Ce ne împiedică să fim creativi și să avem idei profitabile?

Iată factorii care blochează creativitatea și inovația în organizații, descoperiți în urma unei cercetări efectuate pe 5000 de angajați din grupul Walt Disney.
Distribuie articolul

„Angajații mei nu își asumă responsabilitatea, nu au inițiativă și nu vin niciodată cu idei. Așteaptă mereu să le spun eu ce au de făcut, nicio idee bună nu vine de la ei, nu știu ce să mă mai fac cu ei”, spun foarte des antreprenorii și managerii cu care mă întâlnesc. M-am gândit că acest episod este un bun răspuns pentru acești oameni.

Care sunt factorii care ne împiedică să fim creativi?

Ne dorim ca oamenii cu care lucrăm să fie creativi, atenți și implicați și să vină cu idei care să aducă schimbări pozitive, satisfacție de la clienți, încasări mai mari și profit. Azi o să descoperim împreună că există câțiva factori în cultura și activitatea organizațiilor, care blochează creativitatea și inovația și nu lasă ideile bune să se transforme în rezultate benefice. Și folosim pentru asta descoperirile făcute de unii dintre cei mai creativi și performanți oameni de afaceri din lume, cei care au creat studiourile cinematografice și succesele de audiență Disney, Marvel și Lucasfilm.

Ce ne împiedică să fim mai creativi și să găsim soluții inovatoare pentru problemele pe care le rezolvăm în business? Managerii de la Marvel, Lucasfilm și Disney au făcut o cercetare la care au răspuns 5000 de angajați din grupul Walt Disney. Astfel au identificat cei mai importanți 5 factori care blochează inovația și compromit creativitatea pe termen lung în organizații.

În ordinea importanței și impactului pe care îl au cei 5 factori sunt următorii:

1. Lipsa timpului 

Cu toții ne-am spus probabil de foarte multe ori că am avea mai multe idei, am fi mai creativi, am putea să facem mai multă inovație, mai multe experimente, mai multe teste, dacă am avea timp la dispoziție.

Din păcate, cei mai mulți dintre noi, în cele mai multe organizații, trebuie să alocăm cele 8 ore ale unei zile de lucru strict pentru execuție, pentru a face lucrurile operaționale curente și nu mai avem timp să stăm pe gânduri, să explorăm idei, să discutăm între noi, să experimentăm, să facem scenarii și să le dezbatem. Toate aceste interacțiuni care ne-ar ajuta să filtrăm anumite idei și să descoperim direcții noi pe care putem să explorăm și să dezvoltăm noi linii de business nu au parte de timp suficient.

2. Frica de a ne asuma riscuri

Pe locul al 2-lea este cu siguranță frica de a ne asuma riscuri, teama de a experimenta și a explora. Și dacă o să avem un eșec, nu este un lucru prea riscant? De cele mai multe ori asta ne întrebăm, iar întrebarea vine de foarte multe ori de la conducătorii noștri, de la șefii noștri. Este foarte limpede că fără a îți asuma anumite riscuri nu poți să fii inovativ cu adevărat.

Inovația radicală, care produce schimbări profunde, care vine cu soluții originale pentru probleme existente și care în timp elimină din piață soluțiile clasice tradiționale are mare nevoie de o gândire care își asumă riscuri, care înțelege de la bun început că este foarte posibil să rateze și care acceptă că dintr-un număr de 1000 de idei testate probabil doar una sau două vor fi folositoare și poate doar una dintre ele se va transforma într-un succes de piață.

3. Structurile organizatorice

Pe locul al 3-lea se află structurile organizatorice, de fapt procesele și procedurile interne care fac ca ideile să se blocheze, să se dilueze sau să moară pe fluxul în care sunt prelucrate în organizație. Să nu uităm faptul că de la o primă idee și un prim prototip generate de o echipă creativă până când acea idee ajunge să fie un produs sau un serviciu lansat în piață este nevoie de foarte multă muncă în interiorul organizației în implementarea și dezvoltarea ideii respective.

Ei bine, de foarte multe ori ideile bune își pierd din consistență și din putere pentru că de-a lungul prelucrărilor și implementării lor în interiorul organizației cei care lucrează cu ele nu reușesc să păstreze același spirit înalt și aceeași idee curajoasă pe care a avut o echipa care a inițiat proiectul. De aceea este foarte important să avem grijă ca managementul unei idei noi, managementul schimbării aduse într-o organizație să fie făcut de persoane care înțeleg cu adevărat ideea și care au entuziasmul și energia de a păstra acea idee la nivelul ei maxim de valoare și impact.

4. Ignorarea feedbackului

Al 4-lea lucru care compromite inovația și creativitatea este ignorarea sau sub-utilizarea feedback-ului și informațiilor pe care le primim de la clienți. De cele mai multe ori, organizațiile noastre devin egocentrice sau se centrează pe produsul și serviciul propriu pe care îl consideră perfect și uită să asculte clientela și să prelucreze corect percepțiile, sentimentele, emoțiile, dar și informațiile practice pe care clienții și utilizatorii noștri le oferă despre experiența pe care o au cu produsele și serviciile noastre.

De cele mai multe ori, organizațiile devin arogante și spun că ”noi facem produsul, să facă bine clienții să-l folosească așa cum l-am făcut noi!” Mult mai bine ar fi să gândim invers: uite acolo sunt oamenii, aceasta este nevoia lor, hai să ducem noi produsul către ei și să facem să răspundă la toate așteptările și nevoile lor.

5. Percepția diferită a inovației

Și, în sfârșit, pe locul al 5-lea se află diferențele masive în modul în care oamenii dintr-o organizație percep inovația. De cele mai multe ori nu ne este clar ce înseamnă inovația pentru noi, avem fiecare definiții diferite și în consecință abordări diferite. Atunci când într-o organizație nu este o aliniere perfectă a tuturor componenților săi legat de conceptul de inovație, strategia de inovație a organizației și procesele și metodele cu care organizația lucrează, lucrurile eșuează sau deviază și se pierde consistența și calitatea unor idei altfel foarte bune.

Nu uitați că viitorul în business, dar și în profesie aparține celor creativi, imaginativi, celor capabili să se schimbe, să se adapteze, să asculte clienții și piața și să evolueze, să răspundă în mod proactiv, creativ și profitabil la noile nevoi, tendințe, preferințe și așteptări pe care oamenii le au.

Stilul nostru de viață se schimbă odată cu viteza cu care apar schimbările tehnologice și asta cu siguranță deschide foarte multe oportunități în zona de a inventa produse și servicii noi, care să răspundă așteptărilor oamenilor, să livreze bucurie, surpriză, entuziasm, satisfacție și împlinire, și, evident, să ne aducă profit. 

Sper să vă fie de folos aceste idei inspirate de oamenii creativi din universul Disney.

***

Acest articol vă este oferit de Blankfactor, lider global în inovație digitală pentru fintech-uri și procesatori de plăți. Companie americană cu prezență globală, Blankfactor își construiește o echipă puternică de inginerie software în România, având birouri în București, Cluj și Brașov și colaborând cu profesioniști de top din întreaga țară.

blankfactor banner

***

Sursa foto: Freepik.

Distribuie articolul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *