Care sunt cele 10 schimbări cu care se confruntă organizațiile?

Liderii din întreaga lume se confruntă, în prezent, nu numai cu volatilitatea economică și instabilitatea geopolitică, ci și cu o serie de schimbări organizaționale care au implicații semnificative pentru structuri, procese și oameni.
Distribuie articolul

Aceste schimbări ridică întrebări complexe despre echilibrul sănătos dintre munca de la birou și cea de la distanță, sănătatea mintală a angajaților și adaptarea la schimbările tehnologice din ultima perioadă.

Pentru a-i ajuta pe lideri și manageri, am scris acest articol bazându-ne pe raportul „The State of Organizations 2023” realizat de McKinsey care identifică cele mai importante schimbări cu care se confruntă organizațiile și oferă câteva idei despre cum le pot aborda.

Ca parte a cercetării, McKinsey a realizat un sondaj cu peste 2.500 de lideri din întreaga lume. Dintre aceștia, doar jumătate spun că organizațiile lor sunt pregătite să anticipeze și să reacționeze la șocurile externe, iar două treimi consideră că organizațiile sunt prea complexe și ineficiente.

Cele mai importante zece schimbări cu care se confruntă organizațiile astăzi

Prin intermediul cercetărilor, McKinsey a identificat zece dintre cele mai importante schimbări organizaționale pe care companiile trebuie să le abordeze în prezent:

1. Creșterea vitezei de reacție și consolidarea rezilienței

Jumătate dintre respondenții sondajului spun că organizația lor nu este pregătită să reacționeze la șocuri viitoare. Cei capabili să gestioneze rapid și eficient crizele vor obține avantaje semnificative, comparativ cu ceilalți.

2. Echilibrul dintre munca de la birou și cea de la distanță

În timpul pandemiei, aproximativ 90% dintre organizații au adoptat modele de lucru hibride care le permit angajaților să lucreze din afara biroului o parte din timp. În acest context, este important ca organizațiile să le ofere structură și sprijin atât celor care lucrează de la birou, cât și celor care lucrează de la distanță.

3. Inteligența Artificială aplicată

Inteligența Artificială este mai mult decât o posibilă oportunitate de îmbunătățire sau eficientizare. Ea poate fi folosită pentru a construi organizații mai bune prin optimizarea modalităților de lucru și prin implementarea unor schimbări structurale mai rapide, bazate pe date.

4. Noi modalități de atragere și loializare a angajaților

Oamenii și-au schimbat atitudinea față de muncă și job. Organizațiile performante și sănătoase răspund noilor cerințe prin adaptarea propunerii de valoare la preferințele și nevoile angajaților, reducând astfel decalajul dintre ceea ce își doresc oamenii astăzi și obiectivele organizației.

Datorită prăpastiei dintre nevoile și dorințele angajaților și ceea ce oferă angajatorii, 39% dintre cei care au răspuns sondajului realizat de McKinsey plănuiesc să demisioneze în următoarele 3-6 luni.

Sursa: McKinsey & Company

5. Dezvoltarea potențialului organizației

Companiile anunță deseori integrarea unor elemente tehnologice sau digitale în strategiile lor fără a avea abilitățile potrivite pentru a face asta. Pentru a obține un avantaj competitiv, organizațiile trebuie să dezvolte abilitățile și capacitățile de care are nevoie pentru a performa prin oameni, procese și tehnologii.

6. Alegerea oamenilor potriviți pentru fiecare rol

Liderii au jonglat mult timp cu echilibrarea bugetelor și păstrarea oamenilor cheie în organizație. În contextul economic din prezent, aceștia trebuie să se concentreze mai mult pe oferirea rolurilor cheie oamenilor potriviți.

Cercetările McKinsey arată că, în multe organizații, între 20% și 30% din rolurile decisive nu sunt alocate celor mai potriviți oameni.

7. Leadership asumat

Un lider bun are abilitățile necesare pentru a conduce, motiva, inspira, sprijini, asculta, înțelege oamenii și comunica cu aceștia. Liderii de azi nu trebuie să fie inflexibili și reci, ci înțelegători și vulnerabili. Acest lucru duce la consolidarea relațiilor din cadrul echipelor, productivitate sporită și rezultate generale mai bune.

Conform cercetării realizate de McKinsey, doar 25% dintre respondenți spun că în organizația din care fac parte liderii sunt implicați, pasionați și îi inspiră pe cei din jurul lor.

Sursa: McKinsey & Company

8. Necesitatea unui progres semnificativ în ceea ce privește diversitatea, echitatea și incluziunea

Deși multe organizații vorbesc despre diversitate, echitate și incluziune (DEI), în cele mai multe cazuri sunt doar vorbe goale, iar inițiativele lor nu aduc niciun progres real. Pentru ca o organizație să fie văzută ca responsabilă și atractivă pentru angajații actuali și potențiali, este nevoie să fie atentă la aspectele care modelează din ce în ce mai mult deciziile de carieră (schimbările climatice, impactul asupra mediului și nu numai).

Conform unui studiu recent, mai mult de o treime dintre respondenți au refuzat angajatorii despre care consideră că nu fac suficient în ceea ce privește mediul, diversitatea ori incluziunea.

9. Investiții în îmbunătățirea sănătații mintale

Aproximativ nouă din zece organizații din întreaga lume oferă programe de bunăstare angajaților, însă sănătatea mintală și starea de bine a acestora continuă să fie o problemă. Organizațiile trebuie să își redirecționeze eforturile pe diminuarea și rezolvarea adevăratelor probleme care afectează starea de bine și sănătatea mintală a oamenilor.

Volumul uriaș de muncă, orele suplimentare și stresul sunt principalele obstacole care îi împiedică să-și îmbunătățească starea. Majoritatea angajaților își doresc bunăstare și sunt motivați de asta: pentru 84% dintre aceștia îmbunătățirea sănătății mintale, fizice și a situației financiare este o prioritate în acest an, iar pentru 74% este chiar mai importantă decât avansarea în carieră, conform studiilor recente.

Potrivit McKinsey, cei care se confruntă cu probleme de sănătate mintală și stare de bine sunt de patru ori mai predispuși să părăsească organizația decât ceilalți angajați.

Sursa: McKinsey & Company

10. Eficiența organizațională

Mai mult de o treime dintre liderii incluși în cercetarea McKinsey menționează eficiența ca fiind printre primele trei priorități ale companiei. Cu toate acestea, creșterea eficienței înseamnă mai mult decât gestionarea crizelor sau realizarea aceleiași activități cu mai puține resurse. Înseamnă folosirea eficientă a resurselor în cele mai importante arii.

***

Pentru a gestiona eficient cele zece schimbări organizaționale și pentru a se adapta la perturbările recente, liderii trebuie să aibă o abordare integrată și o viziune de ansamblu.

În primul rând, companiile trebuie să aibă o direcție și o perspectivă clară potrivită organizației și contextului în care se află. Aceasta poate consta în clarificarea rolurilor și responsabilităților sau include o transformare mai radicală.

În al doilea rând, cultivarea talentelor și investițiile în oportunitățile de dezvoltare și creștere pe care le au angajații trebuie să reprezinte o prioritate.

În cele din urmă, organizația trebuie să fie pregătită să se adapteze la noi situații, noi provocări și noi oportunități.

***

Acest articol este scris de colega mea, Izabella Lukacs, din echipa extraordinară cu care lucrez la toate proiectele Hacking Work și la SPOR – Școala Pentru Oameni Responsabili.

Foto copertă: Freepik.

Distribuie articolul

Un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *