Cum recunoști un conducător bun? Liderometrul lui Premuzic

Folosindu-ne de o sinteză bazată pe 100 de ani de cercetare academică, prezentăm 10 atribute fundamentale ale unui lider bun, în zilele noastre.

Distribuie articolul

Cum poți verifica dacă ai calitățile și competențele potrivite pentru a fi un bun lider?

Acest articol are la bază o listă de arii de competență esențiale, care vor răspunde acestor întrebări. Lista este bazată pe 100 de ani de cercetare academică și este preluată de la profesorul de psihologie organizațională Tomas Chamorro-Premuzic.

Premuzic este o autoritate internațională în leadership și managementul talentelor și profesor de psihologie a afacerilor, atât la University College London, cât și la Universitatea Columbia în Statele Unite.

***

Tot ceea ce oamenii au realizat de-a lungul istoriei noastre evolutive de 300.000 de ani încoace este rezultatul activității umane coordonate, bazate pe colaborare și urmărirea unui scop comun.

După cum istoria și practica dovedesc, atingerea unor obiective și realizarea unor sarcini în colaborare nu se întâmplă niciodată fără conducere, indiferent dacă există cineva responsabil oficial sau nu.

Care este principala diferență dintre o echipă unită și performantă și un grup de oameni care, deși se străduiesc din răsputeri, nu reușesc să se organizeze eficient și de multe ori nu ating obiectivele propuse? Răspuns ferm: Liderul și stilul său de leadership.

Dacă ne dorim să colaborăm productiv unii cu ceilalți, nu este doar util, ci și esențial, să existe cineva care să aloce resurse, să atribuie roluri și sarcini, să ne îndrume, să ne motiveze și să ne susțină.

Care sunt așadar cerințele esențiale pentru un conducător bun?

Iată o listă cu 10 întrebări pe care să ți le adresezi, pentru a vedea dacă ai acele elemente care definesc un lider valoros, respectat și urmat de oameni:

1. Ai expertiza tehnică?

Pe o piață a muncii în schimbare continuă, cunoștințele și experiența sunt mai puțin relevante decât înainte. Dar este necesar să ai credibilitate în domeniul tău de expertiză pentru a fi un lider respectat de echipă.

Atenție însă, acest lucru nu înseamnă că trebuie să fii cel mai deștept din companie sau să iei decizii fără a te consulta cu oamenii. Dar trebuie să ai cunoștințele și expertiza potrivite domeniului de activitate pentru a angaja și a gestiona oameni inteligenți și pentru a înțelege când aceștia au dreptate.

2. Ai personalitatea potrivită?

Stilul de leadership este determinat în proporție de aproape 50% de tipul de personalitate, mai mult decât de orice altă trăsătură. Deși profilul de personalitate „potrivit” pentru a fi lider depinde de context și de situație, anumite trăsături, cum ar fi stabilitatea emoțională, conștiinciozitatea, amabilitatea, deschiderea către experiență, sunt în general avantajoase.

Probabilitatea de a face o treabă bună ca lider va depinde în mare măsură de personalitatea pe care o ai. Acesta este motivul pentru care nu există o modalitate mai bună de a crește calitatea liderilor decât de a selecta de la bun început oamenii potriviți pentru acest rol.

3. Înveți repede lucruri noi?

Aproximativ 20% din succesul în leadership depinde de raționamentul oamenilor și de capacitatea de rezolvare a problemelor. Cu cât lumea devine mai complexă, cu atât trebuie să te bazezi mai mult pe date. Și cu cât munca ta necesită învățarea unor lucruri noi, cu atât mai mult va conta această capacitate.

Deși oamenii subestimează valoarea inteligenței în leadership, suntem cu toții conștienți de problemele care apar atunci când sunt aleși oameni mai puțin dotați din acest punct de vedere pentru roluri de conducere.

Cu cât înveți mai repede și ești capabil să faci raționamente, cu atât vei fi mai bine pregătit pentru roluri de conducere și cu atât este mai probabil să-ți demonstrezi potențialul de lider în viitor.

4. Etica este importantă pentru tine?

Atât istoria, cât și mass-media abundă de studii de caz despre lideri inteligenți și motivați care manifestă tendințe toxice, machiavelice și corupte, care caută să acumuleze putere și statut, indiferent de acțiunile lor și de impactul asupra celorlalte persoane din organizație.

Integritatea este în mare parte o trăsătură de caracter, dar cultura contează și ea. Este mult mai probabil ca cineva să se comporte imoral dacă provine sau face parte dintr-o cultură putredă. Cu toate acestea, culturile organizaționale sunt în general create de lideri și reflectă valorile, comportamentele și deciziile acestora.

5. Ești condus de interese personale?

Fiecare dintre noi căutăm să ne îndeplinim anumite nevoi sau motivații personale, dar liderii fac ca această împlinire să depindă de succesul celorlalți, în special de performanța echipei. Iar asta nu se va întâmpla atunci când liderii sunt motivați doar de interesul propriu (lăcomie, putere, statut, faimă sau ambiții narcisiste).

Și, totuși, mulți oameni sunt tentați de rolurile de conducere doar pentru a avansa în carieră și pentru a avea realizări profesionale. Ei văd rolul de lider ca pe un titlu plin de farmec sau o aspirație de carieră, fără să înțeleagă scopul și misiunea unui lider.

În acest caz, se vor concentra mai mult pe propria reputație decât pe performanța echipei și își vor însuși realizările altora, învinovățindu-i în același timp pe ceilalți pentru propriile greșeli. Cine ar vrea să lucreze alături de un astfel de om?

6. Îți pasă de oameni?

Un nivel minim de empatie, compasiune și considerație sunt esențiale pentru un leadership corect și autentic. Lasă deoparte propriile tendințe egoiste. Trebuie să-ți pese de echipa ta pentru a stabili o conexiune puternică cu oamenii care lucrează alături de tine. Oamenii nu vor să fie conduși de un robot și nici de un șef egoist care în afară de sine nu vede nimic altceva.

Pe măsură ce lumea devine mai polarizată de diviziunile ideologice și politice, abilitatea de a vedea lucrurile din perspectiva altor oameni și de a unifica oamenii este o abilitate esențială pentru liderii moderni, mai ales dacă dorești să creezi o cultură diversă și incluzivă în organizație.

7. Ai o viziune clară asupra a ceea ce dorești să realizezi?

Oamenii vor să fie inspirați și atrași într-o călătorie plină de sens. Dacă dorești să le oferi un sentiment mai înalt al scopului vostru comun, adică o misiune semnificativă, atunci vei avea nevoie de o viziune convingătoare.

Astăzi, oamenii au o mulțime de opțiuni în piața muncii și există o presiune fără precedent din partea oamenilor asupra organizațiilor pentru a le oferi un sentiment mai profund al scopului. Dacă nu știi să explici oamenilor ce sens are munca lor și cum vă definiți succesul de grup, ei, pur și simplu, nu vor munci alături de tine.

8. Poți dezvolta potențialul oamenilor?

Nu poți fi un lider bun dacă nu îi poți determina pe oameni să lucreze împreună. Asta presupune să obții tot ce este mai bun de la membrii echipei și să dezvolți potențialul oamenilor tăi.

Marii lideri de astăzi sunt, în multe privințe, antrenori și mentori. Trebuie să poți demonstra înțelepciunea, competența și generozitatea de a investi energie, timp și pasiune în creșterea abilităților, cunoștințelor și ambițiilor oamenilor cu care lucrezi și în dezvoltarea simultană a competențelor și personalităților lor.

9. Ești dispus să muncești din greu?

Nimeni nu vrea să muncească din greu pentru cineva care nu muncește, iar capacitatea de a obține tot ce este mai bun din oamenii tăi este inutilă dacă nu o combini cu o etică puternică a muncii.

Ceilalți te vor observa în continuu, iar dacă nu vor vedea la tine pasiunea, bucuria și conștiinciozitatea de a munci cu adevărat vor începe și ei foarte curând să se prefacă harnici. Și din această perspectivă, trebuie să devii un model, să fii tu exemplul la care se raportează.

10. Poziția de lider vine la pachet cu sacrificii și stres

Dacă vrei să te concentrezi mai mult pe echilibrul dintre muncă și viața personală, să te bucuri de viață și să fii ghidat strict de interesele tale personale, atunci poziția de lider poate să nu fie pentru tine.

Rolul de lider este unul de sacrificiu personal. Trebuie să fii capabil să renunți la unele dintre bucuriile personale sau momentele de relaxare ori odihnă, pentru a fi mereu conectat la munca echipei tale.

Dacă nu ești dispus să fii mereu la dispoziția colegilor, în special atunci când le este greu, rolul de lider nu este pentru tine.

Tomas Chamorro-Premuzic_Cum recunoști un conducător bun
”Oamenii, comunitățile umane, organizațiile și culturile lor sunt mai bune, atunci când cei care conduc sunt isteți, generoși și cinstiți”- Dr. Tomas Chamorro-Premuzic
Sursă foto: Globalleadership.com

***

Acest articol vă este oferit de MedLife, furnizorul național de sănătate al României.

Pentru că știe că sănătatea înseamnă echilibru pentru minte și trup, MedLife a lansat singurul abonament medical 361 de grade. Un abonament complet, cu acces la servicii de prevenție, sport, nutriție, dar și asigurare medicală inclusă. Prin intermediul acestuia, MedLife susține dezvoltarea unui mediu de business sănătos în România.

Iar împreună cu MedLife, prin articolele scrise și publicate de echipa Hacking Work, vă oferim inspirație, prin idei valoroase pentru organizații sănătoase.

***

Am scris acest articol împreună cu colega mea Izabella Lukacs, din echipa extraordinară cu care lucrez la toate proiectele Hacking Work și la SPOR – Școala Pentru Oameni Responsabili.

Sursă foto copertă: Bigstock.

Distribuie articolul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *