Cartea cu care îți afli rostul

Distribuie articolul

Sunt deja foarte mulți ani de când, atunci când discut cu proprietari sau manageri de top din diverse companii, mai mici sau mai mari, le vorbesc și îi întreb despre sufletul afacerii lor, despre spiritul acesteia, despre rostul profund al existenței acesteia. V-am mai spus că, de dureros de multe ori, răspunsul pe care îl primesc este că scopul inițierii și activității acelor companii este ca să producă bani.

Din păcate, am mai spus și asta, chiar și la facultățile de științe economice studenților li se explică în cursurile introductive de management că rostul unei întreprinderi este să producă profit. Preluând fără să gândească și să filtreze afirmațiile unor autori demult intrați în istorie, profesorii respectivi confundă cauza cu efectul, asta probabil și pentru că marketingul nu este încă văzut ca verticală esențială a unei afaceri și mulți îi refuză poziția naturală de coloană vertebrală în construcția unei companii.

Mulți cred încă, și pe la noi, că marketingul este totuna cu promovarea, cu publicitatea și cu postarea de pisicuțe și citate pe Facebook. Nu voi obosi niciodată să repet că marketingul este despre identificarea unei probleme, unei nevoi sau unei dorințe a unei mase de cetățeni și despre găsirea celor mai creative, eficiente și profitabile metode de a rezolva acea problemă, nevoie sau dorință.

Ei bine, atunci când o inițiativă pornește din dorința sinceră și puternică de a răspunde creativ și onest la o problemă sau o nevoie, se poate spune că acea inițiativă are un obiectiv, un motiv puternic și înțelept pentru a exista. Pe lângă stratul logic, cognitiv, rațional al deciziei de start, inițiatorul adaugă în momentul nașterii ideii un set de elemente strict personale, intime, emoționale, care definesc valoarea umană a intenției sale, cum sunt pasiunea, bucuria, dorința de a oferi fericire celorlalți, ambiția de a schimba lumea în care trăiește și de a construi un mâine mai bun pentru sine și cei din jur.

Afacerile și organizațiile cu adevărat relevante se nasc în urma unui vis puternic, unei viziuni creatoare care contestă realitatea de azi și proiectează un viitor diferit, superior, mult mai bun, pentru cei vizați. Dar dacă visul acesta este doar unul egoist, orientat doar spre bunăstarea visătorului, nu va genera inspirație pentru ceilalți.

Împreună, rațiunea și emoția nașterii unei inițiative definesc cauza acesteia. Atunci când întrebi DE CE a fost pornită o afacere sau o organizație, firesc ar fi ca interlocutorul să îți dezvăluie, cu pasiune, cu bucurie și cu emoție, exact spiritul acelei inițiative, sufletul ei, rostul existenței sale. În general, când am norocul de a întâlni antreprenori sau manageri cu har, care își știu rostul, văd în ochii lor o scânteie. Apare pe figura lor o lumină și se citește în întreaga lor gestică o mare bucurie, de fiecare dată când au oportunitatea de a vorbi despre DE CE-ul inițiativei lor.

Când am citit zilele trecute primele pagini din cartea lui Simon Sinek, ”Începe cu DE CE” (”Start with why”), am fost atât de fericit să descopăr că nu sunt singurul care gândește astfel, încât nu am mai lăsat cartea din mână câteva ore, până am reușit să o citesc integral. Iar a doua zi, dimineață, am reluat-o, ca să extrag cele mai interesante și valoroase idei, pe care le găsiți un pic mai jos, ca note de lectură.

Sinek vorbește în carte despre adevărații lideri și despre companiile cu adevărat puternice și durabile. Ambele au o caracteristică fundamentală: livrează constant inspirație, sunt modele extraordinar de convingătoare fiindcă au conștiința propriei misiuni, își urmăresc rostul cu pasiune și determinare, oferă și primesc loialitate și construiesc relații durabile, extraordinar de puternice și consistente, cu toate publicurile lor, fie că vorbim de clienți, parteneri, furnizori sau proprii angajați.

Dacă, după ce o citești, îți vei lua măcar cinci minute pentru a te gândi la tine și la adevăratul tău rost tău în viață, atunci vei putea spune că ai făcut un pas important spre o conștiință superioară.

Dacă vei înțelege că e bine să parcurgi acest mic examen de conștientizare cât mai des, uitându-te nu doar la tine, ci și la munca pe care o faci, vei observa curând că începi să identifici lucrurile cu adevărat importante și oamenii cu adevărat valoroși din jurul tău și vei descoperi pasiunea și bucuria de a face lucruri care chiar au rost.

Sper să parcurgi acest drum cât mai curând și să te bucuri din tot sufletul de această experiență fantastică.

 

”DE CE înseamnă scopul profund pe care îl ai, rostul existenței tale, cauza în care crezi sau convingerea pentru care faci tot ceea ce faci, pentru care ai pornit la drum. DE CE te dai jos din pat dimineața? Și mai ales DE CE ar trebui să le pese celorlalți de acest lucru?”

Simon Sinek – Începe cu DE CE

 

 

Cartea lui Simon Sinek a apărut la noi la Editura Publica, într-o traducere excelentă și într-o împachetare grafică și tipografică de excepție (un bun obicei la Publica). Găsiți la Publica mai multe cărți ale lui Sinek, toate foarte bune, ușor de citit și de înțeles și foarte bine de pus și în practică. Acum vă las cu notele mele de lectură, sper să vă placă și să fie de folos:

 

Liderii:

Marii lideri sunt cei care au încredere în instinctul lor. Sunt cei care pun arta înaintea științei, instinctul și intuiția înaintea raționamentului logic, cei care simt, înainte de a socoti. Ei cuceresc mai întâi inimile și abia apoi mințile, sunt cei care încep orice întrebându-se DE CE.

Rolul conducătorului este să comunice limpede, puternic, încă de la bun început, motivul sau cauza pentru care există organizația sau pentru care pledează aceasta și să explice modul cum produsul sau serviciul său îndeplinește această cauză. Fără a răspunde la întrebarea DE CE, ideile și tehnologiile noi se trezesc aruncate în competiția nedreaptă bazată doar pe preț și caracteristici.

Definirea Valorilor:

Formularea valorilor organizației nu ar trebui să se facă prin substantive simple.

Nu scrii doar ”integritate”, ci exprimi conceptul prin verbe, mai precis prin propoziții complete: ”Noi procedăm întotdeauna moral și corect”. Formularea propriilor valori sub forma unor propoziții cu verb activ oferă o idee mai clară asupra modului în care trebuie să acționeze organizație și membrii ei în fiecare situație.

Autenticitate:

Autenticitatea nu este un produs de moment, un rezultat al unei acțiuni punctuale, al unui apel la adoptarea unei alte atitudini la un anumit punct.

Autenticitatea este intrinsecă, ea face parte în mod natural din identitatea unui lider care inspiră, fiindcă acesta este autentic în mod permanent, nu doar joacă un rol și nu cosmetizează o realitate. Autenticitatea înseamnă de fapt să crezi cu adevărat în ceea ce faci și ceea ce spui, secundă de secundă, an după an.

Diferențiere:

Diferențierea organizațiilor, liderilor și oricărei entități vine direct din răspunsul la întrebarea DE CE.

Diferențierea se produce la rădăcina identității, în momentul în care îți formulezi și asumi o cauză, o misiune. Diferențierea se face prin însuși rostul tău de a fi, nu prin ceea ce faci concret sau modul în care faci lucrurile, acestea sunt doar simple consecințe ale motivației inițiale. Oamenii te vor percepe diferit pe baza instinctelor lor, nu pe baze raționale, te vor evalua cu inima, nu cu mintea.

Încredere:

Încrederea oamenilor este un sentiment, nu o experiență rațională. Încrederea începe să se manifeste atunci când ne dăm seama că o persoană sau organizație este mânată de alte lucruri decât de interesul personal. Odată cu încrederea apare și un simț al valorii , al unei valori reale, nu una care se echivalează în bani. Încrederea unui om trebuie câștigată prin comunicare, demonstrând că împărtășești aceleași valori și principii cu ale lui. Trebuie să aveți un DE CE comun. DE CE reprezintă o convingere, un liant uman extrem de puternic.

Organizațiile, ca structuri culturale:

Oamenii sunt superiori animalelor, pentru că au abilitatea de a colabora și de a construi diferite culturi. Culturile reprezintă mulțimi de oameni, uniți în jurul unui set de credințe și valori unitare, pe care le împărtășesc cu toții și care le ghidează comportamentul.

Orice organizație este o cultură, un grup de oameni aduși împreună de un set de valori și convingeri comune. Nu produsele sau serviciile încheagă o companie ci cultura ei, sentimentul acut al convingerilor și valorilor pe care toți le împărtășesc, de la CEO până la recepționer.

Este o condiție obligatorie ca un individ care lucrează într-o organizație să se încreadă în cultura respectivei organizații și să-i împărtășească valorile și convingerile. Dacă nu îndeplinește această condiție, un angajat poate fi perfect incompatibil cu o companie și să lucreze acolo doar în interes personal, fără a urmări îndeplinirea unui scop mai mare, general.

Inovație:

Dacă plătești cuiva foarte mulți bani și îi ceri să vină cu o idee nemaipomenită, nu fi așa sigur că îți va ieși socoteala. Însă, dacă aduni laolaltă niște oameni care gândesc la fel și le ceri să urmărească o cauză comună, vei crea un sentiment acut de lucru în echipă și camaraderie benefică și vor apărea rapid și rezultatele.

Siguranță:

Organizațiile ajung să aibă succes pentru că oamenii din interiorul lor se simt protejați. Un puternic sentiment al culturii creează și senzația de apartenență, însușindu-și rolul de plasă salvatoare. Oamenii vin să muncească știind că șefii, colegii și întreaga organizație le vor purta de grijă. Ceea ce va avea ca afect o reacție de reciprocitate, ea va consta în decizii individuale eforturi și atitudini care susțin, avantajează și protejează interesul pe termen lung al întregii organizații.

Pentru o Cultură Vie:

Orice organizație trebuie să facă un efort constant pentru ca toată lumea să-și amintească permanent DE CE există, de ce a fost fondată de la bun început, în ce anume crede.

Trebuie ca toți angajații unei companii să creadă în valorile respectivei firme și să îi urmeze principiile călăuzitoare. Nu este suficient ca acestea să fie transmise în scris sau puse în ramă, aceasta este o atitudine pasivă. Inclusiv bonusurile și stimulentele acordate angajaților trebuie să aibă legătură directă cu valorile și misiunea organizației, cu rostul acesteia.

 

Distribuie articolul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *