paradigma de comunicare în privința apei minerale, fără să mai faceți referiri subtile și subversive la competitori, voi fi bucuros să remarc public acest lucru.
          O seară bună.

  2. Cool inseamna sa te faci vizibil, intr-un mod placut consumatorului, sa fii aproape de el, si chiar nu ma indoiesc de seriozitatea Forbes. Mai miscati si tu oloagele din prafuitul Cluj. Ca esti platit de unii din competitorii directi ai castigatorilor nu mai e dubiu, o faci pe fata, fii si tu mai elegant, poti? ma indoiesc.

    • Dragă Andrei,
      Mulțumesc mult pentru vizită și opinie, fie ea și cu greșeli de ortografie. Îți urez sincer să ai mereu ca buget de cheltuieli o sumă egală cu cea încasată de subsemnatul de la cei pe care îi evoci.
      Cât despre Cluj, cred că este un oraș tare frumos și plin de oameni faini și, cel puțin în perioada asta, nu e praf deloc, că e iarnă cu zăpadă.
      Dacă ai fi fost un cititor adevărat al blogului și nu doar un postac trimis iute-iute să facă scandal, ai fi știut că nu locuiesc în Cluj, ci sunt un brașovean care stă în Maramureș.
      O seară bună, Andrei, sper să ciocnești în cinstea mea un pahar de Sâmburești. Să nu pui apă în el, fie ea și fără nitrați, că e păcat și nu e elegant defel.

  3. Este simpatica incercarea d-nei/d-rei „Claudia” de a drege busuiocu’ 🙂 Chiar daca dansa ar avea dreptate, felul in care se comunica „topul” nu ne permite sa avem incredere in „top” (atata timp cat „pagina 61 din aceeași ediție a revistei, chiar în interiorul topului, este una integral publicitară și conține logoul Aqua Carpatica”, iar „pagina 65 este ocupată integral de o reclamă care prezintă un vin care înțelege femeile, Chardonnay […] fabricat de Domeniile Sâmburești-Valvis”. Iar faptul ca „au fost […] intrebate daca nu vor sa marcheze momentul in revista” s-ar traduce liber cu „au fost intrebate daca nu vor sa anuleze credibilitatea topului”.

  4. Buna ziua Doru !

    Acum am descoperit postarea ta ! (prin alerta Google si nu via Claudia)
    Sa-ti spun ca esti „offside” in multe declaratii facute de tine aici, ca eventual in timpul WeekEnd-ului voi gasi si timp sa-ti spun si de ce si ca ma limitez la 2 fraze deocamdata :

    1) Un produs ca AQUA (cu 15% market share la apele plate in numai 2,5 ani de existenta) seamna ca ARE O PERCEPTIA pe linga consumatori ! (nu gu „denigrare” cum spui, dar prin carecteristicile ei pozitive)

    2) Ziua in care Dna A. Bogdan va avea in portofoliu de succese la nivel lui „DORNA” +”LaDorna” (lapte) +Samburesti + AQUA Carpatica ….atunci, si numai atunci, o invit si pt consultanta la noi !

    Iti urez sincer sa fii sanatos !
    (revin…à bientôt)

    • Pentru cititorii mei neavizați, menționez că acest comentariu este posibil să aparțină chiar domnului Jean Valvis, indiciile în acest sens sunt adresa de e-mail declarată la postare (pe care nu o voi face publică), dar și micile erori de expresie și grafie, specifice și acceptabile pentru un non-nativ.

      Aștept curios răspunsul mai elaborat al domnului Valvis, până atunci consider că este necesară o lămurire: doamna Aneta Bogdan are în portofoliu succese mult mai importante și relevante decât mărcile menționate de dumneavoastră, stimate domn, iar menționarea dânsei aici, de către mine, a avut strict un conținut bibliografic. Eu i-am sugerat Claudiei să citescă o carte a doamnei Bogdan, pentru a își lămuri un concept și pentru a evita folosirea eronată a acestui termen.

      Vă rog, așadar, domnule Valvis, să renunțați la referirile ofensive, ignorante și neelegante la adresa doamnei Aneta Bogdan, care nu are absolut niciun amestec în această controversă.

      Merci pour votre visite, cher monsieur.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *