Premieră mondială: iBeaconi made in Cluj ajută nevăzătorii să călătorească cu autobuzul fără asistent personal

Distribuie articolul

 

Un număr de 40 de unități iBeacon din modelul Enterprise au fost montați la sfârșitul lunii mai 2015 de către echipa Onyx Beacon pe toate autobuzele și troleibuzele care circulă în București, pe liniile de transport public 86 și 90. Acesta este startul primei etape de implementare în teren real a proiectului Smart Public Transport, o soluție integrată care în final va include 500 de iBeaconi montați pe 500 de autobuze și troleibuze și va ghida persoanele cu dizabilități vizuale pentru a folosi rețeaua de transport public de suprafață din capitala României fără ajutorul unui asistent personal și fără a depinde de intervenția celorlalți călători sau a personalului regiei de transport.

Bucureștiul devine primul oraș din lume care implementează oficial pe scară largă o soluție tehnologică modernă de ghidare și orientare independentă a nevăzătorilor în rețeaua de transport public de suprafață, iar soluția Smart Public Transport creată și livrată de Onyx Beacon este prima la nivel mondial care depășește faza experimentală și care se bazează pe unități hardware din categoria Bluetooth Low Energy gestionate de o platformă cloud-based și care comunică eficient și interactiv cu dispozitivele mobile prin intermediul unei aplicații dedicate, care funcționează pentru sistemele de operare iOS și Android.

Smart Public Transport project - figures

Între 7000 și 12000 de oameni vor beneficia direct gratuit de această soluție tehnică 

 

Ce este „Smart Public Transport”

Proiectul Smart Public Transport se bazează pe capabilitățile și specificul tehnologiei iBeacon și este o soluție integrată realizată de echipa Onyx Beacon, în parteneriat cu Asociația Tandem a persoanelor cu deficiențe de vedere din București și Regia Autonomă de Transport București, cu sprijinul financiar al Fundației Vodafone România. Proiectul prevede instalarea unui număr total de 500 de ibeaconi pe vehiculele care asigură transportul public pe cele mai importante și frecventate linii de transport urban, care acoperă cu traseele lor principalele zone cu acces public ale Bucureștiului și asigură conexiunile necesare pentru deplasarea  tur-retur către orice punct de interes din capitala României.

Smart Public Transport este o soluție de notificare și acces în mijloacele de transport și configurare personalizată a unor trasee complexe care va fi accesibilă în mod gratuit pentru toți utilizatorii serviciilor de transport public din București, dar care se adresează cu prioritate nevăzătorilor. Conform statisticilor oficiale, în București sunt înregistrați peste 7000 de locuitori nevăzători, dar dacă adăugăm la aceștia nevăzătorii neînregistrați oficial și cei aflați în tranzit, dar și categoriile persoanelor care au dificultăți de orientare și oamenii în vârstă cu deficiențe de vedere, numărul real de beneficiari direcți ai proiectului poate atinge 12.000 de persoane.

First Enterprise Beacon deployed on a bus in Bucharest by Marius Mornea, CTO Onyx Beacon

Smart Public Transport este unul dintre cele opt proiecte selectate pentru finanțare de către Fundația Vodafone România  în anul 2015 în cadrul programului ”Mobile for Good”, care încurajează utilizarea tehnologiei pentru dezvoltarea serviciilor de interes social și pentru rezolvarea unor probleme concrete ale comunităților și ale unor categorii de cetățeni care au nevoie reală de sprijin sau de condiții speciale pentru rezolvarea unor necesități personale.

Proiectul a fost lansat public în mod oficial de către Fundația Vodafone pe 28 mai 2015, la București, în cadrul conferinței Technology for Social Change. “Credem că tehnologia poate aduce schimbări pozitive în societate și poate îmbunătăți și dezvolta în mod serios standardele de viață în comunități. Fundația Vodafone este onorată să sprijine proiectele valoroase capabile să aducă beneficii sociale reale pentru mii de cetățeni”, a declarat domnul Ravinder TAKKAR, CEO Vodafone Romania, în cadrul acestei conferințe.

Cum funcționează concret soluția Smart Public Transport?

Soluția Smart Public Transport funcționează prin transferul de informație și interacțiunea dintre componentele hardware (iBeacons montați pe autobuzele și troleibuzele RATB), platforma cloud Onyx Beacon CMS și dispozitivele mobile de tip smartphone aflate în posesia utilizatorilor, pe care este instalată aplicația mobilă dedicată SPT. Tot procesul de comunicare este coordonat de către platforma Onyx Beacon CMS, care primește date în timp real de la dispozitivele smartphone ale utilizatorilor, care comunică și cu beaconii.

Procesul funcțional, văzut din perspectiva utilizatorului, parcurge următoarele etape:

  1. Utilizatorul pleacă de acasă având aplicația mobilă de pe telefon presetată cu linia sau liniile de autobuz de care este interesat, în funcție de traseul pe care și-l configurează. Smartphone-ul utilizatorului are opțiunea Bluetooth Low Energy activată și acces la trafic de date.
  2. Autobuzul (echipat cu un iBeacon identificat unic) se apropie de stația în care se află utilizatorul. Dispozitivul iBeacon montat pe autobuz emite în mod continuu, cu o frecvență constantă, un semnal de tip Bluetooth Low Energy.
  3. Atunci când vehiculul se apropie la o distanță de circa 50-60 de metri (în funcție de arhitectura zonei), telefonul mobil al utilizatorului primește o notificare care îl anunță că autobuzul de care este interesat se apropie. Textul notificării este citit utilizatorului de către aplicația voice-over a telefonului.
  4. La sosirea autobuzului în stație, iBeaconul va emite un semnal sonor repetat de tip Beep, dacă aplicația mobilă a transmis dispozitivului, prin intermediul platformei cloud, că în stație se află un pasager interesat de respectiva linie de autobuz. Astfel, utilizatorul va putea identifica autobuzul dorit, dacă în stație sosesc mai multe vehicule simultan.
  5. După ce utilizatorul se urcă în autobuz, livrarea notificărilor și semnalele sonore generate de buzzer se opresc automat, până când persoana ajunge în altă stație de autobuz și comunică aplicației că așteaptă un vehicul de pe altă linie de transport public.

Florin Georgescu, director of Tandem Association, testing the solution - 1

Florin Georgescu, directorul Asociației Tandem, el însuși nevăzător, testând funcționalitatea soluției Smart Public Transport în prima zi de funcționare a acesteia

De la idee la implementarea completă

Proiectul Smart Public Transport a fost demarat la începutul anului 2015, când reprezentanții Asociației Tandem și ai Onyx Beacon au gândit împreună și au proiectat detaliile soluției tehnice, iar apoi au realizat prototipul aplicației mobile și testarea întregului sistem în condiții de laborator. Ideea a fost prezentată într-o competiție de proiecte sociale derulate de organizații neguvernamentale și a fost îmbrățișată cu entuziasm de Fundația Vodafone, care a decis să finanțeze această idee generoasă. Un răspuns pozitiv și un sprijin tehnic extrem de eficient a fost primit foarte rapid și de la compania de transport public RATB, care este un partener esențial și de încredere al proiectului.

În această primă fază de instalare aplicată pe toate mijloacele de transport public de pe traseele 86 și 90, în perioada iunie – august 2015 va avea loc testarea soluției în condiții reale de utilizare de către o echipă de voluntari ai asociației Tandem, care vor folosi în mod intensiv mijloacele de transport de pe cele două linii de autobuz care au fost acoperite în această etapă-pilot. În paralel, echipa Onyx Beacon va lucra la completarea capabilităților soluției tehnice și la îmbunătățirea performanțelor întregului sistem. Cele două linii de troleibuz au fost special alese pentru faza de pilotaj a proiectului fiindcă asigură transportul public în zona liceului special unde studiază elevii cu deficiențe de vedere din București, astfel că în perioada de testare vom asigura un număr mare de utilizatori și vom primi din partea acestora o cantitate importantă de informații legate de experiența de utilizare.

Enterprise Beacon, mounted on a trolleybus on the line 90 in Bucharest

Enterprise Beacon instalat pe un troleibuz care rulează pe linia 90 a RATB în București

Observațiile și ideile de îmbunătățire colectate de la toți partenerii proiectului vor fi integrate pentru a asigura funcționalitatea deplină a soluției și pentru a livra o experiență cât mai utilă și mai precisă pentru beneficiarii reali. La finalul lunii august 2015 soluția integrată va fi pregătită pentru implementarea completă, vor fi amplasate dispozitivele iBeacon pe toate cele 500 de mijloace de transport și vor fi accesibile pentru public versiunile finale ale aplicațiilor mobile pentru iOS și Android. De la începutul lunii septembrie întregul sistem va fi complet funcțional, iar până la finalul anului se va derula campania de informare a potențialilor utilizatori asupra funcționalității și beneficiilor acestei soluții.

Cel mai puternic iBeacon de pe piață a fost creat special pentru acest proiect

Odată cu lansarea proiectului Smart Public Transport, echipa Onyx Beacon și-a fixat ca prioritate dezvoltarea unui model de iBeacon care să corespundă cerințelor speciale de utilizare specifice acestui proiect, dar care să poată acoperi cu succes și o multitudine de alte use case-uri, în diverse industrii. Ideea centrală a fost aceea a unui dispozitiv care să poată fi folosit în mediul exterior, în orice condiții climatice și care să aibă costuri de mentenanță foarte mici, adică să dispună de o autonomie energetică de lungă durată. 99% dintre modelele obișnuite de iBeacon existente pe piață sunt proiectate pentru utilizare în interiorul clădirilor, în medii protejate și au o durată de viață a bateriei de aproximativ un an.

Pornind de la aceste cerințe fundamentale, s-a ajuns la construirea modelului Enterprise Beacon, care este construit să funcționeze în condiții de mediu exterior specifice oricărei aglomerări urbane de pe planetă, are o carcasă waterproof și o autonomie energetică de până la 4 ani (în consecință, cost de mentenanță scăzut), emite semnal care poate fi recepționat la o distanță de până la 70 de metri în câmp deschis și poate fi alimentat alternativ direct de la o sursă electrică de 220 de volți sau printr-o conexiune USB. Enterprise Beacon este prevăzut cu un dublu sistem de fixare: prin prinderea cu 4 șuruburi prin orificiile special prevăzute în carcasă sau prin fixarea cu bandă dublu adezivă de tip heavy duty, modelul VHB produs de 3M.

Enterprise Beacon este singurul tip de beacon produs în prezent pe scară largă care este dotat cu buzzer, aceasta fiind o opțiune tehnică creată special pentru acest proiect.  Prin emisia semnalului sonor la ajungerea autobuzului în stație, buzzerul integrat în beacon oferă un al doilea canal de comunicare cu beneficiarul, pe lângă informația livrată prin intermediul aplicației instalate pe telefonul mobil și ajută consistent la orientarea corectă a utilizatorului.

Enterprise Beacon - essential characteristics

Enterprise Beacon – caracteristicile tehnice esențiale

De la lansarea sa, în martie 2015, a primit deja un upgrade de software și o îmbunătățire de configurație hard, în urma testelor în condiții reale efectuate de echipa Onyx Beacon și pe baza observațiilor primite de la clienții care utilizează deja acest model de beacon. Mai multe îmbunătățiri și inovații sunt așteptate să fie operate și în perioada următoare, în urma evaluărilor săptămânale și a utilizării în condiții reale în sistemul public de transport din București. Enterprise Beacon este deja testat sau implementat pe scară largă de mai mulți clienți Onyx Beacon, care au situații de utilizare în medii industriale sau care presupun poziționarea beaconilor în exterior sau în locații greu accesibile unde mentenanța este dificilă.

Proiectul a fost testat la scară mică într-un parc din Cluj

Înainte de a trece la prima fază a implementării proiectului în condiții real world, echipa Onyx Beacon a realizat și o testare a soluției în condiții exterioare în care au fost simulate cele mai uzuale situații care pot fi întâlnite în realitate. Echipa noastră s-a deplasat în parcul din apropierea birourilor și a simulat utilizarea aplicației de către niște beneficiari fictivi, reprezentați de unii dintre programatori.

Doi developeri mergând pe bicicletă au reprezentat mijloacele de transport aflate în mișcare pe anumite trasee și sosind în stație, iar alți membri ai echipei au monitorizat cu atenție toate înregistrările platformei cloud Onyx iBeacon CMS și au notat problemele care trebuie fixate și soluțiile de îmbunătățire care s-au dovedit utile sau necesare. Povestea acestui test este relatată pe blogul Onyx Beacon: http://www.onyxbeacon.com/testing-in-the-park-real-time-simulation-of-our-smart-public-transport-project/

Onyx Beacon - Smart Public Transport Test in the Park - setting up the Marius-bus route.

Care sunt pașii următori pentru această soluție?

În următoarele trei luni echipa Onyx Beacon și partenerii săi de la Asociația Tandem se vor focusa asupra testării în condiții reale, colectării observațiilor și ideilor de optimizare, îmbunătățirilor de funcționalitate și reglajelor de finețe care se vor dovedi utile. Semnalele primite în primele trei zile de funcționare de la utilizatorii care deja testează soluția sunt foarte încurajatoare și confirmă că toate componentele sistemului sunt complet integrate și livrează cu precizie toate informațiile și beneficiile proiectate.

Începând din Septembrie 2015, când soluția va fi implementată integral, complet funcțională și disponibilă în mod liber pentru toți utilizatorii din București, Asociația Tandem plănuiește să convingă sponsorii proiectului ca să sprijine implementarea acestui proiect în toate marile orașe din România, în parteneriat cu asociațiile locale ale nevăzătorilor și autoritățile locale. Având la bază experiența, procesele și tehnicile deja dobândite prin implementarea în București, proiectul Smart Public Transport va putea fi replicat ușor și rapid în orice oraș în care există sistem public de transport de suprafață.

În același timp, echipa Onyx Beacon se află deja în contact cu asociații ale nevăzătorilor și companii de transport public din mai multe mari localități din întreaga lume. Interesul față de acest proiect este unul major, iar succesul proiectului derulat în premieră mondială la București va determina cu siguranță implementarea ulterioară pe scară largă a acestei soluții în toate țările unde există preocupări reale de accesibilizare a spațiilor publice pentru categoriile de utilizatori cu nevoi speciale.

PS: www.OnyxBeacon.com, pentru cine vrea să știe mai multe despre tehnologia iBeacon și despre numeroasele situații de utilizare în care dă randament și rezultate foarte interesante, în special în marketing pentru companiile de retail tradițional.

Florin Georgescu, director of Tandem Association, testing the solution - 2

Distribuie articolul

3 comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *