Rezultatele a trei cercetări publicate recent în Statele Unite aduc o lumină nouă și informații foarte valoroase asupra unor lucruri pe care anterior poate le intuiam, dar asupra cărora nu aveam certitudini bazate pe știință. Ei bine, ceea ce rămâne de înțeles este următoarea idee: experiența pe care oamenii o au la locul de muncă influențează direct și decisiv modul în care copiii lor se dezvoltă intelectual și emoțional.
Ne bazăm astăzi pe un studiu publicat de profesoara Maureen Perry-Jenkins de la Universitatea Amherst din Massachusetts, care, vreme de 10 ani, în cadrul studiilor sale doctorale pe care le-a făcut la Stanford, a urmărit un număr de 370 de familii americane din clasa muncitoare, oameni cu salarii mici. Iar rezultatele din acest studiu, din acești 10 ani de observare, sunt spectaculoase.
Activitatea noastră profesională are impact asupra copiilor noștri
Este pentru prima oară când se poate formula cu adevărat o concluzie atât de valoroasă. Concluzia este următoarea: experiența pe care oamenii o au la locul de muncă influențează modul în care angajații care sunt părinți își tratează copiii acasă. Mai exact, angajații care primesc mai multă autonomie și se simt încurajați de superiorii lor au, la rândul lor, mai mult calm și sunt mai implicați în interacțiunile de acasă cu copiii lor.
Practic, în familiile în care angajații au fost tratați bine la serviciu, s-au simțit bine confortabil alături de colegii lor și în relația cu șefii lor, copiii lor au crescut având abilități mai bune la lectură, la citire, la matematică, dar și abilități sociale mai bune și mai puține probleme de comportament în clasele primare. Concluzia cercetătoarei este că rezultatele dezvoltării copiilor au fost direct și semnificativ afectate de viața profesională a părinților lor.
Modul în care ne simțim acolo unde muncim are impact și modul în care acționăm și reacționăm acasă. Practic, ducem acasă cu noi toate emoțiile, toate sentimentele, toate trăirile pozitive sau negative pe care le avem la locul de muncă.
Iar pentru cei mai mulți dintre noi, copiii sunt cel mai prețios dar pe care îl avem în această viață și cel mai prețios lucru de care suntem mândri și cu care suntem bucuroși. Și probabil, cei mai mulți dintre noi, vom lua decizii inclusiv în zona profesională, în funcție de modul în care activitatea noastră profesională are impact asupra copiilor noștri.
Ce trebuie să înțeleagă liderii și organizațiile?
Organizațiile care înțeleg faptul că ar trebui să le ofere oamenilor un alt climat, o altă atmosferă la lucru, pentru că acestea au impact direct asupra vieții lor de acasă, vor avea de câștigat. Oamenii sunt tot mai conștienți de lucrul ăsta, iar acum există și proba științifică pentru acest lucru.
Știm foarte bine din studii anterioare că modul în care părinții se comportă cu copiii lor în primii ani de viață, mai ales în primul an, are un impact decisiv asupra nivelului de atașament al copilului față de părinți și facilitează dezvoltarea emoțională, abilitățile sociale și realizările academice ulterioare ale copiilor, ceea ce sugerează că modul în care părinții se simt la locul de muncă, mai ales în tranziția lor către a deveni părinți și în primii ani în care sunt părinți, are un impact decisiv asupra dezvoltării copiilor lor și relației pe care copiii o au cu părinții.
„Când vine vorba de promovarea sănătății fizice și mintale a lucrătorilor, organizațiile tind să se concentreze pe schimbări de politică la nivel înalt, cum ar fi opțiuni flexibile de program, concedii plătite etc. Și, desigur, aceste inițiative sistemice sunt cu siguranță importante. Dar cercetarea noastră sugerează că asigurarea faptului că lucrătorii se simt respectați și sprijiniți în viața lor de zi cu zi este adesea la fel de importantă. Aceasta înseamnă instruirea și împuternicirea supraveghetorilor pentru a sprijini părinții, găsirea unor modalități creative de a oferi lucrătorilor mai multă autonomie și ajutarea managerilor și angajaților deopotrivă să-și dezvolte abilitățile de comunicare.”
Maureen Perry-Jenkins – profesoară de psihologie la Amherst University Massachusetts
Cât de importante sunt relațiile bazate pe sprijin și respect?
Cu alte cuvinte, Maureen Perry-Jenkins spune un lucru foarte clar dincolo de strategiile și politicile organizației legate de well-being, stare de bine, flexibilitate și concedii plătite, este foarte importantă această intervenție soft, această educare a celor care conduc echipe, departamente, divizii în a-și construi o relație sănătoasă și corectă cu oameni, în a-i trata corect, în a-i trata cu respect, în a-i privi cu empatie și cu înțelegere.
Toate tensiunile cu care oamenii pleacă de la serviciu se repercutează asupra copiilor lor acasă. Pe măsură ce oamenii vor conștientiza tot mai tare acest lucru, vor avea o reacție și vor începe să respingă, să refuze, să plece de la angajatorii unde climatul de lucru, modul în care sunt tratați, nivelul de respect pe care îl primesc nu este cel dezirabil.
„De exemplu, în studiile mele au existat supraveghetori care erau atât de deconectați de la viața angajaților lor, încât nici măcar nu și-au dat seama că unii dintre lucrătorii lor bărbați au devenit părinți. Organizațiile sănătoase oferă angajaților timpul și spațiul necesar pentru a-și împărtăși experiențele și ideile, fie prin sondaje anonime, focus grupuri sau chiar prin check-inuri informale. La urma urmei, deseori angajații înșiși au cele mai bune soluții la provocările profesionale-familie cu care se confruntă – pur și simplu trebuie să fie întrebați.”
Maureen Perry-Jenkins – profesoară de psihologie la Amherst University Massachusetts
Părinții sunt îngrijorați de sănătatea mintală a copiilor
La studiul menționat mai adăugăm niște date recente din alte studii. Aproximativ 40% dintre părinții din Statele Unite cu copii mai mici de 18 ani spun că sunt foarte îngrijorați de faptul că copiii lor s-ar putea lupta cu anxietatea sau depresia la un moment dat, spune un studiu recent realizat de PEW Research.
Cercetările sugerează că ratele de depresie și anxietate ale copiilor s-au dublat de la începutul pandemiei până astăzi. Sunt studii din Statele Unite, dar asta nu înseamnă că lucrurile astea nu se întâmplă și în Europa sau România. Cel mai probabil, nu este niciun fel de diferență între ceea ce percep părinții din Statele Unite și ceea ce percep foarte mulți dintre părinții din România.
Cu siguranță, pandemia, epoca pe care o trăim, bombardamentul digital, expunerea la ecrane, toată complexitatea aceasta, viteza cu care se schimbă lucrurile în jurul nostru îi duc atât pe copii, cât și pe părinți în stări de tensiune emoțională.
Trebuie să conștientizăm lucrurile astea, să le înțelegem și să pricepem că oamenii noștri, oamenii din organizațiile noastre, care sunt părinți, se gândesc cu îngrijorare la starea psihică, la starea de sănătate mintală a copiilor lor. Dacă reușim să înțelegem lucrurile astea și să fim mai empatici ca manageri, ca organizații, ca lideri cu siguranță vom construi o relație mai bună cu oamenii noștri.
Mai mult de jumătate dintre părinții care lucrează au spus că au lipsit de la serviciu cel puțin o dată pe lună și/sau le-au fost întrerupte zilele de lucru, deci au plecat de la muncă pentru urgențe ce țin de sănătatea mintală a copiilor lor, conform unui sondaj de anul trecut realizat de Nationwide Children’s Hospital.
Ce pot face organizațiile pentru a-i ajuta pe angajații care sunt părinți?
Este un trend în creștere, trebuie să înțelegem asta. Este o preocupare tot mai constantă și tot mai importantă a părinților, care nu știu neapărat cum să reacționeze legat de provocările pe care le au copiii lor în zona sănătate mintală și în zona de stabilitate emoțională. Cu cât vom fi mai alături, mai aproape de angajații noștri, de cei care devin părinți sau cei care sunt deja părinți, cu atât vom construi o relație mai valoroasă cu ei și vom avea șansa să-i păstrăm loiali în organizații.
Părinții care lucrează astăzi sunt supuși unei presiuni enorme între cerințele tot mai complexe ale activității profesionale și nevoile de relaționare și susținere pe care le au cei mici. Distanța dintre membrii familiilor crește, există tot mai puțin timp disponibil și tot mai puțină energie disponibilă pentru părinți pentru a le investi într-o relație umană intensă, profundă și completă cu copiii lor.
Informațiile acestea sunt foarte valoroase, sunt surprinzătoare pentru mulți dintre noi, dar aduc o lumină nouă asupra modului în care trebuie să înțelegem relația cu angajații noștri, mai ales atunci când ei devin părinți. Pentru angajații noștri părinți este foarte importantă relația lor cu cei mici și modul în care își construiesc această atmosferă de acasă.
Dacă reușim să înțelegem că atmosfera de la birou este transportată acasă în mod automat și aproape inconștient, vom reuși să le oferim oamenilor noștri o atmosferă mai bună, o valoare mai mare în experiența profesională pe care o au, pentru ca și viața lor de acasă să fie una fericită.
***
Avem și o versiune video a acestui articol, publicată în cadrul serialului ”Make It Work”, parte a proiectului nostru multimedia Hacking Work. Vă oferim aici acest video, invitându-vă să descoperiți podcastul Hacking Work și să vă abonați la newsletterul Hacking Work, pentru a primi în fiecare luni și joi dimineață cele mai proaspete știri și analize din piața globală a muncii. Să vă fie de folos!
***
Acest articol vă este oferit de MedLife, furnizorul național de sănătate al României.
Pentru că știe că sănătatea înseamnă echilibru pentru minte și trup, MedLife a lansat singurul abonament medical 361 de grade. Un abonament complet, cu acces la servicii de prevenție, sport, nutriție, dar și asigurare medicală inclusă. Prin intermediul acestuia, MedLife susține dezvoltarea unui mediu de business sănătos în România.
Iar împreună cu MedLife, prin articolele scrise și publicate de echipa Hacking Work, vă oferim inspirație, prin idei valoroase pentru organizații sănătoase.
***
Sursă foto copertă: Pexels.
O alta explicatie pertinenta referitoare la frustrarea parintilor si problemele copiilor de azi. Mai concreta si complementara gandurilor lui Vasile Dem. Zamfirescu privitoare la lipsa de stima la romani. Cat despre aspectul normativ, sa fim seriosi, angajatorului nu-i pasa de chestiuni mai concrete referitoare la angajat. Primul schior al tarii a verbalizat original (geniu sau idiot apud Tutea?) acest nivel de implicare/empatie: ghinion. Nici observatia lui Patapievici referitor la forma inimii indivizilor care compun poporul roman n-ar fi de ignorat.